AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

330 e90 n52 felkoder

Visad 555 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg407st
Postad/Inlagd2020-07-03 11:33
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 330 E90
Hej motorlampan har lyst nollade alla koder hade gamla som låg nu dök den upp igen så vad är troligaste fel antar vissa fel kan trigga andra. 2f08 intake air temperatur sensor. 2a99 cranshaft exhaust camshaft reference är detta vevaxel givaren? Är väl inte ovanligt fel på n52. 6146 engine temperature sensor fault. Bilen går klockrent för övrigt motorlampan brukar släckas själv efter några om starter gick igenom besiktning med dessa fel dock lös inte lampan då.           IP: ...[136.145]
Annons
Antal inlägg11.214 st
Postad/Inlagd2020-07-03 11:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Huh, om motorlampan slocknar av sig själv och tänds ibland så är det ett intermittent fel vilket är snorigt jobbigt att felsöka (speciellt för amatörer utan kunskap och utrustning).

Så du råkade helt enkelt besikta när dessa fel inte fanns registrerade (de läser inte BMW's interna koder utan de läser ut de generiska OBD-II felkoderna och bland dessa finns ett antal som inte får vara satta för då får man en anmärkning).



0x2A99 kan vara vadsomhelst - den säger ju bara att den inte gillar relationen mellan vevaxel och avgaskamaxel. Kan vara sensor, kan vara kablage, kan vara lösa skruvar, kan vara skit med VANOS, kan vara sträckt kamkedja, kan vara <x>.



Att både 0x2F08 och 0x6146 ploppar upp låter ju lite märkligt - men kan hända. Man börjar ju fundera på om dessa sensorer delar gemensam spänningsmatning, jord eller buss eller liknande.

Vad är storyn här? Väldigt ofta dyker det upp intressanta fakta när man börjar tvinga ut sanningen ur folk (ofta behöver man använda tortyr). Alltifrån till att jag har precis köpt den, någon bytte nyss luftfilter/oljefilter, körde högtryckstvätten till att man nyss bytt motor eller att bilen råkade rulla ned i havet för ett år sedan :-)

Är du helt säker på 0x6146? Är det verkligen "engine temperature sensor"?

Kom alla dessa felkoder från DME-enheten?
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg407 st
Postad/Inlagd2020-07-03 12:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 330 E90
Jag läste felkoderna via i carsoft första gången jag pillar med detta tänkte det kunde vara skönt om det är något enkelt fel som när tändspolen gick på V70 å slippa lämna in. Körde snart Scan å hittade dessa efter nollning dme står det som du säger på alla utom den sista där står det al: engine temprature sensor lutar väl på att lämna in bilen då det inte verkar vara något uppenbart fel.

Angående besiktning ja jag besiktade på besikta i kumla men då hade motorlampan slocknat dagen innan jag frågade honom om avgasvärdena var bra å det var dem sa att lampan hade lyser ibland men den gick igenom.

Ingen story här inte ägt den i 7 år felen kom här i sommras ända som är gjort är oljebyte och filter men det var i höstas annars är inget gjort på den           IP: ...[136.145]
Antal inlägg11.214 st
Postad/Inlagd2020-07-03 13:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Väldigt sällan något märks på avgasvärdena. De kontrolleras ju bara under ett statiskt scenario bland tusentals andra scenarios som en motor arbetar med numera. Kraftig förenklat säger de inte et skvätt längre (inte som folk tror då de jämför med hur det var förr).
Avgasvärden på tomgång har ju som du vet ersatts av elektronisk miljökontroll som det kallas (avläsning av felkoder). Mätningen på förhöjt varvtal kommer också att försvinna på sikt så allt kontrolleras via felkoder.


Jo, men ibland kan det vara enkelt så tycker det är defintivt värt att kolla! Exempelvis tändspole som du nämner. Klagar den på en viss specifik cylinder, swappa tändspole, följer felet med så wham-bam-ram-jam så är det en simpel och säker fix.


Jamen då har du tokbra koll på dess historia och vad som hänt och vad som gjorts (och inte gjorts) - det brukar vara en riktig fördel. Mardrömmen är när man får en bil som ingen vet någonting om men man hör rykten om att den varit på sjuttioelva "tveksamma" verkstäder och ett antal "mindre händiga mekare" och sen ser man delar som sitter med bara en skruv, säkringar borttagna, kontakter halvt utdragna... Såna bilar tar jag inte ens i tång med...


Stod det "al"? Vad fasiken är "al"? Ja, förutom då alnusarna...           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg407 st
Postad/Inlagd2020-07-03 13:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 330 E90
Det jag la på minnet när motorlampan dök upp var att jag bromsade lite lätt för farthållaren skulle släppa på E20 det var precis då den dök upp vilket jag direkt trodde bara var en slump och när den försvunnit så antog det var någon med farthållaren som gjorde att den dök upp jag hade felkod på den med men jag tog ju bort alla å det är dem här 3 koderna som dyker upp igen.

Jag tycker inte motorn låter konstigt alls å går som sakt precis som den alltid har gjort           IP: ...[4.22.12]
Antal inlägg407 st
Postad/Inlagd2020-07-03 13:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 330 E90
Jo som sakt lutar nog på att en mindre bmw verkstad för ta en titt på det hade hoppas det var något enkelt självklart fel. Men tycker det är skumt som du säger tidigare på besiktningar har jag haft gamla felkoder som legat men som varit åtgärdade då har jag fått med dem på bess pappret är 99 procent säkert att det inte stog något alls denna gång.

Mest nojjig blir man ju om det är något med kedjan men vet ju att det är extremt ovanligt på n52 motorn även om allt givetvis kan hända tycker jag borde höra något rassel då med vilket jag inte har gjort.           IP: ...[4.22.12]
Antal inlägg11.214 st
Postad/Inlagd2020-07-03 13:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bilägaren märker i 99% av alla fallen inte av något när felkoder dyker upp - fullt normalt.
Sekvenserna och algoritmerna för att sätta felkoder är så komplexa numera att det i princip aldrig går att hitta ett samband - det är mycket mer komplext än man vad alla tror (väldigt få vet hur komplext det är). Nu varierar det mellan felkoder där vissa har ganska enkla regler medans vissa har snuskigt komplexa regler, krav och procedurer som måste uppfyllas och hända under en längre period och under särskila förutsättningar.


Men blanda inte ihop interna BMW-felkoder som du läser ut med de generiska OBD-II felkoderna.

Nu kan det ändrats men sist jag kollade i föreskrifterna så gällde att om motorlampan lyser OCH en eller flera felkoder är av typen P0001-P0499 eller P0650 så får man en anmärkning (så du kan ha en lysande motorlampa fast med en felkod utanför detta intervall och du får ändåså godkänt).


Mmmm... Det var inte något jätteuppenbart... Ibland är det exempelvis värmelementet på termostaten och då är det i 99.9% av alla fallen en trasig termostat och byte av denna fixar det.
Men här är det lite mysko kring utläsningen av felkoderna. Några kommer från DME, men vad "al" är vet jag inte... Nä, med så lite att gå på och så svajjig info så finns inte så mycket att göra...


Så lutar nog ändåså åt en verkstad. Men välj inte den billigaste eller vilken verkstad som helst.
Jag rekommenderar att lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg407 st
Postad/Inlagd2020-07-03 13:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 330 E90
Blir nog el och bilserivice i örebro som varit bra på bmw förut även om dem nu bytt ägare.           IP: ...[4.22.12]
Antal inlägg11.214 st
Postad/Inlagd2020-07-03 13:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är dock nyfiken på vad detta är, så följer gärna med i vad verkstaden hittar (men måste erkänna att även för en duktig tekniker så kan detta vara lite knepigt då det verkar komma och gå).

Har du en skärmdump (med felkoderna) från iCarsoft kan jag gärna lägga upp den (men tror inte jag blir klokare på det).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg407 st
Postad/Inlagd2020-07-03 14:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 330 E90
Jag återkommer givetvis hur det går jag hoppas dem fortfarande är lika duktiga har för mig jag läst på hasso blogg att dem bytt ägare men antar personalen fortfarande jobbar kvar. Ska ta mig en sväng nu å hoppas felkoderna dyker upp så det finns felkoder igen. Jag ska kolla om jag kan lägga upp dessa här mvh

[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]

Här kommer iallfall bilderna

Du pratade förut om dålig jord är ju inte ovanligt att jordflätan med motor och kaross blir dålig vet jag att jag läst här men kanske låter långsökt ?           IP: ...[4.22.12]
Antal inlägg11.214 st
Postad/Inlagd2020-07-03 14:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vänta nu....
AL.... AktivLenkung...
Den har ju sin egen styrmodul...

Har du aktiv styrning på din E90?

Skulle faktiskt kunna vara en kina-översättning och vad man faktiskt menar är att temperatursensorn i elstyrservot eller annan känslig komponent (sitter garanterat en temperatursensor här någonstans) inte fungerar som den ska. Vild gissning dock...

EDIt : Yepp, bekräftat nu att det sitter en temperaturesensor i det elektriska styrservot som är en del av den aktiva styrningen.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg407 st
Postad/Inlagd2020-07-03 14:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 330 E90
Den engine temperatur sensor som du var fundersam den låg på fliken Al active steeri g dem andra Ecm dme dde motor elektronik så den har väl inte med saken å göra antar jag           IP: ...[136.145]
Antal inlägg11.214 st
Postad/Inlagd2020-07-03 14:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skulle inte förvåna mig att den där sensorn för 50 öre inte går att köpa lös, eller ens hela elservomotorn.

Så du får köpa ett helt nytt steering rack... Ett utbytes ligger bara på strax över 40 papp :-)

Nåja, vi får se...
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg407 st
Postad/Inlagd2020-07-03 14:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 330 E90
Men tror du den har något med motorlampan å göra ?           IP: ...[136.145]
Antal inlägg11.214 st
Postad/Inlagd2020-07-03 19:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
0x2A99 tänder med 100% säkerhet motorlampan.
0x2F08 tänder med nästa lika stor säkerhet också motorlampan.

0x6146 tänder med någorlunda stor säkerhet INTE motorlampan (men ibland är det svårt att veta då jag sett knäppare saker orsaka att motorlampan tänds).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg407 st
Postad/Inlagd2020-07-03 21:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 330 E90
Du har rätt trodde jag hade nollat 6146 koden men det gick inte så den har nog inget med det å göra kan ju ha lyst länge men märker inget fel på servon ringer verkstan på måndag så återkommer jag.           IP: ...[4.22.12]
Antal inlägg11.214 st
Postad/Inlagd2020-07-03 21:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu är jag rent ut sagt kass på alla de här moderna elektromojjänger de hänger dit på alla möjliga pryttlar och kallar det något förvirrande.

Men aktiv styrning i det här fallet tror jag bara handlar om att man har möjligheten att variera utväxlingen.
Du har fortfarande det mekaniska systemet som assisteras av ett hydraulsystem. Men sen har man hängt på en planetväxel vad variabel utväxling (tror man har två lägen i nuläget) som realiseras tillsammans med elservomotor.
Systemet ger helt enkelt större hjulutslag (direktare/snabbare styrning) för ett rattvarv i låga hastigheter jämfört med mindre hjulutslag (indirektare/långsammare styrning) i högre hastigheter.

Går systemet sönder så är det tveksamt om så många bilägare ens märker skillnaden (som med de flesta av alla finesser som finns numera i bilar).

Nu tror jag problem med en temperatursensor inte är tillräckligt för att systemet ska stänga ned active steering, så du har nog fortfarande det systemet aktivt. Troligtvis.

Men verkstaden vet alla dessa knöliga detaljer.

Fast man är toknyfiken på vad detta slutar någonstans :-)           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg407 st
Postad/Inlagd2020-07-06 09:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 330 E90
Nu står möget på bilochelservice i Örebro om dem hade tid skulle dem ta en titt på det idag annars blire nog i veckan.           IP: ...[152.200]
Antal inlägg407 st
Postad/Inlagd2020-07-24 12:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 330 E90
Dem är rätt säkra efter att felsökt att det är kolvringarna till vanosen kallas tydligen så ganska omfattande jobb tydligen.           IP: ...[4.22.12]
Antal inlägg11.214 st
Postad/Inlagd2020-07-24 14:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ajdå. Antar man syftar på o-ringarna (det är iallafall det vanligaste problemet för M52/M52TU/M54).

På dessa motorer är det ganska vanligt att renovera VANOS och visst är det en del jobb att demontera, renovera och montera men ändåså överkomligt.

Men det ser ju lite annorlunda ut på N52 och är garanterat krångligare (allt är krångligare och tar längre tid att göra ju modernare en motor är).

N52 fick väl en nyare variant av VANOS också - är ganska säker på det - så det kan nog skilja sig lite hur de fungerar.

Oh, vänta... Det är väl de där spåren i kamaxelbryggan (det är väl en del av toppen) och kamaxlarna med de där tätringarna som är en del av VANOS-systemet (eller iallafall oil supply). Uhhh... Ok, om det är det som läcker så är det ju såklart en del jobb - förutsatt det inte är så slitet i de spåren att det inte ens går att täta med förbättrade eftermarknadstätringar - då är det ju bara att slänga toppen... Som sagt, lite ute på tunn is här... N52 är inte min starka sida...
          IP: ...[.174.25]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 216d  -16
Pris: 145.000:-

BMW 330 ci M-sport  -02
Pris: 89.900:-

BMW 530 d Xdrive M-sport  -11
Pris: 169.000:-

BMW 530 iA M Touring  -03
Pris: 50.000:-

BMW 540/6 touring  -98
Pris: 42.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen