AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

2011 535d GT Byta kamkedja

Visad 960 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg59st
Postad/Inlagd2020-11-02 15:55
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M135i -13
535d -08
E93 335 -07
Hej alla forumhjältar, har hängt här länge och lärt mig mycket men nu är det min tur att be om hjälp.
Har precis köpt ny bil och missade att kamkedjan låter illa och behöver bytas. Bilen har gått 25kmil.

1. Är det någon här som bytt själv och har verktyg, tips och glada tillrop att bidra med?

2. Någon som vet någon som vill ta sig på sig detta projekt för en rimlig penning. Alternativt någon bra verkstad i och kring Västmanland.

Jag har skickat fråga till M-Bilar i Västerås men tror det blir dyrare än vad jag vill betala.

Har själv garage att meka i och är inte helt okunnig men detta projekt känns väldigt stort.

Ha en fin dag och supertack för svar.           IP: ...[21.61.2]
Antal inlägg642 st
Postad/Inlagd2020-11-02 16:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
Sitter kedjan inte bak på den motorn? Kan vara bra att veta isf

Matthias

IP: ...[139.118]
Antal inlägg59 st
Postad/Inlagd2020-11-02 17:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
M135i -13
535d -08
E93 335 -07
Det stämmer, det är en N57.
Växellåda, ventilkåpa och oljetråg behöver demonteras.           IP: ...[.24.211]
Antal inlägg175 st
Postad/Inlagd2020-11-02 20:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA touring -09
När jag sökte info om detta för något år sedan verkade många mena att det är motor ur som gäller om man vill göra detta.

Är det ”bara” lådan och tråget som måste ner är det ju klart bättre...           IP: ...[129.249]
Antal inlägg175 st
Postad/Inlagd2020-11-02 20:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA touring -09
Det gällde då iof e90, men det är nog liknande bökighet misstänker jag.           IP: ...[129.249]
Antal inlägg59 st
Postad/Inlagd2020-11-03 10:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
M135i -13
535d -08
E93 335 -07
M-bilar uppger att motorn måste ur, de vill ha ca 50kkr för kalaset.

Vad jag sett gällande både n47 och n57 så går det att byta kedjor med motorn i, en del bli blir det säkert. Blir kanske en utmaning att hitta en verkstad som vill göra detta över huvudtaget och samtidigt inte vill hinka ur motorn.           IP: ...[208.165]
Antal inlägg175 st
Postad/Inlagd2020-11-03 11:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA touring -09
Har du sett nån beskrivning/video eller dyl på hur det går till med motorn i?

Borde vara sjukt trångt i bakkant...           IP: ...[129.249]
Antal inlägg3.183 st
Postad/Inlagd2020-11-03 11:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Jag har ingen koll på hur mycket plats det finns i bakkant, men hur som helst kanske den här övningen kan tjäna som inspiration. Inser att det kan vara en väsentlig skillnad i utrymme mellan en fyra och en sexa. I denna tråd nämns ca 10 cm i överkant, med ökande avstånd nedöver.

[LÄNK]

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg59 st
Postad/Inlagd2020-11-03 16:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
M135i -13
535d -08
E93 335 -07
Tack för länken till föregående tråd om detta. Hade glömt bort den. Ang utrymme tror 6cyl snarare bygger framåt i bilen då växellådan sitter på samma ställe oavsett motor.

Här är en galning som bytt kedjor på garageuppfarten.
[LÄNK]

IP: ...[208.165]
Antal inlägg59 st
Postad/Inlagd2020-11-29 09:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
M135i -13
535d -08
E93 335 -07
Uppdatering.
Har våndats och skjutit kedjebytet på framtiden. Hade felkod på glödstift #3 och det visade sig att spetsen lossnat. Fick ut spetsen, rensade gängorna m10x1 (som skar vid demontering av stiftet). Har även tagit bort kopplingen på ackompressorn som satt helt lös.

Missljudet som kommit och gått tidigare är nu borta, håller tummarna.

Har även rengjort insug, samt bytt gasspjäll. Är lite besviken över att flera detaljer är gjorda av plast och ej verkar hålla. Tex kugghjulen till gasspjället, plastarm till swirlflapsen osv. Har tidgare haft m57or och de verkar hålla bättre.

I övrigt så går bilen bra och fantastiskt snålt för sin storlek. Bättre än n57 på den punkten.           IP: ...[.24.211]
Antal inlägg3.183 st
Postad/Inlagd2020-11-29 09:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Bra jobbat! :)

Tack för din återkoppling. Hoppas att det dröjer med kedjan/-orna.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg182 st
Postad/Inlagd2021-01-03 20:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Hej Mirvi G!
Som någon ovan säger så måste sexorna bygga på framåt, dvs Youtube- videor för N47 gäller för n57 också.

Om man har tillgång till lyft så verkar det som att man skall jobba underifrån, har man inte det så kan det vara så att man bör lyfta ur motorn.
Men får man upp bilen tillräckligt högt på ett säkert sätt så kan det gå att jobba underifrån.

Om du är helt säker på att oljudet kommer från kedjorna måste du byta snarast. Problemet är att när kedjorna förlängs, så kan de plötsligt gå av.
I nödfall kan man kolla vad som händer om man byter spännare/spännskruvar. Om man kommer åt dem...

Angående demonteringen av glödstiftet undrar jag om du googlade tillräckligt innan. De är väldigt knepiga att få ut hela.
Hade jag haft bättre minne för detaljer, så hade jag kunnat komma med säkrare förslag, men jag tror att motorn behöver vara varm. Sedan behöver lösningsmedel ha legat över natten. Så skall man dra ytterst långsamt, dvs hålla dragningen under tryck.

Med tanke på vad du har gjort i övrigt, så verkar det ha varit mer lämpligt att ta ur motorn, och tvättat och bytt ett antal delar till. Och med lite tur kört 20.000 + mil till.

Motorerna är inte dåliga, men de kräver ett visst underhåll, för att inte tala om ett visst handhavande.

Själv köpte jag i september 2019 en -08 x3 20d med N47 som då gått 19500 mil, och nu 20500 men som är avställd. Kör typ bara på semestern och svenska rallyt som dessvärre är inställt i år.
Nu har jag försökt sätta mig in i vad som kan vara problem med t ex N47/n57 och med dieselmotorer i allmänhet.

När det gäller N47/57 så behöver oljefällan i vevhusventilationen ses över/bytas var 6000 mil. Alla slangar kollas på ev hål av t ex skav.
Det får inte finnas någon olja i dessa slangar, eftersom den kommer att blandas med avgaserna i egr systemet.

Sedan efter ca 15-20.000 mil verkar hela egr systemet och insuget och rören dit behöva tvättas ur. Alltså, diverse fel uppstår inte i en ren motor!

Sedan brukar det talas om bättre och sämre olja, eller vilken olja är bäst.
Det är helt omöjligt för en person att prova ut vad som är bäst.
Läste dock att BMW vid den här tiden, ca -08- -10 skulle ha bytt ut original oljan från Castrol till Shell därför att kokspartiklar med Castrol drogs runt och inte blev liggande på oljetrågets botten.
Kokspartiklarna uppstår när oljan överhettas t ex när olja ligger kvar i turbon när motorn stannas.
Sedan beroende på hur man kör bör tydligen oljan bytas från 1000 mil och uppåt.

Tycker man dock att bilens/ en bils livslängd är ca 15.000 mil, ja då är det inte mycket man behöver göra,

Annars, skall jag fråga en kompis vad han skall ha för att byta kedjorna?
Men man behöver byta andra delar då också, så att risken för andra problem hamnar på ett minimum.

Ett problem är förmodligen att han inte har uppställd lyft, så motorn skall lyftas ur.

Sedan om du behöver bil under tiden, så står en avställd e39 528 -96 och väntar på att få komma ut i frisk luft.

Hör av dig om det låter intressant. Kompisen har jobbat 35 år med bilar och har eget sedan ca 15 år, men nu är det lite på sparlåga efter fastighetsbyte.

Leif L
Reser mest med hoj.           IP: ...[187.132]
Antal inlägg59 st
Postad/Inlagd2021-01-04 20:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
M135i -13
535d -08
E93 335 -07
Hej och tack för svaret.

Det är helt rätt att det finns två alternativv lyfta ur motorn eller plocka ner växellåda.
Angående mitt missljud, trodde verkligen att det var kedjorna som lät men ljudet försvann efter att jag bytt det trasiga glödstiftet samt den trasiga ackopplingen så har det varit tyst från motorn. Jag har kört ca 400 mil efter detta så är tämligen säker på att kedjorna mår bra.

