AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

e46 330ci -04 - sprutar olja från avgasröret

Visad 621 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg13st
Postad/Inlagd2020-10-14 20:05
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330ci-04
Hej på er,
relativ ny här, skaffade en 330ci för 2 månader sedan.
Tyvärr har det varit mycket strul och lite körning hittills.

Nu förutom övriga problem fick jag oljelampan på trotts att jag gjorde oljebyte för 1 månad sedan.
Jag var även på inspektion hos Schiedmann för ca 1 månad sedan och de sa att packning till oljefilterhuset läcker.
Tror inte det ska kunna släppa så pass mkt därifrån.

Hur som helst fyllde på olja och lampan slutade lysa men kommer då och då tillbaka.
Men idag märkte jag att båda avgasrör är fula med olja och det sprutar olja när man gasar!
Så nu ska det mekas och jag är rädd för det värsta.

Tacksam om någon kan ge lite vägledning på vad detta kan vara.
Tack på förhand!

Georgi           IP: ...[8.78.84]
Annons
Antal inlägg1.152 st
Postad/Inlagd2020-10-15 14:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320 ci cab -04
Hej!

Tyvärr har en del packningar i din motor (och flera andra BMW motorer) en tendens att hårdna efter många "varm/kall" cykler. Det är vanligt att man får byta ventilkopspackning, oljefilterhuspackning och packningen till oljetråget.

Motorn har också en vevhusventilation som har lite övrigt att önska. Om det inte fungerar ökar trycket under ventilkopan med oljelekage som följd.

Min gissning - är att du får byta CCV-systemet, ventilkopspackning oljefilterhuspackning. När du gör det är det jätteviktigt att det blir tätt så du inte får följdfelet att vacumläckage. Det finns massor med mer eller mindre bra youtubeklipp på hur man bör göra. Sök på 50:s kid.

E

          IP: ...[6.213.3]
Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2020-10-15 15:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330ci-04
Hej,
tack för svaret.

Precis, jag har bytt CCV på min gamla Audi så borde inte vara så svårt. Testade att lyfta oljelocket och det var väldigt lite motstånd d.v.s. borda fungera.

Oljefilterhusets packning ska jag byta, topplocket kan jag också göra.
Det är kanske packningen till oljetråget som är problemet.

Det som gör mig fundersam är mängden olja det släpper - var ganska mycket!
Georgi

          IP: ...[135.254]
Antal inlägg23.568 st
Postad/Inlagd2020-10-15 15:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gör ett röktest av insuget - losssa LMM från bälgen, täta bälgen med gaffatejp där du har en slanggenomföring i tejpningen, blås in rök under svagt övertryck (Havanna-cigarr går bra), då ser du vart det är läckor (för du har troligen flera, då det är många torra gummislangar, pluggar, proppar och annat).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2020-10-15 16:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330ci-04
Johan, du menar alltså att testa insuget och de slangarna runtomkring? Förstår inte hur det kan ta sig olja från insuget till avgasröret? Eller suger bilen luft och olja misstänker du?

          IP: ...[135.254]
Antal inlägg23.568 st
Postad/Inlagd2020-10-15 16:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tänkte mest på att kolla så att vevhusventilationen fungerade och att det inte var tjuvluftläckor i insuget....för det är det säkert...

Har du täppt vevhusventilation, får du ett övertryck under ventilkåpan och då brukar ventilkåpspackningen ge sig med oljeläckage som följd - olja som rinner ner på grenrören...


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2020-10-16 08:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330ci-04
Efter närmare inspektion så verkar det vara oljetrågpackningen. Finns ingen olja ovanför den men allt under är helt blött.


          IP: ...[135.254]
Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2020-10-27 14:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330ci-04
Liten uppdatering:
efter en del besvär har jag nu bytt packning till oljefilterhuset, bytt remmar och rullar samt haft generatorn hos firma. De satt ny kol på den.
Efter jag har monterad ihop allt - bilen fungerar men två lampor lysser kvar:
- röd batterilampa (trotts fixad alternator samt fungerande batteri)
- lampa motorolja - tänds på efter 10 sec tomgång och sedan försvinner efter ytterliggare 10-20 sec.

Två frågor:
- andra förslag på varför min batterilampa lyser? Vad ska jag kolla vidare?
- motorolja - är dett anormalt?

Tack

          IP: ...[8.76.84]
Antal inlägg23.568 st
Postad/Inlagd2020-10-27 16:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När det gäller oljelampan så gör den så för att tala om för dig att oljenivån är låg - fyll på en liter olja....MEN det är ofta oljenivågivaren som då är trasig - stämmer nivån på stickan är det med största sannolikhet fel på givaren.

Den är inte så svår att byta, sitter med tre muttrar i botten av oljetråget men du måste tömma oljan först...

För att få svar på batterilampan - en felkodsläsning och en analys av hur laddströmen ser ut från generatorn - de kan gå sönder i diodbryggan t ex. Det syns dock direkt vid analys av hur laddningen ser ut i oscilloskop.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg364 st
Postad/Inlagd2020-10-27 16:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual


Hej,

Jag förstår inte riktigt tipsen ovan, grundproblematiken var att den trycker ur sig olja via avgasrören? Eller var det att den sprutade olja vid oljefilterhuspackningen? Om du enbart byter oljefilterhuspackningen utan att åtgärda grundproblematiken så bör felet återkomma snart igen.

"lampa motorolja - tänds på efter 10 sec tomgång och sedan försvinner efter ytterliggare 10-20 sec."

Om det är gul motoroljelampa de refererar till så har du en kass oljenivågivare.

Rörande röd batterilampa så skulle jag se över jordpunkt en vända till.

///Stefan

Edit: Johan B var snabbare på bollen...           IP: ...[168.113]
Antal inlägg676 st
Postad/Inlagd2020-10-27 16:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
men du skriver att 'bilen fungerar' - betyder det att det inte längre 'sprutar olja' från avgasröret? och hur mycket var det? Är kanske felet ordnat då eller har du fortfarande olja i avgaserna? Är det isf olja eller gammalt skit, sot och annat som ser ut som olja?

Matthias

          IP: ...[139.118]
Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2020-10-27 17:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330ci-04
Förlåt att inte var tydlig. Och tack så hemskt mycket att ni lägger tid på att svara här.

Spruta olja från avgasröret - det var jag som var förvirrad - gamla oljerester i ändrördet plus kondens och när bilen var uppe på rampen. Så detta är inget problem utan amatörfel av mig.

Då kollar jag oljegivaren, lampan är gul, ja. Nu när man bytt packning är man inte rädd att tömma öljan igen :) Det finns gott om olja, både stickan och oljebyte för 1 månad sedan visar detta.

Ang batterilampan - jag har en Foxwell tool som hittade några konstiga koder med el i vänsta dörren och radio men inget annat. Johan, oscilloscop och multimeter har samma funktioner? Jag har nämligen en multimeter från biltema.

          IP: ...[8.76.84]
Antal inlägg23.568 st
Postad/Inlagd2020-10-27 20:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, oscilloskop ger en grafisk bild över hur laddningen ser ut i generatorn - då kan man se om det är t ex. fel i diodbryggan i generatorn.

Det är något som de flesta verkstäder inte har någon koll på - åk till en bilelektriker som är specialist på generatorer och liknande.

Men som redan nämnts av Stefan85 - dubbelkolla jordpunkter och kanske även kablaget/kontakter till generatorn så det inte är skadat.

Mvh
Johan B


BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW X1 xDrive 20d  -13
Pris: 155.000:-

BMW 518  -85
Pris: 24.000:-

BMW 528i  -84
Pris: 60.000:-

BMW 520D  -12
Pris: 180.000:-

BMW 320d  -06
Pris: 50.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen