AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.142

Hur exakta är speed-appar i mobilen?

Visa användare
3.136
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Hej alla,

Hur exakta är egentligen alla speed-appar man har i mobilen? Är det någon som vet det? Tidmätningen i GPS-baserade funktioner är väl väldigt exakt, men det finns väl hela tiden en felmarginal på positionsangivelse som är fel med en marginal på +/- 5-6 meter.

Denna felmarginal går väl knappast att korrigera med olika appar, eftersom alla använder samma telefon så att säga. Är det någon som vet någon bot på problemet?

Någon som vet svaret?
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
GPS:en i en telefon har normalt refresh rate på 1Hz. En bra GPS puck har 10Hz.
1Hz = 1/ggr per sekund.
I 100km/h hinner du ca 28m på 1s, 1 200km/h 56m. Så det blir inga exakta mätningar. Skaffa GPS puck.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Hur noggrann är egentligen hastighetets mätningen.?
Har själv sett att det kan gå fortare i backar och lite knas i kurvor när de vanliga instrumenten är konstanta. Iofs så är det väl inte så konstigt vid 2d mätning.
Såg iofs att dragy på något sätt även mäter lutningen.

Positioneringen är enl min svindyra båtsystem som bäst inom 20 fot.
Ca 6 meter. Vet att programvaran iaf tidigare på land GPS er justerade så att man körde på vägen trots att satellit infon egentligen visade något annat.

Ganska intressant rent tekniskt det här funkar.

Någon insatt som vet?

(OBS efter Kuwait och d gps)

Visa användare
3.136
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Aerobat - har du något märke/inköpsställe att föreslå?
Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Jag köpte min från Dustin Home.

428; Mätningen bör göras på rak väg. Om du inte har några extrema höjdskillnder kan du bortse från det mätmässigt.
Men accelerationen kommer att gynnas av t ex nedförsbacke och även ett ganska litet lut kommer att märkas.
pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
Världens mest sålda bil 2020
Väldens största biltillverkare.
Jag har Dragy, tycker kvaliten är lite si och så. Fungerar lite som den själv vill. Har läst många som har problem med laddning osv.

Jag har haft mång gånger där den inte söker efter satelliter..så irriterande. Startar om appen är allt man kan göra, Dragyn i sig är bara en enhet...finns inget man kan göra med knappar.

Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Jag har alltså Garmin Glo.
Både GPS och Glonass. Jag använder den mest med Racechrono och den funkar perfekt.
Länk
Sa
195
Salonika
Bmw M4 2016 - M Performance
Många av mina vänner använder Dragy och dem säger dem är väldigt exakt.
Har inte den själv men kika på den.

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kör man inte Racelogic av något slag så skulle jag säga att DUAL XGPS 160 är den vanligaste GPS-pucken bland banåkare. Har haft min i flera år utan några problem. Hade den fast monterad i bilen med ström så man slapp tänka på om den var laddad eller inte.
42
785
428
@aerobat. Tvekar inte på att du har rätt ang acc.

Det har iofs inte så mycket med ts frågeställning att göra och sorry för lite off topic.
Men kör du lite fortare (200+) så är faktiskt avvikelsen ganska tydlig.
Bilen går lite fortare uppför enl gps.

Visa användare
868
aerobat
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
428: Du får nog förklara det lite tydligare?
42
785
428
Ja jag kanske var lite otydlig och kanske missar målet igen.
Men om det nu är så att gps fortfarande bara mäter i 2d. (Det verkar så iaf garmin bil)? Så tas ju inte topografin med i beräkningen och gps sträckan blir ex uppför kortare än verkligheten. Och följaktligen blir gps hastigheten högre än verkligheten.
Nu vet jag att sattelitsystemen kan mäta i 3D. Exempelvis nödvändigt för att få fram info angående havsljup.

Nu är mina inlägg ställda som frågor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.