AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

BMW 535i e34 -89 stått i 12 år, soppa pump startar ej.

Visad 2.525 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg11.177 st
Postad/Inlagd2020-11-20 10:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Förstod inte riktigt "råka justera spelet på avgastakten" - så för säkerhets skull så lägger jag till lite mer info :-)

Ventilspelet på både insugs- och avgasventilerna ska justeras.

OBS! Det är spelet mellan vipparm och ventilskaft som man ska mäta på (som min bild tidigare visar)! Det är mååånga som gjort fel och justerat ventilspelet baserat på spelet mellan vipparm och kamaxel.

Justering ska göras med avseende på avståndet mellan mellansvipparmens klack och kamaxelns bascirkel - det är därför man vrider motorn så att kamaxeln inte försöker lyfta någon av ventilerna för en viss cylinder och då kan man utföra ventiljustering för just den cylindern.

Och glöm inte att se till att vipparmens klack ligger an emot kamaxelns bascirkel. Jag har sett det misstaget göras där man har testat med bladmått och haft bra spel men vipparmen låg inte emot kamaxeln (vilket i slutänden ger ett på tok för stort spel).

Du måste göra ventiljustering när kamaxeln är långt ifrån att ens försöka lyfta någon av cylindrarna (dvs loberna är långt ifrån både insug- och avgasventilen för den cylinder du ska justera ventilspelet på).

Vid TDC för förbränningsfasen så är ju båda ventiler stängda - det är det man utnyttjar. Man vrider tills en cylinder är i TDC för förbränningsfasen vilket resulterar i att båda ventiler är helt stängda och då kan man göra ventiljustering på dess ventiler.

Är du osäker så bara lämna in den till en välkänd och respekterad verkstad som är specialiserade på BMW. Gör du helt fel så kommer du antingen att knäppa av ett par vipparmar eller bränna upp ett par avgasventiler...



Det så kallade oljespridarröret sitter som sagt rakt ovanför kamaxeln - här är en bättre bild:
[LÄNK]

Här finns exempel på en del inlägg där jag skrivit om detta:
[LÄNK]

Men denna tråden innehåller det mesta
[LÄNK]

För att rengöra röret måste du ta loss det - vilket i sin tur kräver att man lossar fyra topplocksskruvar - vilket i sin tur kräver att du köper fyra nya topplocksskruvar.

När man väl har tagit loss röret så kan man göra på olika sätt beroende på hur smutsigt det ser ut att vara. Men alltid bra att hälla röret fullt med lacknafta och låta stå en bra stund, blås sedan i alla hålen med tryckluft, full igen med lacknafta, låt stå, blås rent och repetera tills det ser bra ut. För mindre smutsiga rör kan man spruta med lite bromsrengöring i de olika hålen och blåsa rent med tryckluft. Allra sist verifierar man att allt är rent och det flödar fritt antingen och det inte kommer ut någon skit genom att blåsa med tryckluft lite lätt och observera att det kommer ut genom hålen och att ingen skit kommer ut därigenom.

Egentligen behövs ingen detaljerad beskrivning : Man ska rengöra en detalj med små hål och ledningar i. Finns säker många sätt men det ska leda till samma slutresultat - att olja ska kunna flöda obehindrat.

Ett par MYCKET viktiga saker:
* Nya tätringar [LÄNK] vid banjoskruvarna ska ALLTID användas (en på var sida om röret vid varje skruv så totalt fyra()
* Gänglåsning MÅSTE användas för banjoskruvarna [LÄNK] (enklast är att köpa nya från BMW som kommer med gänglåsningspasta)
* Röret MÅSTE vara vänt rätt - de små hålen ska vara vända NED MOT kamaxeln!
* Röret MÅSTE vara vänt rätt - pilen på röret ska peka framåt - [LÄNK] - monteras röret åt andra hållet kommer de små hålen inte att ligga direkt över kamloberna som då får mycket sämre smörjning och du får ett vansinnigt accelererat slitage på både kamaxeln och vipparmar!
* Dra INTE åt banjobultarna till röret för hårt - de ska dras med 11-13 Nm - det finns många som dragit åt enligt silverryggsprincipen och därigenom klämt ihop röret och därmed skapat mycket sämre (eller ibland inget alls) oljeflöde med katastrofala följder!

          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg11.177 st
Postad/Inlagd2020-11-20 10:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ett annat tips är en bra verkstadsmanual och det finns ingen bättre än Bentley!
[LÄNK]

En bra verkstadsmanual (och elscheman) är ett måste och ska egentligen införskaffas innan eller samtidigt som man köper bilen! :-)

Jag skaffade den där Bentley-manualen innan jag ens hade köpt den första cheva-nyckeln för att skruva på bilen! :-)
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg1.936 st
Postad/Inlagd2020-11-20 16:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag kolla smörjningen genom att dra runt motorn med startmotorn (tändspolens 12V kabel bortkopplad! om du gör det med tändningen på) och såg att det kom olja på alla kamaxellober. Det är en första test att göra snabbt och enkelt innan man ens startar maskin. Lägg gärna några gamla lakan etc runt motorn för det kan stänka några droppar.

// Magnus

          IP: ...[192.200]
Antal inlägg11.177 st
Postad/Inlagd2020-11-20 17:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
944_Driver är såklart ett mycket bättre första steg än att direkt gå all in och rycka topplocksskruvar :-)

Men tändspolen är inte det jag rycker i första hand - det är ju bränslet jag i första hand vill undvika att det kommer något av massa olika anledningar (yes det ångar bort efterhand men jag föredrar att knipsa bränslet alla dagar).

Jag brukar lossa kontakten till CKP (vevaxelgivaren) för då kommer DME inte få en signal och vägra starta motorn genom att vägra att öppna spridarna och jag tror faktiskt den vägrar att ge gnista också (vill man vara 100% att den inte startar utan att förlita sig på att DME gör rätt så kan man även koppla bort tändspolens 12V som 944_Driver nämner).
[LÄNK]

Det går såklart att köra motorn med ventilkåpan borttagen och verifiera men det skvätter så förbaskat :-)

Vill man få lite extra fnurr på motorn (och därmed lite mer oljeflöde ut ur hålen) så plocka ur några tändstift (ju fler du plockar bort desto snabbare snurrar den runt).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-11-20 20:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
De va ja som inte tänkte till riktigt.. de blir ju såklart kompressionstakten som man justerar ventilspelet på...

Som du säger på avgastakten så är ju avgasventilen öppen, och då kan man ju inte justera spelet där med den öppen...

Så om jag vill se om oljeröret är schysst så kan ja köra runt motorn på starten med någon av kablarna bortkopplade bara??
Då ska de skvätta på fint över kam osv?           IP: ...[.96.137]
Antal inlägg1.936 st
Postad/Inlagd2020-11-20 21:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Ja, det ska komma en jämn mängd olja på alla ställen.
Att koppla bort vevaxelgivaren är ju en smart och enkel lösning på m30, sitter ju bra till fram. Utan den inkopplad kommer inte databoxen kunna ens försöka starta motorn.

Anledningen till att jag tryckte på att koppla bort lågspänningssidan på spolen är att folk gärna tror att bästa lösningen är att lossa tändkablarna, vilket inte är bra! Då kan energin som skulle tända gnistan ta andra vägar och skada spolen eller i värst fall döda databoxen.

Lycka till.

// Magnus

          IP: ...[245.253]
Antal inlägg11.177 st
Postad/Inlagd2020-11-20 21:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, enklast att börja med så som 944_Driver beskriver (och koppla med fördel bort både crank position sensorn och tändspolens 12V matning för att med 100% säkerhet veta att både bränsle och gnista är deaktiverade).

Kolla att det kommer olja över varje set av kamaxelnockar (det finns 6 hål i det röret och varje hål ger olja till nockarna för en cylinder).

Om din topp inte ser värre ut vad min gjorde efter 20 000 mil
[LÄNK]
och om det kommer ut olja från alla sex hålen så skulle jag inte oroa mig alls.

Kör man bara med bra olja och byter ofta (och inte har en "ofördelaktiga körprofil" dvs bara massa kortkörningar) så kommer en modern olja att enkelt hålla rent och inget klägg kommer kunna byggas upp.


Tillägg : Jag tänkte faktiskt skriva varför göra sig besväret att koppla bort +12V matningen och inte istället bara dra ut tändkabeln ur tändspolen (den går ju sedan till fördelaren som i sin tur fördelar ut till de olika tändstiften) - men det är precis som 944_Driver skriver.

En jäkla massa energi blir lagrat i tändspolen och som inte kommer ut därifrån vilket inte är bra för en tändspole (eller omgivning om den hittar ut). Låt tändspolen få utlopp för sina känslor (eller ladda inte upp den alls)!

Dessa underbara äldre tändspolar är rejäla pjäser och tål en jäkla massa - så i de flesta fall är det inga problem med dessa tändspolar - men det spelar ingen roll! Man ska inte misshandla komponenterna för det. Ta hand om tändspolen och dessa håller oftast i all evighet på dessa motorer :-)

Moderna tändspolar däremot är mycket mer ömtåliga!
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-12-12 12:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
Går de att bifoga bild hit? På bes protokoll?           IP: ...[.96.137]
Antal inlägg11.177 st
Postad/Inlagd2020-12-12 12:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Njae, du kan antingen emaila bilden till mig så kan jag lägga upp den på min server (skickar dig ett PM med min emailadress) eller så tar man någon forumbildtjänst och lägger upp där (de brukar dock skala ner bilderna ganska mycket).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg11.177 st
Postad/Inlagd2020-12-12 12:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är protokollet!
[LÄNK]
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-12-12 13:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
Tusen tack igen slangen!

Bes gubben missa hela 3 grejjer. Tuta, backljus och styrservo ur funktion           IP: ...[.96.137]
Antal inlägg1.936 st
Postad/Inlagd2020-12-13 12:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Han missade kanske inte, det kan varit slut på plats på protokollet.
Du har lite att göra innan den där är genom besiktningen... ;)

// Magnus

          IP: ...[245.253]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-12-13 12:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
Nejdå, ja snacka me han efter, å han sa att han glömde kolla de där. De va så mycke så han blev snurrig :)))

Tror dom kör en till sida om ja inte minns fel om de är mer grejjer..

Mest akut så lär ja fixa halvljuset å vindrutetorkarna... E så jävla dålig sikt när de e mörkt å regn           IP: ...[.96.137]
Sida: 1 2 3 4 5 6 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525i Touring  -01
Pris: 35.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08
Pris: 180.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen