AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Ovanligt med adaptiv farthållare på 520d / 525d -f11

Visad 2.109 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg925st
Postad/Inlagd2020-06-11 23:07
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Har tittat på ett antal olika annonser av 520d och 525d på blocket och det verkar väldigt ovanligt med adaptiv farthållare på de har modellerna. Är det så eller är det så självklart att det är adaptiv att man inte skriver ut det?

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."           IP: ...[122.142]
Annons
Antal inlägg15.332 st
Postad/Inlagd2020-06-11 23:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Dyr och ovanlig extrautrustning på BMW trots att varenda Golf har det som standard numera. Ingick dock i paket på många 530d så där är det klart vanligare.           IP: ...[236.239]
Antal inlägg925 st
Postad/Inlagd2020-06-11 23:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
VAd tråkigt för det är ett utav de hårdaste krav jag har på ny bil nu när jag funderar på att byta... Annars kan jag lika gärna fortsätta köra min V70 som saknar adaptiv farthållare.

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."           IP: ...[122.142]
Antal inlägg1.842 st
Postad/Inlagd2020-06-12 10:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Finns över 1000 st BMW 520/525 till salu i Tyskland med "adaptiv farthållare" om du vill ha det. Bara att välja och vraka,.
          IP: ...[159.150]
Antal inlägg925 st
Postad/Inlagd2020-06-12 20:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Så kan det säkert vara men då blir det nog en annan bil istället om jag känner latmasken rätt....

Antal inlägg2.753 st
Postad/Inlagd2020-06-13 08:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
650i coupé F13 -12
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
Volvo 740 -90
Renault 12TL -73
Triumph Spitfire Mk2 -65
Volvo Amazon -65
Volvo Amazon -58
Förlåt om jag låter kaxig nu för det är inte meningen... Men om det är adaptiv farthållare som är viktigast för dig och du är beredd att släppa märket för det så är nog inte BMW rätt bil för dig. Då tror jag Det är bättre att du fortsätter att åka Volvo istället för att köra BMW.

**BMW-ägare i 40 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**           IP: ...[5.94.46]
Antal inlägg1.617 st
Postad/Inlagd2020-06-13 10:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d xdrive -16
Vilka årsmodeller tittar du på, och vad är din budget? som nämnts tidigare, går du upp på senare årsmodeller av 530/535d så finns detta tillval ofta med, ingick i bla Innovation Edition, men då blir det en annan peng för bilen också.           IP: ...[.165.81]
Antal inlägg925 st
Postad/Inlagd2020-06-14 21:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mats: Du har helt rätt. Jag har en V70 D4 AWD -13 som jag är väldigt nöjd med men nu börjar den bli väldigt sliten i lacken plus att det är två saker som jag verkligen saknar på den
1. Adaptiv farthållare
2. Volvo On Call, så att man kan styra värmaren med telefonen, denna är inte lika viktig som nummer 1.

När man då börjar fundera på att byta så går man ju igenom de alternativ som finns inom budgeten på ca 150-160 tkr. Både V70 och Passat av senaste karossmodell finns med adaptiv farthållare och VoC eller motsvarande. När jag då kollade på BMW så blev jag förvånad eftersom BMW, om jag minns rätt, var bland de första med denna funktion och trodde att det var vanligare än det verkar vara. Så det troligaste är nog att det blir en nyare V70 eller Passat.

Antal inlägg110 st
Postad/Inlagd2020-06-15 12:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Det är i princip detsamma med G30, väldigt ovanligt att 520d versionerna har aktiv/adaptiv farthållare. Blev först väldigt förvånad när jag började leta bil då jag och tog för givet att det var standard, alt. en utrustning som de flesta väljer.

Men icke…

Det är väl nackdelen med bland annat BMW. Priset är hyfsat till att börja med, men skall man ha motsvarande utrustning som andra märken har som standard eller i baspaket så springer det iväg ordentligt.           IP: ...[4.17.37]
Antal inlägg42 st
Postad/Inlagd2020-06-26 10:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d Touring -10
Förstår dilemmat, jag lämnade själv BMW 5-serie för Volvo. Jag ville köpa 5-serie men Volvon levererade dessvärre mer på helheten och en fullsmetad V90 blev sexsiffrigt billigare än motsvarande spec på en 5-serie.

Har nu haft två Volvo med adaptiv och kört diverse hyrbilar med adaptiv. Volvons system funkar superbra, går att ställa in för än tightare trafik än VW:s och förstår dessutom att accelerera ut i vänsterfil där VW:s system är mycket slappare. Vad jag förstått så ska BMW:s system vara bra men eftersom inte ens demobilarna hade stop & Go när jag kikade så har jag inte testat det.

Sen vill man ju alltid ha BMW...           IP: ...[7.38.16]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2020-07-16 21:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kan man på något sett se på interiören att det är adaptiv farthållare tex en extra knapp i bilen på ratten eller någonstans.

Jag tror det finns på fler bilar än vad som står på blocket jag letar efter en F11 och har lite samma problem att avgöra om det är adaptiv eller inte då jag tror folk har det utan att ens veta vad det är           IP: ...[.25.217]
Antal inlägg1.704 st
Postad/Inlagd2020-07-16 21:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
G31 540i xDrive -19
F48 X1 20i sDrive -20
Adaptiv farthållare har två extraknappar på vänstersidan av ratten, på denna ratten är det utan: [LÄNK] och på denna med: [LÄNK]

Det är alltså på vänstra ekern ovanför och under "rull-kontrollen". M-ratten som kom efter facelift ser lite annorlunda ut men knapparna sitter på samma ställe oavsett ratt, det är bara att ratten har ett annat utseende.           IP: ...[189.249]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2020-07-16 21:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för hjälpen det brukar ju alltid finnas minst en bild på ratten           IP: ...[.25.217]
Antal inlägg553 st
Postad/Inlagd2020-07-16 22:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530dx Touring -11
Dessa två knappar som saknas respektive finns är till för bestämma vilket avstånd man vill ha till bilen framför sig. Fyra olika avstånd finns att välja mellan. Åtminstone på min. System börjar alltid med avstånd 3 som är ungefär tre sekunders regeln. Sen kan du krypa närmare i två steg (2 och 1) eller ta ut avståndet ytterligare (4j.

En liten nackdel med de längre avstånden är att inbromsningen kan bli lite abrupt då du närmar dig en bil som kör sakta. Radarn har ju samma räckvidd och då blir det mindre avstånd mellan då bilen upptäcks och önskat avståndshållande.

Överlag tycker jag det fungerar bra och vet man hur systemet beter sig kan jag alltid trycka lite lätt på gasen för att tillfälligt bestämma att jag vill komma lite närmare.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding           IP: ...[.243.57]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2021-06-12 19:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Otroligt konstigt att aktiv/adaptiv farthållare är så ovanligt på en så ny och dyr bil.
Det är också otroligt konstigt att så få väljer det som extrautrustning. Begriper inte folk att aktiv farthållare är något som man absolut vill ha?
De väljer allt möjligt onödigt, som t.ex. elmanövrerade stolar, men de väljer inte det som man verkligen vill ha. (Förutom att aktiv farthållare är ett måste enligt mig så är även bl.a. Harman Kardon eller Bowers & Wilkins, samt integral-aktiv styrning ett måste.)

En annan sak som jag har märkt är att i många annonser skriver de att bilen har adaptiv/aktiv farthållare, men sen när man kollar på bilderna så saknas de extra knapparna på ratten, så den har alltså inte aktiv farthållare.           IP: ...[0.43.92]
Antal inlägg1.740 st
Postad/Inlagd2021-06-12 19:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kan bara instämma i det många andra säger, för min del var det en helhet men avsaknaden av adaptiv farhållare och generellt sämre utrustade som gjorde att jag valde annat märke. Tror jag hittade två exemplar som hade det, och jag tittade på många (främst 520d) så det är ett ovanligt tillval! BMW hade för mig inte tillräckligt mycket att kompensera med. Dock är det ju ovanligt också på Mercedes för de mindre motorerna (däremot vanligt på andra märken som påpekats).

Nästa gång jag byter bil är också "självkörande" ett krav, väldigt mycket mer utvilad efter en längre tur med det tillvalet.           IP: ...[.152.14]
Antal inlägg3.165 st
Postad/Inlagd2021-06-12 20:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 330e G20 -2020
Mercedes 350 GLE -2015
Audi A2 1.6 fsi -2003
Kan bara instämma, min första bil med adaptiv farthållare var en Audi A7 3.0 TFSI och efter den var det ingen tvekan om att det är ett måste med Adaptive Cruise Control. Har efter det haft ytterligare 2 Audi med den funktionen och har det även på vår Mercedes.
Körde med A7:an från Skåne till Stockholm i konstant snöfall med 5 cm snöslask på oplogad E4 och nästan ingen vågade ligga i ytterfil. Farthållaren på 120 och då och då sänkte bilen farten för att radarn såg en bil framför som jag inte såg pga snöfallet.
Helt odramatiskt och tryggt.

När jag nu åter kör BMW så måste jag säga att jag jag gillar BMWs implementering riktigt bra, i kombination med head-up display blir det mycket bra.
Tyvärr är inte Lane assisten inte lika lyckad, den ingriper alldeles för bryskt och där är Audi bättre.

IP: ...[238.120]
Antal inlägg115 st
Postad/Inlagd2021-06-12 21:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 330e
Att det saknas är väl för att det inte var/är standard vilket man kan tycka det ska vara på en så dyr bil.

För min egen del valde jag inte till det på nuvarande bil. Främst för att jag minst 9/10 ggr kopplade ur den adaptiva delen på min gamla F30 eftersom den var ryckig och nyckfull. Men även för att den inte var standard på 330e 2020 när den var standard 2016 på den gamla.

Vet förövrigt flera i min bekantskapskrets (50+) som inte använder farthållare alls vilket säkert också förklarar varför många bilar saknar. Man prioriterar annat när BMW är snikna och inte inkluderar den i standardutrustningen som många andra biltillverkare gör idag.           IP: ...[.158.11]
Antal inlägg3.165 st
Postad/Inlagd2021-06-12 21:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 330e G20 -2020
Mercedes 350 GLE -2015
Audi A2 1.6 fsi -2003
Många prioriterar väl snygga fälgar före säkerhetsfunktioner och många 5-seriebilar med mindre motorer är väl uttagna som tjänstebilar där utrymmet för optioner är begränsat.

IP: ...[238.120]
Antal inlägg23 st
Postad/Inlagd2021-06-13 10:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 320d xDrive M-sport -21
BMWs prispolitik på tillvalen kan synas lite märklig ibland. Adaptiv kostar väl 13 000-någonting till G3x vilket jag tror avskräcker en del som inte haft tillvalet innan och inte förstår tjusningen eller om man har en begränsad budget. Det finns ju mycket annat man också gärna vill ha. Till G2x kostar adaptiv "bara" 5600 och ser jag till mig själv känns det psykologiskt lättare att kryssa i det tillvalet då. Prisskillnaden på vissa tillval mellan olika modeller styr förmodligen om det blir vanliga på modellen eller ej, framför allt på de mindre motorerna.           IP: ...[.50.251]
Antal inlägg8.935 st
Postad/Inlagd2021-06-14 09:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ogillar man att köra bil så kanske man lika gärna kan titta på en korean eller annat som har funktionen som standard? Otroligt meningslös funktion.           IP: ...[242.198]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW X1  -17
Pris: 205.000:-

BMW i3s  -21
Pris: 6.354:-

BMW 3.0 Si  -74
Pris: 40.000:-

BMW X5 3,0d  -07