AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Motorn misständer E60 04

Visad 1.380 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-24 20:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Jo jag tror det var den jag fick för misfire cylinder 1. Jag kollade i alla fall på tändstiften och några var inte helt torra..           IP: ...[.46.105]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-09-06 11:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Nu har jag bytt tändstiften. Problemet är kvar.. Jag startade den och hade igång den på tomgång i kanske 20 sekunder och det smällde/poppade ganska mycket under huven. Kan man på nåt sätt kolla om det är tändspolarna som har gett upp?           IP: ...[.174.14]
Antal inlägg23.357 st
Postad/Inlagd2020-09-06 12:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Körde du en runda så motorns cylindrar blåstes ut ordentligt?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[163.245]
Antal inlägg23.357 st
Postad/Inlagd2020-09-06 12:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Iofs brukar det låta så om spolar har gett upp..

Felkodsavläsning ger svar om vilken cylinder som misständer. Notera och radera felkoden.
Flytta spolen från den cylindern genom att byta plats med annan cylinders spole och starta motorn igen och se om felkoden följer med till nya cylindern.

Annars kan du byta en spole i taget och prova - när motorn går korrekt har du hittat felande spolen.

Minst en frisk spole i bagaget är klokt att ha för att snabbt kunna byta när de ger upp...


Mvh
Johan B



BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[163.245]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-09-06 17:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Istället för att köra runt, kan man stå och gasa på tomgång för att blåsa ur cylindrarna?           IP: ...[222.144]
Antal inlägg23.357 st
Postad/Inlagd2020-09-06 18:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När jag lyckades med att dränka cylindrarna på E46:an, så gjorde jag några uppvarvningar och då gick motorn bättre, men det gick inte helt 100 innan jag kört en sväng så motorn blev varm...


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[163.245]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-09-06 21:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Ok. Men kan man blåsa ur cylindrarna genom att köra runt om t ex en eller flera tändspolar är dåliga?           IP: ...[.174.14]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-09-12 19:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Nu bytte jag ut tändspolen på cylinder 5 (den som misstände). Men det är fortfarande samma fel. Men nu märkte jag att när jag startade den så luktade det VÄLDIGT mycket bensin.. Jag hade visserligen dörren öppen, men det luktade mycket mer inne i bilen än ute.           IP: ...[.209.10]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-09-17 11:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Tänkte testa din metod bmw-slangen, att ta bort tändspolarna och tändstiften, koppla ur spridarna och köra på startmotorn. Måste man även hälla lite olja i varje cylinder när man ska göra detta?           IP: ...[.174.14]
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2020-09-17 12:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
I normala fall behöver man inte göra något. Men i det här fallet, där man kan misstänka att en hel del oförbränd bensin dumpats ned i en eller flera cylindrar, så skadar det inte att skvätta i ett par droppar genom tändstiftshålet (räcker med ett par droppar - böj in pipen mot cylinderväggen och tryck av ett par droppar - då rinner det längs med cylinderväggen och flyter ut och ned genom kolvringarna).

Men att "blåsa rent" är bara en metod att snabbare avlägnsa oförbränd bensin. Låter man istället bilen stå ett antal timmar så förångats också bensinen bort och man uppnår samma sak.

Tändstiften kan ju vara bra att "torka" men även på dessa avdunstar bensinen efter ett tag om man låter bilen stå.

Så kort och gott - metoden är bara en snabbare metod än att låta bilen stå ett par timmar.

Men du har ju uppenbarligen ett eller flera fel som skapar misständningar på en eller troligtvis flera cylindrar och som behöver felsökas.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-09-17 13:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Så jag behöver egentligen bara ta bort tändspolarna och tändstiften och låta bilen stå i några timmar och då ska all bensin ha avdunstat?           IP: ...[.174.14]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-09-17 13:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Jag kan nämna att när jag gasar och är ute och kör så blir tomgången värre. Det har börjat smälla/poppa mer under huven när jag har gasat.           IP: ...[.174.14]
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2020-09-17 13:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, har man surat ned en frisk M5x-motor räcker det att låta den stå över dagen/natten så går den igång utan problem och då passar man även på att köra en runda så motorn blir varm (som Johan B nämner) - jämför med att hänga tvätt på tork inne.

Vill man snabba upp förloppet så kan man ta ur tändspolar/tändstift - jämför med hänga tvätt på tork ute.

Vill man snabba upp förloppet ännu mer så tar man ur tändspolar/tändstift, kör runt med startmotorn några varv samt torkar/bränner bort bensinen på tändstiften och man kan köra igång (detta används ju såklart när man behöver få igång motorn så fort som möjligt) - jämför med att slänga in tvätten i en torktumlare/torkskåp.

Men notera att det bara handlar om olika sätt att torka något - löser ju inte något eventuellt fel som finns med motorn.

Jepp, du har ett eller multipla fel med motorn - så där behövs felsökning.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-09-17 14:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Också när man startar bilen så åker varvtalsmätaren högre än normalt tycker jag och sen går den ner till 6-700 och är ojämn. När man har gasat upp och hållit varvtalet på ca 3500 och sedan släpper gasen så dör den nästan. Kan det vara så att det har blivit en luftläcka när jag bytte startmotorn?           IP: ...[.174.14]
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2020-09-17 22:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fullt möjligt, men du kan ha råkat komma åt en kabel/kontakt som var i dåligt skick och när du kom åt den gick den sönder helt, du kan ha glömt koppla in tomgångsmotorn - listan kan göras oändligt lång och är inget lämpligt sätt att felsöka på.

Det tar 2.34 sekunder att kolla om du har en vakuumläcka/tjuvluft - flärpa upp fuel trims på ditt favoritdiagnosverktyg och du ser direkt om du har det eller inte! Snabbt och tokenkelt! :-) Här nedan är ett exempel med short term, long term och spänningen från syresensorn (problemet med denna motor var ju uppenbarligen inte en vakuumläcka).
[LÄNK]

Ett tips : Om tomgångsmotorn kärvar eller inte kan röra sig utan hinder (eller inte fungerar alls) så får man ju såklart en del problem och märkligheter kring just tomgång.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-09-17 22:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Funkar det med ett diagnosverktyg från biltema?           IP: ...[.174.14]
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2020-09-17 23:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Enkla saker som generiska OBD-II felkoder, generiska OBD-II fuel trims och väldigt enkla saker fungerar exempelvis en enklare OBD II Bluetooth dongle (tex från Kjell&Co) och appen Torque (finns i gratis-version där man kan göra de enklaste sakerna). Undras om inte det är det snabbaste/smidigaste/billigaste sättet att bara komma igång.

Men vänta nu!
@Nicke4357 : Du läser ju redan ut BMW-specifika felkoder - vilket diagnostikprogram använder du idag?


För att komma åt BMW-specifika felkoder och även BMW-specifika diagnostikfunktioner måste man ha ett BMW-specialiserat diagnostikverktyg (tex INPA men kanske finns andra som fungerar bättre på en E46).

Men innan du öppnar denna can of worms så vill du nog ta dig en funderare på om du vill felsöka ditt fordon själv. Utrustningen är enkel att fixa, fast även här måste du nog köpa på dig en del som exempelvis multimeter är ett måste, testlampa, ett två-kanals oscilloskop börjar numera bli ett måste men ibland kan man arbeta sig förbi det men inte alltid, bränsletrycksmätare, kompressionstrycksmätare, leakdownmätare, bränslespridardrivare (för att göra fuel injector balance text) är alltid bra att ha men inte nödvändigt, en rökmaskin (hemmabyggd eller köpt) är mer eller mindre också ett måste numera och så vidare.
Men det svåra är att du måste köpa och skaffa både allmänlitteratur och speciallitteratur kring just ditt fordon och din motor och börja plugga hur motorstyrning i allmänhet fungerar och därefter måste du plugga in hur din motor fungerar, vilka komponenter som finns, vad de gör, lämpliga felsökningsmetoder för olika komponenter, kunskap om hur olika komponenter fungerar.
Verkligheten är att många vill felsöka men få kan göra det (det är en delvis dyster syn på det men jag har sett det om och om igen och verkligheten är bara helt enkelt så). Det finns ingen väg runt det, man måste investera kraftig i båda verktyg och kunskap (och därefter bygga upp erfarenhet).

Men jag brukar samtidigt säga att prova med lite enkla/billiga verktyg och se hur långt du kommer. Finns en del man kan felsöka själv med relativt enkla medel och lite tid (men framförallt kunskap - men det är bara att läsa sig till - men man måste vara beredd att som ny så går 95% av tiden åt till att läsa och 5% till att faktiskt göra något med bilen).
Du märker när det börjar ta stopp / gå trögt och då har du bara tre vägar att gå
1) gå all in (vilket väldigt få gör)
2) lämna in bilen till verkstad som KAN felsöka (väldigt få verkstäder kan felsöka vilket resulterar i att bilägaren tvingas skeppar runt bilen tilll billiga no-name verkstäder tre-fyra gånger och till slut lämnar in eller lyckas hitta en verkstad som faktiskt kan felsöka).
3) sälja bilen (överraskande många väljer detta alternativ)           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2020-09-28 12:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 -92 e31
735 -90 e32
540 -93 e34
540 -96 e39
328 -95 e36 2dr
318 -91 e36 4dr
Ta bort kontakten på oljenivågivaren. Kolla säkringen (minns inte vilket nummer)
Kolla bränsletryck.           IP: ...[.209.82]
Sida: 1 2 3 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 320d xdrive  -16
Pris: 205.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen