|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Jag fick lite av en mardröm på gång med 2014 F11 520d N47D20... Motorlampa och varning för drivlinan dyker upp en stund och försvinner sedan helt, men kommer tillbaka slumpmässigt och inte så ofta, och utan särskild anledning, och man märker inget minskade motorkraft... Felkod 244C00 dyker upp vid diagnosen. Verkstan gjorde felsökning, kontrollerade för läckage, kontrollerade EGR, kontrollerade DPF (partikelfilter) och kunde inte hitta något problem. De fann att turbon hade ett enormt spel i axel. De sa att det kunde vara källan och med så mycket spel bör man ändå byta turbo på grund av risken för oljeläckage - vilket vi gjorde mot en rekond). Men varningen fortsatt… De tog in bilen igen och kontrollerade återigen linjerna för läckage, nu med hjälp av en rökmaskin. De hittade ett litet läckage i EGR kylarens "flex" metallrör. Och kunde ersätta hela enheten (men jag antar att inte EGR - behöver dubbelkolla) för en ny. Och bingo, efter cirka 80 km kom varningen ”Driveline” tillbaka igen. Typisk BMW felkod mardröm igen (?)... Någon som kan ge en ledtråd om vad man ska titta näst??? (Ledsen för den långa romanen ...) | |
| Samma bil och fel. Ska byta turbon nästa vecka. Nyfiken på hur det gått för er andra!😅 | |
|
Samma bil här också. Fick varningen om reducerad kraft i drivlina sporadiskt samt några ggr under långresa för ett år sedan. Verkstad konstaterade att turbon hade glapp i axel. Även lågt laddtryck observerades. Kontroll av läckage via rökmaskin utfördes. Rekommendationen var att byta turbon vilket jag gjorde. Varningen försvann och syntes inte till mer, till nyligen. På ny långresa kom samma varning om drivlina. Har läst ut felkod 0x244C00 (charging pressure too low). EGR utbytt via återkallning innan varningarna började komma. Börjar fundera om turbon verkligen var grundorsaken. Planen är att kontakta verkstaden för kontroll av vakumsystemet. |
|
|
Jag har haft exakt samma fel som er under de senaste månaderna. Verkstaden bytte insugsröret, turbo och egr hittills och jag får fortfarande upp felkoden. Någon som lyckats lösa detta? |
|
|
Hmm.. Undrar hur systemet upptäcker att laddtrycket är för lågt? Kan det vara att insuget, dvs efter turbo o egr är igensotat så antingen luftmassemätaren läser fel eller att inte tillräckligt med luft kommer fram till cylindern? |
|
| Insugsröret byttes i början för att det var hål i den, de trodde att det var därför vi fick felmeddelandet. Men efter bytet kvarstod felet | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.