AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Bmw f11 vibrerar vid inbromsning trots nya bromsar

Visad 3.919 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg184st
Postad/Inlagd2020-09-28 07:29
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d lci
Hej!

Ber om ursäkt på förhand för långt inlägg.

Har en BMW 530d 2011 med ca 14.5k mil på mätaren.
Förra sommaren (2019) byttes skivor och belägg bak av auktoriserad verkstad, jag köpte själv materialet från Tyskland (zimmermann sport hålborrade skivor plus belägg).

Inför denna sommaren (2020) så bytte jag själv skivor och belägg fram på bilen.
Även är köpte jag zimmermann sport hålborrade skivor från Tyskland.

Bilen började sedan vibrera lite lätt i somras vid inbromsning. Efter 1-2 månader blev det outhärdligt så jag lämnade in bilen på BMW för felsökning. Tänkte att det kan ju inte vara bromsskivorna redan?!
Bilen skakar nu kraftigt under hela inbromsningen. Känns obehagligt.

1700kr fattigare hämtar jag ut bilen från BMW med slutsatsen att ”vi kan inte mäta hålborrade skivor om dom är skeva, men vår erfarna ”tekniker” säger att det är bromsskivorna baktill efter att ha provkört bilen”.
Världens dyraste provkörning säger jag och betalar för ”felsökningen”. 🤦🏼‍♂️

Beställer helt nya original ATE bromsskivor och keramiska belägg baktilll. Dyraste bästa skiter som fanns att tillgå.

Slänger dit allting själv förra helgen och det känns bättre.
Men det vibrerar forfarande lite en liten stund när man bromsar, sedan försvinner vibrationerna om man bromsar till lite hårdare så att säga. Innan vibrerade det hela tiden och försvann inte.

Jag upplever dock redan efter knappt 2v att bilen vibrerar lite mer nu än den gjorde direkt efter bytet bak förra helgen.

Men bromsskivorna fram är som sagt bara ett par månader gamla.

Någon som har idéer vad problemet är?
Jag frågade BMW när jag lämnade in bilen om det kunde va glapp i någon framvagnsdetalj som orsakar vibrationerna, men dom avfärdade det och sa att det kan bara vara bromsarna som orsakar vibrationer i bilen.

Funderar på att köpa helt nytt framtill igen. Fast ATE med keramiska belägg där också.
Är trött på skitet nu! Premiumkänslan är som bortblåst med vibrationer i hela bilen.

Tacksam för inputs!

IP: ...[.46.202]
Antal inlägg1.528 st
Postad/Inlagd2020-09-28 08:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi Q7 2016
Slitna bussningar i framvagnen kan ge vibrationer vid inbromsning, kan inte vilka på rak arm men sök så hittar du.           IP: ...[.111.76]
Antal inlägg633 st
Postad/Inlagd2020-09-28 10:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
I min bok indikerar vibrationer som avtar när man bromsar hårdare också glapp i chassiet. Haft liknande problem som min verkstad letat länge efter. I dessa lägen kan man stället för att byta skivor svarva dem och då få en billig indikation på om det är skivorna som felar. Däremot utesluter detta test inte chassiet. Vet inte om man kan svarva hålborrade skivor dock.

Mina problem har nästan helt försvunnit efter svarvade skivor, men vi bytte också länkarmar. Jag misstänker dock också inte helt fräscha stötdämpare.

IP: ...[139.118]
Antal inlägg23.355 st
Postad/Inlagd2020-09-28 10:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204

1. Kolla så inte någon kolv i något ok kärvar - känn om något hjul blir varmare än de andra.

2. Kolla så att alla bromsar jobbar som de ska och att beläggen och oken kan röra sig. Dvs. gör rent och smörj upp de ytor som ska ha fett.

3. Kolla skicket på bärarmar/bussningar - vanligt att "dragstaget" slits och ger de symptomen - om det vibrerar i ratten...det är en tung bil som sliter mycket på bussningarna i "dragstaget" och som sagt vanligt problem. Problemet att hitta de felen kan vara att alla delar i framvagnen är lite slitna och tillsammans ger för stort spel men att det är svårt att se på enskild komponent att den är sliten.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg1.835 st
Postad/Inlagd2020-09-28 11:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Är nog inte problemet men slitsade och hålborrade skivor är mycket känsligare än original flytande två-delade skivor.

Vibrationerna under bromsning kommer alltid från bromsar/hjul/lager enligt mig. Sen kan de självklart förvärras och kännas mycket mer om det finns minsta glapp i någon del av hjulupphängningen

IP: ...[159.150]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-09-28 11:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d lci
Kan slitna stötdämpare orsaka vibrationer?
För jag upplever ett annorlunda ljud när man kör över väggupp från stötdämparna.
Låter lite svampigt eller hur man ska uttrycka det. Klonkar inte i framvagnen utan det liksom pyser till lite låter det som.

Jag trodde också på glapp i framvagn men BMW insisterade på att det inte var fallet när det vibrerar vid inbromsning.

Jag är lite inne på att köpa komplett Ny framvagn från Tyskland. Finns färdiga paket från meyle för runt 4000-5000kr.

Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-09-28 11:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d lci
Johan, efter att ha läst lite trådar i ämnet förstår jag att du är mycket kunnig i området.

Inget däck blir varmt, brukar känna efter med jämna mellanrum.
Och jag är mycket noggran med både rengöring och infettning vid bromsbyte.
Smörjer både kolven och även glidpinnar och motionerar allt noggrant innan återmontering.

Har du någon länk eller sprängskiss på var dragstaget sitter?
Låter intressant. Jag har hela tiden varit inne på slitage i framvagn.
Antal inlägg23.355 st
Postad/Inlagd2020-09-28 11:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är främst #5 på bilden som slits hårt - den tar upp större delen av kraften när du bromsar t ex.
[LÄNK]

Men allt slits givetvis och med tanke på ålder/mil på bilen i relation till tyngd och motorstyrka får man se det som rimligt att det kanske är dags att byta "alla" stag, bussningar och leder i framvagnen när du fått dylika problem.

Mvh
Johan B

Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-09-28 12:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d lci
Tack!

Var ute en runda nu på lunchen och testade.
När jag ställer farthållaren och sedan ställer ner den 20-30km/h så bilen vill bromsa så skakar bilen jättemycket.
Den bromsar bara baktill med farthållaren?
Men skivorna är som sagt några dagar gamla så kan inte vara dom?!

Tänkte att infon Kanske hjälper i felsökningen ytterligare           IP: ...[.46.202]
Antal inlägg78 st
Postad/Inlagd2020-09-28 12:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i E91 -09
Vibrerar det i ratten eller i stolen?           IP: ...[5.93.50]
Antal inlägg633 st
Postad/Inlagd2020-09-28 12:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
slitna stötdämpare kan orsaka vibrationer, men man börjar inte där om man har sådana problem som du har.

Men stötdämpare som är helt slut kan mkt väl vibrera rejält

Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-09-28 12:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d lci
Vibrerar kraftigt i hela bilen när jag bromsar med farthållaren .
Har inte lyckats framtvinga så kraftiga vibrationer sen jag bytte bromsarna bak i fredags.

Den vibrerar även lite i början av mjuka inbromsningar med bromspedalen också.
För att sedan IBLAND sluta vibrera om jag håller kvar jämnt tryck på bromspedalen. Ibland fortsätter den vibrera lite.
Tycker även att jag känner små små vibrationer i ratten även vid körning frakt fram. Extremt små dock, förmodligen inget jag skulle lagt märke till i vanliga fall.

Upplever även att den inte vibrerar Genom hela inbromsningen om jag gör en kraftig inbromsning.           IP: ...[.46.202]
Antal inlägg23.355 st
Postad/Inlagd2020-09-28 13:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hjullager är en tänkbar felkälla om du inte hittar andra fel...

Prova att hissa upp bilen och snurra/känna på hjulen.
Ibland kan man behöva bända isär bromsbeläggen från skivorna lite grand (räcker med en mm eller så), då de kan stadga upp och maskera ett dåligt lager.

Mvh
Johan B

Antal inlägg1.835 st
Postad/Inlagd2020-09-28 13:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag hänger inte med. Kan ni förklara för mig? Hur kan slitna stötdämpare eller leder göra att det vibrerar?

I min värld är det något som först orsakar vibrationen, något som rör sig eller roterar, tex skivor, bromsar, axlar, lager, däck eller fälgar.

Sen kan ju så klart slitna leder, stag, infästninar och stötdämpare gör att det vibrerar mer och känns mer.

Är allt supertight så kan man ju undertrycka vibratonerna, men källan finns ju någonstans i alla fall.

Eller hur ligger det till......           IP: ...[159.150]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-09-28 13:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d lci
Behöver hitta den källan bara ;)
BMW i min hemstad kunde/ville inte hitta det.
en provkörning Senare sen sa deras väldigt erfarna tekniker att det måste vara bromsskivorna bak. Funkar inte det så byt fram sa han. 🤦🏼‍♂️           IP: ...[.46.202]
Antal inlägg1.932 st
Postad/Inlagd2020-09-28 13:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det här med vibrationer är ett elände.
En E32 jag hade för 15 år sedan vibrera i ratten när man bromsade, det var en länkarm eller stag i framvagnen som bussningen var slut i. Min E38 har lite olika vibrationsproblem men skakningarna i ratten blev klart mindre när en av länkarmarna i kinesium byttes mot Lemförder där man såg att bussningen hade en annan uppbyggnad.

