AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

laserinställning stötdämpare

Visad 528 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg633st
Postad/Inlagd2020-08-26 10:08
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
Hej

Jag har klara symptom på dåliga stötdämpare på min 530dGT och ser över alternativ. Bak verkar det vara mycket enkelt, men fram skall man använda en laser för att ställa in benet mot topplagringen verkar det som enligt TIS [LÄNK]

Stämmer detta även för icke-elektroniska dämpare? Har aldrig hört eller sett denna laserinställning på nätet. Jag har inte elektroniska dämpare, kan tilläggas.

En annan fråga: förslag på dämpare mottages. Tittar just nu Bilstein B4 eller kanske sachs som ju båda är bra saker till vettiga priser. Bilen nu är ganska sladdrig men jag tänker att nya dämpare runt om kommer att göra bilen fin igen och jag vill egentligen inte att den skall gå stötigt, det är liksom inte den typen av bil. Någon med 5-serie GT som har M-chassie och som gillar det?

Matthias

IP: ...[139.118]
Antal inlägg1.315 st
Postad/Inlagd2020-08-27 11:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
e82 125i Coupé
F07 530d xDrive
Jag har en GT med Dynamic Drive och tror att sportläget motsvarar M-fjädring. Jag gillar faktiskt det läget eftersom bilen blir mkt stadigare utan att förlora allt för mkt komfort.

Den gungar inte över fartgupp utan dämpar fint.

Dock kör jag normalt i Comfort och Comfort+ på kullersten eller vid 'betongväg' med skarvar...sport framförallt på motorväg eller 'dynamiskt kurvig väg'.

/M

Mina bilar: [LÄNK]           IP: ...[.35.139]
Antal inlägg2.997 st
Postad/Inlagd2020-09-11 22:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Bilstein B4 absolut. Funderar själv att byta till dom på min G30 som gått ca 10 000 mil nu. Inte att den är sladdrig men inte riktigt lika tight och fin som den var när den levererades till mig. Gungar lite mer och fjädringsvägen har blivit betydligt längre när man ligger i 200 på dålig Autobahn i Ruhr-området. Det är bara det att....

G30-dämpare skall laserinställas de också!

Har googlat lite på tyska snabbt ikväll utan att hitta bra trådar om ämnet. Tror inte att "vanliga" verkstäder klarar detta. Då är frågan vad det kostar att få monterat Bilstein på BMW i så fall? Det är ju inte "original" heller fastän 10 gånger bättre och spänstigare...

IP: ...[117.223]
Antal inlägg633 st
Postad/Inlagd2020-09-12 10:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
Då är ju frågan om även eftermarknadsdämpare skall ställas in eller om det bara gäller sådana BMW själva beställer. Jag begriper inte helt vad det är som skall matchas med topplagringen.

IP: ...[139.118]
Antal inlägg1.419 st
Postad/Inlagd2020-09-14 10:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -15
Eftersom topplagringen inte är lagrad utan fast så måste den "klockas" rätt i förhållande till dämparen för att man ska få dit fjäderbenet i bilen sen.
Jag har gjort det utan laser på min F11 och det var inga problem alls. Jag gjorde en väldigt improviserad jigg för att få lagringen i samma position som innan. Skulle man missa lite så märker man ju det när man ska montera fjäderbenet, och då är det bara att spänna ihop fjädern lite igen och justera topplagringen.           IP: ...[192.212]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08