AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
657

Underliga vibrationer/"durrningar" efter byte av drivaxlar

fe
1.664
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Hade bilen inne på Mekonomen och fick båda drivaxlarna fram bytta pga dåliga drivknutar, axlarna beställde jag från Tyskland. Allt missljud jag hade tidigare är borta men ett nytt har uppkommit, från stillastående (enbart vad jag kunnat känna), framåt el bakåt så känner och hör man "högfrekventa" vibrationer eller snarare vad jag skulle kalla durrningar. Känns tydligt när jag kör in i garaget över kanten, dvs när drivlinan får vrid/motstånd från stillastående så uppkommer detta.

Kan även nämna att jag igår efter en sväng jag körde lite snabbare kände en metall-olje-lukt från under bilen, behöver inte vara nåt då jag inte kände det körningen efter. Kan något monteras fel när det gäller drivaxlar, eller har jag haft så otur att dom nya är dåliga, kan det vara låg oljenivå i diffen (antar att det läcker ut lite när man rycker axlarna?) eller något annat? Ska självklart ringa verkstan men tar tacksamt emot tips.
ed
775
edge
520dT M -15
Fann ni orsaken till detta? Har själv nyligen bytt drivaxlar fram och upplever samma symptom. Känns som att bilen småvibrerar och morrar lite mer när man ger gas och drivlinan belastas. Upplevde inte att bilen var sån innan utan att den gick mjukare och tystare.
We
57
WeX
530dA x-drive -17
Jag bytte drivaxel fram på min F11. Märkte direkt efter bytet att den gick lite råare men det försvann ganska snart.
Ett misstag jag själv gjorde var att jag lyckades ha sönder den inre knuten när jag skulle byta den yttre damasken. Slutade med helt ny axel. Men om du får ett sådant fel så märker du det väldigt tydligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.