Sida 1 av 5
|
|
---|---|
Bavaria (BMW) i Östersund tar inte emot en BMW som behöver lagas!!! Kort resume: Jag lämnade in bilen (SCX400, en BMW 850 –91. En Samlarbil) för glasbyte fram (23/7 på ett Glasmästeri). De lyckade på något sätt orsaka att torkarna inte fungerade efteråt. De bad mig åka till Bavaria verkstaden samma dag. Mats i Kundmottagningen sade åt mig att köra in bilen så skulle han kolla på den. Han trodde att motorn satt fast och tog då tag i torkararmen och bröt hårt för att se om motorn gick runt! (Det går absolut inte enligt mekaniker, en snäckväxel på 1:50 utväxling!) Sedan kopplade in en dator, men kom inte in i systemet. Han fick dock fram någon sort fel. Han sade att han återställde eller gjorde något, han/vi gick in till kundmottagningen för att kolla något. När vi efter ett par minuter kom tillbaks till bilen så rök det bak i motorrummet! Det luktade bränd plast, kortslutning/elbrand. Han sade då –Det var tur vi kom nu och inte senare!? Han gjorde något så att det slutade ryka. Han sa att jag får återkomma med bilen så att deras “vassaste” tekniker skulle kolla upp bilen. Nästa tekniker kopplade upp sig och fick fram felkod 24 och 21, och sade att torkarmotorn är felande. Jag gav honom ett schema (från BMW) hur man kopplar förbi relän för att testa om motorn går. Han gjorde så och motorn fungerar. Han sade dock att han måste demontera den för att fortsätta felsökningen, men han visste inte hur man gör och hade ingen instruktion/dokumentation i datan hur man gör. Han skulle kontakta BMW sverige. Dagen efter ringde de och sade att tyvärr var teknikerna på BMW centralt på semester så vi var tvungna att vänta. I måndags ringde jag upp dem och frågade hur det går då jag behöver använda bilen. (Min semesterresa gick omintet då jag inte hade min bil!) Han sade då att de inte kan laga bilen då deras tekniker är för unga. De har aldrig hållt på med en sådan bil, och de har inga instruktioner heller. Den är för gammal och väldigt komplicerad!? Jag trodde knappt mina öron! Jag påpekade då att de gjort felet ännu värre eftersom det rök ur bilen, men det var absolut inte deras fel! Det tog han inte på sig. Du får åka till någon annan verkstad! Nu så drar den ur batterierna på två dagar så något har hänt! | |
Detta är väl baksidan av att det knappast finns några bilreparatörer längre utan i bästa fall reservdelsbytare som byter komponenter utifrån vad en dator talar om för dem att göra....allt utanför datorinstruktionerna är en vit fläck på deras "karta"... Sedan ska man iofs kanske erkänna att en 30 år gammal lyxbil som är mycket komplicerad och påkostad i vissa tekniska lösnngar, med för den tidens (och även med nutidens) mått mätt, är en ordentlig utmaning - inget som praoeleven på verkstaden klarar av precis. ;) Dylika bilar bör man vända sig till riktiga specialister med - en vanlig auktoriserad verkstad tillhör inte dessa, även om de med lite engagemang kan få tillgång till specialkunskap via BMW. Jag skulle nog råda dig att försöka hitta en expert på den typen av bilar och lämna den till dem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Tyvärr är det väl så att de flesta verkstäder oftast inte vill stå för fel som de orsakar, utan skyller på något annat. Trots att bilen börjar ryka när de börjar greja med den. Det är väl helt enkelt så inkompetens ser ut, men det förstår de inte själva... | |
Jag kan ev acceptera att det kan vara svårt att felsöka elen på denna bil, men de vågade ju inte ens plocka ur torkarmotorn! Det är ju inte direkt rymdteknik. Dessutom sa jag att all info om hur man gör finns på internet. BMWs egen dokumentation! Men, för att fixa det så måste man vara läskunning. Det är ju inga stora bilder som de har på datorn nu med pilar på vilken skruv som ska lossas. Börjar fundera på om de sk. mekanikerna där duger till att byta kedja på en cykel ens. Sen har jag funderat på vad han menade med "-Tur att vi kom nu och inte senare" Vad var det för tur med det? |
|
Torkarrelaterat och Östersund men VW/Berners. En kollega hade inne sin Passat på service då han var i området på semester. När han åker därifrån fungerar inte torkarna. Tillbaka och in till kundmottagningen där en följer med ut till bilen. Konstaterar att de inte fungerar. Men verkar inte vara så sugen på att lösa problemet. Kollegan börjar tappa tålamodet och höjer tonläget ett par snäpp. Får till svar att han får åka till en VW-verkstad för att få det ordnat... Han blåser topplocket och förklarar tydligt att antingen fixar de bilen eller så väljer han hyrbil fritt som de får betala. Och nämner att han åker långt söderöver dagen efter och att det blir deras problem att lösa transporten. Motvilligt ringer de efter en mek som kommer ut och fixar det på fem minuter. Problem med huvlåset efter en tidigare krockskada. Bilen vägrar köra torkarna om huven inte är stängd. Mekanikern var trevlig och serviceminded. Till skillnad från övrig personal. Övrig personal var dock snyggt klädd och hade säkert gått alla kurser. Och de jobbar i fina ljusa lokaler. Moderna bil-ÅF. |
|
Detta är givet. Din bil är något annat än vad mekanikerna servrar idag. Finns några gamla rävar i Dalarna man känner till som hade fixat din bil utan problem. Dom är dock inte längre auktoriserade längre då dom blivit tvungna att hoppa av pga krav på marmorgolv och andra "viktiga" accessoarer. Du kan nog googla i forumet efter vad som gäller i Jämtland. Här finns allt dokumenterat sen minst 20 år tillbaka. Och på så vis få en hint vem du ska vända dig till. Alternativt kanske du har tur och någon som vet kan tipsa dig här. |
|
Inte speciellt förvånad faktiskt. Att förvänta sig att alla BMW-verkstäder ska ha kunskap om ALLA modeller även de gamla och att utbilda ALLA mekaniker i ALLA bilar hela tiden så fort någon slutar och ersätts funkar väl bra i teorin - men inte i praktiken. Särskilt när det i deras område inte finns mer än kanske en eller två sådana bilar. Att driva en BMW-verkstad är en affärsrörelse och att lägga ner tid och resurser på att utbilda personal på bilreparationer som det inte finns någon efterfrågan på fungerar liksom inte. Alternativt skulle de ju kunna säga till dig: Ja, vi kan fixa detta, men tyvärr så behöver vi börja med att i så fall utbilda vår personal i 15h på din bil, den kostnaden börjar tyvärr på 25 000 kr. Det som hänt dig mittmotor är ju inte särskilt roligt. Men det är tyvärr konsekvensen av att bo i ett område där bilverkstäderna är lite mer glest placerade. Själv är jag lycklig att bo ganska nära 2-3 specialverkstäder med bra rykte på äldre BMW. Tyvärr tror jag inte särskilt mycket på att det skulle vara verkstaden som nästan orsakade nästan-branden. Den kan precis lika gärna ha berott på något annat. Det är ju en gammal bil med 30 år gamla elistallationer som lätt kan gå sönder. Om du hittar internet-dokumentationen för E31 på nätet så får du gärna tala om var den finns. Jag trodde techinfo.com för E31 varit nedstängd. |
|
Kolla med Mats-Ove på Z-verkstan (i samma kvarter som Bavaria). Länk Han har väldigt bra rykte om sig för att vara en klippa på BMW. De sista åren jag hade kvar min E39:a lämnade jag alltid in den där när något skulle fixas. (Har absolut för mig att jag såg en 850 ståendes där vid ett av mina besök). |
|
