Jag har nyligen satt ihop en ny tjänstebil och valde då M-sport paket som innefattar bla. sportstolarna.
Har de senaste tre bilarna haft komfortstolarna som krav men tycker verkligen med G30/G31 att komfortstolarna har tappat sin överlägsenhet i sittkomfort/känsla.
Detta i kombination med att sportstolarna, som jag inte alls gillat i de tidigare generationers 5-serie, har blivit så väldigt mycket bättre i G30/G31.
Man sitter riktigt bra i dessa stolar numera tycker jag.
Så valet föll helt klart på Sportstolarna (med elektriskt svankstöd som tillval).
Nästa val stod mellan Alcantara/tyg eller tillvalet skinn för 14300kr extra - Hmmm, vad ska man nu välja... MEN så såg jag en recension gällande det nya Sensatec-skinnet (konstläder som andas) där journalisten verkligen hyllade skinnet och sa att Sensatec tom. är bättre än det riktiga skinnet i både känsla och framför allt i andningsförmåga.
Iväg till handlaren som precis fått in en LCI med Sensatec och jäklar vad det skinnet överraskade positivt, precis som journalisten upplevde.
När man sedan får reda på att Sensatec än så länge är gratis till sportstolarna - ja då var valet inte så svårt. :)
Summering - Ska du sätta ihop en ny 5-serie - ge både sportstolarna och Sensatec en chans - troligtvis överraskar de dig lika mycket som mig.
Är inne på min andra G31 och på den senaste har jag komfortstolarna med alla tillbehör såsom massage och ventilation, på den första hade jag Sportstolarna.
Kan faktiskt hålla med om att man sitter lika bra eller bättre i Sportstolarna och jag skulle inte slanta upp extra för Komfortstolarna om jag skulle beställa en ny.
För komfortens skull så är det bättra att köpa till den ställbara fjädringen och eventuellt adaptive drive istället för uppgradering av stol.
Sensatec hade ju tidigare nackdelen att det sprack förfärligt efter några år. Hoppas inte det problemet finns kvar. Även Mercedes konstläder Artico lider av samma problem. Det spricker i vecken som bildas. IP: ...[.233.63]
Precis fått hem min nya 545e med nappa klädsel och komfortstolarna måste säga att det är en ordenligt lyft från min föra 530I, Det känns som 6:an dricker mindre än 530i när kör på endast bensin motorn. återkommer när jag har testat bilen mer.