AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.405

BSR för min 328i xDrive -14

ca
18
cappis
328i xDrive Touring
Hej, jag har precis köpt en 328i xDrive touring (manuell), enligt car.info så är detta en årsmodell 2014, men uttagen 2013 enligt transportstyrelsen. Motorn som sitter i är deras 4-cylindriga turbomotor på 244hk. Motorkoden ska vara N20 om jag sett rätt.

Min plan är nu att chippa den via BSR då det är företaget som kan göra detta i min stad.
Mina funderingar är ifall någon annan gjort detta via BSR och kan delge sina upplevelser med detta trim?

För en del bilar som man chippar via BSR tex, så kan man få hem en så kallad PPC3 för att programera om bilen själv, men detta går inte med denna motor, undrar varför? (Pga dom 3 olika lägena, eco, comfort eller sport)?
ca
18
cappis
328i xDrive Touring
Hitta även denna som tillhandahåller en egen programeringsbox Länk ifall någon testat den och kan säga hur väl det fungerar?

Det kan vara att dom inte tagit fram trim till den bilen ännu. Tror dom har en lista över projektbilar som sökes någonstans på hemsidan. Den kanske finns med där?

. ___ __ ____ __
/ _ )/ |/ / | /| / /
/ _ / /|_/ /| |/ |/ /
/____/_/ /_/ |__/|__/
Sl
1.141
Slippy
M3 touring comp 2025

jag hade inte lämnat min bil till BSR, bara att söka på forumet.
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Kör själv BSR på F11 530d Xdrive automat, hur nöjd som helst. Lyft topfartspärr 285km/h, har ca 350 gps box loggar alla möjliga intervall (0-100, 0-200, 100-200, 140-263 osv) och toppfartskörningar på autobahn i långa stints. Bilen har nu gått ca 20700mil, men viktigt att sköta bilen.

Tider, filmer finns på forumet.

BSR är utan tvekan sveriges största och kanske äldsta trimfirman, jag själv har inte upplevt några konstigheter vare sig med bilen eller frågor/support. Men om du vil ha unik mjukvara just till din bil etc så är BSR inte rätt företag upplever dem mer som bulk för standardbilar dvs inte bilar som bytt massa hårdvara osv
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
RS, åkte du inte på turboras för din vässade 530? Eller minns jag fel?
rs
241
rs_530dX
@DLC hade misstänkt sprucket grenrör i Sverige en dag innan jag åkte genom Tyskland utan att hålla igen. Grenröret sprack ca 3h in i Tyskland efter hårdkörningar +250km/h i långa stints (körde nattetid) när de skulle byta den såg de i en check att lagret till turbon var slitet och glappa. De rekommendera, skrämde mig genom att visa en 430d 8000mil där motorn åkt pga turbon 12000Euro, att byta så jag gick med på att byta den. Enligt verkstaden inte helt ovanligt när man närmar sig 20000mil.

I efterhand skulle jag kört lugnt vidare till Italien, njutit av semestern, åkt hem lugnt och bytt turbon i Sverige. Tappade 2 dagar på min semester :)

Men jag är extrem i mi körning, finns nog ingen som kört en så hårt som jag gjort.

Alla trimmade bilar måste skötas och hårdvara ses över/bytas. Trim sliter ju mer så är det.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ah, det var så det var! Du har rätt i att man måste sköta grejerna ordentligt samt kanske inte ligga och pressa alltför långa sträckor. Bra med infon för att balansera debatten!
rs
241
rs_530dX
OffTopic

@DLC det var riktigt dumt av mig. Börja lukta lite avgaser i bilen dagen innan, speciellt precis vid kallstart i och med att det försvann när den blev varm (metallen svällde) så tänkte inte så mycket mer på det.

Kom in i Tyskland vid Flensburg vid midnatt, börja direkt trycka på uppemot 275km/h i långa stints (filma för min kanal). Vid första stopp, börjat regna kanske kylde (?) grenröret och 10min efter vi börjat köra igen börja bilen gå sämre och felkod dök upp har jag för mig. BMW mekaniker sa att vibrationer från grenröret kan ha skadat turbons lager men han var inte säker då det sett en hel del turkos börja ge sig runt de miltalen.

Oavsett amatörmässigt misstag av mig!

Kostade ju nästan dubbelt så mycket som om jag bytt turbo hemma (dvs om jag bytt till ej BMW original och ej BMW verkstad) men sånt får man räkna med om man kör flygrake events, autobahn vill man vara med i leken får man leken tåla :).
Sl
1.141
Slippy
M3 touring comp 2025

rs_530: Bara att läsa här. Länk

Flertalet som kört med BSR har vxl-lådorna gått sönder vid trim av Audi 3.0 tdi (218/272/313hk). Helt enkelt för att de har dålig programvara. Om man nu är äldsta och största trimfirman i Sverige borde man ha bättre koll, speciellt om många lådor rasar då gör man något åt det... Därav skulle jag aldrig välja BSR.
Transocean
@ RS

Att åka 275 km/h på den där tvåfiliga Autobahn rätt efter den danska gränsen vid Flensburg är livsfarligt. Åker den vägen en gång i mån. Många danska 1.0 liters bilar på vägen som gärna håller till vänster även i Tyskland och åker i typ 100 km/h. Också många tyska bobilar som returnerar från DK/NO. Inte ens alla tyskar kör 250 Km/h varje gång det ges möjlighet till det. Dom flesta ligger nånstans mellan 130 -150 km/h. Men blinkar snabbt gör dom och flytter sig till den vänstra filen 900 meter innan dom kommer i kapp med en lastbil. Kommer du då i 275 km/h för att du skall filma för Youtube blir det bara för dumt. Sorry! Och no hard feelings men vänta tills det blir 3-filer eller mer.

rs
241
rs_530dX
Vill egentligen inte fortsätta med OffTopic, inte snällt mot trådskaparen. Du får säga till.

@Slippy => den tråden nämnde inget om flertalet lådor som gått sönder. Säger som Tegnell ju fler trim klart något kommer bli fel/inte bra. Men de har gjort trim många år, många modeller och är internationella. Hade de haft problem hade de inte överlevt som företag. speciellt när man trimmar bilar ryktet hade knäckt dem direkt (PS du vet att de tom jobbat med Koenigsegg :-) DS). Om de jobbar så som de beskriver på sin hemsida känner jag mig trygg.

Annan liknelse är flera tillverkare har återkallelser, original bilar haverar, BMW har brinnande bilar, BMW's tidiga 550i motor, 2.0d motorn osv. Men du kör BMW ändå verkar det som?

Alla får göra sin research BSR kändes rätt för mig. Min andra icke BMW är inte BSR där kändes en annan firma mer rätt. Många faktorer som spelar inte, men igen de gör bulk mjukvarar, inte anpassningar till din specifika bil och det kan säkert skapa problem.

@Transocean => kört Autobahn (innan Pandemin) ca 10ggr på år och gjort så i över 10år (då också till södra Tyskland alt. norra Italien) dvs kör igenom hela Tyskland. Gäller att planera och ha framförhållning i körning (GPS i rätt läge, ha koll på vägarbeten osv). De hastigheter kör jag bara när förhållandena är ok och sträckor som jag vet är långa (tar ju sin lilla stund att komma upp till den hastigheten :-D). Kör oftast också natt, då har man inte lastbilar, turister, eller husvagnar där. Omkörning när många bilar ligger i filen bredvid då saktar jag alltid ner. Sen känner jag mig väldigt mycket säkrare när jag kör i Tyskland jämfört med Sverige (statistiken för Autobahn vad gäller dödsfall är ganska nära Svenska vägar trots ofantligt mycket mer trafik och tänk då också frifart på ändå ganska många sträckor).

Ligger man 170km/h blir man omkörd av rätt många, tom Ford Fiestor. Över 200km/h ligger färre, men även där blir man omkörd ganska ofta. Jag kör ju inte genom hela Tyskland i 275km/h, hehe, det är korta sträckor. Man orkar inte ligga för länge i de hastigheter, alldeles för påfrestande för kroppen och sinnena. Men ligger normalt +200km/h + moms på frifart när förhållande är ok och för förbrukningen lagom.
Visa användare
23
HenkeEdge
F32 440i XDrive MPPSK -2018
@cappis:

Har du även sett Burger Tunings JB4-box?
(Länk
Vet det finns ställen i Sverige som säljer dessa med, men det där är direktkällan.

En polare kör sådan i sin Mini med samma motor som i 330, verkar som att han är helnöjd med den. Tror jag hade gått på en sådan om jag inte haft M-Performance kittet i min 440.

Nu är det där en piggyback-box och inte en renodlad ECU-flash och med "mobilkittet" drar man en kabel in till OBD-II uttaget och kan sköta allt ifrån en mobilapp.
ca
18
cappis
328i xDrive Touring
@henkeEdge
Är det något man skulle våga sig på att installera själv också?
Har lite vana av att meka, men det känns som om när man kopplar in saker emellan ECU'n osv kan göra det lite risky, vill ju inte förstöra något.

Sen måste man väl koppla ur sånt varje gång den varit på service och dom uppdaterar programvaran, så en lösning där du får hem ett litet kit för att avprogrammera/programera om ECU'n vore nog lämpligast för mitt lag.

Men jag vet inte av någon som testat någon sån lösning
De
139
Dez_
520iA Touring -14
Jag har nog en JB+ till salu om du är intresserad av att testa en safe piggy back lösning.
Var själv inne på att gå vidare på en JB4 eftersom det går (typ) att återställa och det finns trevliga features (switcha "map" enkelt tex) men la ner det eftersom jag främst var ute efter mer vrid på låg och mellanregistret (men jag har ju en 20i)
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Jag har en JB4 liggande hemma för N20 motorn. Hade den monterad i min 428i.
sy
14
synthetic242
430i F36 xDrive
Jag är nöjd iaf med BSR på min 328i F31.
Dock hade jag den inte länge innan chippning så hurpass mkt det gör är jag osäker på.
Körde med ecopro i somras, ca 25mil tot varav ca 16 mil 100/110 resten 80 med snittförbrukning 0.67. Både enkl dator och nollat tripp/tanka fullt.

Har bara med vinterdäck testat med mätarfart och lagt in i videoredigerings-prg i datorn för att utläsa tider, körde ca 5km/h över för att kompensera mätarfel.

0-105:
0,213 5,403 = 5,19s
0,252 5,431 = 5,18s
0,164 5,676 = 5,51s
0,419 5,676 = 5,26s
0,224 5,437 = 5,21s
0,185 5,392 = 5,21s
0,407 5,676 = 5,27s
0,413 5,693 = 5,28s

105-155:
1,490 6,419 = 4,93s
1,470 6,364 = 4,89s
1,532 6,350 = 4,82s
1,463 6,309 = 4,85s

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.