AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Bmw f11 vibrerar vid inbromsning trots nya bromsar

Visad 3.904 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg23.347 st
Postad/Inlagd2020-10-26 14:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...såg inte att verktyget utgått...men det var i alla fall ett sådant jag köpt och var nöjd med! ;)

Nu ska iofs kolvarna glida relativt lätt men jag har använt biltemaverktyget på kärvande kolvar (slutade med ok-byte eller renovering i de fallen) och då var det för klent...så om du har friska ok funkar säkert biltemaverktyget.

En sak som man kan tänka på är att skivorna gärna rostar fast och sitter HÅRT.
Då är man frestad att vålda loss dem med storsläggan (Enligt Roy och Rogers filosofi: Använd inte våld - ta en större slägga!), men gör man det kan man skada hjullagret om man har otur - "rätt metod" att lossa en fastrostad skiva är att knacka med en liten slägga på ytan som har navet bakom sig och knacka hela varvet runt flera gånger - inga jättehårda slag men tillräckligt hårda för att bryta upp rostbildningen.
Sedan kan man ev. behöva knacka till från baksidan på skivans friktionsyta för att få den att släppa sista taget.

Bakre skivorna måste man först slacka handbromsbackarna på för att få dem att släppa greppet och glida över slit/rostkanten som finns på baksidan.


Mvh
Johan B



BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg2.997 st
Postad/Inlagd2020-10-26 18:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530e Mosselman
Polygrip eller en mejsel modell "större" är det som oftast tas i bruk på verkstan när bromskolvar skall tryckas tillbaka :-) Om man nu inte kör Citroën förstås!           IP: ...[.40.186]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-11-10 22:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d lci
En liten uppdatering angående mitt problem.

Började med att plocka av alla fyra bromsskivorna och rengjorde riktigt riktigt noga och återmonterade allting. Ingen skillnad.

Beställde sedan nya länkarmar och stabiliseringsstag till framvagnen från lemförder.
Lät en firma installera allting idag.

Hämtade ut bilen och gasade upp för att testa bromsarna....

... fortfarande vibrationer 🤯🥴.

Nu är där ingen hjulinställning utförd efter länkarmsbytet.
Så det är väl det lilla halmstrået jag har kvar. Men jag tror inte det kommer göra någon skillnad.
Det är något annat som orsakar vibrationerna.

Vibrerar som mest om man håller ett lätt konstant tryck på bromsen.
Bromsar man hårdare upplever jag att vibrationerna försvinner helt eller iaf nästan helt.
Tycker även jag har ett missljud när jag kör över små vägg-gupp. Låter svampigt/gnälligt från framvagnen eller stötdämparna.
Har fått för mig att detta kan ha med vibrationerna att göra.
Känns inte alls stumt och fint som det ska göra när man kör över gupp.

Har lite slut på idéer. Var helt säker på länkarmarna fram 🙃

Får väl lämna in den igen på felsökning någon annanstans!           IP: ...[4.43.27]
Antal inlägg1.440 st
Postad/Inlagd2020-11-11 09:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Var det mycket skit på navet bakom skivorna? Om du har kört en bit med skivor som har suttit lite skevt kan dom ha blivit "snedslitna" vilket skulle kunna förklara att du fortfarande har vibrationer. Lättast är att mäta skivorna så de inte slår mycket i sidled.           IP: ...[.159.90]
Antal inlägg23.347 st
Postad/Inlagd2020-11-11 09:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mät ev. slag i skivorna, så VET du om de är "skeva"!


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-11-11 10:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d lci
Japp. Har bokat en tid nu på en ny verkstad som jag har bra förtroende för.
Har bett dom mäta upp alla bromsskivor och även gå igenom alla bussningar/hjullager/stötdämpare och fan vet vad.

Fick tid på måndag, så fortsättning följer!
          IP: ...[4.43.27]
Antal inlägg23.347 st
Postad/Inlagd2020-11-11 10:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Be dem även kolla hjullager...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg106 st
Postad/Inlagd2020-11-11 12:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525d touring 2009
... Och styrleder..
          IP: ...[113.149]
Antal inlägg23.347 st
Postad/Inlagd2020-11-11 15:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...ja, styrleder, både inre och yttre - fick dock (kanske felaktig) intrycket att de ingick i bytet av bärarmarna...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-11-11 15:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d lci
Dom bytte främre och bakre nedre länkarmar och stabiliseringsstag igår. Vilket inte avhjälpte problemet.
Men nu har man fräscha länkarmar också iaf.           IP: ...[4.43.27]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-11-17 12:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d lci
Update.

Hade bilen på ny verkstad igår.
Man mätte upp bromsskivorna fram med mikrometer och dom var inte skeva.
(Mindre än 0.10mm utslag sa han)

Däremot när han snurrade skivorna ett varv så högg det tag på samma ställe hela tiden.
Så deras slutsats är att tjockleken skiljer på bromsskivorna och därför uppstår vibrationerna.
Får dock inte riktigt ihop det, om tjockleken skulle skilja sig så borde det ge utslag på mikrometern också?
Det enda som skulle kunna förklara detta är att ”framsidan” av skivan är helt rak med tjockleken skiljer på baksidan, för jag förmodar att dom kört mikrometern på framsidan av skivan.

Mekanikern som provkörde bilen tyckte allt tydde på bromsskivorna fram också pga kraftiga vibrationer i ratten (och i övriga bilen)

Så.... alternativen nu är väl antingen nya bromsskivor (igen) fram. Såfall blir det original ate denna gången.
Eller att försöka hitta någon som kan svarva ner mina befintliga zimmermann skivor. Förslagsvis på plats.

Tips såfall på sådan firma i NÖ Skåne?

Med vänlig hälsning,           IP: ...[.43.171]
Antal inlägg23.347 st
Postad/Inlagd2020-11-17 13:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du har det problemet tror jag mer på ojämn friktionsmaterialöverföring från beläggen till skivorna.

Kan ibland bromsas bort om man kör fort och bromsar riktigt hårt några gånger.

Bara för att vara säker - satt fälgarna på när det "högg"?
Om man monterar av hjulet och snurrar på skivan utan att skruva fast den med hjulskruvar och distanser (eller motsvarande), kommer skivan inte att vara fast monterad - den lilla skruven som håller skivan klarar inte att fixera skivan så den är stumt monterad...


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-11-17 13:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d lci
Oklart om hjulen var av. Oklart inte på att fråga det.
Men jag skulle tro det eftersom dom även mätte skivan med mikrometer. Så hjulen var nog av.
          IP: ...[.43.171]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-11-17 13:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d lci
Tänkte inte på att fråga ... skulle det stå .*           IP: ...[.43.171]
Antal inlägg23.347 st
Postad/Inlagd2020-11-17 14:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, vid mätningen var hjulen säkert av...men även då borde de ha skruvat fast skivan med några skruvar i hålen för hjulskruvarna för att fixera den - gör man inte det är det stor risk att skivan inte sitter plant mot navet.

Mätningen borde inkludera baksidan av skivan också...särskilt om han trodde att den hade variation i tjocklek...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg633 st
Postad/Inlagd2020-11-17 17:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
min husverkstad har svarvat skivor åt mig flera gånger. kostar 500, typ, och verkar vara ganska enkelt (sätts i en vanlig svarv?). detta borde gå att få gjort på många ställen, tror inte det behövs något särskilt.

          IP: ...[139.118]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-12-08 13:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d lci
Uppdatering igen.

Lämnade bilen till en ny verkstad i en annan stad som är specialiserade på just bromsar.
En erfaren felsökare tog sig an bilen och mätte upp en skevhet i bromsskivorna BAK (!) på två tiondelar respektive en tiondel.

Några veckor gamla original bromsskivor från ATE(!).

Fram uppmättes ingen skevhet alls.

Jag bad dom svarva bromsskivorna bak trots att dom inte rekommenderade det pga att materialet idag redan ligger på gränsen i tjocklek. Och det är en stor tung bil.

Men sagt och gjort så svarvades skivorna till perfektion.

Enligt verkstaden försvann mestadelen av vibrationerna i bilen men det finns fortfarande kvar kännbara vibrationer i ratten vid inbromsning.

Han har känt igenom alla hjullager,bussningar,leder,stag etc i både fram och bakvagn och hittat inget glapp någonstans.
Vi har bytt till original vinterdäck med nästan nya däck utan förändring.

Det enda han reagerade på var att de nya (!) länkarmsbussningarna kändes lite mjuka. Men han skulle konsultera en bekant på BMW i Skåne om det var normalt.
Han tyckte också det lät osannolikt med glapp på helt nya original lemförder länkarmar.

Verkstaden visste inte hur dom skulle felsöka Vidare mer nu. Så jag får hämta bilen igen..           IP: ...[.74.161]
Antal inlägg1.375 st
Postad/Inlagd2020-12-08 15:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i -88
Det kanske är glapp i styrväxeln           IP: ...[.120.49]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-12-08 15:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d lci
Vad är symptomen för detta och hur felsöker man det?
Är det rimligt efter 15k mil?
          IP: ...[.74.161]
Antal inlägg1.375 st
Postad/Inlagd2020-12-09 22:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i -88
Det kan yttra sig i form av de vibrationer som du beskriver. Hur man felsöker bäst vet jag inte. Fråga en verkstad. Men ett sätt kanske kan vara att testbromsa med lite olika rattutslag för att se om vibrationen yttrar sig i vissa lägen eller inte.           IP: ...[.120.49]
Sida: 1 2 3 4 5 6 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08
Pris: 180.000:-

BMW 125i  -08
Pris: 99.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen