Sida: 1 2 |
AutoPower Forum |
    |
|
Inlagd av |
Fråga |
14st
2020-09-26 22:12
Anmäl inlägget
 Äger följande bilar:
323i Bauer TC
|
Hej!
I somras köpte jag en svensksåld, välvårdad och välservad 323i Baur -86 som gått ca 13 000 mil.
Bilen går i grunden bra men misständer lite (jag tror de flesta inte skulle tänka på det). Det märks inte på varvräknaren men man hör det och man känner det. Problemet uppträder vid alla varvtal (på tomgång, vid gaspådrag och vid motorbroms). Jag har tagit hjälp av en mindre bilverkstad som jag känner stort förtroende för, de är dock inte BMW-specialister så vi kanske har kört fast lite. Tändkablar, fördelardosa, bränslefilter och tändstift är bytta. Kamremmen är bytt och alla inställningar är korrekta. Verkstaden har trycksatt vacuumsystem, kollat luftmängdmätaren, kollat kompressionen och allt funkar.
När de kontrollerade tändinställningen stod den fel, efter justering konstaterar de att tomgången blir för låg. Det visar sig att kallstartsventilen, den som släpper på mer luft när motorn är kall står öppen. På min bil är den helt mekanisk (varmvattnet får den att stänga). Dessa verkar vara väldigt svåra att få tag på så min första fråga är; går det att reparera en sådan ventil eller vad gör man?
Min andra fråga är vad kan orsaka att bilen misständer? Killen på verkstaden var inne på att det kan vara hallgivaren i fördelaren som ibland kommer ur läge då axeln i fördelaren glappar något. Han var dock osäker på hur stort glappet tillåts att vara. Någon vevaxellägesgivare verkar inte finnas. Det är vårt hopp just nu. Om det nu är det, kan man då reparera fördelaren? En ny verkar vara svårt att få tag på.
Mvh /Johan IP: ...[.245.42] |
|
1.958 st
2020-09-27 11:51
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
325i -88
|
Utsliten lamdasond kan vara anledningen till att den misständer. IP: ...[.120.49] |
1.417 st
2020-09-27 12:19
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
X4 30d -16
|
Tändspolen är misstänkt, har du möjlighet att byta mot en annan? Den kan vara dålig när den blir varm även om den fungerar när man kollar med motorn på tomgång.
FAF IP: ...[.54.130] |
14 st
2020-09-27 12:37
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
323i Bauer TC
|
Hej och tack för snabbt svar. Jag tror inte bilen har någon lambdasond men jag ska kolla för säkerhets skull. Mvh /Johan IP: ...[.245.42] |
14 st
2020-09-27 12:49
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
323i Bauer TC
|
Tack för svar. Intressant med tändspolen. Jag har ingen annan att testa med men jag ska kolla om verkstaden har någon bra idé. Mvh /Johan IP: ...[.245.42] |
1.958 st
2020-09-27 15:44
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
325i -88
|
Nej, du har nog rätt, en -86:a har ingen lambdasond IP: ...[.120.49] |
4.259 st
2020-09-27 19:26
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E38 750iAL -99
|
På en Volvo 745 GLE - 87 med "brytarlös tändning", som det hette då, hade fördelaren en hall-sensor som uppförde sig (blev jag på det klara med ganska sent) rätt egendomligt.
Kallstart inga problem, men när motorn blev varm tålde den max 4000 rpm. Hamnade varvtalet över detta, dog motorn direkt och behövde en lång paus innan den gick att starta igen. Så länge det gick att hålla varvtalet lägre, gick motorn ok hur länge som helst.
Fast så småningom förvärrades problemet och då, när jag insett vad det handlade om, bytte jag hela fördelaren (alltså inte bara locket, som TS verkar ha gjort). Volvo sålde visserligen separat en hall-sensor, men då hade jag inte verktygen att byta den.
+1 på hallsensorn, alltså. En opålitlig figur. :)
/Lennart IP: ...[.184.52] |
14 st
2020-09-27 20:43
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
323i Bauer TC
|
Tack Lennart! Ja, hallgivaren är misstänkt. Hoppas det är den så att vi har ringat in problemet. I så fall hoppas jag det går att renovera fördelaren för ny verkar vara svårt att få tag på. En kompis funderar på om det kan vara soppapumpen som ställer till det. Jag tycker inte det låter så troligt men vem vet.
För tydlighetens skull så är tomgången alltså för låg när bilen är kall, inte annars.
Mvh /Johan IP: ...[.245.42] |
155 st
2020-09-27 21:30
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
523i-00 740ia-95
|
Den där tillsatsluftsliden känner jag igen. På 90 talet hade jag en 520 e28 med m20 motorn med samma ventil.
Jag tröttnade helt på den och byglade förbi med ett vanligt luftrör.
Nackdelen blir direkt vid kallstart där tomgång en nästan uteblir eller blev låg. Men bilen fungerade mycket bättre.
Bara o pröva sig fram.
Sedan är m20 mkt bra motor förutom toppen.
Vet inte hur många som haft problem med läckande toppackning just mellan 2 o 3:and cylinder.
Kolla om stiften är oljiga...är dom det så vet du vad som bör göras.
IP: ...[.43.247] |
155 st
2020-09-27 21:46
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
523i-00 740ia-95
|
Kom på en sak till...från grenrören .. satt det några slags ventiler..pulsair eller va de hette (rätta mig nu någon)..de innehåller membran som går sönder o har för mig att den börjar gå konstigt.
Har för mig att det är någon slags avgasrening ..typ skickar avgaser tillbaka till motorns insug..hittar ingen bra bild..(bara massor av volv..) motorn kan alltså dra tjuvluft här. IP: ...[.43.247] |
14 st
2020-09-27 21:54
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
323i Bauer TC
|
Stort tack lucasm54! Det vore kul att få igång tillsatsluftsliden, alternativt byta ut den. Undrar om det går att få igång den igen?
Intressant med ventilerna du nämner. Dessa känner jag inte till. Ska forska i det och se om min bil har det och om de i så fall fungerar. Den reagerar dock inte när startgas sprutas i motorrummet.
Mvh /Johan IP: ...[.245.42] |
155 st
2020-09-28 08:43
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
523i-00 740ia-95
|
Sök på pulsair eller dylikt här på forumet så kommer det mer alternativ. IP: ...[.43.247] |
4.259 st
2020-09-28 09:47
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E38 750iAL -99
|
Angående misständningarna:
Jag kom att tänka på ett enkelt test, som 944_Driver, Magnus, gjorde på sin bil för att hitta de förmodade misständningarna. Han använde en sådan där testlampa (stroboskop) som brukade användas för tändinställning. Jag minns inte om han kopplade in sig individuellt på varje tändkabel, men man märker ganska snabbt om det blir oregelbundna "hack" i blixt-följden vare sig inkopplingen sker mellan spole och fördelare eller på varje kabel mellan fördelare och stift.
Jag har inte provat själv, men det verkar kunna vara en väg framåt.
Sidan 3, inlägg 2020-06-14:
[LÄNK]
/Lennart IP: ...[.184.52] |
12.295 st
2020-09-28 20:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
323i E30 -85 track day car 120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram)
|
Nej, det är EGR som skickar tillbaka avgaser till insuget - detta är det motsatta där man tillsätter friskluft i grenröret :-)
Angående detta system (själva konceptet kallas secondary air injection och det sätt som det realiserats på en M20B23 med L-Jetronic kallas pulse air) så har jag skrivit ett par inlägg om detta.
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]
Angående bilder är det inget som slår instruktionsboken (förr i tiden då allt var bättre - idag är det bara massa varningar i dessa och totalt värdelösa) :-)
[LÄNK]
Backventilerna (eller pulsventilerna som de kallas i skissen ovan) ser ut såhär och händer ibland att de går men det är inte speciellt vanligt.
[LÄNK]
Den där vatten/luft-ventilen (benämns officiellt som tillsatsluftslid)är endast till för att höja tomgångsvarvtalet vid kall motor. Så ingen direkt nödvändig pryl - men ändåså roligt att ha allt fungerande såklart. Händer att de kärvar fast och då oftast i öppet läge (ventilen stängs när kylarvattnet blir varmt).
IP: ...[.174.25] |
14 st
2020-09-28 20:32
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
323i Bauer TC
|
Tack för all hjälp. Jag pratade med verkstan om Lennarts tips med stroblampan och det visade sig att han redan gjort den testen. Han kunde tydligt se att den misständer vilket ju pekar på att det är något med tändsystemet som krånglar. Kanske skulle det kunna vara luftmängdmätaren som släcker gnistan men det känns mindre troligt. Det finns som sagt ett glapp i fördelaren. Kanske är det det glappet som gör att hallgivaren kommer ur läge med en viss frekvens. Eller är det långsökt?
Pulse air funktionen får jag bekanta mig när den går som den ska i övrigt. :-)
Är det någon som vet om det går att renovera fördelaren (byta axel)? Är det någon som vet om det går att få igång tillsatsluftsliden?
Mvh /Johan IP: ...[.245.42] |
14 st
2020-09-28 20:35
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
323i Bauer TC
|
@bmw-slangen enligt verkstan är tomgången jobbigt låg så det vore verkligen bra att få liv i ventilen. :-) IP: ...[.245.42] |
12.295 st
2020-09-28 21:05
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
323i E30 -85 track day car 120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram)
|
Länkarna uppdaterade (blivit ringrostig på Google's argumentformattering)...
Börja med att först verifiera om du ens har en kärvande tillsatsluftslid.
Eller har verkstaden redan bekräftat att den har kärvat fast i öppet läge?
Ni får förstå att det är otroligt svårt att skapa sig en korrekt bild av situationen från tredje- och ibland sjundehandsinformation :-)
När motorn är kall så ska den ju vara öppen (och du ska känna ett bra vakuum i inåtgående luftslang till denna ventil).
När motorn börjar blir driftsvarm så ska den stängas nästan helt (vakuumet avtar märkbart).
Är tomgången för låg när motorn är kall, när motorn är varm eller både och?
Nej - inga syresensorer på denna version av L-Jetronic. Det fanns däremot på LU-Jetronic som var ett system gjort för USA-marknaden och dess tuffa resa inom avgaskrav på 80-talet (just U i LU-Jetronic står faktiskt för USA). Man kan säga att LU-Jetronic är som Europas LE-Jetronic fast man slängde in syresensorer.
IP: ...[.174.25] |
12.295 st
2020-09-28 21:10
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
323i E30 -85 track day car 120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram)
|
Angående misständningen är det bara att felsöka.
Är det alla cylindrar? Enstaka? Om fåtal/enstaka cylindrar - är det alltid samma cylindrar som strular eller varierar det slumpmässigt? Hur ser primary och secondary waveforms ut? Tändlinje? Burn time?
Bara att flärpa fram oscilloskopet och tar inte många minuter. Har man tur hittar man ledtrådar i primary och secondary.
Se exempel jag gjorde för ett tag sen (fast nu var det nog ett bra tag sen).
[LÄNK]
[LÄNK]
Här ser jag exempelvis att förbränningsscenario+bränseblandning+kompression ger en tändlinje på 16kV, jag ser sedan att gnistan ligger stabilt på 2.7 kV under hela gnistans livslängd och kan även se att gnistan varar i 1.515 ms.
Man kan ju logga/mäta i princip vadsomhelst, även kolla om det är märkligheter kring hur fördelaren drivs eller agerar. Misstänker man givare så loggar man den signalen istället. Man ställer sig frågor som till exempel : svajjar styrsignalen från tändmodulen? Svajjar dess input signal? Om den gör det, så följer man den tråden. Om inte så kan man stryka ett antal misstänka från sin lista och arbeta vidare i felsökningen. Och så vidare... Bara ett gäng exempel jag slänger upp i luften här...
Off-topic men ändå intressant : Bränsle och tändning styrs av två helt separata styrenheter när det gäller L-Jetronic - det var först när Motronic introducerades som en och samma enhet hade ansvar för bränsle och tändning. IP: ...[.174.25] |
14 st
2020-09-28 21:13
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
323i Bauer TC
|
Verkstaden har konstaterat att den står öppen hela tiden vilket gör att tomgången blir för hög när bilen blir varm (2 000 v/min). Kopplar de ur ventilen blir tomgången på tok för låg när motorn är kall för att sedan bli bra när motorn är varm. Tidigare ägare hade löst detta genom att ställa om tändningen så att tomgången höll sig på 800 v/min med öppen ventil. Gissningsvis har bilen fått tillbaka några hästkrafter nu när tändningen är rätt. Dock kvarstår ju misständningarna... 🙁 IP: ...[.245.42] |
14 st
2020-09-28 21:30
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
323i Bauer TC
|
Stort tack bmw-slangen! Som jag förstod det uppträder misständningarna på alla cylindrar. Alla tändstift ser också bra ut. När det gäller oscilloskopundersökningen så är det inget jag har varken kunskap eller utrusning till. Osäker på om verkstaden där bilen står nu har det heller... Du tror inte på att ett axialt glapp i fördelaren kan orsaka detta? Det kan lika gärna vara luft/bränsleproblem? IP: ...[.245.42] |
12.295 st
2020-09-29 18:15
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
323i E30 -85 track day car 120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram)
|
>> Verkstaden har konstaterat att den står öppen hela tiden
Aha ok perfekt - då har vi en tydlig bekräftelse där.
För att komma vidare i felsökningen (och inte ha inverkan på komponenter vi vet inte fungerar) så är det bara att tillfälligt plugga den där ventilen så ingen extra luft tillsätts vid kallstart.
Därefter återställer och justerar man så allt är factory spec vid driftsvarm motor - och vidare felsökning gör man ju då lämpligast med driftsvarm motor (för att inte luras in på villovägar).
Precis - inte alls lämpligt att ändra det med tändningen.
Så om vi för tillfället ignorerar att den inte har förhöjt varvtal vid kall motor så borde ni väl kunna ställa tillbaka alla justeringar så att den går normalt (förutom då misständningarna) när den är drfitsvarm? Det vill säga både tomgångsvarvtal och tändning (ni ser ju på klisterlappen hur både tomgång och tändning driftsvarm ska ställas in och mätas) ska isåfall vara helt enligt factory spec.
[LÄNK]
Då borde vi rimligtvis "bara" ha misständning kvar.
På din beskrivning låter det som att man lätt kan känna av misständningen men den är ändå inte såpass kraftig att den ska kunna påverka tomgångsvarvtalet.
>> Som jag förstod det uppträder misständningarna på alla cylindrar.
Ok kan också tänka mig att det är över alla cylindrar - men som en del av felsökningen så måste det såklart verifieras.
Kan nämna att du kan läsa ut rejält mycket från seconday waveform. Du kan se problem i tändspolen, du kan se om det är för mager eller för fet blandning, du kan se om gnistan inte orkas hållas vid liv, du kan se om det är gnistöverslag och så vidare.
Verkstaden låter ändåså kompetent - låter som de gjort ett systematiskt och bra jobb hitintills. Beroende på årgångar av bilar som en verkstad inriktar sig på och typ av arbete (nästan alla är inriktade på service&reparation medans väldigt få har satsat extra på diagnostik&felsökning då det är ett enormt kostsamt både i form av utrustning och personal och svårt att få lönsamhet i) så varierar det hur mycket avancerad elektronik man hanterar.
Men med bilar efter typ 2000-2005 är avancerad diagnostikutrustning, elektronik och oscilloskop ett absolut måste.
@BaurJohan : Ren nyfikenhet (då jag vet att det inte är problemet såvida man inte satt helt stolliga tändstift av misstag men det vet jag att ni inte gjort) vilka tändstift sitter där nu?
Glapp i fördelaren är självklart ingen man vill ha. Men glapp där kommer ju i första hand att leda till att signalen till tändmodulen kommer att se "oren" ut (dvs signalen kanske är svag eller mer sannolikt saknas ibland eller den kanske kommer oregelbundet) - men hur den signalen ser ut får man ju svart på vitt genom att piggybacka och scoopa den.
Som du säger kan det vara vadsomhelst som orsakar misständning.
Därför måste man köra divide & concquer. Hugga systemet i delar och utesluta bit för bit och ringa in problemet. Annars springer man ju bara runt i Smålands mörkaste skogar med en bindel för ögonen mitt i natten och försöker jaga älg (det är svårt kan jag lova er)!
Men misstänker man tändning kan man börja där - ser man problem allra längst ut så kör man divide&conquer och kollar vid tändspolen. Om det är fint vid tändspolen så är ju problemet någonstans mellan tändspole och framåt - inte ovanligt det är problem med fördelarlocket. Detta var bara ett exempel - ta det inte bokstavligt - det var bara ett exempel på hur man applicerar divide&conquer-tekniken.
Nu vet jag att ni bytt tändkablar, fördelarlock och rotararm - vilket är bra. Det behövs. Fast lite roligt var när jag hade kört några stenhårda säsonger track days med min E30 323i så gjorde jag rutin maintenance och såg att där satt original fördelarlock och rotorarm från 1985 :-)
Det är dock kritiskt att använda komponenter och reservdelar från respektabla tillverkare. Jag har exempelvis sett helt nya fördelarlock som var så vansinnigt snett utfräst på insidan att kontakterna till två cylindrar på ena sidan locket var i princip helt obefintliga och på andra sidan var de ju såklart absurt stora. Rotararmen tog i princip emot på ena sidan och hade ett enormt glapp på andra sidan... IP: ...[.174.25] |
|