Sida 1 av 3
|
|
---|---|
2018 fick jag däckexplosion höger bak på motorväg i Frankrike. Det visade sig att bakdäcken (RFT) var slitna in till väven på insidan/kanten av däcket (!), medan det var flera millimeter kvar mitt på slitytan. Därav explosionen. Bärgning och byte av alla fyra däck, eftersom det skall vara lika slitage på däcken när man har fyrhjulsdrivning. Gjorde hjulinställning när jag kom hem till Sverige, men det var inget stort fel. Nu efter ca. 4000 mil på sommardäcken, är åter insidan på bakdäcken slitna in till väven, medan det är ca. 4 mm kvar på däckens slityta! BMW i Malmö säger att de inte känner till att det skall vara något känt problem att bakdäcken sliter snett, men att bakvagnen slits med tiden och rekommenderar att göra en hjulinställning. Däckfirman säger att de ”ibland upptäcker att BMW och Mercedes har dessa problem på deras större bilmodeller”. De misstänker också att det kan vara fel på nivåregleringen/luftfjädringen. Någon som har liknande problem och/eller vet vad lösningen är? Jag läste här i forumet att någon tipsade om att man skulle lasta bilen med tyngder (sandsäckar) motsvarande fullt lastad bil vid hjulinställning, annars blir det inte rätt. Någon som vet? | |
Har också läst och hört man skall ha olika vikter i bagage och i bilen för en korrekt hjulinställning. För många år sedan vart jag rekommenderad att göra fyrhjulsinställnig minst en gång per då vilket jag hr gjort och märkt att mina däck är nästan allting jämt slitna. Första gången jag ska köra xdrive så det ska bli intressant att se hur det blir. |
|
Transocean |
Kör du bara med sommardäck? Om inte har du samma problem med vinterdäcken...antar att de är smalare? |
Jag kör med vinterdäck december- mars men har inte märkt snedslitage på dessa. Men de är ju smalare... |
|
Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Har råkat ut för precis samma sak som trådstartaren i sommar på min 530. Åker man runt med lite fetare däck så verkar detta vara väldigt vanligt. När min bil bärgades i sommar så var det en till 5 serie som kommit med bärgare in till verkstaden samma dag som min med precis samma problematik. Som flera skrivit tidigare i andra trådar om detta så bör hjulinställningen inte göras riktigt som BMW själva rekommenderar utan man bör avvika lite så det blir en annan vinkel på bakhjulen. | |
Tror inte du är ensam och ha slitna insidor på bakdäcken på F11, särskilt om man har RFT, jag har det iaf åxå tyvärr |
|
Hej, just detta har jag varit med om på f07 530d. Bakdäcken (275mm) slets på insidan tills korden var synlig. Efter en säsong. Tendens fram men katastrof bak. På vinterdäcken (245mm) var det nästan ingen snedslitning. Jag gjorde då hjulinställning på NDF i Mölndal (de kan BMW) och bytte till nya däck, likadana RFT som satt på bilen original (Goodyear Excellence). De ställde bakhjulen ”Max rakt”. Problemet har efter det ej återkommit. Så tipset är helt enkelt att efter att du bytt till nya däck göra en hjulinställning hos någon som ’kan bilen’. /M Mina bilar: Länk |
|
Vid senaste hjulinställningen av F31:an, gjordes ett litet "experiment". Verkstaden kollade om det gjorde någon märkbar skillnad med att vikta ner bilen eller ej. Det gjorde "en hel del" (fick inte exakta värden) och då framförallt på Camber bak. Så grundtipset är att se till att göra hjulinställningen enligt BMW:s instruktioner...vilket många verkstäder struntar i (även många BMW-verkstäder) och då blir det garanterat fel värden i inställningen även om det ser rätt ut på pappret! Sedan är RFT-däck i allmänhet och breda dito i synnerhet väldigt känsliga för fel vinklar då stommarna är stenhårda och flexar minimalt, vilket gör att däckens flex inte kan kompensera för felaktig belastning. Tipset att vända sig till verkstad som kan bilen (och kan sin profession generellt) är en bra grund för att jobben ska bli gjorda korrekt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Hej jag hade samma problem på F11, var hos en däck gubbe som justerat hjul i 35 år och han sa att på BMW så ger sig bakvagns bussningarna lite med åren och därför blir det att hjulen viker in sig. Det är nu justerat max på min och det blev som en ny bil. | |
Ursäkta att jag flikar in med en fråga men när jag gjorde hjulinställning sist så sa gubben att han inte fick den helt hundra vänster bak pga nånting jag fattade inte vad han menade men jag uppfattade det som om någonting va slitet och behöver bytas men gubben visste inte va delen hette just då.. Vad menar han för del? Bilen i fråga en E61.. Varför jag gjorde en hjulinställning va för bilen inte gick genom besiktningen pga av att det stack ut ståltråd från insidan på bakdäcken o jag var tvungen o köpa nya däck | |
Problemet är att tyvärr inte går att justera hur mycket som helst. | |
Tyvärr verkar det ofta vara så att hjulinställningen på många bmwbilar inte alltid är så bra, fastän de är nya eller nästintill. | |
