AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

BMW 535i e34 -89 stått i 12 år, soppa pump startar ej.

Visad 2.524 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-11-15 22:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
Förlåt, Bavaria mena ja såklart 🤣           IP: ...[.96.137]
Antal inlägg11.177 st
Postad/Inlagd2020-11-15 22:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vid närmare eftertanke - jag har nog fel - de är nog inte billiga längre... Du får nog räkna med minst 60 SEK per styck...

Jag lever kvar i mitt romantiska skimmer från när jag renoverade en M30 senast för då kostade de bara 35 SEK per styck...
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-11-15 22:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
26,21 kr styck på autodoc med dagens rabatt           IP: ...[.96.137]
Antal inlägg11.177 st
Postad/Inlagd2020-11-15 23:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, är ju faktiskt inte nödvändigt med original här (håller kanske inte i 30 år då men håller det i 15 år så är det acceptabelt) så eftermarknad är nog lämpligare här.

Bättre då att spara de pengarna till eventuella detaljer som man defintivt vill ha original.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg458 st
Postad/Inlagd2020-11-15 23:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Bosch för 8 kr:
[LÄNK]
          IP: ...[6.42.42]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-11-17 06:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
Ville inte vänta på frakt så de blev en oring på bmw för 70 kr.

Men nu går den fint 👍 lite ventiltick men men...

[LÄNK]           IP: ...[.96.137]
Antal inlägg11.177 st
Postad/Inlagd2020-11-17 13:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nice!

Lite ventiltick är helt normalt på dessa (man är numera så ovan vid att höra ventil tick - det är bara dieselknattarns knattrande man hör överallt numera) men justera ventilspelet är en normal återkommande servicepunkt på denna typ av motorer.
Sen vet jag av erfarenhet att det är vanligt med slitage på kammen och vipparmarna (och till viss del ofrånkomligt) så ett visst slitage (med medföljande tick) får man räkna med.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg458 st
Postad/Inlagd2020-11-17 14:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Är inte vipparmarna en ökänd felkälla/rasrisk på M30B35?
Har läst lite trådar på forum om problem med Biturbos.
          IP: ...[6.42.42]
Antal inlägg11.177 st
Postad/Inlagd2020-11-17 21:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det är väldigt sällan original vipparmar går av på M30B35.

Men om kamaxeln och klackarna på vipparmarna är nedslitna så ökar såklart risken för materialutmattning och risk för avrbutna vipparmar.
Det sägs att tidigare generationer på exempelvis M20 och M30 (typ 70-talet) hade en del problem med dåligt härdade komponenter vilket orsakade att kamaxlar och vipparmar slets ned snabbare än vad som var förväntat. Men det verkar ha försvunnit ju senare generationer av M30 man tittar på.

M30B35 var ju den allra sista iterationen av den underbara M30-motorn som lanserades redan 1968.
M30B35 kom ju först 1987 och satt bara i E32 och E34.

Kör du däremot vanliga billiga eftermarknads vipparmar så är det mer eller mindre garanterat ett ras förr eller senare (jag har själv gjort det misstaget). Troligtvis kommer de flesta storys från sådana incidenter - man har renoverat toppen och snålat in på vipparmar och köpt billigare efermarknads som efter ett tag går de sönder.



Just Alpina Bi-Turbo låter jag vara osagt. Men låter inte likt Alpina att snåla in på detta. Och för en Bi-turbo så gissar jag på att de inte gick bananas med lyft och rampvinklar utan snarare tvärtom så borde inte blivit ökad belastning på de komponenterna.

För B10 Bi-Turbo så vet jag de använde samma kamaxel som satt i min E34 535i. Däremot vipparmarna var speciella för B10 Bi-Turbo (de har Alpina artikelnummer 11 33 004).           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg1.936 st
Postad/Inlagd2020-11-18 20:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Är kamaxel sliten och man plågar sin m30 går vipparmarna av till slut, hände mig när jag var ute och sladda med min risiga 735i-87.

Men det är ju jättelätt att kolla status på grejerna, lyft på kåpan och kolla på delarna.

// Magnus

          IP: ...[245.253]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-11-18 21:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
Ok, då ser man direkt om kammen är nernött??

Är de svårt å justera vetilspelet? Ja trodde de va hydraliska lyftare?           IP: ...[.96.137]
Antal inlägg1.395 st
Postad/Inlagd2020-11-18 21:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523-99, 530d -10
Här , ett exempel, finns säkert många fler där ute:
[LÄNK]

FAF           IP: ...[.54.131]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-11-19 06:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
Ok, hur ser man på kammen om den är nernött?

Har kikat på lite videos nu, och även läst i haynes rep handbok.. men ja fattar inte riktigt hur man enklast ska kolla tdc på respektive cylinder?           IP: ...[.96.137]
Antal inlägg11.177 st
Postad/Inlagd2020-11-19 08:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här görs det ventiljustering
[LÄNK]

Gör justering av ventilspel med motorn stone cold.

Den observante noterar att jag fipplar med ett 0.25 mm bladmått.
Det är för att det är min M20B23 jag håller på med här.
M20 ska ha 0.25 mm ventilspel kallt medans M30 ska ha 0.30 mm ventilspel kallt.

Det går alldeles utmärkt att ta sin gamla M20B23 och köra varv efter varv, track day efter track day, säsong efter säsong där man konstant ligger mellan 4000-6250 rpm utan problem :-)
[LÄNK]

Nejdå, inga hydrauliska lyftare här inte.
Det var M50 som detta först kom på bland 6-cylindriga och M40 (och S14) bland 4-cylindriga. Men detta är så länge sen att de flesta glömt bort dessa motorer och hur gamla trotjänare M10, M20 och M30 egentligen varit (nu är det mest tyrbo och plast).

Jag brukar bara kolla på kamaxeln och se att kamloberna är långt långt borta från ventilerna på den cylinder jag ska justera (och går sedan i ordningen 1-5-3-6-2-4).

Ett vinklad bladmått är kraftigt rekommenderat - speciellt om man aldrig gjort detta tidigare då det krävs lite erfarenhet och känsla att veta vad som är "rätt" motstånd (men framförallt är det lätt att bli lurad av dragmotståndet om man vinklar bladmåttet lite snett och är ett vanligt nybörjarmisstag).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg1.936 st
Postad/Inlagd2020-11-19 11:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
På min m30 med 26000+ mil och bitvis tveksam omvårdnad såg man med blotta ögat att kamaxeln var sliten på vissa lober. Vipparmen hade helt enkelt nött ett spår i lobens topp. Jag höll efter ventilspelet på den och skötte om oljeröret där men efter några tusen mil med bitvis hårda tag rasa det. Nu var det en risig bil så jag hade inte lust att lägga pengarna på en ny kam mm, annars hade den gått 25000 mil till.

// Magnus

          IP: ...[192.200]
Antal inlägg1.936 st
Postad/Inlagd2020-11-19 11:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kan ju bara tillägga att detta är stabila pjäser bara man sköter oljebyten och röret som smörjer kamen, då går det bra att plåga de. Det var ett nöje att låta denna motor accelerera genom treans växel på landsväg, har inte upplevt samma känsla i någon av mina nyare bmw tyvärr.

// Magnus

          IP: ...[192.200]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-11-20 06:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
Vart sitter de oljeröret som smörjer kammen? Hur ska man rengöra de?

Så de spelar ingen roll om man skulle råka justera spelet på avgastakten?

Får beställa vinklade bladmått då från verktygsboden 👍           IP: ...[.96.137]
Antal inlägg1.529 st
Postad/Inlagd2020-11-20 07:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi Q7 2016
Har inget konkret att tillföra tråden, men. Trevligt projekt du håller på med! Har ägt en E34 535i manuell och minns den med ett leende, härlig bil. Sen måste man ju bara kommentera och berömma kunskapen, engagemanget och tonen från tex bmw-slangen och lenwib, hatten av! Finns hopp för mänskligheten flåt Autopower ;)           IP: ...[200.138]
Antal inlägg1.936 st
Postad/Inlagd2020-11-20 08:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
När du lyfter på ventilkåpan blir det rätt uppenbart var röret går, sitter mitt över kamaxeln.
Sök här på forumet eller googla "m30 valve adjustment" så lär du hitta info, bmw-slangen länka en utmärkt bild som visar vad du ser under kåpan.

Förlåt om jag är lite kort i tonen men det här är saker som inte är så svåra att hitta info om.

// Magnus

          IP: ...[192.200]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-11-20 09:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
Tack ferlin! Idag blir de byte av ett bromsrör, bromsslang plus ett bromsok. Sen är den redo för bes 👍

944 driver: ja hitta bara att dom skruva de loss skruvarna till röret å böt brickorna, å sen drog åt med gänglåsning. Inget om rengöring.           IP: ...[.26.125]
Sida: 1 2 3 4 5 6 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525i Touring  -01
Pris: 35.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08
Pris: 180.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen