|
Inlagd av |
Fråga |
6st
2020-09-15 14:46
Anmäl inlägget
|
Hej! Märkte för ca 2 dagar sedan att min 520i F11-14 (12000mil) hoppade/skakade” på tomgång, vilket kändes ganska tydligt när man satt i bilen, men inget överdrivet. När man kör bilen märks ingen skillnad, förutom när man accelererar normalt mellan 1500-2000 varv, då den även då skakar lite (känns lite som obalans i däcken-syndrom, för att beskriva det bäst)
Lämnade in bilen på verkstad i byn, där den visade på tändningsfel när han körde in felsöknings-manicken. Tändstiften bytades utan resultat, och han gjorde ett kompressionstest som visade att cyl 1 hade kompression runt 6,5 medans övriga låg på 8,5.
Han tippade på att det kunde vara antingen spridare, styrbox eller kolvring, med motorbyte/renovering som worst-case scenario. Har nu bokat tid för felsökning på förenade bil i helsingborg för vidare felsökning för att se om dem kommer fram till samma sak samt prisförslag.
Tänkte kolla här om någon haft liknande problem och tips/råd? IP: ...[102.204] |
406 st
2020-09-15 15:48
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw 330 E90
|
Skifta han runt tändspolarna så inte det bara är en en tändspole ? IP: ...[.22.157] |
6 st
2020-09-15 15:55
Anmäl svaret
|
Yes, tändspolen är också felsökt IP: ...[102.204] |
23.358 st
2020-09-15 16:03
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
318dT X-drive F31 Mercedes C220CDI S204
|
Jag skulle börja med att slå i Red-Line RL85 i "hög dos" (läs på flaskan!) för att få bort ev. avlagringar på kolvar och ventiler samt i injektorerna och sedan se vad som händer...
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[163.245] |
1.933 st
2020-09-15 20:59
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 750iL -95 Skoda Superb -11 996 C4S -03
|
Om han gjorde ett riktigt kompressionsprov borde inte problem med spridare eller styrbox märkas. Ett kompressionsprov visar om mekaniken (kolvringar, ventiler, topplockspackning etc) är frisk och tät, styrbox och spridare är inte med i den ekvationen.
Spontant så låter alla värdena väldigt låga men samtidigt så gissar jag att det är lite pyssel att göra ett bra prov på en snurra som denna, alla system för gasspjäll och ventilstyrning kan störa testet skulle jag tro om man inte gör exakt rätt. Är värdena korrekta stundar troligen en större operation på motorn.
Har du några felkoder att utgå från innan vi målar fan på väggen?
// Magnus
IP: ...[245.253] |
44 st
2020-10-11 11:55
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
850 -92 e31 735 -90 e32 540 -93 e34 540 -96 e39 328 -95 e36 2dr 318 -91 e36 4dr
|
6,5 och 8,5?? Låter som gissade värden eller saknas det en etta framför, bilen borde knappt gå.
Skulle spontant gissa att något hänt med kamdrivningen. IP: ...[187.184] |
721 st
2020-10-11 19:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
118i -18 430i GC -18
|
Ett kompressionstryck på 8.5 bar låter inte helt orimligt på en fyrcylindrig tvåliters turbomotor? Men man måste ta reda på vad tillverkaren säger att kompressionstrycket ska vara - inte att förväxla med kompressionsförhållandet.
Men det intressanta är att cylinder 1 är så mycket lägre, det tyder på någon form av otäthet.
Det man kan testa är att trycka i en LITEN mängd olja i cylinder 1 (sisådär 5-10ml) och köra ett nytt test. Om kompressionstrycket ökar så är det med stor sannolikhet cylinder/kolvringar som är slitna - annars är det något annat problem. IP: ...[.138.20] |
44 st
2020-10-12 00:04
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
850 -92 e31 735 -90 e32 540 -93 e34 540 -96 e39 328 -95 e36 2dr 318 -91 e36 4dr
|
Jag vill påstå att det är lågt, det är en modern turbomotor och ingen Volvo 240 från 1982...
Vanligtvis brukar man få ett högre värde med en kompressionstestare än vad man kan läsa i specs.
Om jag minns rätt ska det vara 11:1 men där kan jag ha fel men aldrig att det är under 10:1
Om du inte kan själv så skulle jag ta den till en annan verkstad för felsökning.
CK IP: ...[187.184] |
6 st
2020-10-12 10:26
Anmäl svaret
|
BMW fick ut 11.5 på cyl 2,3 och 4. Cylinder ett har 9,5.
Uppdaterad programvara, felsökt tändspole, bytade tändstift och ny spridare till cylinder 1, allt utan någon skillnad. Änsålänge uppe i cirka 10-12.000 kronor och nästa steg verkar vara att riva motorn och börja felsöka inuti.
2 olika menaniker jag pratat med tror på kolvring vilket även kan dra andra saker med sig verkar det som...
Överväger om det är värt det? IP: ...[4.41.63] |
44 st
2020-10-12 11:12
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
850 -92 e31 735 -90 e32 540 -93 e34 540 -96 e39 328 -95 e36 2dr 318 -91 e36 4dr
|
Usch det låter inte kul. Framkom det vilket värde som det ska vara?
Pusha på lite för att få fram vad som är normalt. Som MUC skrev ovan är komp förhållande inte samma sak.
Det kan faktiskt fortfarande vara så att 11.5 är ett lågt värde mätt med en kompressionsmätare med kall motor.
Visst kan det vara en kolvring men 12000mil... Svårt att missköta den så mycket tycker jag. Är kvaliteten så kass bör det här forumet byta märke.. (haha)
Det borde också låta hyfsat illa och försämras fort. Vevhusventilationen borde vara som en skorsten och oljekonsumtionen hög. Är det en bmw verkstad borde de ha noterat detta tycker jag.
Tråkigt att vissa verkstäder gillar att byta prylar utan att veta, tyvärr är inte det ovanligt.
Lycka till IP: ...[.187.44] |
11.168 st
2020-10-17 23:01
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
323i E30 -85 track day car 120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram)
|
Denna N20-motorn har ett kompressionsförhållande på 10.0:1.
Uppmätta kompressionstrycket (med Valvetronic satt till full last) ska vara mellan 7 och 10 bar (med 2 bar som högta tillåtna skillnad mellan uppmätta cylindrar).
Jag är dock inte van att se så låga gränsvärden, dvs mellan 7 och 10 bar. Fast N20 är ju en turboladdad motor (som jag inte har någon erfarenhet av) så att jämföra med värden för exempelvis min motor, N46B20O1, är inte direkt jämförbart då det är en sugmotor (en N46B20O1 har samma kompressionsförhållande på 10.0:1 och kompressionstrycket på den ska ligga mellan 9 och 18 bar).
IP: ...[.174.25] |
|