Hej
Har en vecka sedan gjort fyrhjulsinställning detta brukar jag göra minst en gång om året på mina bilar. Den här gången gick det ingen bra. Samma person gjorde hjulinställning tre gånger och till slut gav upp då ratten som var spikrak från början
är numera sne står numera vid typ 12:05
Ratten blev sne antingen till höger eller vänster efter alla försök. Han skicka mig till en annan verkstad i Täby då han misstänka att hans maskin strular.
Ny verkstaden lyfter upp bilen och säger direkt att fram nedre länkarm är dåligt därför går det inte ställa in rätt vinklar. Men gör ett försök ändå. Nu blev det värre ratten pekar ca 12:07 och extremt mycket vi rationer mellan 80-100.
Hade tid för besiktning idag och bad besiktningsmannen vara extra noggrann men han hitta inga fel i framvagnen. Nöjde mig inte och lämnade pilprovningen UA
Åkte vidare till Bavaria där jag köpte bilen och bad dom titta på bilen lite snabbt.
Även här gick bilen igenom kontrollen UA.
Vad är det som händer ? Det är fina däck Michelin med ca 6mm runt och med rätt lufttryck. Missar jag något? IP: ...[2.9.217]
Jag har fått framvagnen ställd på en verkstad och det blev knas efter det - ratten blev sned. Det visade sig efter en del strul att deras maskin inte var riktigt kalibrerad eller om det var fel på den tom. Minns inte hur det till slut löstes dessvärre.
Hej
Jag första verkstaden misstänkte sin maskin och hänvisa mig till en annan utan kostnad men även den andra misslyckades dessutom gjorde det värre. IP: ...[2.9.217]
Råka ut för samma sak på min f11 när jag köpte den för 4 år sedan. Gjorde hjulinställning två gånger men båda var ratten lite sne. Har inte orkat bry mig men har samtidigt inte haft några problem med vibrationer.
Vibrationer fick jag idag som sagt efter sista försöket. Däcken är ok och ny balanserade och fanns inga vibrationer innan , alltså på väg dit IP: ...[2.9.217]
Det är just Daniel som jag går till( tre gånger) Han har en ny maskin och den strulade verkar det som.
Jag brukar gå till han och han extremt duktig och service minded.
Han vart inte nöjd dessutom med resultatet och inte betalt. IP: ...[.58.219]
Ja, det är väl verkstäder som tycker det skall göras. Kör man någorlunda vettig utan att köra över trottoar- och liknande kanter i hög fart; och undviker hål i asfalten är årliga hjulinställningar naturligtvis bara trams. Har aldrig behövd göra det på mina tre sista bilar. Byter man styrkomponenter ja, annars nej. Är ju många experter som menar att man skall balansera däcken varje gång man lägger om till vinterhjul också :-) IP: ...[.72.130]
Det där med att balansera hjulen när man byter till sommar eller vinterdäck är en fin inkomstkälla för däckfirmorna. Jag byter sommar och vinterdäck själv och har aldrig upplevt obalans vid de tillfällena. uppenbarligen är även onödig hjulinställning en bra inkomstkälla... IP: ...[136.219]
Följer man de råd som "Transocean" ger så behövs inga hjulinställningar. Själv så undviker jag att köra över trottoarkanter och potthål och måste jag köra över en trottoarkant så krypkör jag väldigt försiktigt. Ser många som bara dundrar på utan att bry sig lr för den delen förstå att det kan skada hjulinställningen. IP: ...[.26.120]