Sida: 1 2 |
AutoPower Forum |
    |
|
Inlagd av |
Fråga |
2.000 st
2020-08-19 21:11
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16 118d F20 xDrive Msport -17 530i E34 -89 en ägare
|
Jag har haft problemen både på E61 och F11, såväl med originalhjul som med eftermarknadshjul. Men andra personer, även mekaniker och verkmästare på BMW verkstäder, har inte tyckt det varit några fel.
En slutsats är solklar ; man har olika referenser.
Många bilägare märker inte heller några större skillnader mellan olika bilmärken... IP: ...[.27.100] |
122 st
2020-08-19 21:32
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
535XDT-12 M-sport.
|
Hsr tidigsre haft sneslitna bakdäbk på min 535xd T, men gjotde hjulinställning så blev det pergekt. Köpte beg däck med ca 7mm på alla 4.
Suttit på en sedan xd. Kollade trycket och vsr som bmw sa 2.7. Men helt slitna på mitten ca 1dm bak. Talade med flera däck företag som rekommenderade 05, 06 + på orginal.? IP: ...[.148.57] |
9 st
2020-08-20 21:49
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530xd M-sport Touring -16 Mini Cooper SE -20
|
Beträffande breda däck, så har jag hela tiden kört med originaldimentioner på RFT däcken, som är till F11 M-sport. Alltså inga extra breda, men ändå extremt snedslitna med däckexplosion som följd ena gången och slitage in till väven andra gången. Slitaget är egentligen inte på själva slitytan utan upp en bit på innersidan av däcken. Mycket märkligt...
IP: ...[.36.136] |
1.836 st
2020-08-21 14:49
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
F11, 535xD -14 E39, 525i -01
|
@hakie. Du borde nog byta verkstad, du måste ha helt grym Toe-Out bak., Mina sliter 100% jömt med RFT.
Jag minns en gång en bil där jag hade problem med snedslitning bak. Bytte verkstad, Han som ställde in hjulen på min bil kikade på däcken och så frågade han "Ska jag ställa in däcken efter datorn eller efter verkligheten"?
Verkligheten låter bra, sade jag. Ok då gör vi så sade han och sedan slet bilen aldrig snett igen.
Det kändes ju så sjukt patetiskt på första verkstaden, de kikade bara på datorn och sade "Hjulen står perfekt" , öhhh jaha men hjulen ser ju ut som vissna banner och är totalt snedslitna.
Det är lite som i militären, "Om kartan och verkligheten inte överrensstämmer, då går vi efter kartan" IP: ...[159.150] |
150 st
2020-08-21 14:54
Anmäl svaret
|
Hahaha! Så sant. Tror jag ska titta lite på mina däck..... :-) IP: ...[.133.90] |
9 st
2020-08-22 21:03
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530xd M-sport Touring -16 Mini Cooper SE -20
|
Precis! Nu är toe ställd 00 grader 00’, mot tidigare +00 grader 17’ (datorbank +00 grader 18’). Får följa upp noga! IP: ...[4.50.55] |
9 st
2020-08-23 23:14
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530xd M-sport Touring -16 Mini Cooper SE -20
|
Tack för alla inlägg och tips!
IP: ...[4.50.55] |
344 st
2020-09-18 16:48
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
420dA GC M Sport -16
|
Jag har beställt nya däck men är det farligt att köra en runda på dessa däcken i helgen?
[LÄNK] IP: ...[.52.194] |
23.358 st
2020-09-18 18:33
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
318dT X-drive F31 Mercedes C220CDI S204
|
Tja, allt är relativt...men om bylingen stoppar dig får du böter och troligen körförbud...corden får inte vara synlig!
Jag skulle inte chansa på de däcken några längre sträckor eller högre hastigheter, i alla fall.
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[.158.70] |
721 st
2020-09-18 19:15
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
118i -18 430i GC -18
|
Jag skulle inte heller köra några längre sträckor eller i högre hastigheter med de däcken.
Men lagliga är de - kravet för sommardäck är: ”Däck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm i däckets huvudmönster”.
Det är gott och väl 1,6 mm i huvudmönstret på dessa. IP: ...[.138.20] |
23.358 st
2020-09-18 20:04
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
318dT X-drive F31 Mercedes C220CDI S204
|
Nej, de är inte lagliga då corden syns!
TSFS 2009:19
"Krav avseende ett däcks slitbana
4 § Slitbana på däck får inte vara mer nött än att det kvarvarande
profildjupet i huvudmönstret uppgår till 1,6 mm i de mittersta 75 % av
slitbanans bredd. Se dock kraven i 5 §.
Vid dubbelmonterade hjul på fordon med totalvikt över 3 500 kg får dock
yttre däcks slitbana vara mer nött men inte så mycket att däckets armering
blottläggs."
[LÄNK]
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[.158.70] |
23.358 st
2020-09-18 20:07
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
318dT X-drive F31 Mercedes C220CDI S204
|
Sorry: fel paragraf, men samma innebörd som den som gäller personbil:
"6 § Däck, får inte visa tecken på brott eller separation och får inte ha hål,
skåra eller annan skada, som blottlägger däckets armering.
Däck som konstruerats för att under kortare tid köras lufttomma eller
med reducerat tryck får undantas från kravet i första stycket."
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[.158.70] |
344 st
2020-09-18 20:20
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
420dA GC M Sport -16
|
Men eftersom det är RTF så gäller väl inte regeln?
Besiktigade bilen för 200 mil sedan, fick en kommentar om att höger bak slets på insidan, borde kanske egentligen inte gått igenom? IP: ...[.52.194] |
9 st
2020-09-19 12:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530xd M-sport Touring -16 Mini Cooper SE -20
|
@tsint Risken för däckexplosion är hög när du har slitage in till väven på insidan där RTF-däcken är riktigt hårda - något jag råkade ut för i hög fart på motorväg i Frankrike. Inte kul...
IP: ...[.138.12] |
1.935 st
2020-09-20 13:13
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
130i E81 -08/09 M-sport (325xi E90 -06 såld) (323ti E36 -99 såld)
|
Allt är INTE relativt!
---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. IP: ...[209.207] |
9 st
2020-11-22 13:15
Anmäl svaret
|
Hej
Hoppas det är OK att jag krokar på tråden.
Bilen är en F11 2015 520d xdrive. (Det är min första BMW haft den i 2,5
år)
Har samma problem med konstigt slitna däck.
Däckdimensionen är 225/50 R17 97W (borde vara 225/55 R17 97W )
Det är alltså original utom höjden. Tycker inte det borde betyda så mycket.
Alla däck är slitna på insidan. Fick en däcksexplosion vä bak förra veckan.
Bilder vä bak och hö fram.
[LÄNK]
[LÄNK]
Har googlat runt mycket och hittat en del. Verkar i alla fall inte vara ensam om problemet.
I den här tråden anser flera att det tex kan bero på bredare däck .
Känner ni igen problemet och har nån lösning ?
Känner mej osäker på vad göra. Nu sitter vinterdäcken på.
/Börje
IP: ...[0.125.7] |
11.168 st
2020-11-22 18:22
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
323i E30 -85 track day car 120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram)
|
Har tyvärr inget konkret att komma med - jag blev bara lite förbluffad när jag såg det märkliga slitaget.
Det där måste ju rimligtvis vara en kombination av felaktiga toe-vinklar och camber-vinklar och kanske RTF gör det lite värre (när man väl har felaktiga vinklar).
Det känns som att F10/F11-chassit inte längre är kapabel till att hålla alla vinklar i styr (pga normalt slitage i leder och bussningar) och det då blir onormala vinklar så fort chassit måste arbeta. Bara en teori... Men du är ju inte den första som råkar ut för detta och det märkliga är ju att det så extremt - det är ju inte det vanliga snedslitaget efter den klassiska "sänk och släng på breda däck bak" manövern...
IP: ...[.174.25] |
3.708 st
2020-11-22 18:55
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
F10 M550d 2014
|
Har för mig att läste här på AP för ett tag sedan om liknande fall runflat däck goodyear kan det ha något med saken att göra? Sen ser man att däcken är märkt med HF. 17/55/225 samt 17/50/225 känns ju inte rätt direkt Man skall ju helst byta plats på däcken per axel just för jämnare slitage. Jag bara spekulerar nu men kan ju bara bidragande orsak i långa loppet IP: ...[.101.98] |
9 st
2020-11-22 19:12
Anmäl svaret
|
Nu blir det ännu konstigare. Blev påkörd hö bak i juni. I samband med rep gjordes en hjulmätning.
[LÄNK]
Bilen har gått 14000 mil. Är verkligen bussningarna så slitna att det blir så här ?
catch_me : AP ?? Är för dum för att fatta.
IP: ...[0.125.7] |
23.358 st
2020-11-22 19:22
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
318dT X-drive F31 Mercedes C220CDI S204
|
AP = Autopower.se ;)
Jag fick nästan exakt likadant slitage på bakdäcken (mer på höger än vänster men tendensen var likadan på vänster sida om än lite långsammare slitage) på Mercan. Höger bak slets ner från ca 5,5 mm jämt slitage över hela däcket, till 5 mm i ytterkanten och synlig cord-väv på insidan, på kanske 300 mil...
Nu ser inte bakvagnen riktigt likadan ut, men jag lät byta de två bussningar som sitter i respektive hjulspindel. En i gummi och en kulled i metall. Inga glapp eller konstigheter kunde hittas i bärarmarna ("Många!"), så de fick vara just nu.
Efter bytet känns bilen mycket mer stabil och ett litet klonkljud som kom ibland har inte återkommit (peppar peppar...).
Jag har inte kört så långt med bilen efter bytet och även lagt på vinterdäcken så jag kan inte svära på att slitaget är normalt nu.
Tilläggas kan att bilen fick fyrhjulinställning efter semestern i år efter byte av bärarmar i framvagnen och då såg allt bra ut...men jag misstänker att bakvagnen betedde sig konstigt när den fick jobba och att det blev en konstig toe-out-vinkel på bakvagnen, som gav det märkliga slitaget.
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[.158.70] |
|