AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 1-Serien ]

Stödlagret till kardanen behöver bytas på en 120d E81 från 2007. Funderingar.

Visad 329 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg15st
Postad/Inlagd2020-07-04 05:05
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
-
Tja!

Inte alls hemma på bakhjulsdrivet o BMW men ett kasst stödlager känner jag igen symptomen på och skall ge mej på o byta det. Jag skulle vilja höra lite mer av nån här om lite tips o måsten på vägen och om det möjligtvis är nåt annat man bör byta när man ändå har nere allt.


/Dave           IP: ...[.167.99]
Annons
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2020-07-05 21:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
-
Rättelse om det nu gör skillnad. Det gäller en E87 inte en E81 som jag skrivit i rubriken.           IP: ...[.167.99]
Antal inlägg1.292 st
Postad/Inlagd2020-07-06 23:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i -88
Hardyskivan           IP: ...[136.239]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2020-07-06 23:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
-
Men om jag fattar det hela rätt sitter det väl hardyskiva vid diffen och en vid växellådan? Vilken av dem menar du? Eller båda kanske?           IP: ...[.167.99]
Antal inlägg1.292 st
Postad/Inlagd2020-07-08 00:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i -88
Jag syftade på den vid växellådan.           IP: ...[136.239]
Antal inlägg10.931 st
Postad/Inlagd2020-07-08 10:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har det senaste året börja känna en svag vibration underifrån (främst vid gaspådrag och lite lägre hastigheter men jag tycker det finns en väldigt svag vibration hela tiden men den är så liten så jag inte ens vet om det är en ovanlig vibration där eller inte) så jag har redan börjat misstänka stödlagret.

Fast jag har inte uteslutit ett utslitet knutkors mot differentialen, men det passar inte riktigt in på symptomen och är ganska ovanligt de går fel.

Hardyskivan mot växellådan kan ju heller inte uteslutas, men passar inte in perfekt mot symptomen och även om de slits ut så håller de ofta väldigt länge (min är runt 15 000 mil).


@daspunner : Vad har du för symptom nu på bilen?
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2020-07-08 16:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
-
Först o främst vibrationer vid gaspådrag i låga hastigheter som övergår mer regelrätt knackanden/dunkanden i högre hastigheter runt 80km/h o uppåt. Rätt hundra på att det är kardanen som typ "slänger" i det glappiga stödlagret. Slänger man på farthållaren eller lyckas hålla riktigt jämn gas med foten i motorvägshastigheter så försvinner nästan ljudet.           IP: ...[.167.99]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2020-07-08 16:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
-
Om det nu hade varit ett knutkors? Hur menar du att det skulle betett sej då.           IP: ...[.167.99]
Antal inlägg10.931 st
Postad/Inlagd2020-07-08 20:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, din beskrivning påminner starkt om vad jag känner också. Fast jag känner det bara väldigt väldigt svagt (inte några knackanden eller dunkanden) - så antagligen har mitt stödlager precis börjat ge med sig. Man måste verkligen känna efter det just nu och det har kommit smygande men har sakteliga blivit enklare att känna det senaste året eller så.

Fel på knutkors verkar vara ganska ovanligt, men går såklart inte att utesluta. Men fel här ger ju såklart ganska lika vibrationer. Men jag hör inget klonk eller liknande "knutkorsglappljud" när jag byter riktning (framåt/bakåt) - man kan öppna dörren för att höra bättre och luta sig utåt. Nu är det inget fulländat test precis, men ändå en indikation.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2020-07-09 01:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
-
Ja, så klart. Att byta riktning på bilen borde ju missljud i knutar. Det är ju logiskt. Har mest kört framhjulsdrift så jag har inte riktigt tänket med mej än. Tack för förklaring.           IP: ...[.167.99]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2020-07-13 23:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
-
Bultarna som håller Hardy-skivan till växellådan vill ju BMW att man byter. Hur gör ni med det? Vågar man använda de gamla?           IP: ...[.167.99]
Antal inlägg10.931 st
Postad/Inlagd2020-07-14 08:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skruvarna menar du?

Brukar alltid vara helmetalliska låsmuttrar där och det är dessa som är engångsartiklar och som verkstadsmanualerna ofta vill man byter.

Är du säker på att det var skruvarna som skulle bytas?



Jag brukar faktiskt återanvända helmetalliska låsmuttrar om jag inte ser några skador på den och den fortfarande känns trög och fin (men efter för många gånger så kasserar jag muttern och använder ny).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2020-07-14 17:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
-
Tack för svar! En blir ju osäker nu när du ifrågasätter. Skall kolla igen. Men det jag minns var väl nåt moment det skulle dras med plus nån vinkel och det började låta som topplocksbultar som är av sträckvariant. Sådana skall man ju inte använda två ggr helst.           IP: ...[.167.99]
Antal inlägg10.931 st
Postad/Inlagd2020-07-14 21:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, kliar mig lite i huvuder här också.

På exempel min 120i så är det vanliga M10 10.9 skruvar, samt helmetalliska låsskruvar.

Ser nu att de börjat snåla på låsskruvarna också, de där nya (med en krage uppdelad i tre segment) skulle jag inte återanvända. De äldre hade en oavbruten krage runtom hela muttern.

Oavsett inget märkvärdigt här, vanlig M10 10.9 skruv och låsmuttrar.



Kollade sedan på åtdragningsmomenten och det började bra.

* Flexible disc to propeller shaft and transmission output flange
E87 => M10 10.9 => 64 Nm

Det där är standard åtdragningsmoment för vilken M10 10.9 grovgängad skruv som helst.



Men längre ned ser man mycket riktigt följande

* Flexible disc to transmission output flange
* ZNS screws and nuts
* Shiny zinc coating
* All versions

* Replace bolts and nuts
* Jointing torque and angle of rotation must be observed without fail
E87 => M10 10.9 => 20 Nm + 90 grader



De pekar ut att detta ska gälla för "ZNS screws and nuts" och ZNS är zinc flake coating det vill säga ett av många sätt att behandla en skruv för att motstå korrosion.

Eftersom bilindustrin (och många andra industrier) är tvungna att fasa ut fyrvärt krom från sina komponenter så var de tvungna att hitta andra typer av beläggningar för att skydda skruvar mot korrosion.

Zinc flake coating (och dess varianter) är bara en av många varianter som finns till förfogande - vilket man väljer beror på hur utsatt fästelementet är, om det är ett kritiskt fästelement eller inte, specificerad brottgräns etc etc etc.



Att man ibland väljer att köra moment+vinkel istället för bara moment förstår jag.

Ibland kan det vara att beläggningen på skruven varierar lite från skruv till skruv (ni vet ju att varmzinkdoppade skruvar har ganska ojämna dimensioner) och det påverkar friktionen enormt när man drar åt en sådan skruv och därmed även momentet som krävs att dra åt skruven. Detta kan lätt leda till att en skruv dras åt för lätt eller för hårt.
Då är vinkeldragning mycket säkrare då den metoden är frikopplat mot friktionen som uppstår vid åtdragning en skruv speciellt då i den sista delen av åtdragningen.
Tänk på att 90% av momentet går åt att övervinna all friktion - resten används för att sträcka ut och skapa förspänning i skruven (det är förspänningen som håller skruven i "spänn" så att säga och det är det som skapar det korrekta klämkraften som skruven är designad att skapa samt gör att den inte lossnar).

Ibland vill man utnyttja en skruvs potential till max dvs krama ut den största möjliga klämkraft som går från en skruv. Vill man ha större klämkraft brukar man normalt sett använda en annan typ av fästelement (tex större diameter). Men i vissa fall vill man eller kan man inte göra detta.
Då väljer man att dra skruven förbi sitt elastiska område och in i sitt plastiska område. Det gör att skruven producerar lite extra mycekt klämkraft än vad den normalt skulle gjort. Så länge en skruv befinner sig i sitt elastiska område så återfår skruven sin form när man släpper på den. Men drar man skruven in i sitt plastiska område så deformeras skruven för alltid och den återfår inte sin ursprungliga form (när man släpper på skruven så är den en aningens längre och smalar än den var tidigare).
Det här plastiska områden är en mycket liten sweet spot och väldigt noga man prickar rätt. Drar man för lite så når man inte in i området (och man får för lite klämkraft). Drar man för mycket så riskerar man att antingen dra av skruven eller att försvaga den såpass att den går av när den belastas.
Eftersom vinkeldragning ger möjlighet att enkalre kunna pricka in denna sweet spot så används vinkeldragning ofta till denna typ av åtdragningar.
Notera att "sträckskruvar" inte är några speciella skruvar. Alla skruvar kan bli "sträckskruvar", det är inget speciellt med skruven - det är hur du drar åt skruven som avgör om det blir en "sträckskruv" eller inte.



Enda förklaringen jag kan hitta är att ZNS skruvar ska behandlas annorlunda. Men jag förstår inte varför man måste dra dessa in i sitt plastiska område. Men jag tror inte man gör det.

Kolla E60 M12 10.9, längst upp står det att de ska de dras med 55 Nm + 90 grader (nämns inget om att byta skruvar/muttrar).
Längre ned, fast denna gång för ZNS skruvar/muttrar, står det också E60 M12 10.9, det står fortfarande 55 Nm + 90 grader. Fast i detta stycke står det att skruvar/muttrar ska bytas.

Jag förstår inte riktigt de här nya direktiven och de här nya typerna av skruvar/muttrar. Och aluminimumskruvarna vill jag inte ens höra talas om. Nä, det var bättre förr!
          IP: ...[.174.25]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330i  -19
Pris: 419.000:-

BMW 525e  -85
Pris: 125.000:-

BMW 135i N55 DCT  -10
Pris: 219.000:-

BMW M140  -18
Pris: 360.000:-

BMW 535  -86
Pris: 119.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen