|
|
---|---|
Hej alla experter på AutoPower! Jag behöver lite stöd av er. Jag har importerat en till utseendet fin 750iX från 2011 på 7000 mil. Importen sköttes av importbil.se Dessa motorer (N63) har ju haft problem med spridarna tills version 12 (Index 12, som kom 2016 tror jag) och då läcker det in soppa i cylindern när bilen är avstängd. Detta fräter lite på cylinderväggen och så småningom får man misständningar. Detta skedde inom 2 veckor sedan jag mottog bilen. Nu hade jag otur och försäkringsbolaget (Trygg Hansa) rotade i bilens minnen mha Bavaria Danderyd och kom fram till att felet uppstått första gången innan bilen försäkrades i Sverige. De kunde inte delge mig de uppifter som låg till grund för beslutet att inte ersätta skadan vilket jag tycker var mycket märkligt beteende. Bavaria Danderyd kunde inte heller delge vad de skickat till Trygg Hansa. Det hela tog över 3 månader från 2 mars till 4 juni innan jag fick det tråkiga beskedet. Jag trodde att jag skulle få 200kr per dag den var borta, men de gav bara betalt 150 kr för sju dagar eftersom de inte står för skadan. Helförsäkringen är på 1500kr per månad... Man kan dock överklaga. Jag valde då att betala Bavaria Danderyd för att koppla upp Tyska BMW mot bilen igen och utläsa ett minne som visar när bilen första gången loggade felet med "drivlina" eftersom jag inte ville ge upp utan "bevis". Jag skulle även få bilderna av cylinderväggarna. Till slut fick jag en enda skärmdump där man ser ett drivlinefel registrerat 4 km innan bilen är på Tyska TUV för besiktning innan export till Sverige på lastbil. Jag fick även en enda bild av en cylindervägg som är så suddig att man inte fattar någonting. Meken säger att man bör byta alla spridare, tändstift och tändspolar genast och hoppas på det bästa. Han säger att bilen har flera olika index på spridarna, Index 7, 9 och 11 blandat har jag för mig att han sagt. Han säger att cylinderväggarna ser hyffsat ok ut, men att om den börjar dra mkt olja så är motorn (cylinderväggarna) kaputt. Det skulle kosta 63000 kronor inkl olja o filter. Jag har kollat upp att det skulle kosta 42000 kronor på en vanlig verkstad utan oljebytet och då kostar 8 st spridare 29500 kronor av det. Puh! Nu har jag köpt 8 begagnade spridare för under 5000 kr som jag tänkte montera själv och koda om med INPA (heja youtube). Spridarna är orginal med index 12, och sex av dem ser helt ok ut, medan två har en svart rand på spetsen. Jag hade tänkt byta tändstift ändå så de har jag redan hemma, tillsammans med olja och alla filter som kan bytas... Min plan är sedan att om jag får samma fel tillbaka att köpa en ny index 12 spridare till den felande cylindern. Ev kan man byta tändspolar på två cylindrar först för att se om felet flyttar med. Vad tror ni om min approach? Behöver jag verkligen köpa nya tändspolar också? Varför byter man pliktskyldigt tändstift o tändspole tillsammans med spridaren? Skall man klaga på att det tog jättelång tid att få beslutet från Trygg Hansa? Mvh, Dan | |
Man ska inte blanda spridare med index under 11 med spridare med index 11 eller 12. Länk Så för att vara på den säkra sidan bör du byta alla spridare. Budgetvarianten är att byta alla spridare som du vet felar OCH de med index under 11. Kalibrering skall göras. Tändspolar hade jag nog väntat med om du inte vet/misstänker att de är dåliga - de är ju inte direkt kopplade med spridarna. Däremot kan det vara en god idé att byta stiften när du ändå är där och rotar - då vet du att de är fräscha. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Tack för ditt svar Johan B. Jag hade ju tänkt att sätta i de 8 begagnade Index 12:orna på en gång som sagt. Skall bli intressant att se vilka spridare som satt där innan och hur de blandats med tanke på Index-kompatibiliteten du nämner... Är där lite blandade index så har nog felet uppstått mkt tidigare, och då blir jag ju orolig för slitaget på cylinderväggarna. Är min oro överdriven? Man har ju hört om motorbyten vid 10000 mil tex. Det kostar runt 200000 tydligen. Jag har faktiskt köpt en "slang med kamera o lampa" som jag skall kolla i cylindrarna med när jag byter tändstift. Håller tummarna! Mvh, Dan |
|
Nu har jag grävt bort det mesta ovanför motorn och exponerat spridarna. De var alla Index 09 så nu misstror jag BMW-mekanikern som pratade om att det var lite blandade Index... Ena sidan kom jag åt med en nyinköpt kråkfotssats. Det är 14 mm på högtryckssopparöret under cylinderkanterna. Den andra sidan kommer jag inte åt utan kommer nog att böja röret för att kunna dra ut spridarna. 17 mm på leveransen av soppa till railen (som ligger under kanten)... Har tagit bort teflon-ringen från spetsen av de nyköpta begagnade Index 12:orna med ett rakblad. Gnuggade lite med Isopropanol. Monterade nya teflon-ringar mha en stiftpennas spetsiga del i metall för att tvinga dem att vidgas. Provar att sedan krympa ringen igen med ett pennlock alternativt en hockeypuck borrad med 8mm borr. Däremot sitter spridarna fast som berget. Jag inväntar nu ett verktyg för borttagningen med stor spänning. |