Jag körde min förra E60 530i i 30000 mil och hann med några däckbyten Med 275 breda däck. Råkade även ut för samma snedslitning till korden vid ett tillfälle Med RFT-däck. Checkade hjulinställningen som var ok. Monterade nya vanliga däck som slets helt normalt hela livslängden ut. Ingen justering gjordes alltså. Vid ett tillfälle Bytte jag bussningar i bakvagnen på bilen men i samband med det då var däcken normalslitna, dock blev bilen stadigare efter bytet. Jag hade samma tendens fram på min 328 nu med RFT i dimensionen 245. Nu var det på utsidan och lätt synligt i tid. Vinterhjulen i 225 är perfekt slitna. Inget fel på livslängden eftersom den gått mer än 5000 mil på däcken som hade 3 mm i övrigt. Jag tror att det beror på RFT:s hårda stommar som kan ”trycka ut genom slitbanan” när däcken kommer ner mot 3 mm mönster. Det har alltid varit Bridgestone men det kan vara slumpen. Det har dock aldrig hänt med Dunlop RFT som jag har slitit ut tre uppsättningar av på olika BMW. Så jag tror att RFT kan ha betydelse Om Bilen i övrigt är rätt inställd. |
|
Mats: Tror åxå RFT som sliter innersidorna mest. Min andra uppsättning på min F11... Kommer sätta på ej RFT nästa gång |
|
Så här skrev jag nyligen i en annan tråd (sök så finner du flera trådar...): Min F11 530d xD har nu gått 7000 mil och jag har precis varit inne för fyrhjulsinställning. Tidigare hade jag på bakdäcken något ökat slitage på insidorna, särskilt höger. På framdäcken hade jag något ökat slitage på ytterkanterna, särskilt vänster. Inte jättemycket slitage men ändå rätt tydligt när däcken totalt sett blivit typ halvslitna. Tycker också att bilen har upplevts mera "sidvindskänslig" än tidigare och kanske framförallt mera spårkänslig vid spårig asfalt, särskilt tydligt under inbromsning då den vill självstyra när man går upp/ner i spåren och den liksom rider på kanterna. Jag diskuterade mina problem med en kunnig mekaniker och han beaktade mina synpunkter och gjorde alla justeringar. Tyvärr har jag ännu inte fått protokollet, men jag kan med blotta ögat se att jag nu har mycket mindre camber på bakhjulen. Känslan i bilen blev en helt annan. Mycket positivt och jag kan bara banna mig själv att jag borde ha gjort det långt tidigare! Spårkänslighet och känsla av "sidvinds-känslighet" är borta. Jag har testat att bromsa in och ut ur spåren på samma slitna vägavsnitt som jag tidigare tydligt kunde känna problemen, men nu är de borta. Slitagebilden får väl visa sig med tiden men jag förmodar att jag nu har ett jämnt slitage och att däcken kommer hålla minst 500 mil längre än tidigare (?). Lite överraskande också att efter justeringen är däckljudet på viss asfalt och i vissa hastigheter märkbart lägre än tidigare. Ang däckljudet, och mht ovan inlägg, så vill jag påpeka att jag upplever att däckljudet ganska plötsligt ökar markant när däck uppnår ett visst slitage. När man bytt till nya däck upplever man lägre ljud och det kan hålla i sig en god stund för att sedan plötsligt, eller på relativ kort tid, öka markant. Min upplevelse är att slitna däck ger mycket högre däckljud. Jag kör Pirelli icke runflat. (Bilen levererades ny med Bridgestone rft men att skippa dessa s k däck var den första och bästa åtgärd jag gjorde på den då nya bilen.) Jag kör 245/35-20 respektive 285/30-20, som ger exakt samma rullomkrets fram/bak. Denna typ av hjul, relativt breda med låg profil, gör självfallet att den blir känsligare och att eventuella små fel märks så mycket tydligare. Detta gjorde nog att jag länge accepterade den tidigare dåliga känslan och slitaget, men där gjorde jag fel. Fyrhjulsinställning borde ha varit gjord långt tidigare. Nåja, fåfängan har väl sitt pris... |
|
Tack för alla råd! Jag har nu nya Michelin-däck bak och ställt toe 0 grader på bakhjulen, alltså "rakt" som jag fått tips om. Däckkillarna höll med om att det kunde hjälpa. Ingen skillnad i hur bilden uppför sig, får se hur det blir med slitaget. Jag har talat med fler ägare till F11och de har samma problem. Problemet verkar vara att bussningar i bakvagnen slits onormalt snabbt. Men hur kan de vara slitna redan efter 4000 mil? En lösning kan vara att byta till hårdare (typ M5), man får då räkna med lite stötigare komfort. Jag är på gång att byta till en G31 (540i). Är det någon som vet om BMW byggt bort problematiken med extrems snedslitna bakdäck? |
|
Det är inte generellt iaf - min har rullat 19400 mil och jag har inte det problemet varken på sommar eller vinterdäck, 19 tum i båda fallen och fram och bakvagn orörda sedan ny, förutom en hjulinställning vid 10000 mil. Dock ej RFT-däck. | |
Jag har en 535xD som nu rullat 17.000 mil utan någon hjulinställning. Sliter helt jämt på 245/40 R19 Run Flat. (Ej sänkt) Däcken håller 6000 mil. Sen fattar jag inte varför man skulle vikta ned en F11 ?? Den har ju luftfjädring som håller bilen på exakt samma nivå oavsett last. Men vanliga fjädrar på en F10 kan jag förstå det om den säckar ihop när man har lite last i. Dessutom ska man väl inte vikta ner den enligt BMW instruktion utan efter vad man kör mest med. Kör man 99% ensam i bilen: vikta efter det. Kör man alltid hela familen med bagage, Vikta efter det. |
|
Är detta ett specifikt problem för F11, eller har någon upplevt det med F10 också? | |
Hört både på F10 och F11 men tror nästan alla har haft sjukt breda däck, lustiga fälgar och ET, Spacers och sänkningar. Tror inte jag träffat någon med valiga däck, fälgar och osänkt bil som drabbats om man inte haft tokiga hjulvinkar iställda vill säga.. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.