Sida 1 av 3
|
|
---|---|
Har en fullutrustad (utom lucka) 440i coupe - 18 med M- Power and sound kit. Köpt ny av mig själv. Nu med knappt 3 000mil på mätaren. Kommer "tyvärr" återigen hamna i "förmånsbilsträsket". Står i valet och kvalet att ändå behålla den då det nog blir omöjligt att i framtiden att hitta något vassare pris/prestanda alternativ? Och således kanske kommer att ångra mig? Är väldigt ambivalent ang detta? Vad hade ni gjort? | |
En gammal 440 är värd pengar idag, men du är på fel forum 😂😂😂😂 | |
Hur förmånlig är förmånsbilen då? | |
Jag hade sålt och köpt en entusiast-bil. Har man en förmånsbil då kommer den privata bilen att rulla ytterst få mil om året. Sälj 440:in och köp en Porsche 911 för motsvarande pengar. Den håller eller t.o.m stiger i värde jämfört med BMW:n. |
|
Som transportmedel riktigt förmånlig rent ekonomiskt. Men inte direkt i avseende på entusiast faktor blir om BMW Typ 320d touring. Får tyvärr inte någon Porsche som är i närheten i avseende på prestanda för dessa pengar. Men tack för förslag. |
|
MUC. När det gäller värde så har du helt rätt. BMWs faller ungefär som ett bojsänke. Framförallt för M bilar och de lite dyrare. Men för min del så är det mest trevlighetsfaktorn som gör att jag är lite ambivalent. Inte så mycket det ekonomiska. Den totala ekonomiska katastrofen har ju redan infallit 😬 Men du kanske har en poäng ändå. Kanske skall man sälja och köpa en Porsche iaf även om man får skjuta till lite för att den skall bli lika kul? Skall fundera på det. |
|
Ditt funderande över förmånsbil, beror det på att du behöver köra mycket bil i jobbet? | |
Nej inte speciellt mkt i tjänsten. Dock långpendling till arbetet vilket gör att det blir ekonomiskt riktigt fördelaktigt. Men min fundering avser inte tjänstebilen utan att ev behålla f32an. Att sälja är ju ingen bra affär. Antar att man hamnar på ca50% av nypris? Och om man vill ha ngt i samma prestanda klass i framtiden så misstänker jag att det blir betydligt dyrare. Vad jag tänker är att den redan har tappat så mkt i värde att det kanske är lika bra att behålla den? |
|
Inser att mina inlägg är ngt otydliga. Förmånsbil kommer jag att ha oavsett pga rent ekonomiska faktorer. Vad jag funderar på är att behålla f32an som ngn form av "entusiast bil light" |
|
Det jag menar är att oavsett om du har tappat 30,40 eller 50% så kommer den inte att sluta sjunka i värde om du behåller den. Då kanske den sjunker 10% årligen i fortsättningen medan en lite äldre entusiastbil kanske inte sjunker alls i pris. Sen är det givetvis så att ju längre du behåller din bil desto lägre blir den procentuella förlusten/år. Vem vet - behåller du den tillräckligt länge så kanske den börjar stiga i pris. |
|
Buspelle |
428: Ska du behålla 440an så bygger det nog på att du gillar den så pass mycket att den är en "entusiastbil" för dig och något du tror bibehåller sin attraktion hos dig framöver. Det dröjer länge innan denna typ av bil blir en entusiastbilar för en bredare publik. Känslomässigt är det bara du som vet, ekonomiskt är sannolikt det bästa att sälja nu och hämta hem pengarna |
428, att sälja innebär att du realiserar förlusten du har för närvarande för 440:in. Frågan är hur pass mycket du tappat? Bilen är så pass ny att den borde ha kvar mycket av sitt ursprungliga värde. Bilen är också speciell och i dessa tider kan du få bättre betalt än du tror! Sen är det ofta så att det är bättre att behålla, givet att du tycker bilen är tillräckligt speciell för dig. IOM att den är så pass ny så kommer den ha en betydande värdeminskning de närmaste åren. Sen när bilen är 5+ år så planar det ut, så frågan är vilken horisont du har? Sen att sälja för att köpa något annat med liknande prestanda blir antagligen dyrare. | |
Jag tänker: motorstarka bensinbilar blir allt ovanligare längre fram, men begagnade kommer ju att finnas. Satt jag i samma sits så skulle jag nog ta förmånabilen och sälja 440i:n. Köpa en entusiast / hobbybil som inte faller i värde. Kompromissen får väl bli att det kan vara svårt att hitta något lika snabbt som nuvarande kärra. Varje månad,året om, faller våra vanliga bruksbilar. Förefaller det vara en dålig affär att sälja idag, då är den ännu sämre om ett par månader! En 440i kan man hitta begagnade i Tyskland. Finns ca 55-60 stycken då jag kikade. OM man ändrar sig och vill ha en snabbare och nyare bil igen, alltså. |
|
Räkna ordentligt på förmånsbilen. Min erfarenhet är att det är marginellt billigare än att ha en privatägd bil. Att ha både och är definitivt dyrare än att bara ha kvar din 440. Köp en 440 Cab istället. Den håller värdet bättre och är mer speciell. Eller en begagnad M4. |
|
Hej Lånar din tråd lite 😉 Är själv sugen på en sådan bil sedan länge. Undrar bara, vad ligger bensinförbrukningen när du kört? Fin bil med schysst motor, behåll den. |
|
Tack för alla svar:-) Som gör mig ännu mer schizofren 😬 Ang förmånsbilen så har jag kollat. Det blir mindre kostsamt för min del jämfört med att köra privat med motsvarande egen. Trots att staten stretar emot med full kraft.😬 Tog en snabb koll på blocket och det finns faktiskt fortfarande ingen likadan. Har faktiskt inte sett någon till salu i Sverige sedan jag köpte min. Finns dock en 2016 just nu (Inte face lift) Tackar för tips om cabben och den kanske håller värdet bättre. Men den har inte riktigt samma körkänsla,prestanda och estetik. Och den är ju lite vanligare. Med tanke på utbudet just nu är i princip 0 (i Sverige) och att den inte tillverkas längre så känns det ganska oåterkalleligt om man skulle sälja. Dessutom har ju jag själv köpt den ny (luktar precis samma som när jag hoppade in 2018). Och har precis slängt på nya Michelin p 4s......... Vad tusan gör man😬😬😬 |
|
AMET. Allt beror på hur du kör och var. Motorväg 110/140 så snittar du runt 0,75'. 90 och 80 vägar så har jag faktiskt varit under ,0,5 med riktig meskörning. Blandat med mest stad och inte allt för snällt så brukar det landa på 0,85. Nu är min bil med MPPSK (M trim) och kanske det är snålare utan. |
|
Den låter som du ska behålla den! | |
Förmånsbil + 440 som "entusiastbil" blir dyrare än 440 som "allt-i-allo". Då får du dessutom njuta mer av dina fina bil till vardags året om. :) Så strunta i den där förmånsbilen. |
|
pe 628 Toyota Yaris -21
Årets bil 2020 Världens mest sålda bil 2020 Väldens största biltillverkare. |
ha kvar den och trimma den på riktigt :) :) Du gillar fart för f.a.n ! Tänk om och tänk rätt min vän ! |
Tack för feedback. Och så klart har ni rätt. Funderar vidare. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.