|
Jaha nu har jag haft specialverktyget några veckor. Tyvärr har jag inte fått loss en enda spridare... Eller jo jag har fått loss en men den gick sönder så att bara spetsen sitter kvar. GAWD! Det gick till som så att jag lät verktyget sitta i spänn över spridarna för cyl 3 o 4 över natten. Det är en sådan där som spänner över 2 spridare men trots att den är för n63 så passar inte infästningarna i blocket. Det är inte ens nära. Jag är inte ett dugg orolig för installationen så jag har tejpat en 11mmhylsa i ringen på en 17mm fast nyckel med lite eltejp eftersom jag inte når dit "rakt". För det finns nämligen några ytor mellan spridarna där det är fästpunkter för kabellådan till spridarna. den är inte i mitten mitten men iallafall under den tjocka metallplattan som är mellan spridaranslutningarna på specialverktyget. Så på en sådan kan jag precis nå in med den där 11 hylsan som får pressa sig "rakt" mellan metallplattan och mothållet på motorblocket... På youtube finns videor om liknande men då kör de ibland med en sådan där knackare. Det följde faktiskt med en sådan med specialverktyget, men TADA! den får förstås inte plats eftersom att V8ans spridare lutar ut mot väggen till framhjulen... Andra tar "mitt" verktyg på en spridare och juckar runt med den med en hand medan de använder en liten kofot. Såg en som sprayade med WD-40 först och det gick bra... Efter ett par dagar var jag där igen och då kändes 4an lite lösare. Då gick jag på med en liten kofot som jag beställt för ändamålet. Till slut kom den då upp men utan spetsen som sagt. Igår sprayade jag med en injektor lösgörare som skall kyla till -40 grader, skapa sprickor i kol-avlagringarna så att nån krypolja kan penetrera. Jag sparayade nog hela burken i många omgångar, det skulle verka på 10-15 minuter. Flera av spridarna kan jag nu vrida pyttelite höger vänster med en 13mm nyckel på spridaranslutningen (det finns ju en slot uppåt där spridaren har en lite metallflik där, så man kan inte snurra mer än 1-2 grader), men de kommer inte upp iallafall. Jag ringde en mekaniker som meckar mycket BMW och han hade aldrig använt någon spray och aldrig haft några stora problem med att få ut spridare på N63/N54 osv Några tips? |
|
Jo, spridarspetsen som är kvar i 4an ser ut som en liten silvrig bricka uppifrån, och i brickans hål fortsätter ett smalt metallrör ner mot spetsen. Allt det är i ett stycke... Därför har jag en tanke att jag kan dra upp den med en liten gängtapp kanske!? |
|
Rapport efter en tid. Hittade en MEK som ordnade biffen. Tog bärgare dit och lade alla lösa delar i bakluckan. blir en del lösa delar :-) Hade tappat en skruv i motorutrymmet som aldrig återfanns. Däremot hittade de min kråkfot som ramlat ned. De begagnade spridare jag köpt för 4500 möttes med skepsis av MEKen. Efter montering varnade den för misständningar igen. Fick senare tillbaka pengarna från WISH efter lite tjat. Sparade några som reserver. Beställde nya spridare med Index 12 från Holland för 2400 kr styck från Länk eller egentligen en reaversion av den sajten och några samtal med Freddie :-) Gick bra men var lite nervös. Alternativet är typ schmeidman för 3000 kr styck inkl moms, enligt mina undersökningar. Nu funkar allt bra sedan några månader. Bilen är självklart under mental utredning och jag törs inte lita på den riktigt ännu men det verkar hoppfullt :-) Pyntade 22000 för jobbet så det blev totalt ungefär som de offerter jag fått i början. Vilken pärs. I cyl nr 4 blev det en kopparbricka istället för en i teflon(gummi) för min lilla skruv ner i spridarspetsen hade tydligen vidgat aluminiumet i toppen... De löste det hela utan att ta av toppen. Så nu håller jag tummarna för några problemfria år. Tjenixen! |
|
Vilket elände. Men bra kämpat alltså....Skönt att det blev löst till slut. Hoppas grejerna håller nu framöver. Det är så synd att den motorn är så riskabel att ha. Skulle vilja ha en 550 från dom åren för dom är ju riktigt trevliga i sig....men man vågar ju knappast ge sig på en sån. |
|
Glömde visst berätta att jag bytte båda PCV Valve:n innan bilen lämnades bort under hösten. På en var slangen av och på den andra pajjade en av anslutningarna som man var tvungen att lossa. Det skall undersökas att de fortfarande är hela nu på våren tänker jag... Verkar väldigt ömtåliga. Kostade 500kr styck från Lettland. Ny uppdatering: Inga datormarkerade fel på spridarna ännu. Motoroljan visar fortfarande exakt fullt på displayen, men det kan ju betyda vad som helst. Jag har åkt 150 mil iaf. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.