AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Bmw f11 vibrerar vid inbromsning trots nya bromsar

Visad 3.939 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3.004 st
Postad/Inlagd2020-09-30 14:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530e Mosselman
Ja det måste vara rent. Och Zimmermann är ett budgetmärke som sågas fullständigt om man läser tyska bilsajter. Bara för jämförelse: Bytte skivor fram på min G30 ett par månader sedan. Skivor från Brembo 300 €, klossar Brembo 100€. Alltså 400 €. Då har jag utelämnat slitagevarnare samt metallklipps och annat småkram som också skall bytas. Zimmermann skivorna kostar 150€, för 250€ får man deras "Sportskivor" plus belägg plus slitagevarnare :-) Tja, billiga bromsar är inte alltid de bästa bromsar.           IP: ...[.55.208]
Antal inlägg23.367 st
Postad/Inlagd2020-09-30 15:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Zimmermann är inget budgetmärke utan de är OEM-leverantör till.....(trumvirvel) BMW och andra stora biltillverkare...

Däremot har Zimmermann och vissa andra tillverkare enklare/billigare eftermarknadsalternativ som t ex. solida skivor där bland annat BMW kan ha tvådelade dito med nav i lättmetall (Zimmermann har även det alternativet men de är dyrare än de enklare solida skivorna).

Du kan säkert hitta lika många som tycker illa om Zimmermann som tycker illa om Brembo, om du bara letar lite på nätet.

Att helt nya Zimmermann-skivor skulle bli defekta ("slå sig" - vilket är ovanligt även om nästan alla säger det så fort det blir vibrationer i bromsarna) utan att man har gjort misstag i monteringen och/eller inkörningen av dem, ser jag som osannolikt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg3.004 st
Postad/Inlagd2020-09-30 16:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Ja men då borde inte BMW ha några som helst problem att mäta dom, du skriver ju att det är OEM! Eller menar du kanske att dessa "sportsskivor" inte är OEM? Eller att du är en Besserwisser :-)           IP: ...[.55.208]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-09-30 17:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d lci
BMW kunde inte mäta hålborrade skivor med sin maskin fick jag besked om.           IP: ...[.45.176]
Antal inlägg3.004 st
Postad/Inlagd2020-09-30 17:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Vad säger du till det Johan B? När du menar att han monterat OEM-grejor?
Att han monterat dom fel?           IP: ...[.55.208]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-09-30 18:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d lci
Kan ha slarvat med rengöringen.
Min plan är att demontera alla 4 igen nu i veckan och göra en sjukligt noggrann rengöring och återmontera.
Sedan boka ett test för att mäta alla bromsskivor           IP: ...[.45.176]
Antal inlägg23.367 st
Postad/Inlagd2020-09-30 18:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har lika lite koll på hur sakerna har monterats som du har "Transocean"!

Faktum kvarstår: Zimmermann är inte sämre än t ex. Brembo (jag tror du hittar fler som svär över Brembos skivor än Zimmermanns...).

Låter lite konstigt att de inte kan mäta hålborrade skivor - det borde gå att hitta mätpunkter där hålen inte "stör", t ex. längst ut och längst in.

Mvh
Johan B

Antal inlägg1.443 st
Postad/Inlagd2020-10-01 09:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Har Zimmermann (2-delade) på min Z4 M, fungerar klanderfritt. Kört Zimmermann på andra bilar också utan problem. Inget fel på det märket alls.           IP: ...[.159.90]
Antal inlägg78 st
Postad/Inlagd2020-10-01 14:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i E91 -09
Vore konstigt om Bmw inte kan mäta hålborrade skivor då dom själva säljer bilar med hålborrade skivor           IP: ...[5.93.50]
Antal inlägg3.004 st
Postad/Inlagd2020-10-01 18:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Visst kan dom mäta men vill dom? Sen måste jag återigen korrigera vissa skribenter här; ts har köpt billiga "sportskivor" till sin bil och nu vibrerar det. Att Zimmermann även tillverkar "tvådelade" skivor som "skall" motsvara oem spelar ingen roll i det här fallet.

