|
|
---|---|
Har en E46 330dTM -02 - Har testat kompisens EML-327 blåtands med app till mobil . men funkar inte .. "hittar ingen bil"(står dessutom att den ev. inte tar dieselbilar) - Fick låna en Konnwei KW-808 som startar å börjar läsa av de olika protokollen å stannar mitt i ett protokoll å frågar efter om tändningen är på eller om bilen är OBD2 compliance? Kolar listan på Scantool.net å där står det att eu-bilar efter 2007 är det och i till viss del 2004-2006.. Så vad ska jag använda som är prisvärt å lätt-tillgängligt som fungerar till min 02:a Gärna med Blåtand eller Wifi till mobilapp ? .. letat som fan i olika trådar | |
Jag hävdar att K+DCAN och ISTA/INPA är det bästa, men det kräver PC. BMWscanner duger, men kräver också PC. Ska det promt vara till mobil så har jag endast koll på Carly, men det tycker jag har blivit sämre med tiden och dessutom är det numera, enligt mig, orimligt dyrt. Jag hoppas att någon annan har ett bättre tips som uppfyller dina önskemål =) |
|
THX.. frågat ett gäng personer å några forum .. å de du nämner och ytterligare nått dyker upp tex.. Bosch, Autel, Det var ju det här med bärbar dator .. har skippat den till förmån för Ipad Pro 12,9" och en vanlig stationär.. nöjd med det vilket begränsar valet lite .. --> Blev Carly till slut <-- ... det som jag tycke var svårast var att få bekräftat att de olika läsarna klarade min bilmodell .. stod överallt om begränsad stöd eller inget stöd för dieselbilar 04-06 å troligtvis inget innan det .. svårt att finna info om exakt vilka motormodeller som funkar helt enkelt |
|
Tror att det du nämner kring kompatibilitet har att göra med OBDII-kravet. Jag anser att ELM327-adaptrar inte är mycket att ha när det gäller felsökning. Samtliga av dessa är kompatibla med e46: Autocom/Delphi med DS150e ISTA/INPA med K+DCAN-kabel (tror även att KKL-kabel funkar) BMWscanner med tillhörande interface Du nämner att du har en stationär dator. Beroende på placering så är det ju tekniskt möjligt att köra programvara på stationär dator och fjärrstyra den med en iPad. |
|
En begagnad laptop härifrån Länk och BMW Scanner och INPA från OlaO ger dig bra kontroll till en överkomlig kostnad, dessutom med engagerad support från Ola. Jag tror att han numera har även ISTA om du vill framtidssäkra. /Lennart |
|
Blev ju Carly som jag nämnde .. pga bristen på vettig datorlösning. Tiden får visa om jag får revaluera det beslutet eller inte. (FELKODER LÄNGST NER) Funkar iaf. att köra färdigt en felkodsläsning av bilen vilket de 2 första alternativen inte klarade... Ett huvudsymptom e att Soppapumpen inte får ström (ev intressant info .. Kupefläkten la av 1 vecka innan men alla knappar till den funkar) - Den får ström om jag jumprar förbi soppareläet - Säkringar hela och ström finns från soppasäkring i reläkontakt - Får ingen utslag om jag jumprar DME ground till Fuse 3 i E-boxen (alla säkringar är hela i E-boxen (5st 30A), bara kablar till 2 av säkringsplatserna i den "hållaren" varför e det så ??) .. Är DME kass (hur kollar man den ?) Borde finnas ett relä till DME åxå .. har inte kollat det ännu isf. .. Tar emot all input gladeligen :-D CARLY DIAGNOSTICS REPORT BMW - E46 2002 Aug 01 2020 STATUS TOTAL ISSUES HEALTHY SYSTEMS Very Bad 7 13 Issues (3) Central Control Unit Fault code: 000001 Heated seats left short circuit or open circuit / Low beam left / Terminal 30 missing Instrument Cluster Fault code: 0000F4 None CAN ID / CAN bus error 244 / CAN: no ID - no CAN signal for 1500ms and bus is not off Fault code: 0000F6 ME1 - no telegram received 1 of EMS for 1500ms Fault code: 0000F7 None CAN ID DME2 / None CAN ID DME2 DDE2 / CAN: no DME2 - no telegram received 2 of EMS for 1500ms / None CAN ID DMER2 Fault code: 0000F8 None CAN ID DME4 DDE4 / CAN: no DME4 - no telegram received 4 of EMS for 1500ms / None CAN ID DMER4 Fault code: 000011 Tank sensor 2 short circuit to ground or battery voltage / Tog / Oelstands sensor defective / Acoustic transducer no Dynamic Stability Control (DSC) Fault code: 005E14 Timeout DME / DDE / DSC-ECU: ECU-internal: data break -> microcontroller mode: daboard. / Coil inlet valve (ISO) shorted front left / DSC-ECU: ECU-internal: data break -> microcontroller mode: daboard --- (DSC: ECU internal) Healthy Systems (13) Central Chassis Electronics Driver Mirror Park Distance Control (PDC) Light Sunroof Seat Memory Immobilizer Radio/Navigation Radio Passenger Mirror Airbag Navigation Air Conditioning |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.