AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 1-Serien ]

Instabil tomgång och dör (ibland)

Visad 761 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg251st
Postad/Inlagd2020-10-14 15:57
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Tja,

Behöver hjälp med min e87 120i.

Har haft bilen ett tag och men har haft lite problem med den.

Ibland så är tomgången lite vajsigt, den rör sig lite upp och ner tills den dyker helt för att dö.
Det händer inte alltid, men ibland. Och det händer inte under körning, utan när man står still.

Jag har varit inne på om det är tomgångsmotorn, men har förstått att den sitter i gasspjällhuset?
Blir inga felkoder registrerade när den dör, ingen lampa som lyser...

Är det någon annan som har haft samma problem, eller vet vad det kan vara?
I värsta fall byter jag spjällhuset, men känner inte att jag vill slänga ut en massa pengar i onödan.

Ps. vet inte om det beror på det, eller om det beror på annat men bilen har börjat dra mer 1,0 liter per mil.

Snälla, någon som är BMW kunnig gällande detta får gärna återkomma.



          IP: ...[.248.82]
Annons
Antal inlägg290 st
Postad/Inlagd2020-10-14 17:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iA -08
CLA220 -20
Jo jag har haft samma problem med en 325.
Det var tempgivaren som var kass. Din visade/trodde att det var 100 + i uteluften.
Min mekaniker hittade detta efter att ha djupdykt i diagnosprogrammet.
          IP: ...[.14.142]
Antal inlägg251 st
Postad/Inlagd2020-10-15 16:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vilken tempgivare menar du?
Termostatsgivaren?           IP: ...[.33.199]
Antal inlägg251 st
Postad/Inlagd2020-10-15 17:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
För om det är yttertempgivaren så ser jag inget samband med ett sådant fel som jag beskriver. Då skulle väl dels AC inte kyla som den ska, dessutom borde det står att det är.högre temperatur ute än vad det är när på displayen....

Kan du förklara närmare hur det hänger ihop med felet jag har?           IP: ...[.109.54]
Antal inlägg23.486 st
Postad/Inlagd2020-10-15 17:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Temperaturgivaren i insuget menar han säkert - den ger motorstyrningen signal om temperaturen som kommer in i motorn.

Även trasig LMM kan vara fallet - prova att koppla ur den och kör - om motorn går bättre eller åtminstone inte sämre än inkopplad, så är LMM trasig. Den ger inte alltid felkod...


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg251 st
Postad/Inlagd2020-10-15 20:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ok tack! Testar.
Återkommer med resultat (bra för forumhistorikens skull)           IP: ...[.109.54]
Antal inlägg11.214 st
Postad/Inlagd2020-10-17 11:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En E87 120i har antingen N46-motorn (port fuel injection) eller N43-motorn (direct fuel injection).

På tex N46B20 till E87 används ingen luftmängdsmätare (troligtvis samma på andra modeller och troligtvis samma för N43).

Gasspjället används generellt inte - all reglering av last styrs med hjälp av Valvetronic-systemet (vilket varierar lyftet på ventilerna beroende på önskad last). Däremot finns vissa scenarios där Valvetronic och gasspjäll arbetar tillsammans och det är vid bland annat vid kallstarter och tomgångsreglering.



Jag skulle rekommendera att lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg251 st
Postad/Inlagd2020-10-18 14:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för svar.
Jag kollade under huven idag och det fanns ingen del direkt efter luftfilterboxen för LMM. Däremot så fanns det en MAF sensor på insuget, som jag provade att koppla bort när motorn gick, resultatet blev ingen skillnad urkopplad som inkopplad.

Jag märkte att bilen är ganska orolig och det blir mindre vakuum (enkel bluetooth felsöknings app), när jag typ trampar 2 mm på gaspedalen, då går varvtalet ner och vill helst dö.

Kan det vara MAF sensorn på insuget som är problem? Spjället? O2 sensorn?

Kanske lika bra att lämna den för felsökning i alla fall.           IP: ...[.109.54]
Antal inlägg290 st
Postad/Inlagd2020-10-18 17:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iA -08
CLA220 -20
Exakt så betedde sig vår. Efter byte av tempgivare (sensor) gick den perfekt.           IP: ...[.14.142]
Antal inlägg11.214 st
Postad/Inlagd2020-10-18 19:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Luftmängdsmätaren används som sagt inte på dessa motorer - men på de motorer där det sitter någon så används de bara som en fallback lösning - däremot används temperatursensorn som sitter där (och den mäter insugsluftens temperatur - som såklart är en viktig sensor när man inte använder sig av en luftmängdsmätare).

Det är dock mycket enkelt att kolla om den är fel - bara knyckla upp vilket OBD II diagnostikprogram som helst och flärpa upp dess PID på skärmen och njut.

Här ser man insugstemperaturen på min egen N46-motor (i det här fallet var det 33°C)
[LÄNK]

I ovanstående exempel använde jag INPA, men det är faktiskt ibland att använda ett enkelt verktyg som tex Torque-appen då OBD II inte får köra med substitutes men det får däremot interna verktyg göra precis hur de vill (har bränt mig på det ett par gånger).

Men peggar denna signal högt eller lågt så brukar det oftast sätta en felkod, men inte alltid (vilket är därför jag alltid säger att använd felkoder endast som hjälpmedel men lita inte blint på dessa - ibland är det för många felkoder ibland är det för få).           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg251 st
Postad/Inlagd2020-10-19 21:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag testade med ODB2 scanner, och fick följande resultat. (kan tyvärr inte klippa in bilden här med alla sensorer).
Detta var efter att jag kört en stund och motorn är varm, väntade i 20 min så att det fick svalna lite åtminstone.

Motorns temp: 81 grader
Intake air temp: 72 grader
MAF air flow rate: 2,25 g/sec

Intake air temp ändras inte alls när jag gasar på tomgång. Den är på 72 grader hela tiden. Är detta högt eller normalt?

          IP: ...[.109.54]
Antal inlägg23.486 st
Postad/Inlagd2020-10-19 21:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det beror på hur varmt det är ute...

Men normalt brukar insugsluften vara strax över utetemperaturen - på tomgång kan den bli lite högre då flödet är lågt och luften hinner värmas upp en del från motorn.

Så spontant: temperaturgivaren i insuget gör inte sitt jobb!


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg251 st
Postad/Inlagd2020-10-19 22:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Intressant Johan. Det var ca 5 grader ute precis. Frågan är om man bör köra runt för att se om det blir lägre. Men spontant känns det högt fastän det är tomgång.
När bilen är avstängd och ODB2 är kopplad står det 48 grader, när det kanske inte borde läsa av alls?

@Anderz det kanske är samma problem i alla fall...           IP: ...[.109.54]
Antal inlägg23.486 st
Postad/Inlagd2020-10-19 23:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova att lossa kontakten till givaren och se hur temperaturen ändras (om den gör det) i live-data.

Men jag vågar nog satsa en hundring på att givaren är kass...


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg11.214 st
Postad/Inlagd2020-10-25 20:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
På grund av ett oplanerat haveri längs med E22:an med mitt vinterskott så fick jag plocka ut min gokarträzer ur vinterdvalan.

Min E87 120i har ju N46B20-motorn och den rapporterar ju IAT ut till OBD-II (mitt vinterskott har inte IAT eller iallafall rapporterar inte ut det till OBD-II men å andra sidan så är det modellår 1996 och supportar officiellt inte OBD-II).

Så jag tänkte att då kan jag ju passa på att logga IAT lite för skojs skull!

Förutsättningarna var följande:
- ca 15°C i garaget
- ca 12°C ute och småregn
- bilen stått stilla i över 20 timmar i garaget
- loggning av PID'en IAT över OBD-II

Ett par påpekanden och tankar om loggarna:
* Värdet verkade bara röra sig i steg om 3°C - ingen aning varför - bara BMW vet.
* Generellt var det långsamma förändringar, vilket är rimligt att man vill ha för en temperatursensor. Men det finns fåtal ställen där den växlar snabbt värden eller där temperaturen ändras relativt snabbt.
* Nu ska vi tänka på att detta är vad DME bestämmer sig för att skicka ut och rapportera över OBD-II, det behöver inte betyda att detta är de värden som DME använder sig av (den samplar nog temperatursensorn relativt ofta och kan mycket väl ha flera olika integrations- och hysteresisstrategier). Kan mycket väl vara att man programmerat att uppdateringarna mot OBD-II sker mycket mer sällan. Så fullt möjligt man ser ett helt annat beteende när man tittar på detta i INPA.



### Test #1 ###
[LÄNK]

Loggen börjar precis efter jag startat motorn.
Kör en mycket kort runda i långsam stadstrafik.
Hela loggen är knappt 5 minuter.

Som ni ser så händer inget spännande.




Mellan Test #1 loggen och Test #2 loggen så körde jag några minuters stadstrafik, så motorn var på väg upp att nå arbetstemperatur. Därefter parkerades bilen några minuter och motorn fick stå och heatsoaka.




### Test #2 ###
[LÄNK]

Loggen börjar precis efter jag startat motorn (kom ihåg den har stått några minuter och heatsoakat).

Kör iväg ganska omgående med lite 50-väg ett par minuter men sen är det 15 minuters körning på 90-väg.

Där ser man att den ligger ganska konstant på 15°C när jag kör där på 90-vägen.

Vid runt 1400-sekunderssträcket så parkerar jag bilen i garaget och stänger av motorn och låter den heatsoaka men fortsätter loggar.

Som jag väntat mig så ökar temperaturen men ökningen avtar efter hand (skulle gissat den hade peakat på typ 45°C och därefter väldigt sakta sjunkit).

Vid runt 2840-sekunderssträcket så startar jag motorn och låter den stå på tomgång (fortfarande ståendes i 15°C garaget). Som jag förväntade mig så sjunker temperaturen ganska omgående, men sen blir jag lite överraskad - den sjönk aldrig under 33°C. Provade att varva upp motorn lite för att få lite mer luftflöde, men det ändrade inte något. Efter någon minut gick faktiskt temperaturen upp igen. Hade inte riktigt förväntat mig detta då luften i garaget låg på runt 15°C.
Nu vet jag att kylaren strålar ut en hel del värme framåt - man kan känna värmestrålningen framför en bil som precis parkerat. Och luftintaget är ju faktiskt framför och ovanför kylaren - så fullt möjligt att när bilen står stilla så blir nog luften där i utrymmet framför kylaren något uppvärmd (tänk på att kylarfläkten aldrig slogs på - dessa motorer går ganska varma och det är ganska sällan kylarfläkten går på under hösten) - men sån stor inverkan känns ändå lite orimligt (några graders inverkan låter mer rimligt men inte såhär mycket tycker jag).

Men sen körde jag runt i parkeringsgaraget ett par varv i 20-30 km/h kanske typ 500 meter (det är typ de sista 90 sekundera i loggen) men sjönk mindre än vad jag trodde (visst sjönk det ett snäpp men inget dramatisk).

Hade jag dock tagit ut och kört med bilen på vägarna igen så hade den såklart sjunkit ganska snabbt igen.

Detta ger iallafall en fingervisning om vad ni kan förväntas se från denna PID.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg1.977 st
Postad/Inlagd2020-10-25 21:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Vad är heatsoakat?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[210.244]
Antal inlägg11.214 st
Postad/Inlagd2020-10-25 22:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Heat soaking : Det brukar man generellt beteckna den fasen som inträffar när man stänger av en driftsvarm motor. Normalt sett är det både luft- och vattenflöde i och runt en motor som är igång i ett rullande fordon. Allt detta upphör när man parkerar och stänger av motorn. Dock så ligger stora mängder värmeenergi bunden i motorutrymmet (främst då bland komponenter i metall men även i luften i motorutrymmet). Termodynamikens andra lag ger oss inget val dvs allt vill gå mot maximal entropi vilket på ren svenska betyder att temperaturen vill bli jämnt fördelad (kanske inte bästa referensen då det strikt gäller bara helt isolerade system - men förenklat så vill inte värmeenergi vara samalt på ett enda ställe). Det i sin tur betyder att värmeenergin så sakteliga kan börja sprida till ställen som normalt sett är reglerat (eller inte är direkt utsatt av värme) under drift - alltifrån vanliga komponenter till luften inuti insuget. Det vill säga värmen (heat) sugs upp (soaks) av allt möjligt.
Och från loggen så är det rimligt att anta att luften inuti insugsrören helt enkelt så sakteliga värms upp (då det är mycket lite rörelse numera i dessa rör).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg251 st
Postad/Inlagd2020-10-27 08:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Intressant läsning! Och tack för infot!

Ska själv testa med en verkstads ODB förhoppningsvis under kommande dagarna. Ska se lite hur varmt/kallt den loggar.
Återkommer efter det, men tror att det är "mapsensorn" på insuget kan vara bovet. Kommer beställa en sån om jag ser att tempen är lika galen som sist.           IP: ...[.33.180]
Antal inlägg22.983 st
Postad/Inlagd2020-10-27 09:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iAT -06 Sonorametallic
Z4 2.5 2003 made in USA
BMWCS 04247
Vill bara klargöra att det är LMM och valvtronicen som samarbetare,trottelspjället ställer sig i öppet läge vid start på gäller N42 och de med lika koncept. . Blir valvtronicen felaktig så ställer sig ventilerna i öppet maxläge och då tar trottelspjället över funktionen.
En dåligt fungerande LMM ger inga felkoder. Inte heller bristande bränsletillförsel om bensinpumen krånglar.
Kolla alla gummidetaljer till insuget så inga sprickor finns.
Vevhusventilationen kan också vara en felkälla för dåliga gångegenskaper

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[4.52.49]
Antal inlägg251 st
Postad/Inlagd2020-10-27 12:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Finns ingen "LMM" på den bil jag har, dvs. det är endast en slang utan givare eller dylikt mellan insuget och luftfilterboxen.
Vevhusventilationen byttes för ett halvår sedan (problemet fanns innan också).
Sprickor har jag försökt att söka lite och inte sett något, har även provat med startgas men ingen skillnad.

Jag ska nog börja med att se över med en "riktig" ODB gällande insugstempen. Om den visar höga temperaturer eller ingen skillnad när man kopplar ur den etc. Så kanske den är boven.

Men tips mottages hela tiden :) Tack för det!           IP: ...[.248.82]
Antal inlägg23.486 st
Postad/Inlagd2020-10-27 14:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Såvitt jag kan bedöma har väl alla E87 120i en LMM efter luftburken:
#7 på skissen:
[LÄNK]


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 216d  -16
Pris: 145.000:-

BMW 330 ci M-sport  -02
Pris: 89.900:-

BMW 530 d Xdrive M-sport  -11
Pris: 169.000:-

BMW 530 iA M Touring  -03
Pris: 50.000:-

BMW 540/6 touring  -98
Pris: 42.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen