AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
12.681

Tuning B58

Sida 4 av 6
pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
Världens mest sålda bil 2020
Väldens största biltillverkare.
Nu ser allt bra ut efter byte av pump. Pumpen som monterades är "Supra pump" som tål att köras på etanol. Loggen är på MHD Sr´teg 2 med 98 bensin.

Länk

pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
Jag fick ett mail från en som kör 340. Han var nyfiken på etanol och hade lite frågor. Efter lite mail fram och tillbaka spaca jag upp vad han behöver. Jag delar här så kan fler ha nytta av det när den tiden kommer. Jag kan hjälpa till med bytet om någon känner sig osäker men ändå vill göra det själv. Ni måste dock ha eget intresse av att mekka så inte jag står och gör allt jobbet. jag har gjort 2 skt live och en via videolänk... Bara kul för mig att hjälpa till. Bor i Skåne så kan tyvärr inte köra land och rike runt.. TEXT NEDAN:

Ja enkelt men lite dyrt vill jag påstå. Pumpen kostar nog 11K ny på BMW, har du tur hittar du en för 500 pund. Jag var med i whatssapp gruppen i hela världen så 200 stk medlemmar...klart det var lätt att få tag i då. Efterhand ville fler ha och det blev svårare och svårare att få tag på. Det går i perioder och känns som hårvaluta ibland.

Ja etanol är lite si och så. Just B58 mår som en prins med etanol därför är det ett bra alternativ.

1) Länk
Denna hade jag och gillar den skarpt, du ser etanol halten i mobilen. Säkert istället för att chansa. En del kör utan...det går men kan bli dyrt om du gör fel ! Jag drog kabel genom hela bilen bak till batteriet då den behöver ström, det var lite jobb men vad gör man inte för att vara snabb 😊

2) 13518631642 , den pumpen ska du ha. Om du köper ny eller beg är upp till dig.

3) Kabel förlängning enligt länk.
Du kan köpa allt till din bil genom Marc Williams. Han har mkt Original delar och bra priser.

Länk

4) Länk

5) Sen tror jag du behöver MHD , kostar 5000:- cirkus inkl adapter till mobilen. BSR som du har nu tror jag inte du kan ha olika mappar på. Det får du kolla vidare på själv. På MHD skiftar mapp när du tankar. Tar 30 sekunder och gör det medan du fyller upp. Enkelt och väldigt bra prg. Appen är länkad till VIN och Google konto.

Som sagt blir det dyrt en gång men sen är man klar och kan bara köra.
Jag körde 3 tankar etanol och sedan 1 tank med 98 för att "rensa" upp systemet.

Det finns andra vägar att gå men denna metoden är lättast. Ser mest original ut på bilen. Man får karva i sioleringen vid pumpen eller köra helt utan den. Just där pumpen är blir varmt så in i h_lvete. Jag tog av min isoilerinhg helt. Man hör kanske pumpen lite lite mer men inget man stör sig på.
Visa användare
23
HenkeEdge
F32 440i XDrive MPPSK -2018
Hehe, intressant tråd om man skulle vilja gå bananas. ;)
P.
143
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Hej,

Frågor från amatören på området.

Har en original 440 som pendlarbil och funderar på en liten upgrade på ljud och prestanda. Ett alternativ är BMWs MPPSK kit men det är ju inte helt gratis så jag funderar på hur det skulle fungerar med enbart en "steg 1" på mjukvaran + upgrade på downpipe? Vet dock inte vad DP - installation kostar.

Vad jag förstår så ger det mer mening att uppgradera downpipe jmf med till exempel BMWs M-sportavgassystem? Men hur blir ljudet om man uppgraderar downpipe och behåller resten av avgassystemet original?

Påpeka gärna om jag är ute och cyklar på någon eller samtliga tankar ovan :-) 100% novis på området.

Tänker mig en budget 20-30kkr (inkl. installationer) samt att jag vill ha bibehållen ljudkomfort vid normalkörning.
pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
Catless downpipe och resten original blir säkert bra ljud. Dock måste du byta vid besiktning.

Annars får du köra 200 eller 300 cells downpipe, där klarar du besiktningen. Dyrare än helt catless.

Kör MHD steg 1 om du vill...eller steg 2. Det ingår i super licensen så du kan välja själv. Inte så stor skillnad mellan de stegen ändå. Tror det kostar 449 euro för allt.

M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Med en budget 20-30k får du nog båda tar max 2t att byta DP så du kan nog få båda DP samt catback samt montering av allt inkl. mappning för 20-30k

P.
143
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Måste gå genom besiktning utan att jag skull ut och greja med bilen så då talar vi om en 200 eller 300 cells DP. Hur påverkar en sådan ljudet och finns det risk för "drone" eller vad man nu kallar oönskat resonansljud vid vardagskörning?