// Magnus

IP: ...[192.200]
Antal inlägg633 st
Postad/Inlagd2020-09-28 13:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
Detta är en av de vanligaste frågorna och problemen på forumet känns det som - att diagnosticera vibrationer. Att det är en vanlig fråga beror nog också på att problemet med vibrationer inte alltid är så enkelt. Jag sitter själv i den situationen just nu och jobbar någorlunda systematiskt med min verkstad (som håller på att tröttna på mig).

Men jag håller i princip med dig, vibrationer börjar någonstans och fortplantas av dåligt chassie eller tas upp av bra chassie. Ju sämre chassie, desto mer sorters störning tillåts skapa vibrationer. Det kan ju också vara väglaget. Men ofta är det andra komponenter i bilen - bromsar såklart och hjullager.

Men jag har ibland varit med om att det skapas lite vibrationer efter en rejäl acceleration vid en påfart. Min tolkning är att bilen då sätter sig där bak och lyfter sig där fram varvid geometrin ändras lite grand om bussningar är slitna. Jag har då inte bromsat, men kanske kommit upp i en hastighet där svängningar fortplantas snabbare. I detta fall är det enligt min erfarenhet chassiet som måste fixas till.

Enligt min verkstad kan man också kolla kardanens olika infästningar och lager.

Men som svar på din fråga: om väglag eller andra fel genererar vibrationer kan dessa bli klart värre av dåligt chassie.

En annan källa kan vara obalans i hjul - både radiellt och axiellt (heter det så?).

Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-09-28 14:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d lci
Med andra ord kan det vara precis vad som helst 🙃

Pratade med en kollega som påstår sig vara duktig på bilar.
Efter att jag bytte bromsskivorna bak igen i fredags tog jag givetvis bilen på en provtur.
Tyckte bilen kändes helt okey, lite vibrationer var kvar vid inbromsning men inte alls som tidigare. Gjorde några riktigt kraftiga inbromsningar för att testa.
Han påstår nu att nya skivor mycket väl kan slå sig direkt Av sådan behandling.

Och eftersom bilen skakar väldigt mycket när jag låter farthållaren bromsa så stödjer ju det hans tes att jag kanske pajade mina nya bromsskivor direkt?
Han påstår att man alltid ska köra in nya bromsar försiktigt så inte för hög värme utvecklas direkt, varpå som slår sig när man parkerar bilen sedan.

Hade ju varit snyggt såfall.
Funderar på att boka tid så någon får mäta upp bromsskivorna bak.
Bilprovningen har väl en sådan tjänst för en billig peng?           IP: ...[.46.202]
Antal inlägg633 st
Postad/Inlagd2020-09-28 15:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
Ja, det kan i teorin vara mycket som leder till vibrationer, men oftast är det ganska enkelt att diagnosticera. Jag köper oftast bilar som gått långt och då vet man aldrig vad som är bytt eller i vilket skick saker är, så när jag fått vibrationer börjar man nästan från noll. Men min erfarenhet är att ganska ofta är det chassiet som har problem. Stötdämpare är inte slut förrän bortåt 15-25 k mil, men börjar att tappa dessförrinnan. Så har man en bil som inte gått mer än 5k mil släpper man stötdämparna som möjlig orsak.

Nya skivor kan slå sig direkt och nya skivor skall köras in. Men jag tror att man måste komma upp i ganska hög värme innan de slår sig. Här får expertisen komma in, men så känsliga kan väl ändå inte kvalitetsskivor vara? Kör man så att säga normalt borde väl inte detta inträffa. Jag tror mer på att verkstäder slarvar med att gå igenom allt i bromsarna - ok och belägg. Är oken dåliga kan beläggen ligg an och då kan värme uppstå.

Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2020-09-28 15:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d lci
Jag upplever ingen onormal värmeutveckling på skivorna efter några mils körning.
Däremot gjorde jag ett par ordentliga inbromsningar direkt när jag monterat skivorna.
3-4st kraftiga inbromsningar från 70-80km\h ner till 0.           IP: ...[.46.202]
Antal inlägg2.998 st
Postad/Inlagd2020-09-28 15:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Bland tyska BMW-förare är Zimmermann inte första val om man säger så! [LÄNK]           IP: ...[.72.130]
Sida: 1 2 3 4 5 6 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320d xdrive  -16
Pris: 205.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14