|
|
---|---|
Ok hej såhär är det, bytte olja och olje filter. 3dagar senare så kommer ”halv motor” lampan Upp på displayen felkod ccid-29 bilen blir riktigt svårstartad och går på reduserad kraft. Kopplar in felkodsläsaren och får upp kod ”P0016” (crankshaft position, camshaft position correlation bank1 sensor a). Gjorde först rent vanos ventilerna som var duktigt skitiga, felet kvarstår och jag byter den högra kamaxelgivaren. Ingen förbättring, så lämnar in bilen för byte av vevaxelventil men felet kvarstår så mekaren säger att det finns 2st kamaxelgivare och sakt och gjort så byter jag även den andra kamaxelventilen (den högra) men ingen skillnad :( vad ska man nu hitta på? Mvh david | |
Kamkedjan som kuggat över en kugg? **BMW-ägare i 40 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
![]() 13.001 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer, det finns en givare för insugkamaxeln och det finns en givare för avgaskamaxeln. Stämmer det också, att det finns en styrventil för avgas-VANOS och en styrventil för insug-VANOS. Den ena sitter precis under den andra, så det går inte att missa dessa två. Helt rätt, inte ovanligt att dessa är skitiga - speciellt om bilen har en ofördelaktig körprofil i kombination med ordinarie serviceintervall av motorolja och oljefilter (allmän rekommendation är att byta dubbelt så ofta som bilens CBS säger). Finns många möjligheter till vad som kan vara problemet, en av desa kan vara det som Mats säger (eller andra detaljer kring detta gått sönder - allt är ju gjort i ömtåligt plast kring kamkedjan) - men det finns hundratals andra orsaker. De här enkla generiska OBD II felkoderna räcker inte till för någon felsökning. Man måste läsa av BMW's interna felkoder (men framförallt FÖRSTÅ vad felkoderna faktiskt betyder och antyder) samt ha tillgång till tester för att genomföra olika självdiagnostiktester på olika subsystem. De vanligaste/enklaste komponenterna (the usual suspects) har ju nu bytts. Om det inte var BMW Original eller top notch märken (Bosch, Siemens etc) på de komponenterna som monterades dit så är det bara att byta allt igen och slänga Kina-skräpet i närmsta papperskorg (såvida du vill ha en 50/50 chans att det fungerar vilket inte är önskvärt när man felsöker). Låter lite drastiskt, men speciellt dessa komponenter måste det vara mycket hög kvalitet på. Tycker du redan har gjort de lite "enklare" åtgärderna (vilket jag tycker alltid är bra om man kan göra själv) - men tyvärr verkar det inte löst problemet. Därför rekommenderar jag starkt att lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik). |
Tack för svar, men borde inte bilen låta om nu en kugg har kuggat ? Finns inga missljud |
|
![]() 13.001 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, det du säger stämmer för det mesta - en slapp kedja, en dålig kamkedjespännare eller om någon styrskena gått sönder brukar nästan alltid gör att det skramlar och rasslar mer än vanligt (men ibland svårt att höra för ett otränat öra) - är så mycket oväsen från en direktinsprutad motor så kan vara svårt att urskilja ibland. Men om den bara hoppat över en kugg så sitter ju allt som det ska och då låter det ingenting speciellt. Men en kedja hoppar inte en kugg bara sådär, utan det brukar ske när kedjan har sträckts alltför mycket (och det bildas för mycket slack mellan olika kugghjul och kamkedjespännaren har bottnat och kan inte spänna mer) och det brukar skapa en del extra rassel - men har hört om fall där det inte hörts så uppenbart men det har ändåså varit problem med kamkedjan. Men det är ändåså en bra idé att få det undersökt. Kan man fånga upp en utsträckt kedja i tid så blir reparationen "överkomlig" jämfört med om kedjan brister. Finns flera fall där en utsträckt kedja (som är på väg att hoppa flera kuggar eller gå av helt) föregåtts med diverser felkoder kring just timing mellan