Du har nog en god poäng att jag skulle googlat mera om glödstiften men jag kanske hade tur. I vilket fall fick jag ur dem alla tillslut, dumsnålade lite och bytte bara det som var trasigt (har nu felkod på stift #5) men så kan det vara ibland. Inte så svårt att byta stiften då insuget är lätt att ta bort. Jag har även tagit bort swirlfalpsen och vipps så försvann laddtrycksproblemet som jag hade tidigare. Bilen ville inte varva ur ordentligt men nu fungera det.

Håller med om att det inte är en dålig motor men vissa plastdetaljer verkar hålla sämre och behöva bytas. Vevhusventilationen har jag inte kollat men ska aldeles snart montera bort egr (har även rengort egr) och dpf filtret för att slippa problem med dessa samt lite mer fart. Täta oljebyten tror jag är viktigt, som du skriver så är det svårt att veta vad för olja som är bäst men castrol har fungerat bra förut.

Jag tycker bilarna ska hålla längre än 15kmil så håller tummarna att denna tuffar på ett bra tag till.

Supertack för erbjudandet om både verkstad och ersättnignsbil. Klarade mig denna gång men återkommer om detta blir aktuellt i framtiden.

Mvh           IP: ...[89.25.2]
Antal inlägg182 st
Postad/Inlagd2021-01-05 02:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Hej, roligt att du besvarade meddelandet
Såg på bmw-syndikat i Tyskland att det lämpligt att byta kedjorna efter 10 kmil på N47! 🤔

Första grejen när man tar ur glödstifen är att motorn är varm, så det gäller den startar överhuvudtaget.

Även många plockar bort fjärilarna i insuget, så tror jag inte man skall göra det. Tror att man tappar vridmoment på låga varv.
Däremot bör insuget tvättas rent, och jag kan inte säga om man egentligen lyckas med det utan att plocka bort fjärilarna.

Har du gjort något åt oljefällan i vevhusventilationen?
Det anses ju att den bör servas var 6 kmil!
Kolla den om du inte gjort det. En ny till N47 kostar 27€ på leebmann24.de.
Sedan får det inte finnas några skavsår på slangarna, dvs inga som helst läckage där heller.

Hade du olja i sotet i insuget? Det är det som det skulle gälla att hålla bort. Räcker ju att det är bara rent sot där...
Sedan är det inte helt fel att rengöra egr kylaren heller. Då blir luften i insuget lite svalare, vilket gissningsvis har betydelse för ventilerna därefter.

Förresten hade du funderat på att byta styrenhet till glödstiften också. En Beru-enhet kostar ca 600 kr till N47.

Angående kedjebyten till en N47 i x3, ser jag att ett företag i Bielefeld byter kedjorna inkl tillbehör och olja för 1450€. 6-8 timmars jobb, kommer på morgon, får stå och titta över axeln när de jobbar (!), sedan åka hem på kvällen.
De tycker också att BMW verkstäderna skinnar kunderna, får reparationen att kosta mer än vad bilen är värd.
Sedan kan du kolla upp på nätet om man anser att livet på kedjorna kan förlängas om man byter kedjespännare. Sedan gäller det att komma åt dem.

Sedan, om du vill ta dig an en lite större uppgift, så kan man bygga om toppen och tillverka pneumatiska ventillyftare, så slipper du kamaxlar och kedjor, och då ligger du inte långt efter Koenigsegg med sina freevalve... 😜

Förresten har du sett George Austers videos om m47/N47 på Youtube?
Går du in där och kommenterar, kan du hälsa från mig.

Han reparerar och bygger om framför bilgaraget!
Sedan finns det ett antal till som jobb som jobbar med BMW, men en del pratar lite för fort och kanske också har för dåliga mikrofoner, och dåligt ljus.

Förresten, brukar du låta motorn gå en stund innan du slår av den? Oljan förstörs inte medan man kör, det när man stannat motorn som den skadas mest, dvs den olja som finns i turbon överhettas. Det är bl a därför folk som kör korta sträckor får störst problem. Det var någon som sade att om man kör mindre än 3 kmil/år skall man inte ha diesel...

Hoppas att du får många bekymmersfria mil med bilen. Tänk att det har sitt pris att köra med en rolig bil! 😁

Leif L
Reser mest med hoj.           IP: ...[187.132]
Antal inlägg5.370 st
Postad/Inlagd2021-01-05 18:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
A**i A6 Allroad-16
Jag vill inte läsa om behov av kamkedjebyte mer....;)
Så här ser min motormodell, Audi 3.0 TDI, ut i bakkant.
[LÄNK]           IP: ...[.91.204]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525i Touring  -01
Pris: 35.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14