Tips på ställen i Skåne att utföra installation mm? Hört mycket positivt från Jarls Bilservice men annars känner jag inte till så mycket.
P.
143
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Samt, vilken effekt kan man räkna med om man satsar på ”steg 1” + 200 cells DP.
Och är det safe rent driftssäkerhetsperspektiv? Det är ju en pendlarbil som rullar 2000mil per år.

Annars är alternativet kanske BMW original kit ett alternativ trots allt.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Hej

Ja Jarls eller Need for Speed i Malmö kan säkert hjälpa dig. Du kan köpa en 200cel hos BSR för 7400 tror jag det är prisvärd. Montering max 2t Jarls kan även hjälpa dig med mappning om du inte vill göra det själv via BM3/MHD kan även rekommendera xhp i samma veva. DP 7400 montering 2000 mappning 5000 då har du pengar kvar till ett catback system om du inte tycker ljudet blir tillräckligt bra med enbart DP

Med Dp har du steg 2 och då får du drygt 400hk blir en helt annat bil även jämför med BMW egna Power kit

P.
143
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Vad säger växellåda, koppling mm om den ökade effekten och hur påverkar det slitage rent generellt?

Och då i en situation då 95% av körning är vanlig motorvägspendling med farthållare och 5% är inspirerad körning.
P.
143
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Och tack för svar såklart 🙂👍
Visa användare
23
HenkeEdge
F32 440i XDrive MPPSK -2018
En etanolfråga, läste tidigare i tråden att Pellepirat kör med en blandning av 98okt/Etanol. Vad är det som gör att man inte kör full E85 direkt ifrån pump? Eller är det bara frågan om att man behöver byta mer saker tex spridare etc förutom soppapumpen och övriga trimmet såklart?
pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
@HenkeEdge

Du kan köra full e85 men slitaget blir mer, etanol sliter på materialet. Spridare har jeg sett get upp ganska snabbt med E70. Jag vet en som kör ren E85 tune. Ha tankar var 4:e tank enbart bensin för att rensa systemet.

Du får ha en bra tuner som kan göra en ren etanol mapp. E30 mapp räcker gptt och väl, effetkten blir inte mer p åren E85 mapp. Sen är vår E85 inte alltid E85 så sensor behöver du nästan i viket fall som helst.

Länk
Vänta till black friday 27 nov så kan du nog få en 10-15% rabatt på downpipe och BM3/MHD.
P.
143
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Tuningmässigt, hur står sig Bmws powerkit (själva motoroptimeringen) jmf med steg 1 BM3/MHD, ligger de på mer eller mindre samma prestanda/effektökning?

pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
BM3/MHD levererar mer effekt. Steg 1 ca 400-420 hk. Effekten varierar mycket beroende på din motor, alla är långt ifrån samma.

Börja med steg 1 och se vad du tycker, där är bra flås i den då ska du se. Jag har två filmer där jag drog från 0-250 med steg 1 och steg 2, de är lika snabba. Nu hade jag dock 300 cells sportkat men ändå, skillnaden klarar du inte märka bara så där. Mäter man med dragy skiljer det någon 10 del.

Köp MHD för 449 euro + wireless adapter så laddar du in det på 2 minuter. Det är super enkelt, du kan ladda tillbaka orginal på 1 minut. Ladd in och ur prg kan du göra hur många gånger som helst. Det är bara första gången det tar 2 minuter, därefter är det 1 min.
pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
Snackade med Martiel på MHD, de kommer med största sannolikhet ha några erbjudanden på black friday !

PT behöver du hjälp att ladda in prg så hjälper jag dig. Du bor ett stenkast från mig ser jag :) Mest om du är skaj att göra det själv tänker jeg,,,
P.
143
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Hur mycket effekt (vrid) är automatlådan specad för?
Ak
3
Akojuko
M2 competition 20
M140 xdrive shadow 18
Tjena killar.

Jag kommer att bygga en steg 3 b58/m140 xdrive, mitt bygge kommer ni hitta på instagram @m2.power, där jag även postar min m2 competition med akrapovic dp och millek race system steg 1 för tillfället man ska in på crunk hub byte och där efter kör vi hårdare😁

Beställde delar till m140n igår så väntar på dem utan tålamod😋😋

Beställt

Vargasturbo gc & 4" aluminum inlet
Spoolperformance fx-180 hpfp
Spoolperformance hpfp filter
Spoolperformance ethanol analyser.
FTP charge pipe
Cts catless downpipe,
Port injecrion kit från EOS kommer att beställas inom kort,

Nån annan som kör en steg 3 b58? Tanken är att få ut ca 650-680 whp på e50 map

Är en gammal n54 räv sedan 2009, då man körde med vishnu procede rev 1-2

Blir kul och se vad vi kan få ur denne lille odjur😁

pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
kanon ! Jag vet 4 andra som kör samma setup som dig, ingen som hänger här dock. Vi har en privat B58 grupp på fejjan där de flesta delar sina B58 setups.

Vargas är poppis nu! Bra alternativ.

Vem ska fixa mappar? F80Paul ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.