vevaxel och kamxel. Nu behöver det självklart inte vara något problem med kedjan. Finns som sagt hundratals andra potentiella fel som kan vara orsaken till ditt problem. Eller så är det multipla fel och inte ett enskilt fel. Men om det nu skulle vara kamkedjan så är det bra att få den undersökt innan något allvarligare händer (lite dålig jämförelse men jämför med att man går till läkare om man märker av symptom som kan vara tecken på en allvarlig sjukdom - ju tidigare man får behandling desto bättre). Men felsökning av dagens bilar kräver expertis och duktiga servicetekniker som är mycket kunniga inom sitt bilmärke (med felsökning avses att undersöka och komma fram till vad som är felet och åtgärda det), därför rekommenderar jag att lämna in den till en verkstad där denna kompetens finns. |
![]() 13.001 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Av ren nyfikenhet så är jag intresserad vilka delar som har bytts i nuläget. Men får inte ihop beskrivningen riktigt. Båda VANOS-styrventiler har rengjorts. Därefter byttes en kamaxelgivare - var det insug eller avgas? Därefter byttes vevaxelventil - fast något sådant finns inte. Därefter byttes kamaxelventil - fast något sådant finns inte heller. Men från beskrivningen kan jag göra en gissning att du menar att båda kamaxelgivarna har bytts - stämmer det? Har något mer bytts? Offtopic : Nu hjälper inte nedanstående dig sådär mycket, men om man ändåså är där och rotar vid kamkedjan brukar det rekommenderas att uppdatera kamkedjespännaren till den nyare versionen (med lite längre räckvidd). Är vanligt att göra på N46-, N43- och N42-motorererna. Det är enkelt att se om man har den gamla eller nya varianten. Den gamla varianten har en tjock skruvskalle medans den nya varianten har en tunn skruvskalle - se bilderna nedan. Länk Länk |
Crankshaft speed sensor sitter brevid startmotorn. Båda kamaxelgivarna är bytta, tog även ut och bytte plats på vanos ventilerna idag men utan framgång. Funderar på om oljan kanske skulle ha kunnat fixa detta fel. När jag köpte bilen så hade personen precis bytt oljan på bilen vilket resulterade i att jag fick ”lågt bränsletryck” den röda olje kanan på instrumentet. Lämnade in bilen och det var tydligen alldeles för tunn olja. Ska kolla luftmassemätaren imorgon (har säkert inget med saken att göra) men men ...... |
|
Röd oljekanna är lågt oljetryck. Det kan bero på att glidskenorna för kamkedjan gett sig och du har plastbitar i oljepumpen. Jag håller på med samma sak i min svärdotters 120i, även om det arbetet för tillfället är parkerat pga andra prioriteringar. Där verkar kamkedjan vara bytt av tidigare ägare men oljepumpen inte rengjord. När tiden tillåter ska jag gräva djupare i det. Det kan givetvis vara något mycket enklare och billigare fel, men googla på engelska eller tyska så hittar du mycket intressant läsning. |
|
![]() 13.001 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
>> Crankshaft speed sensor sitter brevid startmotorn. Det stämmer. Den har dock inte nämnts innan i tråden. Byttes denna? Aha. Ja, switcha VANOS-solenoider är faktiskt en ganska enkel sak - har man tur så följer felkoden med - så varför inte prova. Inte ofta man har en sån tur, men ibland så händer det. Men just nu låter det som vilda gissningar, så jag rekommenderar inlämning på verkstad för felsökning. Nja... Inte lågt bränsletryck, lågt oljetryck! Är en sju-jäkla-i-min-näbb skillnad :-) Fast det är inte bra! Om problemet försvann genom att bara byta till rätt olja så får du hoppas att inte några allvarligare skador skett (oftast brukar det vara kraftigt accelererat slitage som inte märks omedelbart men lite längre fram i ägandet). Men denna motor ska ha BMW LL-04 olja och många av dessa har <x>-30 viskositetsklass. Så då måste någon hällt i typ ACEA C5 som brukar ha <x>-20 viskositetsklass - men jag undrar om ens det kan göra att oljetrycket sjunker så att varningslampan för oljetrycket tänds - den brukar tändas vid typ 0.5 bar. Kanske en ännu tunnare olja hälldes i? Men då vet man inte riktigt vad man gör ju... Lägsta tillåtna oljetryck vid tomgång på dessa motorer är 1.0 bar. Men om lampan bara tändes lite då och då på tomgång eller försvann direkt när man gick ifrån tomgång så är det förhoppningsvis lugnt. Fast beror ju på vad som gjorts mellan det att oljan byttes och du tog över ägandeskapet. Men en ännu större fråga bubblar ju direkt upp i klotet - vad för andra felaktigheter har gjorts på denna bilen? Men det kan finnas samband... Jag har sett flera fall där de ömtåliga styrskenorna (se mina tidigare inlägg i denna tråd där jag nämner just detta) går plötsligt sönder (med billig plast och heat cycles så blir det bräckliga förr eller senare och går sönder) och lägger sig överallt, bland annat täpper till undersidan av oljepickupen och blockerar upptagning och olja och kan skapa lågt oljetryck. Om du hittade små plastbitar i VANOS-solenoiderna eller i oljefiltret så är det ett kraftigt varningstecken. Tänk också på att det finns en liten hydraulisk ventil (tror den går under namnet oil pressure control valve eller något i den stilen) på vänster sida av motorblocket på dessa motorer som används för att styra oljetrycket. Det finns fall där det kommit plast i denna (eller den har agerat märkligt) och gett märkliga fenomen kring just oljetrycket. |
Hej va hos meken idag och felsökte bilen, fick kod ”2a9a” sen kände han på kedjan och sa till 99% att det var en slack kedja :-( |
|
![]() 13.001 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har du klurat på vad nästa steg blir? Fast om en reparations görs så är jag nyfiken på vad som byts och om det löste problemet. Men den vanligaste lösningen brukar vara att sälja bilen, så jag gissar att det hände här också. |
Det vart byte av kedja, den hade hoppat 1kugg tydligen. Men nu fungerar bilen igen |
|
Ibland blir jag bara så jäkla imponerad av kunskapen som en del människor sitter på och delar med sig av här på forumet.. Skönt att det ordnade sig för dig.. |
|
![]() 13.001 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tackar Donjuandavid! Eftersom jag kör omkring med en N46-motor är jag alltid extra intresserad av olika fall som dessa kring N42-, N43- och N46-motorerna (de är olika men på vissa områden ändå lika). Bad faktiskt verkstaden kolla kedjan när det byttes ventilkåpspackning på min för några år sedan - man vill ju ha så tidig indikation som möjligt då det är möjligt att åtgärda det i tid utan hiskeliga kostnader. Är lite märkligt, vissa verkar sträckas ut medans vissa verkar vara helt oberörda (men blir väl så om underleverantörerna har okända fluktuationer i sina tillverkningsprocesser). |
Jo precis, nu är jag skitnödig på att det ska hända med min 530d -14 så funderar på sälja bort den mot något som bara gått ca 6000mil, min 530d har nu gått snart 16000mil. Kollade upp vad kedjebyte skulle kosta på 530:n det var över 50000kr hos billigaste verkstaden |
|
Drar igång denna tråd igen då jag ser att vi har samma motor och liknande problem. Min bil: 316i -2009 N43b16 gått 16400mil - Kamkedja bytt på bmw vid 12500mil 2019. Orsak till felsökning: Köpte bilen för 2 veckor sedan. Sista veckan upplever jag bilen sporadiskt trögstartad, låg tomgång 600rpm, svag när jag ska köra iväg/ möter med kopplingen, har en enstaka gång ryckt till vid gas på 3an ca 2000rpm. Scan via OBD visar P0016 första gången men har inte kommit tillbaka efter jag raderade den. Eftersom jag hört att dessa motorer är känsliga för "gammal/fel olja" tänkte jag börja med stor service men behöver sedan hjälp att identifiera det som TS pratar om "Vanos ventilerna som var duktigt skitiga, byter den högra kamaxelgivaren. byte vevaxelventil " |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.