AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Problem med nivåreglering F11 2015

Visad 623 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg406st
Postad/Inlagd2020-08-27 11:08
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej!

Jag har problemet med att bilen sjunker ibland under natten, men sedan när man öppnar en dörr på morgonen, så pumpar kompressorn upp bälgarna till rätt nivå.

Bilen har gått 16K mil och nu är det dags att byta bälgarna och felsöka ev. läckage.

Innan jag börjar så har jag en fråga:

Det finns en ventilblock som fördelar luften till de två bälgarna, jag antar att den blockerar luften så att den tömmas inte ut från bälgarna under stillestånd (under natten eller under längre period där bilen är inte är igång),

detta betyder att problemet måste vara från ventilblocket till rören till bälgarna och själva bälgarna.
Det ger slutsatsen att kompressorn inte är involverad i denna läckage så länge den fungerar och pumpar upp och tömmer luften när den är igång!

Har jag rätt?

Mvh
George           IP: ...[2.90.51]
Antal inlägg1.528 st
Postad/Inlagd2020-08-28 15:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi Q7 2016
Ja, om kompressorn pumpar upp bilen så funkar ju bevisligen den. Det troliga är läckande bälgar men det finns dom som haft problem med ventilpaketet.           IP: ...[240.207]
Antal inlägg11 st
Postad/Inlagd2020-08-28 21:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW GT 535XD -16
Hej,

Hade samma problem tidigare och det ska mycket till om det läcker från magnetventilen där luftslangarna till bälgarna sitter i.

Oftast så spricker gummit på bälgarna längst ner och det kan vara svårt att upptäcka.
Köp lite spray som man sprutar på för att se om det bubblar. Då är det dags att byta bälgarna.

Mina bälgar kunde hålla luften flera veckor och vips en dag så stod ena sidan i botten.
När jag bytte dem såg jag massor av sprickbildningar i gummit som inte syntes när de var pumpade.

Busenkelt att byta bälgarna men följ instruktionerna noga. Finns Arnott som brukar göra bilen lite hårdare bak alternativt original utan BMW stämpel för ca 6’.
Undvik billiga kinabälgar...

Lycka till.

Mvh Mikael           IP: ...[.144.48]
Antal inlägg406 st
Postad/Inlagd2020-08-28 22:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
745i E65 2004
530XD F11 2015
Stort tack alla för tipsen!

Eftersom bilen har rullat 16K mil och oavsett om bälgarna visade är någorlunda ok eller ej så har jag idag beställt 2 st original Dunlop (typ [LÄNK] , enligt uppgift så skall de vara specade som BMW:s original (?) , får hem den om ca 10 dagar.
Har även köpt ett ventilblock för säkerhets skull.

Skall ta reda på åtdragningsmomentet av bultarna så att jag inte dra för hård, det är ju plast!.

@Bukko: vad är det för spray som du använde? hur mycket har bilen rullat?
/George           IP: ...[2.90.51]
Antal inlägg406 st
Postad/Inlagd2020-08-28 22:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
745i E65 2004
530XD F11 2015
Länken var fel, korrekt länk: [LÄNK]
          IP: ...[2.90.51]
Antal inlägg406 st
Postad/Inlagd2020-08-28 22:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
745i E65 2004
530XD F11 2015
Arnott håller kanske längre men är hård enligt uppgift, kan vara så att den har förstärkt gummi           IP: ...[2.90.51]
Antal inlägg11 st
Postad/Inlagd2020-08-29 11:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW GT 535XD -16
Hej,

Min bil har gått 12K mil men har hört andra som har fått problem mycket tidigare.

Jag ska inte döma ut Dunlop på något sätt men jag skulle inte våga chansa.
Är det för billigt är oddsen stora att det inte håller eller att bilen blir för hård där bak. Bälgarna är en väldigt viktig del i komforten.

Jag köpte mina bälgar här: [LÄNK]
Görs på samma band som original till BMW men där själva bokstäverna på bälgen som det står BMW på är utsuddade.
Är identiska mot de som satt på från fabrik.

Man skruvar inte på luftslangarna på dessa utan man trycker bara in luftslangarna i dem så sitter de som berget. Minimerar risker med att skruva åt för hårt eller för löst.

Sprayen hittar du här: [LÄNK]
Problemet är att bälgarna kan vara täta i vissa lägen och släppa luft i vissa lägen så det är först vid en ordentlig inspektion du kan se ifall de har börjat spricka eller inte.

Lycka till!

Mvh Mikael

Bukko           IP: ...[.144.48]
Antal inlägg406 st
Postad/Inlagd2020-09-20 09:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej,

Stort tack för info, har bytt min bälgar i fredags, det var lätt att byta ut, de liknar original bälgarna (inte 100%) men anslutningen till slangen på de är av mässing /metall , anslutningarna på original bälgarna är av plast.

Har köpt bägge för 192 £ Pund inklusive frakt, 24 månaders garanti ingår från tillverkaren i fall de sjunker om några månade... . googlat lite, Dunlop har en historik med tillverkning av suspension för tyngre fordon sedan länge [LÄNK].

Men som @Bukko säger, det är en chansning om man är beredd att ta, jag kan inte lova något eller rekommendera Dunlop.           IP: ...[2.90.51]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2020-10-19 11:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bara som en liten varning, hände mig. Om bakdelen sjunker ändå efter ni byt bäljarna, och innan man byter ut kompressor (som verkstäderna säger man bör göra), prova med att demontera kompressor och knacka på den solenoiden som är normalt stängd och sitter montyerade i kompressorhuset!!! Om det inte fungerar så kan man köpa den separat och byta själva - och spara tusentals kronor!

          IP: ...[.12.217]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2020-10-19 12:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
SORRY!!! VIKTIGT - man måste ta bort säkringar innan man kopplar bort el ledningar från kompressorn!!!! Det finns videos på youtube som kan hjälpa vid demontering. Jag kommer inte ihåg vilka säkringar de var, sorry...


          IP: ...[.12.217]
Antal inlägg406 st
Postad/Inlagd2020-10-19 12:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej! Korrekt, jag har redan bytt solenoiden i kompressorn (den har tendens till korrosion) och ventilblocket innan jag bytte bälgarna Mvh           IP: ...[2.90.51]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 320d xdrive  -16
Pris: 205.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen