Har precis bytt kompressor till luftfjädringen på min bmw f11 520d. Kompressorn vägrar gå. Det hela startade med att bilen sänkte sig i bott och sedan höjde sig, från dag till dag. Lämnade in den på verkstad för felsökning, de sa att kompressorn var skrot. Kompressorn orkade inte tydligen inte höja bilen, de testkörde den och den orkade inte bygga tryck. Passade på att rycka säkringarna till kompressorn då den var i höjt läge i väntan på ny kompressor. Nu när kompressorn är bytt så händer ingenting. Inga felkoder nu efter bytet. Någon som haft liknande problem? Är de verkligen kompressorn som är kass? Luftfjädringen funka ju som vanligt till och från. Kan bilen tappa minnet över nivåregleringen eller typ att den behöver ny kodning med nya kompressorn?
Hej,
Har du provat att felsöka genom ISTA?
Där finns ett serviceläge för just luftfjädringen.
Det gäller att gå igenom allt metodiskt.
När luftbälgarna börjar ta slut kan de bete sig konstigt.
Kan det vara så att de har börjat spricka? Svårt att se ibland.
Hur mycket har bilen gått?
Har du bytt det lilla gröna relät som kostar typ 200 kr?
Du skriver först att kompressorn inte fungerar och sedan att den fungerar till och från??? Vad gäller?
Man kan man testa ECU:n till luftfjädringen. Dvs så allt lirar.
Sen kan du testa att pumpa upp bälgarna till Max samt testa att tömma dem på luft.
Har du satt rätt slang på rätt nippel? Hörde om någon som hade förväxlat platserna och då levde bälgarna sitt eget liv.
Ista kan man ladda ner gratis. Behövs bara en sladd från ODB till datorn som kostar 250 kr.
Om man har tagit ut kontakten till kompressorn utan att koppla bort strömmen till bilen (batteriet) så går kompressor systemet i felsäkert läge, man behöver rensa felkoderna för styrenheten till kompressorn. Kolla först säkringsnummer 152, 182 (30A) (du kanske bara har 182)
på baksidan till höger. [LÄNK]
IP: ...[2.90.51]