AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

BMW 535i e34 -89 stått i 12 år, soppa pump startar ej.

Visad 2.528 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg458 st
Postad/Inlagd2020-11-14 16:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Vet du att reläet fungerar?
          IP: ...[6.42.42]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-11-14 16:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
Japp de fungerar... Motorn går ju nu 👍           IP: ...[.96.137]
Antal inlägg3.183 st
Postad/Inlagd2020-11-14 17:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Du snäste av FAF på ett onödigt osympatiskt sätt nyss, men samma budskap som hans fick du av mig den 8/11 kl 12.30. Glömt? ;)

När du slår på tändningen, går pumpen ett mycket kort tag för att bygga upp trycket. Svårt att hinna höra, men ett på kontaktstycket *till* pumpen (som skall vara bortkopplad) inkopplat instrument - helst analogt, hjälper dig att se.
Om du låter pumpen fortsatt vara inkopplad vid denna mätning, händer detta scenario naturligtvis inte varje gång du vrider på - av - på - av - på... osv. Trycket uppnås och måste sen tillåtas sjunka genom de naturliga små läckage i ventiler som alltid finns.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-11-14 19:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
Japp de hade ja glömt.

Ok, men de verkar ju fungera iaf eftersom bilen går.. blev bara fundersam eftersom ja ej hör pumpen när ja slår på tändningen.

Tack för allt hjälp grabbar! De kommer högst troligt mer trådar om denna bil då de är en del som behöver fixas.

Nu ser ja fram emot domedagen på besiktningen! 🤣🤣           IP: ...[.96.137]
Antal inlägg458 st
Postad/Inlagd2020-11-14 20:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Läser om dina postningar på sid 3 och 4 men förstår fortfarande inte vad som var lösningen.
Spridarna?
          IP: ...[6.42.42]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-11-14 21:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
En av spridarna hade fasnat å öppnade inte... Så knacka den mot en metallbit lite lätt så hoppa den igång 👍           IP: ...[142.140]
Antal inlägg458 st
Postad/Inlagd2020-11-15 00:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Stänger DME:n ned helt pga en spridare?
          IP: ...[6.42.42]
Antal inlägg11.177 st
Postad/Inlagd2020-11-15 00:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Saxat ur bmw-slangen 2020-11-13 15:43

>> Nej, detta system har ingen cylinder shutdown funktionalitet (det kom i senare
>> motorstyrsystem). Och den typen av system stänger ändåså bara av den felande
>> cylindern - inte allihopa. Bilen går ner i något som kan liknas limp-home mode
>> som är vad det säger - man blir inte helt strandad utan man kan köra vidare till
>> ett mer lämpligt ställe (eller avsluta sin resa) och hantera bilen på ett mer
>> kontrollerat sätt.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg458 st
Postad/Inlagd2020-11-15 01:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Med så långt.
Men frågan kvarstår. Om en spridare felar så borde DME ändå starta motorn som hoppar vidare på fem burkar?
          IP: ...[6.42.42]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-11-15 07:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
Japp den borde ha gjort de...

Men om vi säger såhär då... Vi kan anta att spridare på cylinder 1 och 2 funkar halvbra, 3 är helt död, 4,5,6 går klockrent. Då kanske bilen ej vill starta.

Sen nu rengjorde jag alla spridare.
Så antar vi att kanske alla funkar bra nu, eller iaf att 3 an funkar bra... De kanske räckte för att den ska hoppa igång.

Tanken var tom i bilen, och jag tankade i 10l bensin plus en halv flaska stp injector cleaner. Den kanske gjort sitt också...

Jag kan återkomma senare idag när jag bytt oljan å varmkört bilen ordentligt, å återkoppla hur den går då.

Ska försöka filma lite å 👍

Vet någon va de är för originaldiff på dessa bilar? Kändes som de inte var öppen diff iaf.           IP: ...[.96.137]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-11-15 07:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
Men ja håller med dig @Snart525iA, de är lite mystiskt att den går. Men ja blev så glad att den gick bara :):):)

Entilläggsfråga: Råka tappa ner ett metallclips till kontaktstycket på en spridare bakom startmotorn. Vet någon om dessa går att beställa på typ bmw?           IP: ...[.96.137]
Antal inlägg11.177 st
Postad/Inlagd2020-11-15 10:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det var nog väldigt många olika events och tillståndsförändringar som skedde under dessa startförsök som är mer eller mindre omöjligt att veta. En trilskande spridare var nog bara en av många orsaker. Vill själv också veta varför något gjorde som det gjorde - så vet precis hur ni tänker - men ibland får man se sig slagen. Så är nog enklast att ta det härifrån och stegvis åtgärda småfel efter småfel.

Vem har inte tappat de där clipsen? :-) Nej, mig veterligen finns inte dessa att köpa lösa (utan är en del av kontakten). Men eftersom dessa är väldigt vanliga kontakter inom motorstyrning (var inte bara spridarna som hade detta metallclips) från den här eran så brukar det finnas att hitta på nätet bland reservdelar till Bosch kontakter och liknande.

För det är väl det lilla metallclipset på kablagets kontakt du menar - eller hur?



Standard var en öppen 3.45 210 differential upp till 09/1989, därefter ändrades utväxlingen till 3.64.

Men på den här tiden var det inte alltför ovanligt att man la till Limited Slip som extra option när bilen beställdes - speciellt på lite dyrare/motorstarkare varianter som 535i (som 1988-1992 faktiskt var top-of-the-line av 5-Serien förutom då såklart M5).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-11-15 11:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
Så vitt ja kunde se så verkar de som de läcker mellan spridaren och fuel railen... Jävla skit.. nu lär ja bort me dom jävla idiotklipsen igen som e så jobbiga :(((

De är nog oringen där som e dålig.. återkommer senare

[LÄNK]           IP: ...[.143.71]
Antal inlägg11.177 st
Postad/Inlagd2020-11-15 11:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När en bil stått i 12 år så behöver allt i packnings- och gummiväg bytas. Packboxar på motorn och differentialen är heller inte ovanligt att de börjar läcka.

Så yes - helt normalt... Att plocka ut en bil som varit i malpåse under en mycket lång tid är mer eller mindre alltid en större renovering / genomgång.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-11-15 11:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
Yepp, har ju börjat lite smått, bytt ut lite vaccumslangar å bränsleslangar...

Men dom klipsen till spridarna e nog bland de jobbigaste ja varit me om, riktigt dum konstruktion...           IP: ...[.143.71]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-11-15 17:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
[LÄNK]

[LÄNK]           IP: ...[.96.137]
Antal inlägg11.177 st
Postad/Inlagd2020-11-15 21:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oj, den där o-ringen var inte snygg!

Hade den blivit klämd eller hade gummit brutits ned? Såg inte riktigt normalt ut.



(Förstår att du var på väg att demontera spridarna för spridarbyggans skruvar var borta och även alla spridares clips var borta).

Tyckte även jag såg en sån där gripklo med magnet liggandes där melln insugsrören - inte alltför ovanligt att båda dessa kan behövas ibland när man fipplas med just insuget. Men om man tyckte M30 var lite trång ibland på vissa ställen så var det bara att hoppa över till en modern motor och meka - man springer med glädjeskutt tillbaka till en M30 sedan och kanske även går en runda golf i motoritrymmet för så enkelt är det jämfört med modern gucka.

Har den bilen farthållare? Tyckte det såg så ut med den styrboxen i E-Boxen och den sekundära gasvajern...           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-11-15 22:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
Ingen aning hur de hänt. Den måste ha brustit när ja tröck ner fuel railen på spridarna. (Även fast ja hade fett på oringarna)

Nejdå, skulle bara bort med fuel railen från spridarna för att kolla oringen.. spridarna får sitta kvar i insuget om dom inte åker me upp... (Tror en åkre me när ja drog upp fuel railen)

Haha golf 🤣🤣🤣

Japp farthållare å massa onödigt med ändå coolt lull lull. Te.x. el-motor för att köra upp å ner nackstöden på båda framsätena 😀
          IP: ...[.96.137]
Antal inlägg11.177 st
Postad/Inlagd2020-11-15 22:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, spridarna låter jag också vara kvar där de hamnar så att säga. Jag gissade på att om det var för att de var torra/stela och en började läcka så är det smidigt att passa på att byta alla (för som du vet så är det trots allt lite småpilligt).

Inte så dyra de där små rackarna ändåså.
Hade ett gäng till salu [LÄNK] men det var ju ett bra tag sedan förstås.

Ok, låter som det är en del extra options på den där.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2020-11-15 22:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i -01 sedan manuell
535i -89 sedan manuell
Ska åka förbi Novation (bmw i gävle) imorrn. E dom blev billiga kanske ja byter alla.           IP: ...[.96.137]
Sida: 1 2 3 4 5 6 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525i Touring  -01
Pris: 35.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08
Pris: 180.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen