AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Bmw f11 vibrerar vid inbromsning trots nya bromsar

Visad 3.973 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-10-19 15:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d lci
Efter att ha demonterat alla bromsar igen och rengjort allting kvarstår vibrationerna.

Jag är nu helt övertygad om att problemet är relaterat till länkarmar ända fram.
Efter att ha läst ett par timmar på utländska forum så har jag precis samma symptom.

Har därför beställt kompletta länkarmar Fram, från lemförder i Tyskland.

Förmodar man åker på en Hjulinställning efteråt också.
Ska ringa runt och kolla vad verkstäder vill ha för ingreppet så fort jag Fått mina delar.
          IP: ...[.42.157]
Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2020-10-20 17:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA Touring - 2012
Vad fick du betala för länkarmarna? Går det inte bara att köpa bussningarna? Jag upplever nämligen snarlika problem på min f11 520d -12. Jag har redan beställt nya skivor fram, samt nya fälgar och däck som ändå behövdes.           IP: ...[7.65.28]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-10-20 17:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d lci
Jag beställde lemförder kit från eBay
[LÄNK]

Ca 3500kr För bägge sidor fram.

Man kan köpa bara bussningarna och byta dom. Du behöver pressa ut befintliga med 10tons tryck. Om jag läst rätt.
Går att göra en gång.

Men jag personligen föredrar att byta allt.           IP: ...[.43.154]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-10-20 17:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d lci
Ett annat inte helt ovanligt symptom på att bussningarna i länkarmarna är slut är att det gnäller/gnisslar när du kör över gupp.
Detta i kombination med vibrationer när du kör eller när du bromsar talar starkt för länkarmarna           IP: ...[.43.154]
Antal inlägg3.016 st
Postad/Inlagd2020-10-20 21:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dA
i3
Har lite samma symptom som dig på min F11 530dA från 2014. Skivor fram samt belägg byttes vid 8k mil / 2 år sen (org hos BMW), och nu två år senare och endast 2k mil ytterligare vibrerar de ganska mycket. Speciellt mellan 50-90 km/h, när man bromsar.

Bilen har fått nya däck (utan RFT) nyligen och alla hjul är perfekt balanserade.

Lämnar in den till service under nästa vecka och har bett dem se över bussningar, då jag också misstänker det.           IP: ...[169.103]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-10-20 21:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d lci
Det är inte alltid man ser ett slitage på dessa bussningar.
Dom är dock fyllda med en vibrationsdämpande vätska.
Denna vätska kan läcka ut men bussningen ser hel ut för övrigt.

Men om du har nya bromsskivor så är det stor sannolikhet att det är länkarmarna som spökar.
Jag är övertygad om att så är fallet med min.

IP: ...[4.42.11]
Antal inlägg131 st
Postad/Inlagd2020-10-21 17:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
520iA Touring -14
Sitter i samma sits som många andra. Bytte skivor fram vid 7500mil. Nu 2000mil senare har det börjat vibrera igen (inte alls lika mycket som sist dock). Förra gången gjorde jag ett test på bilprovningens bromsbänk och där kunde man tydligt se att bromsverkan var ojämn genom att mätarna rörde sig. Känns som man inte borde få med glapp i framvagnen på bromsbänken.

Men nu är ju frågan igen om man skall byta skivor (inte zimmermann igen) eller ge sig på armarna...           IP: ...[.189.25]
Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2020-10-21 21:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA Touring - 2012
Tack Niclaza. 3500kr för båda sidorna, var ju inte så blodigt ändå.

Spännande att följa utvecklingen!
          IP: ...[7.65.28]
Antal inlägg26 st
Postad/Inlagd2020-10-21 23:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
530da xdrive
Verkligen intressant! Hoppas ni lyckas avhjälpa felet och också förstå vilken del är som strular.

Har lite av samma problem med min 530. Känner vibrationer när jag bromsar, både i ratt och säte. För min del så känns det som problemet går att härleda till höger framhjul vid inbromsningar. Något svagt ljud har jag även noterat framifrån denna sida vid nåt tillfälle.

Bromskivor och klossar byttes 2019, både bak och fram men vid olika tillfällen av föregående ägare. Värdena såg bra ut vid besiktningen nyligen och enligt besiktningsmannen så verkade ingenting i framvagnen uppvisa något märkbart glapp. Lite osäker här pga min okunskap men tror det var specifikt länkarmarna som testades och som han kontrollerade lite extra när jag nämnde problemet.
Enligt servicepapperna så hade även hjullager eller om det var bussningar bytts på bilen förra året (får återkomma med den uppgiften)

Felet uppkommer eller visar sig både på sommar som vinterdäck. Vid bytet till vinterdäck noterades lite slitage längst ut på (slitbanan) utsidan av båda framdäcken. Bak tror jag där kunde synas lite slitage på insidan av vänsterdäcket.
Föregående ägare köpte nya sommardäck och fälgar i början på året. Finns även papper på en hjulinställning som gjorts ganska nyligen.
          IP: ...[139.210]
Antal inlägg482 st
Postad/Inlagd2020-10-22 22:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
330i G20 M-sport
Kolla upp bromsoken, smörj upp dom som ett första försök.           IP: ...[4.33.55]
Antal inlägg26 st
Postad/Inlagd2020-10-23 16:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
530da xdrive
"Kolla upp bromsoken, smörj upp dom som ett första försök."

Hur pass svårt eller enkelt är det här för någon som inte har vana av att meka med bilar och vad pratar vi om i form av tidsåtgång?

Har väl ett normalt utbud av verktyg men inte några specialgrejor och ej heller en dedikerad plats, som t ex ett garage att utföra detta på. Ska man som novis då undvika att ge sig på en sån här sak? Behöver man något specifikt i form av återställning efter utfört arbete, menar t ex uppsöka en verkstad efter för att få allt iordning igen eller kan man klara av allt hemma?           IP: ...[.75.104]
Antal inlägg642 st
Postad/Inlagd2020-10-23 16:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
om du inte har vana att meka kan det vara lite trixigt. Har du ingen bra plats att står på blir det värre. Har du ingen ytterligare bil eller tillgång till en, blir det knepigt. Men det finns mängder av filmer på tuben om du vill börja lära dig. Det behövs inte så många specialverktyg, men en hylsnyckelsats är inte fel. Sedan brukar det behövas en insexnyckel med udda dimension som man måste åka och handla (därav extrabilen). Annars är detta en ganska enkel åtgärd som kan vara nyttig att kunna. Vill man kunna byta bromsar är detta en nödvändig del.

Men lämnar man in för detta till kunnig allroundmekaniker kostar det inte så mycket. Kanske en halvtimma-timma.

IP: ...[139.118]
Antal inlägg23.371 st
Postad/Inlagd2020-10-23 17:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är en knepig fråga...någon gång måste vara den första man skruvar med bromsar, men man bör nog ha lite koll och en del grundläggande verktyg (hylsnyckelsats och lite till) plus kanske några specialverktyg i form av t ex. insexhylsa (tidigare använde BMW 7mm insex till styrpinnarna och det är en udda dimension som inte finns i de flesta insexnyckelsatser etc.) och verktyg för att pressa tillbaka kolvarna i oken, och någonstans att vara i lugn och ro....känner man att man inte har de rätta förutsättningarna bör man nog lämna bort ett bromsjobb.

Det är inte svårt i grunden men man måste ha systemförståelse och vara noga (framförallt i rengöring av diverse delar).
Det är inget jobb man ska slarva sig igenom med tanke på säkerheten....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg26 st
Postad/Inlagd2020-10-24 00:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
530da xdrive
Anledningen till att jag frågar och överväger det är just för att det kostar ändå lite pengar. Det här år eventuellt en sak man kan bekosta själv med lite svett och slit.
Några videos på tuben ingår såklart i förarbetet i så fall.

Låter lite som att det kan vara en bra idé att utföra i sällskap med någon som kan, åtminstone den första gången tänker jag.

Hylsnyckelsats har jag. Angående 7mm Insexnyckel så känner jag igen det och har nog fått inskaffa en sån nån gång bakåt i tiden. Var den är nu är dock okänt.

Verktyg för att pressa ihop kolvarna? Biltema har något billigt för detta ändamål.
Behöver man plocka isär det såpass att bromssystemet får luftas, antar att detta är något man behöver/får göra fortfarande.

Ska undersöka det lite närmre och ta några poäng i bromsbyte på Youtube.
          IP: ...[138.109]
Antal inlägg642 st
Postad/Inlagd2020-10-24 10:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
Ja det är en mkt bra idé att göra med någon som gjort det förut. Utmärkt sätt att komma in i det.

IP: ...[139.118]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-10-24 10:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d lci
Personligen tror jag inte på kärvande bromsok såvida bilen inte rullat lååångt.

Men vill du ändå testa så kostar verktygen som behövs under 500-lappen på biltema.
Och det är inget avancerat alls. Lufta behöver du inte tänka på heller.
Bara smörj/motionera cylinderkolven. Använd bromsoksverktyg från biltema så du inte pressar ut kolven för långt.

Du fixar det garanterat själv mha youtube.
Räkna en 1-1,5h per sida första gången.           IP: ...[4.42.11]
Antal inlägg23.371 st
Postad/Inlagd2020-10-24 10:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag köpte ett sådant:
[LÄNK]

Bättre än Biltemas som är för mjuka i "plattorna" så de böjer sig...(har ett sådant också och det var anledningen till att jag köpte ovanstående)...biltemas kan du få köpa billigt... ;)

Glöm inte att kolla bromsvätskebehållaren - om någon varit och "toppat upp" bromsvätskan, kommer den att svämma över när du pressar in kolvarna i oken - i så fall måste du suga ur bromsvätska först, men sug inte ur för mycket så det kommer in luft i systemet, för då måste du lufta det.

Mvh
Johan B

Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2020-10-24 23:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA Touring - 2012
Jag fick nog idag med vibrationerna och tog loss däcken och gick igenom bromsar och skivor. Jag skruvade bort rubbet och rengjorde och smorde alla ytor enligt en bmw mekaniker på youtube. Tror filmen är från schmiedman eller något liknande. Jag använde keramikpasta från autoexperten, vips inga vibrationer!!

Jag var extremt noggrann med rengöringen! Stålborsten gick varm mao! Jag är ingen mekaniker men gillar att pyssla och är i regel noggrann. jag skulle vilja påstå att dem flesta grejar det här OM man har rätt verktyg.

Lycka till!           IP: ...[7.65.28]
Antal inlägg23.371 st
Postad/Inlagd2020-10-25 09:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, rengöringen är A och O i bromsjobb!

Bosse bildoktors uttryck när det gäller rengöring vid bromsjobb är bra:
"Det ska vara ostkake-rent!" - dvs. så rent att man kan äta ostkaka från ytorna... ;)

På de flesta bilar är det inte så svårt att byta bromsar, problemet uppstår oftast hos bilar med elektriska handbromsar som är integrerade i oken eller liknande, då kan viss specialkunskap och specialverktyg behövas.

Mvh
Johan B

Antal inlägg26 st
Postad/Inlagd2020-10-26 11:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
530da xdrive
Okej, bra tips och information. Så jag kan räkna med en halvdag för båda sidor fram ungefär, eventuellt lite mer tid när man är grön.

Tack för länken till ett bra bromskolvsverktyg jag inte kan köpa längre 😏 Låter som att jag inte ska köpa det billigaste verktyget utan hellre lägga några fler kronor 👍 Oljan är en sak man garanterat hade missat. Bra upplysning där.

Trevligt att det verkar ha avhjälpt felet med en rengöring för dig @Asse80. Ger mig anledning att titta närmre på det här, plus att jag antar att kunskapen för att kunna byta bromsbelägg/skivor kommer som en bonus. Något man borde kunna göra själv och kan spara lite pengar på i framtiden.
          IP: ...[.75.104]
Sida: 1 2 3 4 5 6 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 220 i Coupé Sport lin  -15
Pris: 229.000:-

BMW 525i Touring  -01
Pris: 35.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07