TS har skivor som varken är tvådelade eller raka för man fick skeva hålborrade + belägg + varnare för samma peng som årsabonnemanget på Tivoli i Ullared går på....Konstigt att det är så många här som verkar gilla Zimmermann men det är väl ett slags IKEA-fenomen?           IP: ...[.55.208]
Antal inlägg23.367 st
Postad/Inlagd2020-10-01 20:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
TS får väl tacka transocean för att han har mätt upp kastet i skivorna och nu väntar vi bara på mätresultatet! ;)

Nu framgick det inte med tydlighet att TS bytt från tvådelade till homogena skivor men även om så är fallet så är det ytterst osannolikt att de "slagit sig". Zimmermann är ett respekterat märke inom bromsar och skulle aldrig våga släppa ut sportskivor som slår på grund av sina tekniska grundegenskaper vid minsta belastning, särskilt inte i Tyskland!

Främsta anledningen att "vardagsbilar" som denna (dvs. inte rena prestanda-/sportbilar) har tvådelade skivor med nav i lättmetall är att man på så vis sparar ett till två kilo ofjädrad vikt per hjul (en viktbesparing som ofta försvinner lika snabbt igen med feta fälgar och däck som väger bly - inte minst RFT-däcken!), vilket ger bättre komfort och i viss mån bättre väghållning.
Detta är i sin tur en "nödvändig" bieffekt av att bilarna blivit allt fetare och tyngre och ska se häftiga ut och därmed får bromsskivor som är stora som familjepizzor och feta som julegrisar från fabriken - då blir det tungt...något som man försöker råda bot på genom lättare material i naven på skivorna t ex.

Vi pratar ju inte flytande bromsskivor som man kan finna på extremare sportbilar på norra sidan om tvåmiljonkronor-strecket och där man prestandaoptimerat bromsarna så långt det bara går utan större tanke på kostnaderna, där tålighet och uthållighet i extrema situationer/belastningar är i fokus!

Som jag skrev innan: MÄT så vet du!
Om mu inte transocean ger dig mätresultatet innan förstås! ;)

Mvh
Johan B

Antal inlägg454 st
Postad/Inlagd2020-10-01 20:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
ATE, Brembo, Zimmerman och Bosch har jag köpt till mina gamla bilar.
Aldrig varit problem med bromsarna. Mest magkänsla men ATE har varit min favorit.

Att man kontinuerligt byter chassidelar på bilar som är +20 år gamla och gått 25-40' mil är heller inte ett problem. Bara underhåll.
Om jag haft vibrationer så har det alltid varit dåligt balanserade däck, ibland förstärkt av slitna chassidelar. E34:an är ganska tacksam då bakvagnen sällan stökar till det.

IP: ...[163.194]
Antal inlägg3.004 st
Postad/Inlagd2020-10-02 16:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Men visst är det lite intressant att Johan B försöker å bli kvitt några "Zimmermann" skivor på Powerbörsen :-) Det lär inte bli lätt efter detta!           IP: ...[.55.208]
Antal inlägg3.004 st
Postad/Inlagd2020-10-02 16:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
[LÄNK]           IP: ...[.55.208]
Antal inlägg23.367 st
Postad/Inlagd2020-10-02 16:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Inga problem: dels är de av högsta kvalitet och dels har jag lagt ut dem på blocket också...och dessutom tror jag du överskattar din åsiktspåverkan hos de som läser tråden... ;)

Blir de kvar så kan jag använda dem på F31:an då jag även har en uppsättning bromsok från 320d i garaget (plus ett par ytterst lätt begagnade bromsskivor till). Då byter jag ok bromsokssadlar och skivor nästa gång det blir aktuellt (kanske är dags att renovera/byta oken då ändå).

De äter inte hö där de ligger så de kan få ligga kvar utan större problem - dock var det i en "garagerensningsaktion" som jag tänkte att jag lika gärna kan lägga ut dem för försäljning då F31:an har fräscha bromsar runtom.

Det är fortfarande kvalificerat skitsnack att säga att Zimmermann är budgetbromsar - de är oftast dyrare än Brembos och ibland även Ate:s motsvarighet...

Ate, Bosch, Pagid, Ferodo, Textar, Jurid, Hella, Zimmermann, TRW, Brembo och några märken till är alla exempel på märken som gör bromsdelar i högsta kvalitet och är OEM-leverantörer till BMW, Mercedes, VAG, Ford, Opel etc.
Väljer man något av de märkena får man delar av högsta kvalitet och köper du "originalskivor" från t ex. BMW, får du garanterat skivor från någon av de tillverkarna men med BMW-logga på...

Så om du "vet" att nu Zimmermann är skit, kanske du ska slänga dig på telefonen till BMW:s inköpsavdelning och hejda dem från att fortsätta begå misstaget att köpa bromsskivor från Zimmermann.

