AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Däckval 530e G31

Visad 1.260 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg28st
Postad/Inlagd2020-10-29 11:28
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530e X-drive Touring M-sport
Hej!
Har en fråga som jag hoppas att ni kan svara på.
Har beställt en BMW 530e x-drive touring M-sport (puh!) som kommer levereras runt årsskiftet.

Av de tester jag läst på olika BMW-modeller så är det ibland stora skillnader i väguppträdande beroende på däckval. Att ibland upplevs bilen nervös och vandrar över vägen. ett beteende som jag absolut inte vill uppleva. Kan tillägga att jag är rätt känslig för vibrationer och "svajighet", byter från en V90 Cross just pga vibrationer.

Undrar därför vilken "set-up" ni skulle rekommendera till ovan modell. Den kommer levereras på orignal M-sportfälgar i 18". De är vad jag förstår 8" fram och 9" bak vilket brukar innebära en staggered set-up - dvs bredare hjul bak än fram. Då jag kommer köra mestadels i stadstrafik/södra Sverige så är jag inne på friktionsdäck och vill absolut undvika run-flat som BMW envisas med. Så min fråga - vilka däck ska jag välja för att få en så stabil och riktningssäker bil som möjligt? Bör det vara staggered eller funkar det med samma dimension runt om?

OM ni dessutom har tips på vilka däck som mår bäst på bilen när sommaren kommer vore jag grymt tacksam för ett tips även där.

Cheers!
//JPU

/JPU           IP: ...[.78.220]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2020-10-29 16:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vinterdäck är tillval. Din bil kommer att levereras från fabrik med sommardäck.           IP: ...[.40.186]
Antal inlägg314 st
Postad/Inlagd2020-10-29 18:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
530e Sport Line -18, Mineralvit
Transocean: Jag tolkar JPU's inlägg att få erfarenhet och kunskap om vinterdäck till den modellen.
Inte vilken typ av hjul som kommer att levereras.

Själv har jag enbart erfarenhet av sommardäck till min G30, men skall snart byta till 18" Hakka 5 dubbade vinterdäck.
Får återkomma senare om erfarenhet av dessa.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085           IP: ...[.221.91]
Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2020-10-29 18:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA Touring - 2012
Det kan vara väldigt känsligt med att ändra dimensionerna fram och bak just pga att du har x-drive. Förslagvis behåller du samma dimensioner som din bil levererats med, för att därefter byta till icke-runflat däck. Personligen har jag alltid försökt hålla mig till michelin, varesig det varit audi, mercedes, volvo eller bmw. Det är högst troligt att det är en smaksak.
          IP: ...[7.65.28]
Antal inlägg28 st
Postad/Inlagd2020-10-30 09:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hej igen,
För att förtydliga:
Bilen levereras på original M-sport 18" (8" fram 9" bak). har prutat in att de lägger på vinterdäck på originalfälgarna vid leverans och lägger sommardäcken i bagaget.

Min fundering är om det funkar att de kör en kompromiss med 245/45-18 på både fram och bak. Eller kan olika inpressning påverka beteendet? De tester jag läst gällande BMW generellt och även upplevelser som kompisar haft (F11 och G31) är att de är känsliga för däckval. Vill helst av den anledningen undvika staggered med bredare däck bak då det verkar påverka spårkänslighet osv. framför allt när det gäller vinterdäck.
Har konverterat och väljer nu friktionsdäck då jag kör betydligt mindre nu. hade Continental ContiVikingContact 7 på V90 Cross nyligen och det funkade bra även i fjällen.
//JPU

Antal inlägg314 st
Postad/Inlagd2020-10-30 09:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
JPU: Det låter inte som en optimal lösning att ha samma däckstorlek på olika breda fälgar.
Jag hade valt samma fälgstorlek till vinterdäcken och låtit sommardäcken sitta kvar på originalfälgarna.
Mitt råd är att du skaffar andra fälgar till vinterdäcken, det lär du ju ändå behöva, för jag gissar att du inte tänker skifta 2 ggr per år?

Lennart Bornhall
BMWCS #1085           IP: ...[.221.91]
Antal inlägg69 st
Postad/Inlagd2020-10-30 11:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 40i M-Sport Individual - MY20
520d xDrive IE G30 - MY19
Helt riktigt så kommer 18” sommar med staggered 245 - 275 således en bredare fälg bak, jag skulle avråda från att manipulera med detta, dvs i första hand skulle jag rekommendera dig att få bilen levererad på vinterhjul, tex BMW original 18” då är det 245 runt om, och sen sälja dina sommarhjul om du vill ha större. Dock så förlorar du lika mycket i komfort som du vinner i utseende mellan 18” och 19”. Alternativet till ovan är såklart att du ser till att bilen levereras med vinterdäck i samma dimension som sommardäcken och sen lever med det, det kommer sannolikt inte göra någon skillnad.           IP: ...[.240.39]
Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2020-10-30 11:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA Touring - 2012
JPU,
Jag förstår vad du skriver, om bilen levereras med staggered uppsättning, ska det även vara så fortsättningsvis. En nära vän har en m140 med xdrive, bilen levererades med olika bredd fram och bak, efter ca 2 år började bilen hacka, man misstänkte att fördelningslådan hade pajat, bmw bytte den via garanti, men felet kvarstod. polaren byte däck till helt nya däck i enlighet med fabriksspec. vips problemet försvann. det visade sig att mönsterdjupet på bakdäcken var 2mm och fram 4-5mm. Det jag försöker säga är att du inte ska ändra dimensionerna utan att förankra med bmw eller en kunnig däckverkstad. Min erfarenhet säger mig att det primärt bredden på framdäcken som avgör spårkänslighet. Eftersom du kommer från en Volvo v90xc som både är hög och inte har samma finstämmda chassi tror jag inte att du kommer uppleva samma problem. Men självklart styr däckens bred och storlek komforten.

Lycka till!           IP: ...[7.65.28]
Antal inlägg1.447 st
Postad/Inlagd2020-10-30 11:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Det fungerar utmärkt att köra med olika bredd på fälgen med samma däckdimension. det har jag gjort vid ett flertal tillfällen inga som helst problem.
I din situation hade jag även kollat upp om det går att komma ner till 235 bredd fram och bak med bibehållen hjulomkrets. Dessutom kan du flytta runt däcken från fram till bak för att bibehålla ett jämnt slitage på dem.           IP: ...[.120.49]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2020-10-30 15:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja men då är det bara att informera BMW om detta så gör dom nog det. NOT! Jag betalade 23 000 kr för vinterhjul som skulle levereras med Conti 850P -vinterdäck och absolut inga RFT.

När jag fick bilen stod den på Hakka R2 RFT istället.

När jag frågade säljaren varför den hadde 1) RFT-däck , 2) Nokian istället för Conti svarade han att det var uteslutet att montera såna däck i det hela tatt. Så visade han mig hur man fyller spolarvätska och fortsatte att det vad det enda jag hade lov att göra. Resten skulle de ta hand om. Basta

IP: ...[.40.186]
Antal inlägg287 st
Postad/Inlagd2020-10-30 19:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Bmw erbjuder ju både 245 runt om och 245/275 i vinterdäck, så man får anta att båda fungerar som det ska. Valde själv 245 runt om på vinterdäck (med samma bredd på fälgarna)           IP: ...[82.61.8]
Antal inlägg69 st
Postad/Inlagd2020-10-30 20:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vad gäller BMW original vinterhjul så är samtliga 18” till G30/31 square, dvs i detta fall 245/45R18, om man väljer 19” så finns det både med square och staggered, som square så är det 245/40R19 runt om, som staggered så är bak 275/35R19 och det alternativet är tillgängligt till samtliga 19”; multieker 633, dubbeleker 664M och dubbeleker 786M!           IP: ...[.240.39]
Antal inlägg28 st
Postad/Inlagd2020-11-02 17:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hej igen,

För att förtydliga.
Bilen kommer till BMW i Örebro på original BMW M-sporthjul i 18" 662M på den uppsättning däck som den levereras på från fabriken - dvs sommardäck. Jag vet inte 100% om den kommer som staggered men misstänker det då BMW verkar envisas med det.

Dvs jag kommer bli stående med en bil som har 8" breda fälgar fram och 9" breda bak. Enligt ök med säljaren ska de lägga på vinterdäck på originalfälgarna (jag kommer skaffa 19" till sommaren). Min fråga är:
1. Kommer det per automatik bli att de lägger på 245 fram och 275 bak? (Känns i så fall vansinnigt med så breda vinterdäck bak).
2. Kan jag be om (och utan några problem med bilens uppträdande) be de lägga på 245 runt om?
3. Jag vill INTE ha RFT eller europeiska vinterdäck.
4. Kommer jag få något gehör för det eller är jag som @Transocean bli hänvisad till att fylla på spolarvätskan (jävla typig kommentar förövrigt!)
5. Skita i dealen och köpa en uppsättning vinterdäck i den storlek och märke som jag vill ha? Typ Continental Wintercontact 7 i 18" och 245 runt om på typ 8"-fälgar?

Antal inlägg15.230 st
Postad/Inlagd2020-11-02 17:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Vid en staggered setup så är ju bakfälgarna bredare så det blir sällan så bra med samma däcksbredd runtom. KAN funka, men kan också bli knas.

Jag hade valt nr5.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg314 st
Postad/Inlagd2020-11-02 18:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nr5!

Lennart Bornhall
BMWCS #1085           IP: ...[.126.18]
Antal inlägg69 st
Postad/Inlagd2020-11-02 18:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alt 1. Om du säkerställer att du får rätt dimensioner på vinterhjulen, dvs samma som de sommardäck som bilen levereras med. Tror inte du behöver oroa dig över bredden egentligen med en bil med både AWD och ESP.

Om du inte kan få till det enligt ovan, alternativ 5 !

Ang pkt.4 så skulle jag aldrig någonsin acceptera ett sånt beteende från en leverantör, om jag vore dig skulle jag ta upp det med vederbörandes chef, såna nonchalanta töntar som ”säljer” tjänstebilar har dessutom ofta anmärkningsvärt låg kunskapsnivå om produkterna de säljer, mycket provocerande och oacceptabelt i andra sammanhang men här accepteras det tydligen, mycket märkligt!           IP: ...[.240.39]
Antal inlägg2.375 st
Postad/Inlagd2020-11-02 19:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
530e X-drive Touring M-sport

Jag har precis som du beställt en 530e Touring och går i väntans tider, leverans beräknad till v.50 :-).

Samtliga nya bilar levereras från fabrik med sommardäck.

Bilen levereras alltså till handlaren med BMW M-sporthjul i 18" 662M, 8" resp 9", med sommardäck som kommer krängas av och vinterdäcken Pirelli SottoZero 245 resp. 275 kommer monteras på fabriksfälgen.
Extrakostnad för detta 5000kr känns ok ändå.

Som sommarhjul har jag beställt 20" Performance 669m men frågan är om den fälgen kommer att klara vikten som 530e Touringen kommer upp i.
775kg/bakhjul krävs som minimum.
20" fälgarna kommer isf. förses med en profil större däck för att däcken ska klara belastningen vilket inte orginal-dimensionen gör.

Läs mer om detta i granntråden... [LÄNK] om du är vidare intresserad av problemet med vikten.

Mvh Jimmy           IP: ...[228.217]
Antal inlägg2.375 st
Postad/Inlagd2020-11-02 20:13
Anmäl svaretAnmäl svaret

Kan nämna att jag försökte få 245:or runt om men min handlare gick inte med på detta eftersom det är olika bredd på fälgarna och att det blir skillnad i rullomkrets vilket jag tyckte borde vara försumbart och helt inom gränsvärdena.

Mvh Jimmy           IP: ...[228.217]
Antal inlägg151 st
Postad/Inlagd2021-02-28 16:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
520D F11
Precis köpt en 530e x-drive med M-paket men upptäckte att sommardäcken på mfälgarna är 245 på samtliga? Vad beror det på? Är det olika beroende på handlare eller har ni någon teori? Bilen är i stort sett ny och köpt via BMW så funderar på om det är något man skall be dem byta?           IP: ...[.49.205]
Antal inlägg2.375 st
Postad/Inlagd2021-02-28 19:33
Anmäl svaretAnmäl svaret

Berta99: 530e Touring M-sport levereras med 245:or runt om. Detta ändrades precis innan leverans. Min var beställd med 245 fram och 275 bak men levererades i december med 245:or runt om.

Mvh Jimmy           IP: ...[.42.242]
Antal inlägg151 st
Postad/Inlagd2021-02-28 21:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
520D F11
Okej.

Riktigt dåliga vinterdäck på min dock. Nokian rft eftersom det var omöjligt att välja andra men de skall nu in för balansering. Bilen är stötig och vibrerar rätt mycket vilket även de andra jag provkört med samma däck gjort. Testade med sommardäcken och det var en klar skillnad i komfort som tur är.           IP: ...[.49.205]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 518  -85
Pris: 24.000:-

BMW 528i  -84
Pris: 60.000:-

BMW 528  -98
Pris: 35.000:-

BMW 520D  -12