AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

M62b44 kamaxellåsare ( timing chain )

Visad 593 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg14st
Postad/Inlagd2020-09-14 17:32
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 540iA -97
Tjena ny här. Köpte precis en bmw 540 från 97 utan vanos
Vet att det finns en symtom att glidskenorna = chain guides går sönder
Och motorn får många plastbitar överallt så har tänk byta
De för en säkrare resa och att inget händer framöver

Nu till frågan är. Jag behöver special verktyget till att låsa kamaxlarna
Samt låsa svänghjulet brukar oftast vara ett kit. De lite segt att köpa ett kit för en användning så tänkte kolla. Kan man hyra ett sånt verktyg ifall någon
Har det liggandes hemma eller som vill låna ut?

Tack på förhand Robert           IP: ...[213.251]
Annons
Antal inlägg4.202 st
Postad/Inlagd2020-09-15 09:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Rätta mig om jag har fel men detta problem kom väl på Vanosmotorn?
Och där är det sannerligen aktuellt...

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]           IP: ...[.145.33]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2020-09-15 11:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 540iA -97
Har för mig att båda med och utan vanos har samma problem. Men vanos förekommer det snabbare kan man väl säga. Så jag måste låna verktyget till att låsa axeln för att de går ej o göra jobbet utan som sagt..           IP: ...[213.251]
Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2020-09-16 11:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 -92 e31
735 -90 e32
540 -93 e34
540 -96 e39
328 -95 e36 2dr
318 -91 e36 4dr
Korrekt! M62 och M62tu har samma fenomen. Jag tycker dock att det är fel att se det som en svaghet, jag har aldrig sett det på lågmilade bilar!
Det går med lite vilja att använda ett kamaxelverktyg till m52 m.fl.(sexorna) som är vanligare men då kan du bara hålla fast kammarna i en topp i taget.
Cheers🍻           IP: ...[.221.21]
Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2020-09-16 11:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 -92 e31
735 -90 e32
540 -93 e34
540 -96 e39
328 -95 e36 2dr
318 -91 e36 4dr
Borde finnas någon ritning på nätet hur verktyget ser ut, det är inget "space tech" Direkt. Låsning av veven är bara en rundstav.
Jag har gjort det där jobbet några gånger men har verktyget för 6-erna
Det är ganska mycket jobb faktiskt, inget man gör på en kväll på uppfarten hemma. Har du aldrig gjort det så räkna med några långa dagar skulle jag tro.           IP: ...[.221.21]
Antal inlägg4.202 st
Postad/Inlagd2020-09-16 11:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Detta kommer på samtliga M62 med vanos. Med början från ca 20000 mil. Hur vanligt det är på den äldre har jag inget underlag för men orsaken till problemet är sannolikt att motorn jobbar med så hög arbetstemperatur. Dessa bilar skjuter ju även kyldetaljer ovanligt ofta. Om jag hade en lågmilad skulle jag i förebyggande syfte byta till en termostat som sänker arbetstemperaturen. Det finns specialtermostater för just detta att köpa från USA vet jag.
Lite OT men kan vara något att fundera på om man ändå håller på.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]

          IP: ...[226.162]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2020-09-16 11:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 540iA -97
Nuvarande 19400mil men som sagt och inget låter än så länge running smooth så att säga men som jag sa tidigare vill ju vara säker o byta än att ringa bärgan nån gång för att glidskenorna har gett sig.... men som sagt m52 kamaxel verktyget funkar? Men en axel åt taget... men captenkaos du har inget verktyg kvar liggandes du kan tänka dig låna ut? Eller sälja           IP: ...[213.251]
Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2020-09-16 16:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 -92 e31
735 -90 e32
540 -93 e34
540 -96 e39
328 -95 e36 2dr
318 -91 e36 4dr
Nej tyvärr, jag använder det nästan dagligen.
Angående höga temperaturen så är det från 1996 på alla modeller tror jag. På min egen 540 -96 har jag byggt om med vp från m60 och vanlig termostat. Lite fix o tricks men det funkar utmärkt.           IP: ...[187.245]
Antal inlägg183 st
Postad/Inlagd2020-09-16 16:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Crazyidea Om den går tyst och fint så hade jag nog inte rivit den, möjligen tagit kedjespännaren. Jag tror som ola att det är lite känsligare m vanosmaskinerna vilka har enkel kedja (senare modellerna) du har nog dubbla kedjor på din. Min har gått 12800 nu och går tyst o jämnt, men däremot ibland det klassiska 1sek skramlet vid kall upptart, men bara ibland, vilket min gissning har m vanos tätningarna att göra el de hydrauliska back givarna som ska bibehålla trycket i vanos enheterna när man startar upp kall motor. Jag tror på tätare oljebyten och inte alltid pressa dom för hårt           IP: ...[6.1.101]
Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2020-09-16 17:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 -92 e31
735 -90 e32
540 -93 e34
540 -96 e39
328 -95 e36 2dr
318 -91 e36 4dr
Nej tyvärr fel, alla m62 har enkelkedja.
Om jag var du skulle jag lyfta ventilkåpan på höger sida (cyl 1-4) och lysa ner och titta på den kedjesläpan. Är glidskenan (den yttersta plasten mot kedjan lika lång som "klossen" den sitter på är det troligen lugnt. Min erfarenhet är att det går sönder där först. Är glidskenan kortare än klossen brukar man kunna se att kedjan har slagit i klossen... Då är det bara att riva och då kostar det lite. Ska man göra det där jobbet så byter man rubbet när man ändå e där och grottar. Alla 3 kedjor, släperna, vp, småsläperna mellan kamdreven.. och på vägen dit dyker det säkert upp något mer som behöver bytas. Du behöver alla packningar till bröstet också.
Kolla det ovan. Är det ok så kör så det ryker 👍           IP: ...[187.245]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2020-09-16 17:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 540iA -97
Har köpt massa packningar och nya Ventilkåpspacknings valley pan o kedjaspännarr så inväntar allt kan kolla in på det. När jag lyfter locket till motorolja så känns kedjan rätt så spännt. Det är segt att de ej fanns servicebok på bilen så dålig med dokumentation är det..           IP: ...[213.251]
Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2020-09-16 17:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 -92 e31
735 -90 e32
540 -93 e34
540 -96 e39
328 -95 e36 2dr
318 -91 e36 4dr
Valley pan packning? Läcker den vatten?
Grattis då måste du lyfta insuget också 😁.
Valley pan packningen brukar jag göra själv. Jag är bara lite "anti" alla plast och gummi packningar, de pallar inte värmen.           IP: ...[187.245]
Antal inlägg183 st
Postad/Inlagd2020-09-16 17:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fel av mej, M60 samt M5 har dubbla           IP: ...[6.1.101]
Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2020-09-16 17:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 -92 e31
735 -90 e32
540 -93 e34
540 -96 e39
328 -95 e36 2dr
318 -91 e36 4dr
Byt o-ringarna på de två rören också när du ändå är där.
Ny vp (vattenpump), du behöver iaf en ny packning.
Jag kanske skulle lägga upp en guide 😁
Jag rekommenderar att du moddar termostaten eller helst byter vp och köper en till m60. Du behöver en större verktygslåda men det är värt det.
Just det, du behöver ett m60 termostathus och termostat också. 82graders är bra. Det finns termostathus i aluminium, håll dig ifrån plast.
Om du inte vet så har alla BMW från 1996 en elektroniskt kontrollerad termostat på 105grader. I samma veva börjar man använda mer och mer plast till alla delar. Dessa delar blir väldigt spröda med tiden på grund av värmen. Byter man ut en del i Kylsystemet som har exploderat så är det snart dags för nästa. Jo, den svagaste går ju först.
Hittar du ingen 82 graders termostat till m60 så sök på m70, de har samma storlek. Annars söker du på Motordelar till BMW 840 -96. Den motorn är lite special, det är en m62 men eftersom den ansågs vara sportbil och kunderna inte frågade om förbrukningen så fick den ingen elektronisk termostat (min gissning). Så den har en vattenpump lik m60 med vanlig termostat.
Men de delarna hittar du nog inte på typ autodoc, du kommer få 100 förslag som är fel tyvärr.
Skrik till om du undrar något. Jag skruvar bara gamla bimmers så viss erfarenhet finnes 😁           IP: ...[187.245]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2020-09-16 18:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 540iA -97
Tack för infot capten. Men har köpt på mig en mayle 88c termostat den ser ut som ett termostathus iaf jag såg att 840 gulf versionen är 85c men den kostat dubbla priset den går för 1500.. men men hitta termostaten föe 600 tror de är ett hus också enligt bild           IP: ...[213.251]
Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2020-09-16 18:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 -92 e31
735 -90 e32
540 -93 e34
540 -96 e39
328 -95 e36 2dr
318 -91 e36 4dr
Är man riktigt sniken kan man bara borra ett hål i den befintliga termostaten också. Det ger inga felkoder men du får vänta lite längre på värmen på vintern 😁
Inget jag rekommenderar eftersom du fortfarande inte får full öppning förns vid 105grader men du sänker trycket i systemet.
Borra inte sönder sladdarna till värmeelementet i termostathuset bara.
Jag har gjort så en gång på en 530'i           IP: ...[187.245]
Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2020-09-16 18:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 -92 e31
735 -90 e32
540 -93 e34
540 -96 e39
328 -95 e36 2dr
318 -91 e36 4dr
Intressant! Var hittade du den? Är den elektrisk?           IP: ...[187.245]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2020-09-16 18:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 540iA -97
Så som bilden ser ut är porten blockad för el uttaget så den blir mekanisk sen ska man lägga till ett motstånd så de inte slår ut CEL           IP: ...[213.251]
Antal inlägg4.202 st
Postad/Inlagd2020-09-16 18:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Captenkaos, bra info men inte kör alla Bmw från 96 med 105 grader?
Alla bilar med m54 jag ägt och även M5:an ligger betydligt lägre, runt 90.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]           IP: ...[.145.33]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2020-09-16 18:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 540iA -97
Alla m62 kör 105 grader för bättre förburkning och mindre utsläpp           IP: ...[213.251]
Antal inlägg183 st
Postad/Inlagd2020-09-16 18:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Min 840-96 hade M60, men den var tillverk dec-95           IP: ...[6.1.101]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320d xdrive  -16
Pris: 205.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08
Pris: 180.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen