|
|
---|---|
Danne Umeå |
Tjena Märkte nu när det börjar bli lite kallare att värmen inte funkar som den ska på min e60 Kollade med Rhinegold och ser att tempraturen på kylarvätskan efter 30 min körning ligger på dryga 60c Jag kollade även av felkoderna och får upp 00e71d Auxillary waterpump 0x2ec reciver intigrated automatic heater Provade googla lite på felkoden snabbt men hittade inte riktigt något nyttigt |
Hej Jag har haft två 530d och den ena värmde långsamt. Bytte termostat i kylaren och termostat i EGR-lådan. Gick bättre sedan. |
|
Danne Umeå |
Får även Heater locking 009B2E |
Inte alls ovanligt med kass termostat när det gäller e60/61 dessutom bidrar det till ökad bränsleförbrukning. | |
Det är med allra största sannolikhet 3 st termostater som behöver bytas. Finns mycket skrivet om det här i flera olika trådar. Här kommer en som ett exempel: Länk |
|
Jag är inne på att byta dom 2 termostaterna till kylvätskan då jag misstänker att bilen inte kommer upp i temp, jag har skaffat OBD adapter och bimmerlink och kan monitorera en himla massa saker, Vilken av all temperaturer är det jag vill titta på för att se om jag har problem? Mvh |
|
I mitt fall gjorde jag aldrig annat under körning än knappade fram motortemp i instrumentet. Det var länge sedan, och att par bilar har passerat mig sedan dess, så även om jag inte kommer ihåg i detalj så förutsätter jag att det var temperaturen på motorns kylvätska jag knappade fram. Termostaternas märkning, alltså angiven öppningstemperatur, avser också temperaturen på motorns kylvätska, så för mig är det vad som är mest intressant att mäta. Om BMW någonstans anger vad som är normal arbetstemperatur så förutsätter jag att man i första hand avser temp på motorns kylvätska. När det var aktuellt så skrev jag och andra en hel del om detta i olika trådar. Den som söker skall finna. |
|
Okej så tempen jag kan se i "hidden menu" har nyss lärt mig plocka fram den så ska bli en sväng i eftermiddag och se om jag kommer upp i temp. Antar att om jag kommer upp över 80 närmare 90 så har jag kanske inga problem. | |
80° är alldeles för låg temp. Nu har jag inte helt korrekta fakta men erfarenhetsmässigt så skulle jag säga att det bör vara 88-92° för att man ska kunna säga "inga problem". Gällande värme i kupén så är det en helt avgörande skillnad om man har 80 eller 88-92°! När jag hade min 530D xd E61 så märkte jag att vid kall väderlek måste jag alltid gå in i i-drive och manuellt justera inställningarna för att få god värme i kupén och för att få imfria rutor. När jag eller någon hade aktiverat Auto-läget så fungerade det inte alls bra och jag var alltid tvungen ändra till manuella inställningar. På min bil var det dramatisk skillnad på värme i kupén mellan manuella inställningar och auto-läget. (Även på sommaren för att få bästa kyleffekt från AC så var jag tvungen använda manuella inställningar.) Använd gärna sökfunktionen. Om du t ex söker på mitt användarnamn Ulf530 så kan du enkelt hitta flera trådar där jag och många andra har skrivit mycket omkring detta. |
|
Tack så mycket för all info, körde en runda på ca 1mil och bilen ville aldrig över 83c så byte av termostater får det bli. Hoppas på snabbare värme i kupén som bonus efter det ingreppet med :) | |
Danne Umeå |
Jag har bytt termostater nu. Hade tänkt prova lufta systemet genom att slå på tändningen hålla in gasen och få vattenpumpen att starta. Det gör den inte antar att den är pajj. Någon som vet vilken säkring går till den eller om det är något annat man bör kolla innan man beställer en ny |
Danne Umeå |
Har också problem med att jag har ingen värme på förarsidan i bilen. Inga problem på höger sida |
Danne Umeå |
Bytt elektroniska cirkulationspumpen bara för att.....men det blev då inget bättre Fortfarande kallt på förarsidan |
Danne, jag luftade min e61, dock bensinare, via att köra igång ett luftningsprogram med datorn. Tog 12 min. Blev intensivare värme efter det. Den gången använde jag Delphi men det finns garanterat i Rheingold som du hade. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
Danne Umeå |
Jag vred idag fram och tillbaka mellan värmen på höger / vänster sida av cupen. Och värmen blev ännu mindre på vänster sida för att efter några vred till bli lite mer. Så jag gissar att något spjäll hänger upp sig. Hur vårt är det att komma åt för att fixa? |
Har du fått någon ordning på värmen Danne? Jag kan nu få upp bilen i 90-95c men det tar alltså en evighet trots byte av termostaterna. Det här påverkar ju också värmen i kupén :( |
|
Danne Umeå |
Det har blivit bättre men långt ifrån bra Jag har ingen varmluft på förarsidan och på maxvärme känns det som den ska kunna ge mer. Har tänkt byta värmeventilen eller kolla spjällen |
Danne Umeå |
Jag började rota i det här efter att sambon inte tycker bilen blir varm nu på vintern. Provade koppla upp med autocom och körde livedata på väg hem från jobbet. -10 har haft motorvärmaren i hela natten När jag drog på lite med bilen så kom jag upp i 90c Men för det mesta låg jag runt 75 i normal fart. Nu har jag stått på tomgång i ca 10 min och tempen är nere i 65 och sjunker än Det tråkiga är att jag bytte ju båda termostaterna i höstas. Finns det någon annan förklaring än att jag fått en dålig termostat? |
Har du automtalåda? Det är med allra största sannolikhet 3 st termostater som behöver bytas. Finns mycket skrivet om det här i flera olika trådar. Här kommer en som ett exempel: (se t ex mitt tidigare inlägg) |
|
Danne Umeå |
Nix, manuell |
Finns alltid risk att man får en dålig termostat. Ner med dem i grytan och observera temp när de öppnar. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.