Här finns massor av fakta om E31 Länk Jag är absolut säker på att Kundmottagaren på Bavaria orsakade röken, Det var ju när han provade sig fram och kopplade och hade sig, som det började det att ryka. Sedan att en sk mekaniker inte ens klarar av att plocka lös en torkarmotor tycker jag är bedrövligt. Jag har läst hur man gör på nätet och det är inte speciellt svårt. Jag tror en vanlig normalhändig person fixar det. |
|
Dlux: Oj, har du sett en 850 ståendes på parkeringen vid ett av dina besök. Det var inte dåligt, då vet han nog allt om E31. :) På meeknet finns det massor av bra info, men du sa ju att fabriksinstruktionen låg på nätet, eller var det meeknet du menade? |
|
Mats-Ove fixar det. Han jobbade på BMW på den tiden dessa bilar servades/reparerades av BMW. | |
Det låter mest som olyckliga omständigheter när någon börjar vrida och vända på gamla porösa elkablar. Det hade förmodligen hänt vem som helst som försökte ge sig på detta. Nu måste någon som har skruvat i en likadan bil tid eller har tid att gräva i gamla arkiv eller på nätet efter dokumentation metodiskt skruva isär den. Det är klart att mekanikern på BMW KAN. Men han har har inte TID med dig. Om dom skulle gå med på alla kunders krav så skulle dom omöjligen överleva. Och därför har de gett dig samma kloka råd som vi på forumet gör nu. Om det var min samlarbil hade jag nog bara kört hem den i garaget och i lugn och ro studerat de dokument du själv länkat till. Du har ju uppenbarligen ett intresse. Annars skulle du inte äga en sån bil. Då lär du ju dig något om din fina bil på köpet och slipper reta upp dig på BMW som knappast kan klandras för att de försökte hjälpa dig. Åk dit med en kanellängd istället och be om ursäkt för att du brusade upp och hängde ut dom på ett forum helt i onödan.. Personal på BMW läser dom här trådarna ska du veta och sånt här sprids.. Nu är du förmodligen surgubben dom skrattar åt kring fikabordet.. |
|
Jag fattar inte vad jag gjort för fel? Varför tar ni verkstan i försvar? Det var inte jag som tvingade dem att ta på sig jobbet. Hade de sagt från början att "-Tyvärr, din bil är för gammal så hade jag naturligtvis accepterat detta och åkt någon annanstans! De tog på sig jobbet och ställde till det! Då tycker jag att de ska stå för det. Om jag gör ett misstag i mitt jobb st står jag för det! Och, det var inte fråga om att röra i gamla porösa kablar. Han rörde inga kablar! (Och alla kablar jag sett är i perfekt skick, Kvalitet) Och är jag en surgubbe för att jag blir förbannad när någon som följaktligen inte var mekaniker nästan eldar upp min bil? Jag har talat med ett antal mekaniker efter detta och alla skakar på huvudet åt detta, T.ex att han försöker dra runt torkarmotorn med torkararmen! Han höll på att mixtra och koppla något när det rök! Och när han kopplade bort detta så slutatde det att ryka! Då är det hans fel! Nu är bilen lämnad till en annan verkstad som också är helt paff över vad han försökt med. Jag tänker definitivt inte be om ursäkt! Varför skulle jag? Skall bli intressant att få veta vad som hänt. |
|
Om du tror att 30 år gamla elektronik-installationer i en BMW 850 är i perfekt skick så förstår jag inte riktigt vad du tänker med, om du ens tänker överhuvudtaget. Jag håller faktiskt med Deimos - jag har tillbringat åtta, snart nio år med att skruva E31 och jag vet att grejer i den bilen kan gå sönder när som helst. |
|
Jag skrev inte att elektriska installationer är i perfekt skick, jag skrev att kablarna jag sett är i perfekt skick! inget annat! |
|
Jag håller nog med att tar man på sig ett jobb och det går åt skogen så får man nog stå för det eller iallafall göra sitt bästa för att lösa kundens problem. Sen ifråga om utbildning eller inte så är det en bra meck så klarar han av att iallafall inte förstöra grejer. Jobbar själv med service men i en annan bransch och även om man gått rätt kurser på rätt modell etc så väger det väldigt lätt mot teoretiskt och logiskt tänkande. Tyvärr räcker det nog att backa ner till 10-15 år gamla bilar så verkar det svårt att få bra hjälp på auktoriserade BMW verkstäder. Har en del negativ erfarenhet där själv tyvärr. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
Ett annat problem med BMW-verkstäder är att de inte vill laga eller ens undersöka det som är trasigt, utan istället vill byta hela enheten. Efter att Bilia Nacka bytte ut min kabelstam så gick lårstödet på passagerarsidan inte längre att fälla in. De hade haft av hela stolen för att dra stammen, men effteråt vill de inte erkänna att felet med lårtsödet har nåt med det att fgöra. OK, då bad jag dem laga mekanismen men efter att teknikern pillat i 3 minuter under sätet kom de fram till att de inte byter ut eller lagar den delen utan att man byter istället hela sittdynan. Det skulle kosta runt 8000 kr. Det tackade jag nej till, men fick betala en felsökningsavgift på 900 kr. | |
BMW har ett ansvar med fullt åtagande att även hantera E31, det är patetiskt löjliga svar som vissa skriver här måste jag säga. Han lämnade in sin bil på Bavaria Östersund, klarar dom inte av en gammal häck till e31 så ska dom säga det, men antar de är kåta tillräckligt för att tjäna pengar. Som sagt du har inte gjort nåt fel, det är firman som ska stå för ansvaret, jobbar man med gamla bilar vet man att dom är känsliga och det borde de vetat också. Men som du kanske lärt dig är att aldrig lämna bort bilen till nån du inte vet kan sina saker om du inte vet exakt att mecken kan sina saker om dessa gamla bilar, dom flesta av oss som har dessa klassiker av BMW gör jobben själv och lämnar inte bort, det är då sånt här händer tyvärr, men det är som det är. |
|
En original bmw verkstad har tillgång till verkstadshandböcker där det står exakt hur man skall demontera och montera delar på varenda bmw. Men mekaniker som anser att kunden skall bjuda på fikabröd när kunden blir arg för att mekanikern inte klarar av/orkar ta reda på fakta, men ändå vill debitera ca 2000 kr i timman, är inte mycket att ha. Har en släkting som hade en bmw 733 för några år sedan. Det fanns en lampa som skulle göra att askkoppen var upplyst inifrån som inte fungerade. Min släkting var med när de skulle byta lampan och insåg snabbt att mekanikern inte hade koll på hur han skulle göra. Släktingen avbröt arbetet åkte till sitt kontor och sände ett telefax till bmw i mûnchen och fick 20 minuter senare ett svar med skiss, som beskrev hur bytet av lampa skulle ske. Det var mycket enkelt och mekanikerna som inte orkade ta reda på fakta, fick förhoppningsvis lära sig att ta reda på fakta innan man börjar meka. |
|
Lämnade in min bil för två veckor sedan till Bavaria Solna då det luktar kraftiga avgasr runt insug och EGR påpeka detta för mekanikern som tog emot mig som var max 22 år , Jag fick panik genast och kände det här löser han aldrig trots att jag tipsa honom vart han skule felsöka först. Senare samma dag ringde han kl 15:30 och säger att han har ännu inte lyckats hitta felet varpå jag frågar om han har felsökt eventuella felkällor vilket han inte gjorde ännu. 1 timme senare ringer han och berättar att ett bypass rör under EGR var spruken på tre ställen. Detta var garanti jobb annars hade man troligen löst det själv. |
|
Det är sällsynt med erfarna kompetenta mekaniker hos auktoriserade verkstäder överlag verkar det som. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.