|
Inlagd av |
Fråga |
16st
2020-10-04 18:49
Anmäl inlägget
|
Någon expert här på M54 dubbel vanos? vid 4000 rpm får jag två korta distinkta ryckningar i motorn är vid samma varvtal på alla växlar, stiften är bytta till de rekomenderade stiften för 2000 mil sedan alla 6 tändspolar är nya Bmw original, finns inga felkoder som jag ser med carly i vart fall, hur är det med Inpa går det att få en diagnos där på hur vanos arbetar? IP: ...[.60.201] |
Annons |
|
23.347 st
2020-10-04 18:56
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
318dT X-drive F31 Mercedes C220CDI S204
|
Kolla DISA-ventilen först!
Defekt sådan kan ge den typen av symptom.
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[.158.70] |
16 st
2020-10-04 20:12
Anmäl svaret
|
Disa ventilen är också bytt för cirka 3000 mil sedan, bilen har gått 23000 mil vid det här laget så misstankarna går till vanos vet inte om det kan framkalla dessa ryckningar och det är också en viss tvekan i motorn precis där ryckningarna börjar ? IP: ...[.60.201] |
1.932 st
2020-10-04 22:48
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 750iL -95 Skoda Superb -11 996 C4S -03
|
Märks det mest vid gaspådrag så läs mitt mekartips om DISA. Annars är det nog något annat.
När jag hade vanos-strul på min gamla m50tu märkes det främst när man stanna till och den skulle gå på tomgång, det tog ofta en stund innan den fick stabil tomgång, troligen pga att vanos kärvade. Försvann helt med byte av tätningar då.
// Magnus
IP: ...[4.32.17] |
16 st
2020-10-05 18:37
Anmäl svaret
|
944_driver ja det är vid gaspådrag som ryckningarna känns annars inte någon ryckning, i dag vid hemfärd noterade jag att vid lugnt gaspådrag upp över 4000 rpm kändes inte en ryckning, jag har läst ditt mektips och jag har en disa till liggande som jag kan testa ditt tips på det är det värt, tack för vägledning får hoppas det är problemet. IP: ...[.60.201] |
23.347 st
2020-10-05 19:20
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
318dT X-drive F31 Mercedes C220CDI S204
|
Kolla även tjuvluft - det kan ge sådana symptom vid snabb gas. Vid lägre "attack" hinner motorstyrningen ibland att kompensera för luftöverskottet...
Röktest av insuget är att rekommendera och relativt enkelt att göra - blås in rök (går bra med väl vald Havanna-cigarr i brist på rökmaskin) i insugsbälgen efter LMM via en slang (täta runt slangen så det blir tätt), sedan är det bara att kolla vart röken sipprar ut.
Med tanke på åldern på motorn och alla gummidetaljer, tätningar, slangar, proppar etc. i insuget, är det sannolikt att du har flera läckage om du inte nyligen gjort denna procedur...
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[.158.70] |
|