AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Felkod 00452A på 535d e61-08

Visad 413 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2st
Postad/Inlagd2020-09-14 16:58
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d e61-08
I samband med att återbäringen kom in på kontot så beställde jag tid för att optimera bettan till att gå lite friskare.

Funka skit bra under dagen då jag och en polare "testkörde" med min och hans optimerade 530d e61 och 435d. men sen när jag skulle köra hem och se vad hon gick för på motorvägen så fick ja inte henne fortare än 190 knyck! Hur mycket jag än gasade! Paniken i mig växte och ja tänkte " nu har jag kört slut på henne fullkomligt under dagens intensiva körning.
Tog de nätt hem och provkörde henne dagen efter när hon svalnat till sig.
Då gick bilen kanon igen! Tills jag passerade 190 knyck. Testade att stänga av henne och ta ut nyckeln och starta direkt för att köra vidare.
Då gick hon som de va tänkt igen.

Har sedan dess kopplat in Carlyn och då fått fram felkod 00452A och att de ska ha något med partikelfiltret att göra. Även förstått att bilen går i "Limp Mode" när jag passerar 190 knyck.

Testat att köra regenerering via Carlyn men verkar inte funka då jag även har felkod på 3 glödstift.
Bilen har rullat ca 21 500 mil.

Är de nytt partikelfilter som krävs eller finns de en billigare lösning?
          IP: ...[191.187]
Annons
Antal inlägg106 st
Postad/Inlagd2020-09-14 20:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
525d touring 2009
Den felkoden hade ja också i somras och fick hjälp att nollställa nån form av räkneverk för dpf tror ja de va. Dock tror jag att den brukar dyka upp vid 25k mil men är absolut inte säker. Vad jag däremot är säker på är att just den felkoden du nämner hade jag och den tog en vänlig kille bort med ista och den har inte kommit tillbaka.. Dock gick min som vanligt..           IP: ...[209.248]
Antal inlägg3.708 st
Postad/Inlagd2020-09-15 12:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
F10 M550d 2014
Klla med han som har optimerat den,Det kan vara så enkelt att han ställt för mycket vrid/Effekt blir fel med låda och motor och då säger bilen ifrån med olika felkoder osv. Min Polare råkade ut för liknande senario dock F10           IP: ...[.58.162]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2020-09-15 13:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d e61-08
Jag vet att där är inget fel på trimmet.
Går igenom felkoden igen. Är där någon som kan ge ett bättre svar?
00452A

Description:

Info - particulate filter system

Potential consequences:

*Exhaust emission check/exhaust emission test probably cannot be passed(significant deficiency)

*Exhaust emissions/Exhaust gases are probably increased

*Acceleration/pull may be slower or noticeably delayed

*Power reduction and/or speed limitation is or may be activated(emergency operation/emergency running)

Dom 2 sista punkterna tycker ja väl att de skulle stämma in på hur min bil beter sig.
          IP: ...[142.121]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2020-10-01 19:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -10
Hade problem med felmeddelande på flera glödstift men då det inte var vinter så brydde jag mig inte så mycket utan tänkte att det fixar jag på semestern.
Vad jag inte visste då var att glödstiften hjälper till att höja temperaturen vid regenerering. När alla glödstift var bytta men felkodena kvarstod (samt ny kod på Dpf. Samma kod du har) fick jag lära mig att boxen som styr glödstiften är känd för att pajja (e61)...
När boxen var bytt och alla koderna skulle raderas fick jag lära mig ytterligare en sak, att DPF-koden bara kan tas bort via ISTA...
Men då jag kört utan regenerering ett tag bestämde jag mig för att testa rengöra DPF:en.

Plockade bort DPF:en och tvättade försiktigt med högtryckstvätten tills det började flöda hyfsat och såg typ klart och rent ut. Men för att få bort askan så blandade jag citronsyra och vatten (typ 2l varmt vatten och 1l citronsyra) och hällde i medan jag höll emot (plasthandskar på! ) lät sjunka igenom och sedan vickade fram och tillbaka ca 10min. Sköljde därefter med vatten från vattenslangen. Jag fyllde upp med vatten till rörets kant och bytte sedan snabbt till tryckluftsmunstycke samtidigt som jag tätade med handen och "sköt" ut vattnet genom DPF:en. Upprepade sköljningen ca 5 gånger. Upprepade sedan hela syratvättandet och sköljandet 3 ggr från båda hållen.

Kom ut mycket aska... Så det blev inte rent med bara högtrycken. Men sotet måste bort innan askan, annars biter inte syran lika bra.

Därefter släckte jag den sista koden med ISTA
Tyckte faktiskt att bilen blev piggare efter det, men det kan vara önsketänk :-)

IP: ...[111.251]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2020-10-01 19:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -10
Ett tips förresten.
Ta kostnaden för att byta styrboxen först!

Det är tydligen sällan det faktiskt är glödstiften som pajjat och riskerna med att byta glödstift stora. Ett avdraget glödstift eller liknande är INTE Kul! Och kan bli långt mycket dyrare än en box. Och då boxarna tydligen är ett känt problem skulle jag definitivt börja där. Inte så dyra att beställa på Bildelar 24 eller liknande.

Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2020-10-01 19:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -10
Ett till tips.
Kolla så ingen trycksensor pajjat.
Den som känner av mottrycket innan DPF t.ex.

Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14