AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

E39 523i hackar kraftigt på låga varvtal

Visad 394 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3st
Postad/Inlagd2020-09-29 00:59
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 523i 1997 sedan
Hej på er, jag är ny användare här!

Jag har sökt runt överallt efter svar på vad som kan vara fel, men hittar tråkigt nog ingen förklaring som stämmer in på mina problem.
Problemet i sig är att bilen hackar till väldigt kraftigt på första, andra och tredje växel, jag kan också höra ett vinande ifrån växellåda och ett knackande när man bara låter bilen rulla på tredje växel när man släpper gasen. Därför glider jag mycket på kopplingen när jag vill att bilen bara ska rulla.
Det jag har prövat för att motverka problemet är att byta topplockspackning, luftmassemätare, tändstift, växellådsolja, vevaxelgivare och har även provat att köra en kortare sträcka utan luftmassemätare och lambdasonderna inkopplade, för att se om det gör skillnad. Bilen beter sig exakt likadant med eller utan dom inkopplade, och anledningen till att jag testat att köra utan är för att jag skannade bilen med inpa och fick felmeddelande på de tre sakerna.
Jag vet inte riktigt vad man ska kolla vidare på nu, och uppskattar all hjälp jag kan få!
          IP: ...[.149.81]
Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2020-09-29 16:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 -92 e31
735 -90 e32
540 -93 e34
540 -96 e39
328 -95 e36 2dr
318 -91 e36 4dr
Hej.
Går den normalt på tomgång?
Har du Inpa själv tillgängligt hela tiden? Om ja, hur ser smooth värdena ut? Någon cylinder som sticker ut?
Byttes insugspackningar samtidigt som topp packning?           IP: ...[.187.44]
Antal inlägg1.933 st
Postad/Inlagd2020-09-29 20:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Finns det några felkoder?
När går motorn bra? Tomgång? Fullgas? På höga växlar?
Har du letat vakuumläckor?
Varför bytte du topplockspackning?

// Magnus

          IP: ...[245.253]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2020-09-30 00:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 523i 1997 sedan
Den går fint på tomgång och jag kan inte höra några feltändningar.

Inpa har jag tillgängligt så jag kan ta en titt på värderna imorgon. Tänkte fel där för topplockspackningen bytte jag aldrig (tankspridd) hehe. Där emot så bytte jag ventilkåpspackningen för att det kom väldigt mycket rök ifrån avgassystem vid kallstart. Visade sig att ventilkåpspackningen knappt existerarde och tändstift 4+5 var indränkta i olja.

Motorn går bra på växel 4 och 5 även tomgången är stabil, samt vid fullgas och höga varvtal (3000/5000).
Jag letade efter läckor genom att spraya startspray medans bilen var igång, men jag kunde inte höra att motorn bytte ton.
Här är de felkoder jag får fram:

[LÄNK]



          IP: ...[144.193]
Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2020-09-30 08:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 -92 e31
735 -90 e32
540 -93 e34
540 -96 e39
328 -95 e36 2dr
318 -91 e36 4dr
Kolla vakuumslang till bränsletrycksregulator.
Jag förstår som att problemet är vid acceleration och inte vid jämn gas på lägre varv           IP: ...[209.227]
Antal inlägg23.365 st
Postad/Inlagd2020-09-30 14:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Startspray räcker inte för att leta läckor - möjligen om du har bilen uppkopplad och ser fuel-trim-värden mm. när du sprayar...

Gör ett röktest där du blåser in rök i insugsbälgen och ser var det sipprar ut rök.
Märks direkt var det läcker...

Har du fortfarande felkod på vevaxelgivaren?
Vad var det för fabrikat på givaren? Allt annat än högsta OEM-kvalitet är ett lotteri med mest nitlotter - var det billigt no-name-kina-skräp, så skulle jag misstänka att den nya givaren är lika dålig som den gamla trasiga.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2020-09-30 16:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 -92 e31
735 -90 e32
540 -93 e34
540 -96 e39
328 -95 e36 2dr
318 -91 e36 4dr
Konstigt med felkod på lambda control. Om det är en 97a borde du inte ha någon sådan... Så minns jag det.. Hmm           IP: ...[209.227]
Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2020-09-30 16:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 -92 e31
735 -90 e32
540 -93 e34
540 -96 e39
328 -95 e36 2dr
318 -91 e36 4dr
Visst har du en vanlig m52 motor, inte m52tu?           IP: ...[187.184]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2020-09-30 17:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 523i 1997 sedan
Yes det stämmer, jag har en m52b25 motor och har 2x sensorer i grenröret men ingen vid katalysatorn.
Problemet kommer inte vid acceleration, utan uppkommer när man släpper gasen på 1,2 och tredje växel
Från vad jag läst så ska det räcka med startspray, men det kanske inte stämmer?Jag tänkte hursomhelst göra ett röktest till helgen för att vara på den säkra sidan           IP: ...[.170.52]
Antal inlägg23.365 st
Postad/Inlagd2020-09-30 18:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad var det för fabrikat på givaren?

Det finns många trådar här där man bytt till en billig givare och sedan trott att felet var åtgärdat....många och krångliga felsökningstimmar senare har man gått tillbaka till givaren och bytt till OEM-kvalitet (Bosch, VDO-Siemens eller motsvarande) och vips har problemet försvunnit...



Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2020-09-30 19:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 -92 e31
735 -90 e32
540 -93 e34
540 -96 e39
328 -95 e36 2dr
318 -91 e36 4dr
Det har inte riktigt framkommit om felkoderna kom tillbaka efter att du bytt diverse grejer och raderat koderna. Bara att problemet är detsamma.           IP: ...[187.184]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08
Pris: 180.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen