AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Z-Serien ]

Varning! DISA-ventilen på M 54 MOTORN

Visad 1.659 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg9st
Postad/Inlagd2020-07-01 19:50
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E91 x drive-12
E85
BYT Disan i tid!
Min E85 Z4 med M54 motorn har gått 12500 mil.
Tog för säkerhet bort det variabla insuget
Och upptäcker att spjället är glappt och att metallstyrpinnen nätt och jämt sitter kvar, den var halvvägs ur sitt läge...
Hade den släppt när motorn är i gång så får man förmodligen ett trasigt topplock mm.           IP: ...[.153.46]
Antal inlägg23.491 st
Postad/Inlagd2020-07-01 20:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Menar du DISA-ventilen!?

Känt problem sedan många år tillbaka, men varningen tål att upprepas.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[163.245]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2020-07-02 10:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E91 x drive-12
E85
Ja Johan B!
DISA-ventilen!
Är ju ny i den här bilmodellen och har inte hunnit läsa alla trådar, men förstår att det är bra att ta upp i fall det finns flera nya ägare som jag till DISA- motorer.
Har du fler tips om fel man kan förebygga?

Tacksam!
KriNo.



KN           IP: ...[138.215]
Antal inlägg23.491 st
Postad/Inlagd2020-07-02 11:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M54-motorn är i grunden en stabil motor dom ger bra effekt och är rimligt snål - inte minst med tanke på att det är en sexa som är drygt 20 år gammal i konstruktionen. (egentligen i grunden väldigt mycket äldre än så då den är en utveckling från M50 - M52 - M52tu).

DISA-ventilen är ökänd - så den bör man vara observant på...men där verkar du redan ha koll... :)

Annars är väl främsta svagheterna att motorn har många gummidetaljer i insuget (slangar, packningar mm.) som spricker med tiden pga. ålder.
Vanligt med tjuvluft från diverse gummidetaljer - misstänker man tjuvluft bör man röktesta systemet - blås in rök i insuget under svagt övertryck så pyser röken ut vid läckorna och är lätt att se.
"Blindtarmen" eller förgreningen till bromsservot i inre insugsgummibälgen är en klassiker - de spricker i vecken och läcker tjuvluft. Men det finns mängder av andra potentiella läckagepunkter...många sitter dolt under/bakom insuget.

Frusen vevhusventilation är en annan inte ovanlig åkomma - finns mängder av trådar om detta - sök runt lite.

Sedan har vissa motorexemplar (inte alla men relativt vanligt) en egenskap att de gärna drar en del olja - upp mot en liter/100 mil anses "normalt" av BMW...


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[163.245]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2020-07-09 20:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E91 x drive-12
E85
Tack Johan B,
Har tittat lite på dessa luftläckor/videos!
Kom då att tänka på oljeförbrukningen som du nämnde, där kan på vissa bilar förmodligen häröra från en icke fungerande oljecyclon som då suger upp oljan från oljesticksröret och in i till insuget!?
Har inga symptomer eller fel, men kommer skruva bort alla delar i vinter och byta kända och hittade felkällor.

KN           IP: ...[.56.234]
Antal inlägg345 st
Postad/Inlagd2020-07-11 11:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Min frus förra BMW läckte olja som ett såll.

Det blev bra igen då ventiltätingarna byttes ut....så dessa man kanske också skall hålla ett öga på.


Izzy           IP: ...[.67.146]
Antal inlägg359 st
Postad/Inlagd2020-07-21 20:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB 180 -57
X3 G01
Z3 -00
Här är lite info om motorn.

[LÄNK]           IP: ...[.228.67]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2020-07-21 21:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Är N54 en helt annan motor? Eller har den samma problem som M54?           IP: ...[.30.172]
Antal inlägg11.214 st
Postad/Inlagd2020-07-22 12:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är en helt annan motorfamilj (inte en skruv eller konstruktion är samma) trots liknande beteckning (det är M->N som är den stora grejen).

Det började med N62-motorn som är en ny motorfamilj där design och materialval av block/vevhus gjordes om radikalt och stora viktminskningar kunde göras (även design av ventilkåpa gjordes om rejält).

N54-motorn var dessutom den första turboladdade bensinmotorn på väldigt länge och startade övergången till turboladdade bensinmotorer för BMW. Och vid 2016 gick den sista sugmotorn (N73) i graven och sugmotorn blev därmed begravd för evigt i en BMW.
Men redan runt 2015 gick det inte längre att köpa en BMW med sugmotor och du kommer aldrig någonsin mer kunna göra det.

Nästa stora motorfamilj kom med B38 som introducerade modularisering på allvar bland motorerna. Alla B<x> motorer har samma slagvolym per cylinder (500 cc) och cylinderavstånd. Vill du ha en trea? Såga av en cylinder på fyran. Vill du ha en sexa? Limma dit två cylindrar på fyran.
Med B<x> motorerna kom en kraftig ökning av gemensamma komponenter mellan många motorer, nu började även många delar vara gemensamma mellan diesel och bensin (som tex oljetråg, oljefilterhus, kompletta drivremsystemet och ibland även komponenter som vevaxel).           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2020-07-22 19:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Då kan man andas ut då! Men man ska aldrig googla på detta för då hittar man alltid någon skit.
Tack för svar!           IP: ...[.30.172]
Antal inlägg11.214 st
Postad/Inlagd2020-07-22 19:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
N54'an har sina egna problem
[LÄNK]


Alla motorer och bilar har sina typiska problem. Skillnaden är att ju nyare och/eller tekniskt avancerade de är ju - ju dyrare är det att åtgärda problemen.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2020-07-22 21:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vilket skit, får skrota bilen! :D           IP: ...[.30.172]
Antal inlägg22.983 st
Postad/Inlagd2020-07-23 08:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iAT -06 Sonorametallic
Z4 2.5 2003 made in USA
BMWCS 04247
Beställde en ny Disa från UK idag. På fd jobbet står en n52 330 där en del av disan axeln gått av hamnat i cylinder kostnad typ 40 papp . Kollade min men den såg ok ut dock har den suttit sen ny.
Så en ny till 325 från switzerland kommer det också.           IP: ...[4.52.49]
Antal inlägg501 st
Postad/Inlagd2020-08-13 21:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hej! Stort tack för denna tråd! Har haft ryckig gång på låga varv i ett par år och misströstat. BMW verkstad har felsökt och en bra lokal allverkstad. Ingen hittade felet. Jag lyssnade själv efter att läst tråden vid ventilen och hörde ett svagt klapper. Bytte ventilen mot en ny original och det blev en NY bil igen! Var lite glapp på axeln i den gamla men i övrigt hel.

TACK!🙏           IP: ...[144.130]
Antal inlägg1.947 st
Postad/Inlagd2020-08-30 08:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det finns ett mekartips till vänster om DISA ventilen. Jag skrev det för många år sedan och det gäller om man har problem med effektdipp kring 4000-4500 rpm. Tänkte jag kan nämna det här.

// Magnus

          IP: ...[245.253]
Antal inlägg584 st
Postad/Inlagd2020-09-11 23:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z4 sDrive 35i -10
520d F11 -12
Stark Industries, Vilken BMW verkstad kunde inte hitta en felaktig disa ventil? Är ju skandal när det är så välkänt problem... :(

          IP: ...[.136.23]
Antal inlägg501 st
Postad/Inlagd2020-09-12 10:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
@sjobusen det skriver jag inte ut här men den ligger nära där jag bor. Jag tror inte det spelar någon roll var i landet man är med en gammal e39 till en auktoriserad verkstad. De bryr sig inte om gamla bilar utan vill sälja och serva nya bilar.

Däremot kan jag nämna att reservdelsavdelningen är suverän! Där har man intresse av alla modeller.           IP: ...[144.130]
Antal inlägg359 st
Postad/Inlagd2021-01-14 12:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB 180 -57
X3 G01
Z3 -00
Vad är det som gör att Disa ventilen åldras eller slits är det tiden eller milen som knäcker den, har en M52TUB20 motor har endast gått 4 tusen mil men den är ju trots allt 20 år gammal så vad tror ni är det en bra ide' att plocka av den och se hur det ser ut,det är väl olika spjäll på M52 o M54 motorn och vilken typ av spjäll och axel är att föredra finns ju ett par modeller.           IP: ...[.228.67]
Antal inlägg345 st
Postad/Inlagd2021-01-14 20:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Gäller detta även N52 motorn? Har en 2010 ( 2.3 SDrive)


Izzy           IP: ...[.59.250]
Antal inlägg11.214 st
Postad/Inlagd2021-01-14 20:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, det är olika mellan M52/M52TU och M54. Notera att det är även skillnad mellan M54B25 och M54B30.

Jo, finns på N52 också och går sönder även där då och då.
Fast DISA på N52 är ett snäpp mer avancerat då det är en 3-stegs DISA (jämfört med M54 som bara är en 2-stegs DISA).
Så en N52-motor har faktiskt två DISA-spjäll och dessa styrs dessutom av elektriska motorer (och inte simpelt och enkel vakuumstyrning som på M54).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg359 st
Postad/Inlagd2021-01-14 22:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB 180 -57
X3 G01
Z3 -00
Men vad hade ni gjort plockat ur den och bytat spjäll,bilen 4000 mil o 20 år, hittar bara kit från Ryssland på Ebay till en M52TU, är det nån som köpt därifrån           IP: ...[.228.67]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 216d  -16
Pris: 145.000:-

BMW 330 ci M-sport  -02
Pris: 89.900:-

BMW 530 d Xdrive M-sport  -11
Pris: 169.000:-

BMW 530 iA M Touring  -03
Pris: 50.000:-

BMW 540/6 touring  -98
Pris: 42.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen