AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.878

Lyfta bilen på pallbockar?

Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Känner mig lite osäker hur man bäst får upp bilen på pallbockar enkelt och säkert.
Jag har 4 pallbockar och en domkraft. Var lyfter jag så att jag kan ställa pallbockarna rätt?
Bilen är dessutom väldigt låg.
Du behöver två domkrafter - en liten och en stor. Pallbockarna ställs på respektive urtag med puckar i för att skydda plastkopparna. Framlyfter du på lyftpunkt under motor och bak lyfter du upp bilen på fjädringen. Den lilla låga domkraften behövs för att lyfta bilen på varje lyftpunkt så att den stora domkraften kommer under. Lyfter så på mina e91.
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Har du möjligen lyftpunktskiss för en 325ti (e46)?
16.388
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Normalt sett lyfter man i diffklumpen bak i alla fall
Ma
1.243
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
man kan ju också köra upp bilen på några bräder för att komma upp de centimetrar som saknas för att få in domkraften

Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Min procedur (innan jag äntligen skaffade mig en lågprofildomkraft) för min E87 var följande:

* Köra upp en framhjulet på en bräda
* In med domkraft på den främre sidoyftpunkten som är på samma sidan som brädan (med anpassad lyftpuck - ALDRIG NÅGONSIN arbeta direkt mot "plastkoppen")
* Lyft upp en bit
* In med den stora domkraften under den centrala främre lyftpunkten
* Lyft upp framänden och sätt två pallbockar på de två främre sidolyftpunkterna (med anpassad lyftpuck - ALDRIG NÅGONSIN arbeta direkt mot "plastkoppen")
* In med stora domkraften under den centrala bakre lyftpunkten och lyft upp bakänden och sätt två pallbockar på de två bakre sidolyftpunkterna (med anpassad lyftpuck - ALDRIG NÅGONSIN arbeta direkt mot "plastkoppen")

För en E87 finns officiella lyftpunkter som matchar precis de man använder i beskrivningen ovan.
Länk

Men har sett vissa modeller där en eller båda av dessa centrala lyftpunkter inte finns med (eller ens omnämns i TIS). Man funderar ju lite på varför man inte får lyfta i diffen på just de modellerna...

För en E30 är det bara att rulla in precis vadsomhelst varsomhelst och sätta pallbockarna på nästan helt valfritt ställe :-) Samma sak med en Volvo 855, där behöver man inte alltid ens hissa upp bilen :-)
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Ok, tack.
Sorry för en dum fråga, men varför är det så viktigt med anpassad lyftpuck?
Med vissa pallbockar blir det väl stabilt mot plastkoppen?
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En anledning är att jag ska slippa köra iväg och köpa fyra nya koppar och åbäket att montera dessa - fast de är dock relativt enkla att byta :-)

Jag lägger hellre den tusenlappen på något annat :-)

Men en annan anledning är att de helt enkelt inte är gjorda att ta just de belastningar. De är jäkligt sega och tål en hel del (och man ser att de har gjorts på ett sådant sätt att de inte kollapsar även om de missbrukas - för det var givet att det skulle hända), men de går sönder till slut (nedanstående exempel är bara några "repor" - jag har sett totalt demolerade koppar)
Länk

Lyftpunkten är botten av denna koppen. Kanterna av koppen är inte gjorda för att ta dessa krafter. Vilket gör att även bilen egentligen inte är 100% säkrad då dessa koppar kan gå sönder om de används felaktigt. Troligtvis det enda som händer är att bilen trillar ned ett par centimeter. Men har man otur så kan pallbocken glida när det går sönder (beroende på hur man placerat pallbocken, typ av pallbock och hur förloppet sker).
Nu förutsåg ingenjörerna detta och kopparna är gjorda med en plast med hög duktilitet, så den mer deformeras under någorlunda kontrollerade former än plötsligt spricker. Men vid -10°C? Eller 10-15 år gamla?

Så kort och gott är det en fråga om att maximera säkerheten när man jobbar med en bil som är upplyft (som man ska ha yttersta respekt för). Dock mycket osannolikt att det skulle hända, men det hjälper ju inte när bromsskivan trillar ned rakt över ens underarm.
Köp wheel dollies om du inte kan palla upp den, annan fördel är att du kan flytta bilen i garaget lätt då det är små hjul under.

Eller så köper du från Race Ramp som man ställer hjulen på.
Bra sammanfattning. Jag har inte hittat någon central lyftpunkt bak så därför lyfter jag på fjädringen bak på varje sida och ja det behövs två domkrafter. Har tröttnat på min stora domkraft och skall köpa en AC. Den lilla är en racingdomkraft i alu som är väldigt smidig. Kör sågade puckar på pallbokarna och alupuckar på domkrafterna som funkar klockrent,
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns speciella lyftpuckar som har en fyrkantig central del som passar i de fyra plastdelarna där man lyfter bilen ( Länk ) - jag har köpt två liknande men har även gjort egna genom att såga till vanliga hockeypuckar till rätt "fyrkanter" (man får ut två per hockeypuck med ganska lite spill) - de egengjorda är faktiskt nästan bättre och enklare att använda...

Generellt har du fyra lyftpunkter på sidorna (två på varje sida) där det sitter plastdelar som är gjorda för att lyfta i.

Sedan har du en främre central lyftpunkt under framvagnen och bakaxeldiffen som är anpassad för att lyfta i (lyft inte för nära bakre delen då du då riskerar att skada diffens lock/tätning!).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
631
WGG
325i Touring (e91)
Cadillac CTS Coupé
Vill inte påstå att jag vet bättre än någon annan, men jag lyfter med garagedomkraft på lyftpuckarna och ställer pallbockarna under lämplig del av bilen...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.