AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Bmw f11 vibrerar vid inbromsning trots nya bromsar

Visad 3.952 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg641 st
Postad/Inlagd2020-09-28 15:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
...men från 70-80 till noll några gånger är väl inte för mycket; det borde väl även nya skivor klara (utom Biltemas...): låter dåligt i så fall

IP: ...[139.118]
Antal inlägg23.370 st
Postad/Inlagd2020-09-28 16:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Inga bromsar är 100% runda/jämna i ytan så lite vibrationer får man alltid.
Ett friskt chassi kan dämpa bort dessa utan att man känner dem själv.

Med slitna chassidelar klarar inte komponenterna att dämpa bort vibrationerna tillräckligt. I vissa fall kan det t om. bli självsvängning i systemet som förstärker de ursprungliga vibrationerna...

Till detta bör man vara medveten om att BMW:s chassi är väldigt känsligt och inte tål så mycket "störningar" i systemet förrän det märks vid körning.
Det är baksidan av att ha ett finstämt och kommunikativt chassi ("körglädje") - när allt lirar som det ska är det underbart men det blir känsligt för slitna/trasiga/felaktiga komponenter...

När det gäller inkörning av bromsskivor/belägg, så finns det olika skolor men man bör nog göra skillnad på bromskomponenter som skall användas vid tävling/bankörning och komponenter som ska användas i vardagstrafik!

Generellt vid inkörning (för vardagstrafik) vill man få en kontrollerad/långsam inkörning.
Första steget är att köra väldigt lugnt tills komponenterna har slitits in mekaniskt så att man får full anliggningsyta mellan belägg/skiva.
När det är gjort vill man få en kontrollerad friktionsmaterialöverföring från belägg till skivans friktionsyta. Det görs genom att man i en serie av inbromsningar gradvis ökar belastning/värme i systemet.

OBS! Stanna INTE helt innan innan processen är klar och bromskomponenterna har svalnat ordentligt för att minimera risken för ojämn materialöverföring och risk för molekylstrukturella förändringar i metallen i skivorna som kan försämra deras prestanda/livslängd!

T ex. fem någorlunda bestämda inbromsningar från 50 till 10 km/h med bestämd acceleration från 10 till 50 efter varje inbromsning. Därefter gör man om processen men med högre hastighet, t ex. 80 - till 10 km/h, för att slutligen öka till 110 km/h - 10 km/h och därefter köra en runda på kanske 10 kilometer i t ex. 80 km/h och då försöka undvika att använda bromsarna i någon större utsträckning, för att låta komponenterna svalna av.

Därmed har man gjort den första och viktigaste delen i inkörningen och fått en jämn och fin friktionsmaterialöverföring till skivorna och samtidigt jobbat igenom ett antal kontrollerade "värmecykler" så att man inte har "värmechockat" metallen. Efter det behöver man köra normal körning i kanske 20 mil eller så innan allt är 100% inkört och har fått full prestanda.

Så undvik att "pallnita" med helt nya bromskomponenter om det är möjligt!

Men jag tror inte att skivorna "slagit sig" som din kompis påstår (vem har utnämnt honom till "expert" och har han något som kan backa upp trovärdigheten, så det inte bara är "gubbgissningar" eller tyckanden?).
Det är väldigt sällan skivor slår sig, även om det är tekniskt möjligt...mät hur mycket de slår så VET du om de har slagit sig (givet att monteringen är korrekt så de inte har något skräp/ojämnhet mellan skiva och nav t ex...).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg23.370 st
Postad/Inlagd2020-09-28 17:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tillägg: Förutom materialöverföringen vill man hetta upp beläggen för att gasa bort vissa rester från tillverkningsprocessen av dem, i form av hartser och liknande så att det inte bildas gaskudde mellan belägg och skivor som hämmar friktionen.

Mvh
Johan B

Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-09-28 18:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d lci
Ok Johan.
Men med tillgänglig info om mitt problem. I vilken ordning skulle du utföra ingreppen?

- vid svag touch på bromspedalen känner man tydliga pulseringar i pedalen och små vibrationer i bilen
- låter man farthållaren bromsa så skakar bilen kraftigt
- vibrationerna kan försvinna helt om man bromsar lite kraftigare och håller kvar trycket på bromspedalen
-inga klonk när man kör över gupp
-känns normal i styrning och inga missljud
-blir gradvis värre känns det som, inget som har kommit plötsligt
-helt nya skivor + belägg bak (ATE’s bästa)
- Nya skivor + Fram i juli (zimmerman sport)
-gått snart 15.000mil

Hjälp mig prioritera i felsökning/komponent utbyten

Tacksam för du tar dig tid           IP: ...[.46.202]
Antal inlägg23.370 st
Postad/Inlagd2020-09-28 18:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det känns som det är lite vaga uppgifter rörande varifrån vibrationerna kommer!?

Var känner du vibrationerna - i ratten eller "sätet"?

Kom vibrationerna efter bromsbytet (fram eller bak?), eller fanns de där innan?

Mvh
Johan B

Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-09-28 18:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d lci
Vibrationerna känns i hela bilen om farthållaren bromsar.
Upplever även att det känns i ratten när man bromsar själv.
Tycker det är svårt att känna skillnad. Hela bilen skakar. Passageraren känner också skakningarna så kan inte bara vara i ratten.

Bromsskivorna bak byttes först förra sommaren för BMW dömde ut skivorna vid en service. Inga vibrationer I bilen just då, Så vet inte varför dom blev utdömda faktiskt.
Men jag bytte ändå skivor och klossar bak förra sommaren.
Vibrationerna kom smygandes i våras för att successivt bli värre. Så jag beställde hem nya skivor och belägg fram och bytte i juli detta året. Då var det riktigt kraftiga skakningar i bilen vid inbromsning. Alla i bilen kände det.

Blev inte direkt bättre av det bytet så lämna in bilen på BMW för felsökning i slutet av juli. Med rekommendationen att skivorna bak redan var dåliga.
Beställde hem nya skivor och belägg bak igen nu i september och bytte i fredags.Blev betydligt bättre. Skakar inte så kraftigt i hela bilen när man bromsar nu, men fortfarande påtagliga skakningar. Och framförallt när farthållaren bromsar bilen.

Är väl bäst så jag kan beskriva det. Kommer inte helt 100 ihåg när eller hur det började, känns som bilen har vibrerat en längre tid vid inbromsning. Men blev helt outhärdligt i somras.

Och det känns som det redan blivit mkt värre igen sen direkt efter bromsbytet bak i fredags. Min provkörning direkt efter bytet så kändes det ändå ganska okey. Var bara små små vibrationer som försvann nästan direkt när man tryckte till Bromsen lite till.
Men nu upplever jag det redan som värre igen med skakningarna.           IP: ...[.46.202]
Antal inlägg1.836 st
Postad/Inlagd2020-09-28 19:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hade ingen aning om att farthållare bromsar bara bak, Är det så?

Men om det är halt? Då måste det ju vara som att rycka i hambromsen när den bromsar, borde bli megasladd.           IP: ...[159.150]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-09-28 20:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d lci
Tycker jag har läst det i flera trådar?
Kan mycket väl ha fel.           IP: ...[.46.202]
Antal inlägg22.972 st
Postad/Inlagd2020-09-28 20:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
325iAT -06 Sonorametallic
Z4 2.5 2003 made in USA
BMWCS 04247
Farthållaren bromsar på alla hjul om man bromsar med spaken.
På min 325 kröp det in rost mellan navet och skivan som orsakade vibrationer inte i ratten men i bilen fram blev värre ju varmare bromsarna blev. Hsde gjort rent navet innan jag monterade nya skivor. Så jag böt länkarmarna fram och det blev lite bättre. Sen köpte jag nya skivor igen och upptäckte det problemet med rosten på navet. Funkad bra sedan dess.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[4.52.49]
Antal inlägg23.370 st
Postad/Inlagd2020-09-28 20:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror det stämmer - vilket även förklarar att bakre bromsskivorna och beläggen slits minst lika snabbt som främre, oftast snabbare. Dessutom skitar bakfälgarna ner sig snabbare än fram...

I vilket fall känns det spontant som du har (mest) problem bak - så jag skulle nog börja där.

Första åtgärd kan nog vara att visuellt kolla alla delar och ser du då inget speciellt (det är svårt då bakvagnen är komplex och mycket sitter så det är svårt att se), så kan nog en uppmätning av skivornas ev. kast vara lämpligt.
Det görs med indikatorklocka och se till att du bultar ner skivorna med hjulskruvar och distanser som simulerar att fälgarna är fastskruvade mot navet/skivan - det räcker INTE med den ensamma skruven som håller fast skivan mot navet - det ger inte tillräcklig hållkraft mot navet och då mäter du upp kast i skivan även om den inte har det i verkligheten...

Mvh
Johan B

Antal inlägg23.370 st
Postad/Inlagd2020-09-28 20:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu hann Hasso in innan jag var klar, men jag tycker det känns som att farthållaren (mest) bromsar med bakbromsarna - får en känsla i "sätet" att det bromsas bak och har inte fått några känningar i ratten någon gång då farthållaren bromsar i nedförsbackar.

Kan iofs. vara så att frambromsarna engageras också om det behövs...finns säkert beskrivet i någon systembeskrivning... ;)

Mvh
Johan B

Antal inlägg1.382 st
Postad/Inlagd2020-09-28 23:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Jag skulle vilja lägga till att det viktigt att dra hjulskruvarna korsvis och gradvis hårdare med momentnyckel för att undvika att bromsskivorna slår sig och blir sneda.
Det är väldigt vanligt att verkstäder drar med tryckluftsverktyg till åtdragningsmoment som vida överskrider det tillåtna. Dessutom med fullt moment på första skruven. Då kommer ojämna bromsskivor som ett brev på posten.           IP: ...[138.247]
Antal inlägg70 st
Postad/Inlagd2020-09-29 21:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
525dT xDrive -13
535dT -06
Detta låter nästan exakt som min "resa" med min F11 med ca 20000 mil på mätaren.

Jag har under flera år känt av små vibrationer vid bromsning med farthållaren. Har därför misstänkt skivorna bak. Under våren började jag känna vibrationer även vid vanlig bromsning.
Hade bilen på verkstad för byte av en drivknut fram, och efter det eskalerade vibrationerna snabbt. Bytte då skivor och belägg bak (Ate + keramiska belägg). Blev inte ett dugg bättre!
Testade att snurra på hjulen och kände faktiskt ett motstånd på höger fram vid ett läge. Monterade då av skivan där och gjorde rent ordentligt. Blev betydligt bättre ett tag men sedan kom vibrationerna tillbaka igen. Min teori är att verkstaden slarvat med rengöring av nav/skivor vilket accelererat processen.
Beställde nya skivor till fram (Zimmermann hålade) och efter byte är bilen nu helt vibrarionsfri! Hoppas det håller sig bara!

Det var alltså skivorna fram som var orsaken. Och farthållaren bromsar alltså även med frambromsarna, vilket jag inte trodde efter mycket forumläsande!           IP: ...[243.136]
Antal inlägg801 st
Postad/Inlagd2020-09-29 23:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
[LÄNK]           IP: ...[147.177]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-09-30 07:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d lci
Tack för länken.
Har läst hela tråden.

Bromsskivorna fram är som sagt bara några veckor gamla.
Bör inte vara dom. Ska ju en del till för att skivor ska slå sig.
Bara frugan som ligger och stadskör med denna bil. Jag pendlar med en annan.

Och att byta ut halva framvagnen känns som ett dyrt test. Men jag har inga andra idéer om hur jag ska gå vidare eller felsöka.
När inte ens BMW kan felsöka utan bara gissar på bromsskivorna bak känns det lite uppgivet.           IP: ...[.42.136]
Antal inlägg23.370 st
Postad/Inlagd2020-09-30 07:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mät kastet i skivorna så VET du om de är raka eller ej...

Mvh
Johan B

Antal inlägg1.443 st
Postad/Inlagd2020-09-30 10:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Böt skivor fram på min i helgen (ATE både skivor och belägg), funkar hur bra som helst. Alltid noga att rengöra navet innan jag monterar skivorna.           IP: ...[.159.90]
Antal inlägg23.370 st
Postad/Inlagd2020-09-30 11:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som Bosse bildoktor brukar säga när det gäller byte av bromsskivor:

Det ska vara ostkake-rent mellan skiva och nav! Dvs. det ska så rent att man kan äta ostkaka från ytan... ;)

Minsta rostflaga eller annat mellan skiva/nav kan ge rätt stort utslag ute i ytterkanten av skivan.

Mvh
Johan B

Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-09-30 11:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d lci
Nu blev man ju osäker hur noggrann man varit med rengöringen.
Hjälper det att demontera allt igen och rengöra minutiöst eller är det meningslöst om skivorna suttit monterade ett tag?           IP: ...[.42.136]
Antal inlägg23.370 st
Postad/Inlagd2020-09-30 11:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova - du har inget att förlora...

MEN bäst är nog att mäta, för då vet du om du har slag i skivan - har du mätbart slag så kan du ju gå vidare med orsaken till det, kan vara skivan i sig (mindre troligt) eller monteringsfel.

När jag byter bromsskivor brukar jag borsta rent navet med stålborste, därefter tar jag en lång plattfil och drar över ytan korsvis från olika riktningar med stöd platt mot navets yta - det tar bort ev. grader/rost runt skruvhålen i första hand , men även i ytterkanterna av navet som kan ha rost. Därefter stålborste igen och om det behövs; grov stålull (försöker undvika smärgelduk eller liknande då det kan lossna slipkorn från dem) och därefter bromsrengöring och sist inspektera/känna på ytan. Om det inte är rent - gör om igen...

Insidan/baksidan av bromsskivan som ligger mot navet brukar det räcka att rengöra med bromsrengöring och ev. torka av med papper/tygtrasa.

Men det ska vara RENT!

Mvh
Johan B

Sida: 1 2 3 4 5 6 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525i Touring  -01
Pris: 35.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14