AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Ta hjälp med import ifrån Tyskland

Visad 1.682 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg5.215st
Postad/Inlagd2020-07-25 11:20
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 330d M-sport -16
Funderar på att ta hem en bil ifrån Tyskland. Men har tyvärr inte riktigt kunskapen och tiden för att göra det själv just nu.
Finns ju ett antal svenska företag som hjälper till med hela affären. Man skriver på en fullmakt att dom för sköta hela affären.

Dom åker ner till Tyskland och sköter hela affären. Kommer dom överens på plats så ska man föra över pengarna till handlaren där nere. Sen tar dom hem bilen och besiktar och registrerar den. Så när man får bilen så är den körklar.

Någon som har erfarenhet av dessa typer av företag?

Priset blir såklart inte lika fördelaktigt som att hämta den själv. Men jag får precis den spec på bilen som jag vill.           IP: ...[.123.57]
Antal inlägg8.913 st
Postad/Inlagd2020-07-25 14:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har bra erfarenhet av importbil.se, det finns en mängd seriösa aktörer som hjälper till att importera en bil. Vinstmarinalen blir ju såklart mindre, men om det inte spelar någpon roll så hade jag också kollat med exempelvis 7H Bil eller Häggenäs.           IP: ...[0.41.41]
Antal inlägg3.716 st
Postad/Inlagd2020-07-25 18:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Bästa är att hämta själv
Känslan av att köra hem sin bil, och sen ett besök på bordershop
Hämtade själv min M3 cab 2006/05 INDIVIDUAL våren 2011 från München
Och senast i oktober hämtade jag hem min 130iM-Sport 2009/12 från Diepholz
          IP: ...[6.45.61]
Antal inlägg3.716 st
Postad/Inlagd2020-07-25 18:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Häggenäs tar mest hem buckliga bilar från Italien           IP: ...[6.45.61]
Antal inlägg1.048 st
Postad/Inlagd2020-07-25 21:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jörgen på forument är duktig på detta, kontakta honom           IP: ...[212.235]
Antal inlägg2.148 st
Postad/Inlagd2020-07-25 23:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
M550i G30 Imola röd -Enda M550i i Europa i den färgen.
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
Tacka lanab. du är snäll :)
Haas, hör av dig , så löser vi det.. Jag skickar ett PM med mitt nummer. kan du ringa..

Se mer: [LÄNK]           IP: ...[228.214]
Antal inlägg1.518 st
Postad/Inlagd2020-07-25 23:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi Q7 2016
Det är inte svårt att göra själv, hämtade min bil i november 2017 och hade ingen erfarenhet sen tidigare. Ett äventyr att minnas samtidigt som man får den bil man vill ha. Från en stor handlare (gärna auktoriserad) så är risken låg också. Läs på och fundera på om du inte kan göra det själv :)           IP: ...[.159.68]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2020-07-27 21:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
AMG C63 w204 -11
import.se har min polare haft lite kontakt med nyligen, de menade i princip att han skulle leta bilen själv och länka förslaget, är det så det funkar? trodde att företag som import.se hittade bilen åt en..           IP: ...[.125.58]
Antal inlägg489 st
Postad/Inlagd2020-07-27 23:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hämta själv! Som de andra sagt ett minne för livet. Minns min resa med välbehag. Handelsbanken hade problem med överföringen av pengar och min säljare ringer och förhandlar ett hotellrum till oss och påpekar att jag är en viktig kund! Sedan en gratis hyrbil och allt för kunden! 👍           IP: ...[144.130]
Antal inlägg489 st
Postad/Inlagd2020-07-27 23:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Köpte en BMW Premium Selection med alla garantier kan tilläggas           IP: ...[144.130]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2020-07-28 01:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
AMG C63 w204 -11
Det kanske jag ska göra.

Jag ser att amg C63:or är billigare i tyskland än i Sverige. För en halv mille får du en lågmilad från 2017 och tom 2018...sen vet man inget om handlaren ifs..

BMW däremot verkar vara ganska lika i pris.           IP: ...[.125.58]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2020-07-28 01:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
AMG C63 w204 -11
@jörgen kan du hjälpa till även med andra märken än BMW från Tyskland?

mvh           IP: ...[.125.58]
Antal inlägg8.913 st
Postad/Inlagd2020-07-28 17:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
mrcasacs: Importbil är ju också rejält mycket billigare än andra aktörer eftersom man själv letar upp bilen. Dom kan helt säkert också hjälpa dig leta upp en bil, men det är en tjänst där man kanske hittat en bil men inte har tid, kunskap osv att hämta hem den.

Bianca: Det har inte varit min uppfattning om Häggenäs, oklart om man är i business i 20 år och omsätter över 220 miljoner om man mest tar in buckliga bilar från Italien...           IP: ...[0.41.41]
Antal inlägg1 st
Postad/Inlagd2020-07-30 09:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
523ia-97
Har varit i kontakt med importbil.se.
Skulle importera en S7, hittade ingen i Sverige som kändes rätt så tog kontakt med importbil.se.
Allt kändes seriöst, dom skickade lite förslag men inget som passade mig och jag sa att jag kan leta själv och länka när jag hittar något.
Tog drygt 2 veckor så kom den perfekta S7:an ut, rätt mil rätt utrustning och såg väldigt fin ut på bilderna med garanti från Audi.
Kontaktade importbil och de kunde verkligen rekommendera denna bilen och hade redan snackat med säljare, hade 3 timmar på mig att bestämma mig.
Jag tvekade inte, sa att jag ville ha den.
Allt kändes kanon jag skrev på avlat mellan mig och importbil.se senare på kvällen fick jag ett mail om att avtalet från Audi dröjde till morgondagen.
Nästa dag så går jag in på annonsen för att jag vill kolla på "min" fina bil, då får jag en chock!!!
Det är nya bilder på bilen! Bilen har en annan grill, fullt med fläckar på inredning, ratten ser ut värre ut än vad min 523:as gör som har gått 31000 mil, klimatanläggningen ser ut som att man har den som nummerplåt i ett par månader. Kontaktar importbil.se och frågar vad som har hänt!
Då är dom inte alls lika seriösa och trevliga.
Dom förstår inte mitt problem, jag ber honom kolla på bilderna de nya och gamla.
Han ringer tillbaka efter ett tag och säger att det är normalt slitage på en sån gammal bil som är 5 år gammal och har gått 6200 mil!. Jag säger att jag inte vill ha den eftersom det är inte den jag "köpte".
Senare får jag ett mail:
Säljaren ringde nu, mycket trevlig kille som är ansvarig för export. Bilderna igår var från när de sålde förra gången, så fungerar deras system, tills att nya var tagna.

Helt ok att vi tar en annan bil, även om jag även kan rekommendera denna.

Oavsett om deras system funkar så kan man väl informera om att bilderna är upp till 5 år gamla?! När man säljer bilen till någon som inte har möjlighet att åka och kolla på den?
Största problem var ändå att importbil inte förstod vad jag menade och försökte "pusha" mig att köpa den.           IP: ...[7.1.194]
Antal inlägg5.125 st
Postad/Inlagd2020-07-30 11:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag skulle ALDRIG tordas köpa en såpass gammal bil utan att själv kolla på den. Därför köpte jag alltid bara ”jahreswagen” när jag importerade. Oftast Premium Selection.

/Anders           IP: ...[.26.246]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2020-07-30 12:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
AMG C63 w204 -11
@rant85 hämta en själv och be Jörgen här på autopower att sköta snacket (han pratar tyska). Han jobbar med detta och har tydligen stor erfarenhet av import av tyska bilar.           IP: ...[.125.58]
Antal inlägg2.148 st
Postad/Inlagd2020-07-30 15:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 E30 Cab-93a
mrcasasc. jag jobbar ej med detta, men är Bilnörd, och har tagit hem ca 100 bilar genom åren. Första 1995. Men pratar tyska också. Och hjälpt många
och som många skriver, det är ofta enkelt, men det är när problemen uppstår som det är bra kunna det mesta.

Jag har delat med mig av en lite annorlunda resa för några år sedan.
[LÄNK]           IP: ...[228.214]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2020-07-30 23:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
AMG C63 w204 -11
@jörgen det vet jag, vi håller kontakten via PM men behöver fixa lite papperarbete innan det blir dags.

IP: ...[.125.58]
Antal inlägg2.148 st
Postad/Inlagd2020-08-13 11:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 E30 Cab-93a
2018-12-16 publicerade jag detta här på autopower. [LÄNK]
Visste att det kanske aldrig kommer ske, men varför inte. Sedan 1.5år efter kom denna tråd upp. Lanab tipsar om mig, jag skickar mitt nummer till Haas. Vi hörs på telefon. Surrar om önskemålen, vi är rätt överens om vad en sådan bil ska ha, visst jag tycker väl paddar på ratten inte är så viktigt, men övrigt var vi nog 100% överens om.

Haas letar bil själv, skickar lite länkar som jag kollar upp.
En av länkarna var lite för bra, och då brukar det ej stämma. Och så var även fallet här, även om det var lite lurigt gjort. Firman hade funnits på mobile sedan 2003, men de hade hackat deras kontot. Lagt ut annons, och ville sköta allt via whatsapp. Men så lättlurad är man ej.
Även om jag för 2 veckors sedan swishade 300 kr för en bildel jag ej fått. Men 300 kr är tydligen nivån för vissa att blåsa någon.

Vi hittar en bil med rätt spec, få lite mer bilder på saker vi vill kolla mm. Operation pruta och kolla flyg börjar. Ni som köpt bil i Tyskland vet att de ej är så lätta pruta med. Men vi lyckas få ner priset 990 Euro på en bil under 30000 Euro vilket man får vara nöjd med.

Jag har en mycket bra bankkontakt då jag är Private Bankning kund, som för över pengarna snabbt och enkelt. Här tycker jag det jobbiga är, jag kan ju ej ligga ute med pengarna för bilinköpet.
Men Haas litar på mig, och föröver pengarna till mig. Och visst, han gör en bra bedömning, jag skulle inte blåsa någon för 300kr, inte ens 300Tkr, tror min nivå ligger vid ca 50Mkr. Då kanske jag tagit pengarna och dragit. Hehe

Flyg i corona tider är ju inte det enklaste, och undvika mellanlandningar vill man helst.
Så i söndags kväll går flighten till Berlin. En ny kostnad till importresan har tillkommit, ett 10 pack munskydd för 189 kr. hehe.
Munskydd är krav på flyget, hotell, bussar, s-bahn, u-bahn, i affärer i Tyskland , tom på BMW i Berlin var det krav. Tom på en kvarterskrog där jag käkade fick jag uppge namn, adress, telefonnummer, vilket bord, datum och tid så man skulle kunna smitspåra vid behov.

Måndag morgon är det okulärbesiktning av bilen. Inga hemska överraskningar dyker upp vilket är skönt. Dock är mycket annorlunda under corona tider. Fixa skyltar går ej hur som helst, boka tid mm. Så det blir dagen efter. Gick ej på måndagen, men åkte ner ändå på söndagen, då flygen senare var 2-3 gånger så dyrt då, och det blev billigare med en extra hotellnatt. Vilket passade mig rätt bra, då hann man med göra lite skoj , Schnitzel, Weissebier mm. Samt kolla in BMW M4 Heritage edition som man just nu tillverkat i 750 Ex. Sista bilarna. Fick se en Imola röd, och en Velvet blå. Underbara bilar. Samt massa andra BMWn förstås. Även om det var 32 grader varm, och man fick dricka typ 6l vatten den dagen.

Tisdag kl 12:00 ska allt vara klart, jag är på plats kl 11:00 för att stressa dem lite 
11:57 sitter skyltarna på bilen, och 12:03 rullar jag ut från firman.
Resan hem går enligt plan, bortsätt att jag ev fasande på en bild, 68 km/h på 60 väg på autobahn vid ett bygge. Jaja, vi får väl se om man får hem ett idolfoto.
I Markaryd plockar jag upp lite BMW delar av en annan BMW nörd som sett på Facebook att jag var i Tyskland och han hade sålt lite skrymmande delar till en annan BMW kille i Uppsala som jag ej känner. Det är så vi BMW ägare ska jobba.
Så det ser jag fram emot att träffa honom.
01:40 Landar man i Uppsala, efter 130 mil i en trevlig bil.

Bilen behövde en Service (olja, filter) men även detta var svårt i corona tider, BMW Tyskland brukar det bara vara svänga förbi, men icke nu. Men som tur var räddade Bavaria Uppsala killarna mig, då bilen får det fixat idag.

Så nu är det bara invänta Transportstyrelsen ursprungskontroll. Skaplig höjning från dem också, från 600->1100 kr, de sänkte ju det nyligen från 700 kr till 600 kr.
Lika Öresundsbron, nu 655 kr. Sjukt om du frågar mig.

Imorgon ska jag få äran att träffas Haas, och leverera bilen som nu självklart är tvättad från alla insekter och bromsdam, för vem vill hämta sin nya bil skitig. Inte jag i alla fall.
          IP: ...[228.214]
Antal inlägg3.505 st
Postad/Inlagd2020-08-13 12:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW Alpina B10-98
BMW 325D-07
BMW 320i Cab-97
BMW CS 2802
grymt jobbat! Jörgen hjälpte även mig med min cab köp för någon vecka sen! Grymt bekvämt och vara på jobbet medan Jörgen skötte köpet som i sig blev ett äventyr som inte vi räknat med! :)

IP: ...[137.8.3]
Antal inlägg2.747 st
Postad/Inlagd2020-08-13 12:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
650i coupé F13 -12
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
Volvo 740 -90
Renault 12TL -73
Triumph Spitfire Mk2 -65
Volvo Amazon -65
Volvo Amazon -58
Härlig läsning!! Finns det något roligare än likasinnade som hjälper varandra:)

IP: ...[160.219]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94