Tjena. Helt ny på detta forum och detta märke men nån gång ska vara den första på allt.
Van å skruva diverse fordon så som bilar skotrar mc cross traktor osv
Nu till min fråga.
Ovanstående bil är nåt ja kom över billigt å en liten sysselsättning då ja vill ha nå å göra.
Visste vid köpet att bilen är orkeslös å inte de rätta rytet i sexan som bör vara.
Den går på samtliga sex å Inga missljud från bottendelen
Kollade datan i den och fick upp current Vanos mechanic jammed. Nollade den men återkom efter några sekunder.
Har sökt å läst mycket om det å antar ja står inför en renovering av vanos enheten då bilen rullat sin beskärda del i sitt liv.
Men tänkte höra mig för här ute om de finns nå ja kan kolla innan ja river ner. Vad bör man då kolla upp?
Inga andra felkoder i systemet.
323i E30 -85 track day car 120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram)
Välkommen!
Om det är en -97 så borde det sitta en M52B25-motor där vilket innebär att det bara är VANOS på insugssidan (tror det var 1999 som E39 523i fick M52TUB25-motorn vilket innebar bland annat även VANOS på avgassidan). Så det borde vara endast en puckel där fram på ventilkåpan. Å andra sidan är det mindre att renovera :-)
Det är ganska vanligt att VANOS slutar att fungera på dessa (numera) äldre och långmilade motorer. Detta tillsammans med felkoden du har så är demontering och inspektering av VANOS det enda rätta.
Med en icke-fungerande VANOS (speciellt då på insugssidan) kommer bilen mycket riktigt att kännas lite orkeslös.
När du ändåså är där och river bland ventilkåpan, passa på att köpa en ny sats ventilkåpspackning. Precis allting brukar vara stenhårt som bakelit och är det inte trasigt lär det gå sönder när du demonterar sakerna :-)
Trasig ventilkåpspackning orsakar massa onödiga problem såsom oljeläckage utåt men även ofta att olja läcker ned i tändstiftsbrunnarna och orsakar allt ifrån allmänt obehag hos ägaren till misständningar.
IP: ...[.174.25]
Aaah de stämmer att de bara är en puckel . Mmm lika bra å göra de ordentligt från början. Jo ja byter alltid ventilkåps packning när ja skruvar äldre oskruvade fordon e oftast inget dyrt utlägg i sammanhanget.
Nå bra ställen för att inköp av erforderliga delar? Såg nåt om schmeidmann om dom är okey.
Bör ju även införskaffa verktygssats för kammarna. Kan ju bli fler bilar som dyker upp med detta