AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Comfort access är en värdelös gimmick.

Visad 8.872 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg383 st
Postad/Inlagd2020-07-08 19:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e -20
i4 eDrive40 (beställd)
@428, ja, det går att uppfinna något sätt som gör att bilen går i "sov" läge men så vitt jag vet kan du inte göra det om du vill ha nyckellös tillgång till öppning/stängning/start och körning. Klart, man kan, som du skriver, sparka i biljäveln innan man vill in i den, men det kanske är att ta i lite... Annars vet jag inte hur man skulle kunna göra det. Ja, med mobilen kan du sätta den i "sov" läge, men det är väl samma sak som om man hade en sova knapp på nyckeln, så vad skulle det vara för mening? Sen åter igen, när den skulle starta den då är den plötsligt inte längre nyckellös, så enligt mig, försvinner vitsen med systemet.

Å andra sidan, så som det är nu, att nyckeln somnar av sig själv och inte reagerar när bilen "ropar" är väl helt OK för min del. Såhär så krävs att tjuvarna faktiskt förfalskar min nyckel, dvs. kopierar 100% rätt, annars kan dem varken öppna eller än mindre köra med den.

Jag får ingen varning alls i displayen när jag har startat motorn och lämnat över nyckeln till någon annan. Vet inte vad som händer efter flera km, men om bilen går att köra, då spelar inte varningen någon roll. Klart bättre med varning än ingen varning alls, men det finns inte mycket jag kan göra åt det. Tur i alla fall att det inte går att starta om nyckeln är utanför bilen, men jag måste göra bättre tester för att komma fram till hur denna del egentligen funkar. Jag har titta igenom manualen och hittar inte heller någon referens till varningstext eller signal om nyckeln dör eller tappas bort. Sen så är inte manualen jätteexakt heller, den beskriver till exempel inte att nyckeln "somnar" om den ligger stilla.

Det finns flera tester kvar, till exempel att plocka ut batteriet, men det har jag inte hunnit göra än. Jag vill ju inte heller köra för lång utan nyckel, för ingen vet, kanske bilen stannar helt efter en mil eller två, så jag måste ha någon hemma som är beredd att ställa upp och kör en nyckel efter mig om det behövs för att rädda mig.

Ja, den är min fösta nyckellösa bil som inte varnar omedelbart när nyckel lämnar kupén. Jag tror att det är en bugg eller miss i designen, för det är verkligen en enkel sak. Egentligen vill jag att den MINST skriver något på någon display om det, men jag måste fortsätta testa.           IP: ...[0.76.20]
Antal inlägg1.893 st
Postad/Inlagd2020-07-08 22:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
M550i -21
X3 30e -23
Jag läste artikeln men missade uppenbarligen en mening, fokuset för min del var att nyckeln "somnar in" när den ligger stilla - sorry om det blev missförstånd pga deras felaktiga (för det är felaktigt) mening att bilen skulle stänga av motorn om inte nyckeln är på plats. Artikeln är generell, den fokuserar ju på NXPs lösning och inte på hur bilmärkena implementerar den lösningen i sina egna plattformar.

Som du själv märkte i testet så somnar nyckeln när den ligger stilla, detta infördes 07/18 på BMW. Alla bilar producerade innan det datumet så kan bilen prata med nyckeln oavsett om nyckeln ligger stilla.

Sen BMW kom med "nyckelfri start", dvs att nyckeln inte behöver föras in i ett hål för att starta bilen - vilket de har haft som utrustning oavsett CA på bilen eller inte, sen i alla fall F10/F30 dvs början 10-talet - så har bilen varnat när man kör ifrån nyckeln. Det har inte ändrat sig för nya bilar heller, oavsett CA eller inte, eftersom man alltid kan köra ifrån nyckeln. Kontrollen av nyckeln görs bara vid själva starten av motorn, efter det går det att köra ifrån nyckeln. Normalt kommer ett varningsmeddelande och ett "pling" som varnar föraren för att hen kör ifrån nyckeln. Detta kommer inte omedelbart, utan det är också en viss timeout (inte lika lång som timeouten för att nyckeln ligger still). Det har jag fått se flera gånger på olika modeller också, men exakt när/var/hur det triggas kan jag däremot inte.

Jag har kört och tankat bilen och tillbaka igen utan nyckel i bilen, den plingar en gång när den upptäcker det och sen ligger det bara som en aktiv varning men bilen går att köra fint ändå. Bara man inte stänger av motorn. :)

Och slutligen, jo jag är också nyfiken ingenjör som vill veta hur saker fungerar. Men det finns ju källor som går att hitta med lite googlande kring detta och sen kan man välja på att tro dom eller behöva bevisa all funktion själv. Det är inte fel att ifrågasätta källor men om det enda man har som motbelägg är en "gut feeling" att det inte är så, så får man kanske också visa en viss ödmjukhet mot vad andra säger.           IP: ...[189.249]
Antal inlägg383 st
Postad/Inlagd2020-07-09 08:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e -20
i4 eDrive40 (beställd)
Jag har aldrig ifrågasatt att äldre bilar är osäkrare. Tvärtom, hävdat att stöldskyddet har konstant förbättras överallt i alla bilar och utgått från att det gäller även för BMW. Har ingen erfarenhet av äldre BMW vilket jag inte försökt dölja heller. Vad jag också hävdade var att stöldrisken är betydligt mindre på nya bilar än äldre, och anledningen är att dessa är säkrare, bättre skyddade. Sensationsjagande journalister gillar att blåsa upp saker för de vet att många kommer att hoppa på och tro på det som skrivs eftersom dem flesta människor inte har kapacitet att skilja mellan fakta och skröna och väljer hellre skrönor eftersom det passar bättre in i deras världsoskåning.           IP: ...[0.76.20]
Antal inlägg383 st
Postad/Inlagd2020-07-09 10:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e -20
i4 eDrive40 (beställd)
För den som är intresserad, har precis testat Leaf-en, och efter att nyckeln har legat stilla i 8 minuter går det fortfarande att öppna dörren. Å andra sidan den, den bilen skriker högt och tydligt när nyckeln försvinner från kupén... fast, vem vill sno en Nissan. :-)           IP: ...[3.61.34]
Antal inlägg1.893 st
Postad/Inlagd2020-07-09 16:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
M550i -21
X3 30e -23
"Jag har aldrig ifrågasatt att äldre bilar är osäkrare. Tvärtom, hävdat att stöldskyddet har konstant förbättras överallt i alla bilar och utgått från att det gäller även för BMW. Har ingen erfarenhet av äldre BMW vilket jag inte försökt dölja heller."

- Absolut, enda anledningen egentligen till att jag alls brydde mig om att ge mig in i tråden var att belysa att förändringarna i CA är ganska färska. På en fabriksny bil har jag inga betänkligheter att välja CA men så sent som 2018 på BMW (och senare på vissa andra märken) så är säkerheten ganska bristfällig, och det räknar nog ganska många som "ny" bil också. Så att väldigt brett säga att CA är ett säkert system kan ge en felaktig bild, enligt mig.

Men jag tror inte vi kommer längre, och vi är nog överens på dom viktigaste punkterna. :)           IP: ...[189.249]
Antal inlägg383 st
Postad/Inlagd2020-07-09 19:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e -20
i4 eDrive40 (beställd)
"vi är nog överens på dom viktigaste punkterna"

Ja, definitivt.           IP: ...[0.76.20]
Antal inlägg370 st
Postad/Inlagd2021-08-08 22:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Skoda Kodiaq 2019
Någon som vet vad som krävs för bilar med CA innan 07/2018 och vad det kostar ungefär att åtgärda?           IP: ...[8.9.158]
Antal inlägg3.875 st
Postad/Inlagd2021-08-09 09:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Har den slutat fungera? Låt det vara om jag får tycka mitt.

Men svar på din fråga mina två främre handtag slutade fungera BMW bytte det på garanti och det kostade med ny lackerade handtag osv ca 11.000 några månader senare blev bilen stulen pga CA.

IP: ...[186.199]
Antal inlägg370 st
Postad/Inlagd2021-08-09 10:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Skoda Kodiaq 2019
Menade problemet med att bilarna är lättare att sno om man har den tidiga CAn.           IP: ...[.38.179]
Antal inlägg443 st
Postad/Inlagd2021-08-09 10:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag förstod frågan från Tobbe330 som; Kan man skaffa fjärrnycklar med "sov-funktion" till bilar (med CA) som har fjärrnycklar utan sov-funktion?           IP: ...[149.165]
Antal inlägg370 st
Postad/Inlagd2021-08-09 10:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Skoda Kodiaq 2019
Exakt. Förstod det i tråden som att det var möjligt. Jag har för tillfället ingen BMW alls men är i bytartagen, därav frågan.           IP: ...[.38.179]
Antal inlägg1.893 st
Postad/Inlagd2021-08-09 13:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
M550i -21
X3 30e -23
Enda kostnaden är nya nycklar, har ingen riktig aning om vad det kan kosta men hör med en BMW-handlare. Bör inte vara några jättepengar. Men den enda förändringen är i nycklarna, så ingen förändring behövs i bilen i övrigt.           IP: ...[189.249]
Antal inlägg443 st
Postad/Inlagd2021-08-09 16:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
... och till en eventuell "reservnyckel" som alltid ligger hemma räcker det ju med RF-avskärmning (tät plåtlåda eller avskärmningsfodral).           IP: ...[149.165]
Sida: 1 2 3 4 5 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2023 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -99
Pris: 20.000:-

BMW 323 ci  -00
Pris: 5.000:-

BMW Z4 3.0si Roadster  -06
Pris: 195.000:-

BMW 523i  -08