Nu väntar vi bara på mätresultaten då transocean tydligt har klargjort att bromsskivorna minsann har slagit sig pga. "budgetkvalitet".

Zimmermann måste tydligen ha väldigt dåligt kvalitet då det som redan nämnts är ytterst sällan bromsskivor över huvud taget slår sig när man väl mäter kastet på bromsskivans friktionsyta - bromsvibrationer beror nästan alltid på något helt annat...

Mvh
Johan B

Antal inlägg3.004 st
Postad/Inlagd2020-10-02 17:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Här en som är besviken på sina Zimmermann-beläg som skulle monteras på en JCW Mini...definitivt inte tysk kvalitet säger han....och det står made in EU på grejorna.[LÄNK]           IP: ...[.55.208]
Antal inlägg23.367 st
Postad/Inlagd2020-10-02 17:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja om du byter ut Zimmermann mot Brembo i sökningen du länkade till får du upp ungefär samma resultat med missnöjda kunde som svär över "skitkvalitet", bland annat denna:
[LÄNK]

Så du kan hitta missnöjda kunder som köpt vilket märke som helst om du bara letar - kolla i stället på vilka tillverkare som levererar skivorna till BMW, Mercedes, VAG etc. etc.

Men grundproblemet är att i de flesta fallen är det garanterat inte skivorna eller beläggen som är problemet även om trådskaparna och många som svarar dem tror det - det är något annat i broms-systemet eller chassit som gör att att det vibrerar.
Presentera några konkreta fall där man MÄTT skivorna (efter noggrann kontroll av att skivorna är korrekt monterade mot navet) och därmed kan säga att de har slagit sig!

Jag har aldrig råkat ut för skivor som slagit sig men haft många bilar där jag fått bromsvibrationer även med originaldelar. Efter jag åtgärdat bakomliggande orsak till vibrationerna har de försvunnit trots att jag återanvänt exakt samma bromsskivor som när det började vibrera.

Jag har från den tidigare Santa fén ett konkret exempel på ett bromsok som kärvade så att skivan blev blåanlöpt och fälgen stekhet och helt sotig pga. anliggande broms - inte ens då slog sig skivan och det var en "budgetbromsskiva"...efter byte av bromsoket fungerade den blåanlöpta skivan helt klanderfritt igen.

Så återigen säger jag MÄT kastet så VET du om skivorna är raka eller ej!
Mätningen måste dock göras korrekt annars är mätvärdet helt missvisande. Minsta fel gör att du får ett mätfel som kan indikera att du har ett kast som inte finns "i verkligheten" när du har fälgen monterad på bilen.

Mvh
Johan B

Antal inlägg3.004 st
Postad/Inlagd2020-10-02 17:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Håller med dig om underliggande sjukdomar, t ex glappande bussningar. Har gjort den resan och den är inte enkel om man säger så vid en äldre BMW. Nu fick jag dessa vibrationer själv på min 2 1/2 år gamla vagn och eftersom jag vet att endast jag kört den så var jag säker på att det inte var bussningar i alla fall då den körs uteslutande på motorväg/AB.

Tyckte också att vibrationerna kom bakifrån men det visade sig att alla skivor var jämt slitna så bytte jag på framaxeln där ca 80 % av bromskraften ligger. Nya skivor. Brembo. "Basta"! Efter två långturer på Autobahn...."Bellissima".           IP: ...[.55.208]
Antal inlägg1.443 st
Postad/Inlagd2020-10-03 17:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Besiktade min F11 i torsdags med nya ATE-skivor och belägg fram, bak böt jag i maj och även de är ATE. 3,1 höger/vänster fram och 3,6 höger/vänster bak, helt okej grejer med andra ord. ;)           IP: ...[.159.90]
Antal inlägg744 st
Postad/Inlagd2020-10-09 22:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
530D GT M X-drive 2016

MC:
BMW R1150GS 2002
Vibrerande bromsar är inte kul. Jag köpte borrade och slitsade skivor från Bromsmannen, körde in dem riktigt noggrant, hängde inte på bromsen vid rödljus utan petade i P-läget osv...

1500 mil senare börjar det vibrera, hade en diskussion med Bromsmannen men orkade inte hålla på så jag köpte nya från Autodoc, monterade dem och bilen är helt vibrationsfri...

Jag hittade en verkstad i Norrköping som svarvade till de gamla för en 5 hundring, så nu har jag reservskivor att byta med, för nya vibrationer kommer, det är ju en BMW... :)           IP: ...[2.81.78]
Sida: 1 2 3 4 5 6 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14