AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Motorn misständer E60 04

Visad 1.381 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2020-08-22 13:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, då är det mycket ovanligt att den blir sur och inte vill starta direkt därefter.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-22 15:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E60 520i 2004
Nu har jag varit ute och kört lite, men bara några hundra meter för det var lite luft i framdäcket. Efteråt skannade jag bilen och såg att en felkod hade kommit upp där det stod "Firing, cylinder 5"...
Tryckte sedan på I/M knappen och där stod det såhär:
MIS (grön, check)
FUEL (grön, check)
CCM (grön, check)
CAT (orange med ett kryss)
O2S (orange med ett kryss)
HTR (orange med ett kryss)           IP: ...[205.120]
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2020-08-22 15:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant det dyker upp en misfire felkod relativt snabbt fast nu för cylinder #5. Förut var det ju cylinder #1. Men att det dyker upp så snabbt tyder ju på att det inte är något knepigt intermittent fel (vilket är bra för sådana är jobbiga att hantera).

Jag tror du har två större fel på din bil.
Dels har du ett eller flera problem/defekter med ditt elsystem (se mitt tidigare inlägg hur du attackerar detta).
Det andra är att det är ju uppenbarligen något som orsakar att motorn inte går som den ska. Men vi ska nog svänga oss bortåt från teorin för misfire på endast en cylinder som det beskrevs tidigare.

Även om du lämnar in till verkstad så kan det vara en fördel att kunna beskriva för verkstaden så tydligt som möjligt de fel/symptom du upplever (och vill få åtgärdat). För det kan mycket väl finnas multipla fel här, dvs om du åtgärdar ett fel för tex misfire så kan det finnas två ytterliggare fel som tex orsakar dålig tomgång eller dålig kraft i mellanregistret. Allt ovan är bara exempel! Ta det inte ordagrant - jag ger bara exempel på scenarios för hur saker och ting kan utveckla sig i verkligheten!

Samla in lite mer information om misständningen är på endast en cylinder, ett par cylindrar eller verkar sättas random.

Nu låter det mer som du har en allmän misfire, och inte någon cylinderspecifik misifre. Men än en gång måste man isåfall bygga upp lite statistik för att få någon form av säkerhet i ett sådant uttalande.
Men felsöker man så kollar man på alla cylindrar samtidigt med andra verktyg och andra testmetoder och kan snabbare avgöra om det är specifika cylindrar (och vilka) eller om det är alla som ger dålig knuff på vevaxeln.
Så fundera på hur väl rustad du är när det gäller diagnostikverktyg och kunskap för felsökning, det avgör hur långt du ska felsöka själv och när du bör lämna in till verkstad.
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-22 15:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E60 520i 2004
Det känns ju ändå som att en sur motor kan vara problemet ändå eftersom jag har kört ganska korta turer just innan den började gå dåligt. Finns det nåt annat sätt att få bort bränslet än att köra ett tag?           IP: ...[205.120]
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2020-08-22 15:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, en "standardprocedur" brukar vara att ta loss tändstiften och köra motorn på startmotorn (koppla loss de elektriska kontakterna från spridarna eller exempelvis koppla loss elektriska kontakten för vevaxelsensorn för att förhindra att det sprutas in bränsle) när du gör detta. Jag är 99.9999% säker att motorstyrsystemet inte öppnar spridarna om den saknar signal från vevaxeln - men inte 100% :-) Och kör inte startmotorn för länge - kör typ 15 sekunder - låt den vila i 2 minuter - kör 15 sekunder till - låt den vila i 2 minuter. Du behöver bara göra detta 2-3 gånger så har du "blåst torrt" det mesta där inne.

Rengör/torka upp tändstiften. Vissa brukar värma nederdelen några sekunder med en låga från en vanlig gasolbrännare eller liknande. Bara något som får de torra om de dryper av bensin.
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-22 17:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E60 520i 2004
Aha. Läste nu att när man väl lyckats få igång den så ska man gasa upp till 3-4 tusen varv och hålla den där när i 1-2 minuter när man står still. När jag lyckades få igång den för några månader sen så körde jag den lite grann på låga varvtal och jämn hastighet. Borde jag prova att göra så eller kan det ta mycket skada? Motorlampan lyser ju inte direkt..           IP: ...[205.120]
Antal inlägg23.358 st
Postad/Inlagd2020-08-22 17:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller inte riktigt med om att det är ovanligt att motorn surar ner sig vid beskriven "start och snart stopp" (särskilt inte M54) - hände mig några gånger på både E46:an och E39:an - dessutom ett vanligt beskrivet problem både här och på andra forum...

Har du RÄTT stift?
Dessa motorer är ökända för att slagga igen stiften och det är faktiskt därför BMW valde fyrelektrodsstift med glidgnista - sådana stift har bättre självrensande egenskaper då gnistorna har fler valbara vägar att hoppa och gnistan bränner rent "vägen" den tar över porslinet.

De stift du SKALL ha (om du inte vill utmana ödet extra) är antingen:
NGK BKR6EQUP
eller
Bosch FGR7DQP

Båda alternativen ovan monterades om vartannat i fabrikerna och såldes (sedemera med samma reservdelsnummer men antingen NGK eller Bosch i kartongen) som originalreservdelar hos BMW-handlarna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[163.245]
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2020-08-22 17:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Johan B : Mitt svar var egentligen endast om man har (en frisk) motor igång i 2-minuter.

Om man startar och stänger av inom typ 10 sekunder så skulle jag också säga det är vanligt att den kan sura ned sig. Men ju längre tid man har den igång desto snabbare sjunker sannolikheten att den surar ned sig.

Har man den igång i 2 minuter och mer så brukar sannolikheten vara ganska slim.
@Johan B : Men är det verkligen så vanligt att en motor surar ned sig även efter den varit igång efter 2 minuter eller även kört en kort sträcka? Jag har inte sett eller hört så många stories om just dessa scenarios - mest de där 5-30 sekunders stories.

Att det är rätt stift monterade tar jag alltid som en självklarhet - speciellt när någon felsöker misständningar. Fast det kanske man inte ska göra - problemet är ju att man kanske tror att man har rätt typ - finns så mycket fel info här ute alltifrån individer till företag och man blivit påprackad helt fel typ - lätt hänt det trillar ned fel trots man försöker göra allt rätt - så bra du poängterar och präntar ned rätt fakta Johan B!

Tillägg : Vi ska ändåså ha i åtanke att alla dessa problem med motorn dök upp plötsligt över en natt vilket inte riktigt passar in på områden vi jagar nu. Vad jag kunnat läsa ut ur historien är att ena dagen gick bilen klockrent som ett spjut och nästa dag startade den knappt / kan inte hålla tomgång / misständer kraftigt.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-22 18:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E60 520i 2004
Ok. Det är ju faktiskt några gånger jag har startat den och låtit den gå på tomgång i kanske 1 minut för att se om den dåliga tomgången är borta.. Den startar då väldigt lätt i alla fall. Kan kolla om tändstiften är rätt.           IP: ...[205.120]
Antal inlägg23.358 st
Postad/Inlagd2020-08-22 19:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW-slangen, jag menade i första hand "korta starten" där man kallstartar bilen och flyttar den typ tio meter under 20 sekunder och stänger av den igen.

Men som sagt kolla att stiften är RÄTT och att skicket är OK.

Då de nämnda stiften är rätt dyra i Sverige (typ 200 kr/st eller mer) är det inte helt ovanligt att en del ägare skruvar i billigare konventionella stift, särskilt om de tänker sälja bilen snart...

Mvh
Johan B

Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-23 15:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E60 520i 2004
Var ute och körde nu och den går riktigt dåligt... När man saktar in och ska växla ner när man ska svänga så dör den.. Tändstiften var köpta på biltema. 6 st för 300 kr. Men de innan såg ganska bra ut och de var bosch, men den gick lika dåligt med dem. Men jag känner att jag bara vill hitta felet nu.. Så vilka verkstäder nära Skellefteå är billigast?           IP: ...[.174.14]
Antal inlägg23.358 st
Postad/Inlagd2020-08-23 15:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Felkodsavläsning!

Skulle gissa på en tändspole som givit upp - vanligt på M54!
Dåliga/felaktiga tändstift ger större påfrestningar på spolarna...

Biltema-stift....byt till rätt stift!
De motorerna är som sagt kinkiga för rätt stift och att de är i bra skick (fyrelektrodsstiften med platinaelektrod, håller minst 10.000 mil, så de blir inte så dyra om man slår ut milkostnaden).

Mvh
Johan B

Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-23 17:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E60 520i 2004
Så jag borde byta alla tändstift och alla tändspolarna innan jag tar den till en verkstad?           IP: ...[.174.14]
Antal inlägg23.358 st
Postad/Inlagd2020-08-23 17:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, gör en felkodsavläsning och se vilken cylinder som strular.
Sedan flyttar du den spolen till en annan cylinder och läser av igen - följer felet/felkoden med till den cylindern, är det troligen den spolen som är kass.

Det är som sagt väldigt vanligt att spolarna ger sig och har du fel och/eller dåliga stift så sliter det mer på dem.

Minst en frisk reservspole i bagaget är en billig försäkring för att slippa strul om du får problem när du är långt bort och/eller verkstäder/reservdelshandlare är stängda.

Stiften bör du byta så fort du kan.

Mvh
Johan B

Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-23 17:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E60 520i 2004
Ok. Nu står det ju "firing cylinder 5", inte "misfire". Förut stod det "misfire cylinder 1", och nu har jag bytt tändspolen på cylinder 1. Vad är skillnaden på "firing" och "misfire"?
Får även upp "thermal oil sensor" och "battery sensor" som felkoder på ECM.           IP: ...[.174.14]
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2020-08-23 21:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oj nej - som Johan B säger så fungerar inte Biltema tändstift (det är få moderna motorer som fungerar bra med generiska tändstift och vissa motorer, som tex M54, är petigare än andra motorer).

Föreslog i mitt andra inlägg att göra just denna swap-manöver.

TS beskrev därefter att man redan provat att byta tändstift+tändspole när det var felkod på cylinder #1 och felkoden dök upp igen på cylinder #1. Fast nu i efterhand så är infon från det testet oanvändbart då det numera finns osäkerhet i vad för typ av komponenter som användes. Så det är bara att kasta all den infon i papperskorgen.

Men nu är det inte bara #1 som det är misfire på, nu verkar det även vara #5 också. Fast hitintills så har vi bara sett misfire på cylinder #1 och cylinder #5, så har man tur så är det helt enkelt som så att det är problem (tex med tändstift/tändspolar) på båda dessa cylindrar.

Själva numret på felkoden är ***king***. Det är det ENDA som du kan lita på. Den bifogade texten har ofta fel i sig är eller är inkonsekventa.

Den tilhörande texten du ser är bara någon kinesisk automatöversatt text gjort av någon vars enda jobb är att trycka ut så många bokstäver i minuten som möjligt där ingen bryr sig om kvalitet :-)

@Nicke4357 : Vilka felkoder har du nu?

Du har för IBS - eller hur?
0x299D

Vilken felkod är det du får för thermal oil sensor?

Vilken felkod är det du får nu för cylinder #5?

Vilken felkod fick du förut för cylinder #1?

@Nicke4357 : Hur snabbt kommer ovan nämnda felkoder tillbaka?

Om du radererar felkoderna, hur snabbt kommer de olika individuella felkoderna tillbaka? Finns det exempelvis några felkoder som kommer tillbaka även om du bara slår på tändningen? Finns det exemeplvis några felkoder som kommer tillbaka även om du bara startar och står på tomgång?
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-24 09:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E60 520i 2004
Ska kolla exakt vilken kod jag får. Men jag borde börja med att skaffa såna här stift?
[LÄNK]           IP: ...[.46.105]
Antal inlägg23.358 st
Postad/Inlagd2020-08-24 10:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De stiften är bra - ett av origina-lalternativen!

E39:ans motor (M54) gick faktiskt liiiiiite mjukare med Bosch FGR7DQI (samma som DQP men med irridiumelektrod i stället för platina dito) än med NGK-stiften.

Teoretiskt skulle det kunna förklaras med att Bosch-stiften har lite smalare sidoelektroder som skymmer gnistan lite mindre i cylindern.

Men även NGK fungerade klanderfritt i både E46:an (M52tu) och E39:an (M54).

Mvh
Johan B

Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-24 15:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E60 520i 2004
Ok då köper jag dem!
De exakta felkoderna jag får upp på ECM är:
27C3 Thermal oil-level sensor
299D Battery sensor
27D0 Firing, cylinder 5

Men kan för mycket bränsle i motorn skada nåt annat än tändstiften?
          IP: ...[.46.105]
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2020-08-24 18:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hmmm, 0x27D0.... Det där ser inte ut som felkoder från något MS45 system - mer som ett ME9 system.

Fast det måste vara M54-motorn du har, alla E60 520i fick M54-motorn (och E60 LCI fick den fyrcylindriga N43-motorn).

Men gissar att det var felkod 0x2742 du fick för misfire cylinder #1?

Fast vänta nu.... MS45 är ju en mig veterligen en större uppgradering från MS43, och den har isåfall felkoder som heter "misfire cylinder <x>" och "ignition cylinder <x>" då den har en övervakningskrets som ger feedback till motorstyrsystemet om hur själva tändningen uppförde sig. Så detta motorstyrsystem (om jag minns rätt - var längesen detta) kan urskilja lite mer detaljer än ett äldre motorstyrsystem.

Stämmer, 0x27C3 är oljenivåsensorn och 0x299D är IBS'en. Det finns flera felkoder till IBS'en men 0x299D är just data transmission error dvs den har problem med att kommnicera över BSD-linan. Jag ska dubbelkolla men ibland hänger de på samma BSD-lina så om en sensor går sönder kan den förstöra kommunikationen för den andra. Så dessa kan hänga ihop. Men dessa är inte intressanta just nu då det är den dåliga motorgången och felkoder för misfire som är det viktiga just nu.

EDIT : Verkar som generator och IBS går på en BSD-lina och oljenivågivare går på en annan och kör inte någon BSD (bit serial data) kommunikation - så de är nog inte relaterade.

Jo, massa oförbränt bränsle ut med avgaserna är inte bra i längden för katalysatorerna.
Sida: 1 2 3 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 320d xdrive  -16
Pris: 205.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07