AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Motorn misständer E60 04

Visad 1.390 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg35st
Postad/Inlagd2020-08-20 12:26
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Hej. Jag sågade av min ljuddämpare och efter några turer så började den gå dåligt. Har läst att bilar med bränsleinsprutning måste programmeras om när man gör ändringar på avgassystemet. Om det är det som har orsakat detta, kommer det att fixa sig fixa till sig om jag sätter på ljuddämparen igen och kör omkring ett litet tag?           IP: ...[.215.11]
Annons
Antal inlägg11.172 st
Postad/Inlagd2020-08-20 16:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nejdå, det påverkar inte din motorstyrning överhuvudtaget.

Gissar jag att det var den bakre dämparen du knipsade av?

Det är väl förresten en M54-motor du har i din E60 520i?



Det var ren tillfällighet att din motor började misstända kort efter att du knipsade av din bakre dämpare.

Så för att komma vidare måste man göra noggrann och metodisk felsökning. Har du inte utrustning OCH kunskap (mycket få personer har båda) så rekommenderar jag att lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-20 16:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Aha. Jag tänkte att om man ändrar på hur fort avgaserna flödar så känner syre-sensorerna av det och skickar ett annat(fel) värde till ECU:n och då försöker den justera bränsletillförsel och den blir helt fel då. Vill nästan utgå från att det är avgassystemet som är felet till att börja med innan man börjar ta isär hela bilen..           IP: ...[.215.11]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-20 16:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Men hur mycket kostar en felsökning då?           IP: ...[.215.11]
Antal inlägg11.172 st
Postad/Inlagd2020-08-20 16:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, det glömde jag säga - du skulle faktiskt (om du har möjlighet) att iallafall läsa av felkoderna själva! Rekommenderar att göra det om du kan!

Har du tur är det något enkelt. Säg den säger att det alltid är misständning på cylinder #3. Då kan man prova att swappa tändspolar mellan cylinder #3 och en annan cylinder.
***************************************
***************************************
Om felkoden följer med tändspolen så är det fel
på tändspolen (vanligt på dessa motorer).
***************************************
***************************************

Nope - dina syresensorer sitter uppe vid grenröret. Alla dina syresensorer sitter på sin höjd 40 cm ifrån dina avgasportar :-)
[LÄNK]

Syresensorer bryr sig inte om gasflöde, det enda dessa tittar på är relativa kvantiteter av gaser tagna från två olika ställen (inne i röret respektive utanför röret).

Borttagning av bakre dämpare förändrar i princip ingenting på gasflödet - det är opåverkat.


Går tyvärr aldrig att svara på vad en felsökning kostar :-( Då är det enklare att svara på hur långt ett snöre är :-)
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-20 17:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Jo just det, jag fick upp en kod där det stod misfire cylinder 1 så jag bytte tändspole och tändstift men den gick fortfarande dåligt på tomgång. Har inte kört den nånting för jag är rädd att jag ska skada motorn om jag kör med en misständning.           IP: ...[.215.11]
Antal inlägg11.172 st
Postad/Inlagd2020-08-20 17:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, är det kraftig misständning på flera cylindrar (dvs att det är vansinnigt uppenbart att den går dåligt) så är det inte bra att köra vidare längre sträckor.

Om det bara är en mindre misständning så är det generellt ingen större fara (men inga långfärder runtom i Europa såklart).

Även om det bara finns en felkod på misfire på en cylinder så kan det vara misfire på flera cylindrar. Ibland kan det dessutom vara misfire på en annan cylinder än vad felkoden är satt på. Det är inte alltid det är så exakt som vi säger så.

Ok, då var det inte så enkelt som en trasig tändspole (eller defekt/dåligt tändstift) antagligen.

Vet du om det alltid är cylinder #1 som man får misfire kod på?

Fast att den går dåligt på tomgång gör att det är "tusen" gånger enklare att felsöka iallafall.

Oavsett så börjar det luta åt verkstad (för nu kommer vi in på komptester, fuel injector balance test, freeze frames, fuel trims bank 1 vs bank 2, lambda bank 1 vs bank 2, bränsletryck, primary/secondary vågformsanalyser och så vidare).

Off-topic men med vågformsanalyser kan man se en hel del. Här är exempelvis en secondary vågformsanalys jag gjorde lite snabbt när jag skulle sätta en baseline (detta är en good known för just den motorn jag gjorde det)
[LÄNK]
[LÄNK]
Jag kan se att just detta förbränningsscenario+bränseblandning+kompression ger en tändlinje på 16kV, jag ser sedan att gnistan ligger stabilt på 2.7 kV under hela gnistans livslängd och kan även se att gnistan varar i 1.515 ms.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-20 17:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Jag kan ju nämna att när jag upptäckte att något var fel så var det när jag startade bilen och den skakade väldigt mycket och jag hörde att den höll på att dö och just när jag skulle gasa lite så stängdes den av, inom 5 sekunder efter att jag startade den... Sen sattes startspärren i tror jag. Vill ju inte behöva betala över 20 tusen för att få den fixad.           IP: ...[.174.14]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-20 18:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Kan också nämna att jag bytte startmotor för att jag trodde att det var därför den inte gick att starta. Den drog inte ens runt motorn, ingenting hände när man vred på nyckeln. Jag tror att när jag kopplade ur och sen kopplade i batteriet så slogs startspärren av. Men när jag hade gjort allt det så skulle jag prova starta den. Det lät som att den bara snurrade men när jag började pumpa på gasen så "cranka" den mer och mer och till slut så startade den.           IP: ...[.215.11]
Antal inlägg11.172 st
Postad/Inlagd2020-08-20 18:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Din startspärr har två olika steg - det är nästan alltid det andra steget (där startmotorn går runt men motorn inte vill starta) som är problemet.

Förenklat så sker hela processen i två steg.
* I första steget sker en handskakning mellan nyckel och EWS. Om de är överens kommer EWS att släppa startmotorn och den går runt.
* I andra steget skickar EWS ISN till DME. Om ISN lagrad i EWS och den lagrad i DME överensstämmer så kommer DME att släppa bränsle+gnista och bilen startar.

Nej, en startspärr som krånglar kan generellt sett inte åtgärdas av en batterireset.



> Men när jag hade gjort allt det så skulle jag prova starta den. Det lät
> som att den bara snurrade men när jag började pumpa på gasen så
> "cranka" den mer och mer och till slut så startade den.
***************************************
***************************************
Det här var garanterat att den råkat sura ned sig
efter att den dog förut kort efter den startade.
Mycket vanligt på M52/M52TU/M54-motorer,
extremt vanligt.
***************************************
***************************************

M54 har elektroniskt gasspjäll (du har alltså ingen gasvajer utan bara en ett par elkablar från din gaspedal - det är motorstyrsystemet som styr ditt gasspjäll), motorstyrsystemet brukar faktiskt ignorera helt och hållet läget på gaspedalen vid startförsök så ditt pumpande på gasen ignorerades nog helt av motorstyrsystemet så det pumpandet gjorde ingenting.


Men det börjar ploppa upp ett par mer issues till ytan här. Ursprungligen hade vi bara en misständning. Men nu har vi även haft ett no-crank-no-start scenario, men även ett crank-no-start scenario (fast dessa två är nog garanterat relaterade). Men vi verkar även ha att den inte ens orkar gå på tomgång - eller var det bara en engångshändelse? Och allt detta verkade hända över en natt? Eller? Vilket ju också är lite misstänksamt isåfall (men kan även vara en ledtråd).

Så innan du eventuellt lämnar in till verkstad så kan det vara bra, om du kan, att försöka sålla ut vilka problem som bilen har (eller iallafall summera ihop en beskrivning/historik om vad som hänt och hur bilen gått de senaste månaderna innan detta började hända, samt om något annat gjorts med bilen under den senaste tiden). Å andra sidan så kan alla dessa problem vara relaterade - men det är ändå lite märkligt att de bara dyker upp sådär över en natt.

Tjuvluft är extremt vanligt på dessa motorer, men de dyker inte upp över en natt och ger inte alla de symptom du uppger. Så det är heller inte någon lämplig ansats.



Nu var det ju lite synd att du bytte startmotor i onödan utan att felsöka :-( Där försvann ju någon tusenlapp eller två i onödan som hade kanske kunnat täcka vissa eller stora delar av felsökningskostnaden.

Nejdå, det är inte alltid dyrt med verkstad om man väljer den som är kompetent. Problemet är att alla väljer den billigaste verkstaden som vare sig har kompetens, intresse eller utrustning för att göra korrekta felsökningar och reparationer. Då blir det helknäppa reparationsförslag, byte av dyra komponenter efter dyra komponenter och när man slängt ut 15 000 SEK på en värdelös verkstad drar man bilen till en riktig verkstad och får den åtgärdad för 5 000 SEK. Det är så 20 000 SEK räkningar uppstår :-)

Jag rekommenderar en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-20 19:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Okej.. Nu ska jag försöka få med allt här. En månad efter jag skaffade bilen så skulle jag installera ett ljudsystem eftersom originalljudet inte var det bästa. Jag började med att koppla in en 12" subwoofer. När jag hade spelat musik i några minuter försvann allt ljud, förutom i subwoofern. När man kopplade ur bara jorden från subwoofern så kom ljudet tillbaka, men inte om man bara kopplade bort pluskabeln. Jag tänkte att batteriet bara behövde laddas fullt. En dag så råkade jag vrida på nyckeln när laddaren satt i. Allt blev svart i bilen... Inga lampor eller nånting slogs på. Jag satte i laddaren i knappt 30 min och kopplade ur den, och då funkade allt igen och den gick att starta. Jag stod still och blastade mycket på tomgång och när bara tändningen var på. En gång så kom det upp mycket på panelen. T ex and system failure och att fler saker var ur funktion. Jag tänkte bara att batteriet behövde laddas så jag gjorde det.

Men sen hände det medans jag var ute och körde. Abs system failure, att rutorna var nervevade fastän de inte var det, ventilationen svajade och röda batterilampan. Och då hade jag absolut inget ljudsystem i bilen alls, jag hade kopplat ur allt det. Jag minns att ventilationen inte funkade, så jag drog en pluskabel till ventilationen utan säkring och tog av och satte på batteriet ganska ofta den gången jag var ute och körde. Jag vet inte om jag kan ha kortsluting en cell i batteriet eller nåt sånt.

Hur som helst så köpte jag ett nytt och kopplade ihop det med det gamla, dumt gjord jag vet, men jag tänkte att det behövdes dubbelt så mycket ström för att driva allting plus ljudsystemet. Jag köpte en ny stereo med starka högtalare för att jag märkte att originalstereon inte klarade av att driva det nya ljudsystemet.

Sen så har jag låtit bilen stått i 1 till 2 månader medans jag kapade ljuddämparen. Sen var jag ute och körde den och spelade väldigt hög volym på korta turer med inte så mycket gas. Och jag laddade aldrig batterierna som jag hade kopplat ihop. Sen en morgon startade jag bilen för att flytta den 5 meter. Nästa morgon när jag skulle starta den så började allt gå dåligt...

Tror jag fick med allt..           IP: ...[.215.11]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-20 19:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Jag tror också att jordterminalen på batteriet inte har suttit så tajt. Och jag minns i vintras så hade det snöat in i skuffen nära batteriet. Så bilen har blivit ganska misshandlad...😔           IP: ...[.215.11]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-20 19:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Får även upp en till felkod; 299D Battery Sensor.           IP: ...[.215.11]
Antal inlägg11.172 st
Postad/Inlagd2020-08-20 19:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hi hi :-) Låter som en winter beater :-) Men jag menar, en flång ny M8 är väl inte det vanligaste att välja som första bil :-)

Jag skulle börjat med att säkra att strömförsörjningen är fullt fungerande skick utan några gremlins och 100% stabilt!

Har man problem här så får man MASSOR med märkligheter som kan uppenbara sig på alla olika sorters sätt trots att en E60 M54 är relativt sett en någorlunda enkel bil i dagens mått sätt. Men det var på E60 som du började få krångliga energy management system med batteriövervakare och allt annat junk. Aha, jaså... IBS-guckan (0x299D)... Du kan behöva byta denna.... Men vänta med det...

@Nicke4357 : Har du en IBS? Hur ser din minusanslutningspolsko ut på batteriet?
Bilar med IBS har en del "gucka" (liten plastlåda eller liknande) precis vid minuspolskon.
Bilar utan IBS har en "ren" minuspol som nedanstående bild.
[LÄNK]


Men börja som sagt med att verifiera och säkra upp all strömförsörjning.

Rengör batteripoler, montera och känn på batteripolerna att allt sitter fast.
Känn på kablarna och gör en visuell inspektion (där kablarna sitter fast i kabelskorna) - är de hela eller ser de trasiga ledare eller sitter lite löst eller green goblins (ärgningar)? Hur är det med jordkabeln från batteriet där den sitter fast i karossen? Ser allt helt, rent och fastsatt ut?

Kolla sedan hur pluskablarna (och eventuell jordkabel) ser ut vid generatorn? Hela? Sitter de fast riktigt? Är det smutsigt eller green goblins? Eller ser det rent ut? Ser kabelpressningen i kabelskorna hela ut?

Kolla sedan hur pluskablarna vid startmotorn? Sitter de fast riktigt? Är det smutsigt eller green goblins? Eller ser det rent ut? Ser kabelpressningen i kabelskorna hela ut?

Kolla sedan den stora jordkabeln mellan motorblock och chassi (sitter oftast i höger motorfästeben).

Har du multimeter? Vet du hur man använder den? Är du bekväm med att mäta spänningssfall? Har du grundläggande elkunskaper och hur man mäter bilelsystem? Har du DC tångamperemätare? Har du mätt upp (eller grovt estimerat) om det finns någon styrka kvar i batteriet? Du kanske har en av de lite modernare batteritestarna?

Ett capacity test på batteriet är också lämpligt, bara för att se att det inte är sopslut...

För nästa steg (efter att ha verifierat allt visuellt) är att mäta upp hela systemet och att vi inte har några problem i systemet som vi inte kan se.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-20 19:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Läste nu att om IBS (batterisensorn) blir skadad så kan det leda till en "no-start". Kanske det är den som förstör så att systemet inte funkar som det ska?           IP: ...[.215.11]
Antal inlägg11.172 st
Postad/Inlagd2020-08-20 19:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, en skadad IBS-sensor kan däremot dränera batteriet som i sin tur kan leda till en no-crank-no-start (det finns många olika varianter av "no-start" så man måste vara lite försiktig med det då det bara beskriver en del av felförloppet).

Men vi har ju inget no-crank-no-start symptom nu. Vi har inte ens ett crank-no-start symptom heller egentligen.

Vet faktiskt inte var vi står just nu...           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg23.367 st
Postad/Inlagd2020-08-20 20:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att kallstarta bilen och köra fem meter och sedan stänga av den igen är en bra metod att "dränka stiften" = motorn surar ner sig och sedan kan den vara mycket svårstartad och gå illa en bra stund...

Prova att starta bilen igen och köra den en runda så den blir riktigt varm!
Vill den inte starta, tryck ner gasen HELT i botten och försök starta den - då blåser du rent stiften av luftflödet....glöm dock inte att släppa gasen när motorn startat... ;)


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[163.245]
Antal inlägg23.367 st
Postad/Inlagd2020-08-20 20:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
,,,glömde: M54 är ökända för att sura ner sig vid det du beskrev....de är dessutom kinkiga för RÄTT stift i bra skick. Dessutom brukar de käka lite tändspolar, minst en frisk spole i bagaget är en bra idé...det räddade mig med E39:an när jag en söndagseftermiddag fick problem pga att en spole gav upp - var drygt 20 mil hemifrån då...då var jag glad att jag hade friska spolar i bagaget! :)


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[163.245]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-20 20:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Så jag borde köra den åtminstone lite grann och se om det blir bättre?           IP: ...[.174.14]
Antal inlägg23.367 st
Postad/Inlagd2020-08-20 20:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det skulle jag göra - kör en runda och varva upp motorn några gånger för att blåsa ur den.

Efter tre "godkända körcykler" där motorstyrningen inte detekterar några problem, kommer motorn att släcka varningslampan men lagra felkoden i felkodsminnet.




Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[163.245]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2020-08-21 19:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E60 520i 2004
Kan man även "dränka" motorn om man startar bilen, låter den gå på tomgång i 30-90 sekunder och sen stänger av bilen?           IP: ...[5.43.25]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08
Pris: 180.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen