AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

För hög oljenivå i iDrive F11 525dA -11

Visad 377 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg6st
Postad/Inlagd2020-09-19 16:28
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525dA Touring -11
320i Baur -85
Hej!

Vi köpte en ny bil för nån månad sedan (F11 525dA med 3.0-motorn, årsmodell -11, har nu gått 19 000 mil) och noterade nyligen att iDriven klagade (inte aktivt, utan om man var inne i menyn och kollade manuellt) att motoroljenivån var för hög. Den maxade den digitala mätaren, vilket går en bit ovanför max-nivån. Instruktionsboken sa inget om det gick att kontrollera nivån manuellt, men efter lite googlingar hittade jag information om att det kunde finnas en oljesticka också och när jag väl lokaliserat den till höger (framifrån sett), vid sidan av motorn i bakkant kontrollerade jag även där. Hela den röda plastbiten var täckt av olja, väl över maxnivån.

Inte bra tänkte jag och åkte till Biltema och köpte en pump som jag använde för att pumpa ut 1,5 liter olja från mätstickans hål. Nu ligger oljenivån på en fjärdedel ovan minimi-strecket på stickan men när jag kollar i iDriven så maxar den fortfarande utanför skalan.

I serviceboken byttes olja och filter osv på en verkstad i februari i år, så det är ju inte jättelänge sedan.

Frågor:
- Visst är det oljestickan jag har hittat så att jag inte råkat tappa ut nån annan olja? Det finns ingen särskild märkning på stickan annat än "BMW" och lite olika koder. Jag är osäker på hur man laddar upp bilder men här är en länk till en bild:
[LÄNK]
- Måste man resetta den digitala oljemätningen på något vis/släcka felkod eller liknande för att den ska göra en ärlig mätning?
- Jag har läst lite mardrömshistorier om diesel som läcker in i motoroljan, är det ett "vanligt"-problem på 3-litersdieslarna? Enklaste förklaringen är väl dock att verkstaden hällt på för mycket olja vid senaste servicen och inte kollat nivån ordentligt.
- Har motorn tagit skada av att ha körts kanske knappt 1000 mil med för mycket olja?

Tack på förhand!
          IP: ...[1.36.77]
Antal inlägg1.315 st
Postad/Inlagd2020-09-19 18:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
e82 125i Coupé
F07 530d xDrive
Jag hade nog frågat verkstaden som gjorde oljebytet innan jag börjar suga ut olja etc.
/M

Mina bilar: [LÄNK]           IP: ...[0.97.64]
Antal inlägg2.997 st
Postad/Inlagd2020-09-19 18:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Jag tror du kan sova lugnt. Om bilen tagit skada hade du nog redan fåttproblem/märkt det. Bara kontrollera oljenivån med hjälp av stickan regelmässigt. Elektroniska mätningar visar ofta fel.

Folk fyller också gärna för mycket olja. Frugan kör en Smart fortwo. Hon bestämde sig för att kolla om 999 cc-motorn behöver olja. Jodå, stickan visade 95% av max. Det behövs 1 liter olja sa hon till mig efter en tips från en kollega:-)           IP: ...[.72.130]
Antal inlägg106 st
Postad/Inlagd2020-09-19 18:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
525d touring 2009
Jag hade de problemet på en 730d lci med att diesel läckte ut i motoroljan.. Sen om det är vanligt eller inte vet jag inte. Prova byt olja o se om nivån stiger med tiden..           IP: ...[209.248]
Antal inlägg23.347 st
Postad/Inlagd2020-09-19 19:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med: byt olja och filter och slå i rätt mängd olja. Sedan kan du hålla ett öga på nivån och se vad som händer...då VET du att det är rätt nivå från början och all nivåhöjning i sådant fall är utspädning med diesel (och/eller vatten).

Då har du dessutom koll på exakt vilken olja det är i motorn och är samtidigt lite extra snäll mot motorn genom ett extra oljebyte.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg2.997 st
Postad/Inlagd2020-09-19 20:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Eller så tar du en oljeanalys av det du sugit ur bilen. Finns det diesel i oljan eller inte?
För att du skall vara på den säkra sidan. Knappast värt att ta dyra oljebyter ( antar att du lämnar bort) om bilen har ett allvarligt fel.
[LÄNK]           IP: ...[.72.130]
Antal inlägg23.347 st
Postad/Inlagd2020-09-19 21:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet med oljeanalyser är att de tyvärr är dyra...

Gör man oljebytet själv med olja man köper från t ex. Tyskland, är det troligen billigare att byta oljan.

Men visst är en oljeanalys en bra grej, då får man svart på vitt hur oljan (och indirekt motorn) mår.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08