Sida: 1 2 3 4 5 |
AutoPower Forum |
    |
|
Inlagd av |
Fråga |
1.827 st
2020-06-03 09:58
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
325i -88
|
Att det är bekvämt håller jag med om, speciellt möjligheten att vifta med foten när det slaskigt eller lerigt och man skall lasta in kassar och dylikt. Men att vara så enfaldig att man tror att risken för stöld är påhittad, överdriven eller inte är större än en bil utan komfortaccess, tyder på ett visst mått av mental inskränkthet.
Dessutom är risken överhängande att man kan få problem med försäkringsbolaget om en bil med komfort access blir stulen.
Men är man inte själv ägare till bilen utan har den som leasad förmåns-/tjänstebil, så är det förstås lättare att inte behöva ta hänsyn till ökad stöldrisk och försäkringspremier. IP: ...[.120.49] |
383 st
2020-06-03 11:12
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
330e -20 i4 eDrive40 (beställd)
|
> Varför är det här forumet så teknik och framtidsfientligt? Hög medelålder? ;)
4dy, vilken dum kommentar... Teknikfientlighet har inte med medelålder att göra. Teknikblindhet har däremot en tydlig överrepresentation bland unga. Jag minns hur det var när jag var ung... brann för allt som var nytt, svalde utan att tänka. Nu på äldre dar är jag mer realistisk och "tänker" inte bara sväljer.
BMW är en (enligt i min 65-årig hjärna) ett ganska omodernt, traditionellt bilmärke. Det beror på kundkretsen, inte på medelåldern. När jag satte mig i den för första gången för provkörning tycke jag att den på många sätt kändes omodern. En del människor gillar inte tekniska finesser och ser inte fördelar med den och jag respekterar det. Själv hade jag velat ha en del finesser, men hade gärna avstått från en del andra.
Till exempel: kryssade INTE för HUD eftersom jag såg det som en dyr onödighet. Hade den finessen i min förra bil (en Mazda), jag gillade den där och såg ett behov för den, men min BMW har all information i den högupplösta displayen framför ratten, inklusive navigation, så jag såg inte mervärde i att betala för en HUD framför näsan. Du vet... "Been there, done that, got the T-shirt." :-)
Kryssade för extra stor skärm och gillar högupplösningen och kvalitén på kamerabilden.
Har INTE kryssat för framkamera (360 graders vy) eftersom jag har den i Leafen och tycker att den är mest störande. Jag vet hur lång bilen är, speciellt framåt, och ser jag inte att den är värt pengarna. Har aldrig skadat en bil i mitt liv, trots att ha kört i över 40 år på flera kontinenter och många länder, så den finessen ser jag inte behov för.
Kryssade för den automatiska parkeringsfunktionen, men hittills har jag endast parkerat några gånger på Förenade Bil (Lund) parkeringsplats när jag testade funktionen. Ser inte behov för den av ovanstående anledningar, men tyckte att det var en kul finess och jag älskar ny teknik. Jag har kunnat parkera över allt hittills utan att skada någon bil under mina 40+ körår, och dessutom kräver den större marginaler än vad jag själv behöver för bilen, så finessen är lite av besvikelse. Det är dock kul att kunna backa ut utan att ratta på bilen. Om inget annat, så imponerar det på folk. Önskar att BMW hade gjort ett bättre jobb med den, att den VERKLIGEN hade klarat av att parkera på riktigt svåra platser och att bilen hade kört försiktigare och långsammare när den själv parkerar, eller att man hade kunnat sätta nivåer på hur fort den skall max köra. Jag tycker att det känns obehagligt när den plötsligt tvärnitar för hinder som man tydligt kan se, istället för att skata ner farten och långsamt bromsa i tid. Känns som att BMW var lite för snabb med denna teknik och förstår om folk är skeptiska till den.
Hade velat ha framhjulsdrift om man hade kunnat kryssa i det, men som jag skrev ovan, BMW är ett gammalmodigt märke, så bakhjulsdrift är fortfarande standarden... vilket känns riktigt föråldrad i mitt tycke.
Knappen på dörrarna som åker upp känns... SÅÅÅÅÅÅÅ 70-tal. När jag såg det för första gången så tänkte jag att jag hamnade i en tidsmaskin... trodde inte att dessa knappar fanns kvar på några bilar år 2019. Den grejen gjorde mig faktiskt lite fundersam över bilen.
Comfort access funderade jag inte en sekund på. Krysset hamnade direkt i rutan. Den är extremt användbart och kan inte tänka mig köpa en bil utan någon form av nyckellös tillgång. Fiska efter nyckel i fickorna känns såååå omodernt.
Tillbaka till din kommentar, jag tror att det finns INGEN teknikfientlig gamling som köper en modern bil, inte ens en BMW. Teknikfientliga köper Volvo 240 eller Amazon, eller möjligtvis en riktig gammal BMW, inte en 2020 årsmodell. Hade jag fått bestämma då hade det däremot endast funnits tre kryssrutor för min bil.
Ruta ett: Basmodell. Inga valmöjligheter, kunden tar vad kunden får enligt modellbeskrivningen.
Ruta två: Basmodell + säkerhetsrelaterade extrafinesser.
Ruta tre: Basmodell + extra allt, dvs toppmodell. Kunden får endast möjlighet att välja färger, material på inredningen samt fälgar och hjul, soltak och kanske lite till.
Det räcker för mig. Tre kryss, tre priser = lättare val. Som det är nu är det föråldrat och omodernt. Dessutom kan man inte kryssa för vad man vill ha i alla lägen så det funkar inte riktigt som folk tror. Sätter du kryss i en ruta kan du tvingas gör många ändringar, så det är lite överkomplicerat. I slutändan hamnar priset ändå på 550 - 600kkr eller däromkring för en 330e om man inte köper basmodellen.
Långt inslag för den som orkar läsa, men det finns ingen teknikfientlighet bland gamlingar, det är en dum fördom. Vissa vill inte ha finesser så enkelt är det, oavsett ålder, och det är minst lika vanligt bland yngre, eller kanske ännu vanligare, eftersom det ärligt enkla "jag har inte råd med den finessen" förklaras oftast med "jag vill inte ha den för den är en onödig finess". Gamlingar gillar tekniska finesser (och har råd med det), vi vill ha WIFI och internet på ålderdomshemmet idag eftersom vi googlar, läser tidningen digitalt, strömmar musik, filmer, använder skype och vloggar och bloggar. Kom ihåg att det var vi som har uppfunnit allt det och mycket mer. Det är endast mamiler som tror annat. IP: ...[3.61.34] |
194 st
2020-06-03 11:58
Anmäl svaret
|
Jag kryssade för M Power IP: ...[6.10.70] |
383 st
2020-06-03 14:00
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
330e -20 i4 eDrive40 (beställd)
|
Blixten,
"Men att vara så enfaldig att man tror att risken för stöld är påhittad, överdriven eller inte är större än en bil utan komfortaccess, tyder på ett visst mått av mental inskränkthet."
Tack för den oerhört nedsättande kommentaren. Uppenbarligen är det så att man borde bli inspärrad om man har en annan syn på saker än vad som är PK och inte avviker från ditt sätt att se på saker. Ha... ha...Det är snarare det som jag kallar "mental inskränkthet", ett oerhört trångsynt sätt att se på saker...
Jag har inte sagt att risken för stölder är påhittad, men att komfort access INTE ökar risken. Risken för stölder är dessutom kopplad till attraktiviteten inte om bilen har komfort access eller inte.
"Dessutom är risken överhängande att man kan få problem med försäkringsbolaget om en bil med komfort access blir stulen."
Också nonsens, utan grund och är en skröna. Om komfort access skulle innebära problem med försäkringen hade jag inte köpt en BMW alls. Jag har nämligen gjort faktakoll INNAN jag köpte bilen. Det borde du också göra istället för skriva nedsättande kommentarer.
Är bilen låst så är den låst. Punkt. Dessutom även om jag skulle glömma låsa, låser bilen automatiskt allt efter en minut eller två om nyckeln inte finns i närheten. Komfort access i någon form har jag haft de senaste 20 åren och ALDRIG har det inneburit mer risk för stöld, snarare mindre. Bilar med "dumma" nycklar kan man ju lätt sno med en skruvmejsel. Ju "smartare" nyckeln/bilen är, desto svårare är det att stjäla, det är känt för alla försäkringsbolag också. Men självklar, kan man flytta på den, kan man stjäla den, oavsett vilken teknologi som används för att förhindra stölden. Finns det en dörr, kan man öppna den, kofot funkar fortfarande bra, mycket enklare än allt annat.
"Men är man inte själv ägare till bilen utan har den som leasad förmåns-/tjänstebil, så är det förstås lättare att inte behöva ta hänsyn till ökad stöldrisk och försäkringspremier."
Jag har pröjsat själv för bilen, så gör inga dumma antaganden. Jag äger 100% av min bil själv, helt privat och har full koll på mina försäkringar och risker. IP: ...[3.61.34] |
3.936 st
2020-06-03 15:14
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E38 750iAL -99
|
@Min330e: lite OT men kanske ändå inte:
" Om komfort access skulle innebära problem med försäkringen hade jag inte köpt en BMW alls. Jag har nämligen gjort faktakoll INNAN jag köpte bilen."
En lång tråd här i forumet "Min bil sulen och dumpad i ån", startad av David75, handlar just om (det eventuella) problemet med försäkringsbolaget. Du har kanske läst tråden? Menar du i så fall, att David75 är en hundraprocentig FB? Om JA, förklara gärna. Vi är många som väntar på facit och David75 har ännu inte svarat på frågan om hur det gick.
/Lennart IP: ...[.184.52] |
7.799 st
2020-06-03 15:19
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
Det här är larmtjänst rekommendation:
"Om du har keyless system- förvara din bilnyckel i en metallburk så att signalen från nyckeln inte kan fångas upp utifrån. Kontrollera genom att ta med burken ut till bilen och försök öppna bilen. Förvara även din reservnyckel i en metallburk."
Larmtjänst är ett dotterbolag till Svensk Försäkrings Service AB och en del av Svensk Försäkring i Samverkan. I Svensk Försäkring i Samverkan ingår Svensk Försäkring, Trafikförsäkringsföreningen och Försäkringsbranschens Arbetsgivareorganisation, med dotterbolag och nämnder. Tillsammans är vi cirka 200 medarbetare som arbetar för en konkurrenskraftig svensk försäkringsbransch. IP: ...[1.221.4] |
1.599 st
2020-06-03 15:42
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi Q7 2016
|
Fallet i tråden som nämns ovan vet jag inte om det bör ses som allmängiltigt, om INGA bilar som stals mha "signalsniffning" ersattes skulle det nog höras mer om detta. IP: ...[240.206] |
785 st
2020-06-03 16:00
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Företaget äger min bil😬😬😬😬
|
Har haft haft Comfort Acces i mina 3 senaste bilar och tycker det funkar utmärkt. (Förutom lite strul med fot viftning)
Testade precis och det funkar inte 1 mm över 1,5 meter.
Förstår inte riktigt problemet med att lägga nyckeln 1,5 meter från yttervägg.( Kanske ännu närmare ok pga vägg).
Verkar mer vara ett handhavande än system problem?
Eller har jag missat nått?
Om det nu är så att bilar med Comfort Acces stjäls på löpande band och samtliga bolag vägrar betala så tycker jag det är lite märkligt att man inte hört mer om detta. Eller varför inte bolagen meddelat typ: höge självrisk, utebliven betalning etc. om bilen är utrustad med systemet.
IP: ...[169.189] |
15.953 st
2020-06-03 16:03
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 LR BMW 335 E93 DCT M-Sport
|
Att försäkringsbolag inte kan höja premien för bilar med Keyless beror på att de inte kan differentiera premien på det eftersom det inte är registrerad uppgift. Det går inte att på ett tillräckligt smidigt sätt ta reda på vilken utrustning en bil har när en försäkrings tecknas. IP: ...[236.239] |
1.827 st
2020-06-03 16:08
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
325i -88
|
Jag tycker absolut inte att man skall bli inspärrad pga mental inskränkthet. Men om man som du anser att det är kartan som gäller istället för verkligheten, så får det stå för dig. Folk får gärna välja Comfort access, men att blunda för att det innebär förhöjd risk för stöld och risk för problem med försäkringsbolag, är att ljuga för sig själv. IP: ...[.120.49] |
122 st
2020-06-03 16:17
Anmäl svaret
|
Jag har nyckelknippa med bland annat hemnyckel och så nycklar till båda våra bilar i samma ficka. Att hålla på att dra upp nyckeln varje gång man ska i och ur bilen vore enormt drygt och en stor risk att tappa någon av de andra nycklarna. Med Comfort Access är det bara att öppna bilen utan att behöva joxa med blixtlås och nycklar.
Att säga att det är en onödig funktion är som att säga att en mikrovågsugn är onödig. Ja, det kanske den är. Men den gör livet så förbaskat mycket smidigare. ;)
330e,
Vad gäller framhjulsdrift så har den framtiden bakom sig. Med moderna hjälpsystem så är de gamla nackdelarna med bakhjulsdrift i princip helt borta. Med elektrifieringen så kommer även de andra nackdelarna med RWD försvinna. Ingen kardantunnel och så behöver inte huven vara lika lång för att få plats med en längsmonterad motor. Anledningen till att BMW gjorde sin nya 1-serie fwd är ju för att få lika bra innerutrymmen som konkurrenterna. Ja, och så är det billigare... IP: ...[6.28.75] |
7.799 st
2020-06-03 16:18
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
Försäkringsbolagen är hyfsat tydliga i alla fall.
Folksam - [LÄNK]
Länsförsäkringar - [LÄNK]
IF - [LÄNK] IP: ...[1.221.4] |
310 st
2020-06-03 17:51
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540ix G31
|
"Dessutom är risken överhängande att man kan få problem med försäkringsbolaget om en bil med komfort access blir stulen."
Bland det dummaste jag har läst, dom rekommenderar att man ska lägga nyckeln i ett fodral som hindrar signalen att kopieras, men att gå från en rekommendation till att det skulle bli ett problem vid en stöld låter helt osannolikt.
Lås bilen, punkt slut, du kan inte skydda dig mot allt ont i samhället!
Och att låsa/öppna bilen utan att leta efter en nyckel är inget måste, men ack så bekvämt, lite som att en fjärrkontroll till tv:n gör livet bekvämare än att vara utan en...
Man vänjer sig snabbt vid teknik, kan ex inte förstå hur man kan köra bil utan att kunna byta låt med en lätt viftning bara, hur gör ni som inte har "gesture controll" när ni skall byta låt, eller ändra volymen ? IP: ...[221.189] |
1.743 st
2020-06-03 18:15
Anmäl svaret
|
En liknande tråd kan väl göras för samtliga options, lösningen är ju enkel - strunta i att kryssa i de du inte gillar (eller vill betala för)!
Mig veterligen riskerar man (iaf tidigare) att få signalen kopierad om man använde fjärrnykel vid öpning, slutade ni att använda fjärrfunktionen då också? Brukar fortfarande rapporteras vid jultider hur bilen blev länsad på julklappar trots att man var säker på att man låste (stör ut signalen), det finns brister i alla system.
Jag tycker det hade varit intressant att få statistik på hur stor andel av stölderna (av relevanta bilar) där man gått genom comfort access, hur stort är problemet. Vill man vara på säkra sidan så använd en plåtlåda, funkar bra för min del och så var problemet löst. :) IP: ...[.152.14] |
2.560 st
2020-06-03 19:06
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
525iA -02
|
Jcr: Nej du tvättmaskinen var och är naturligtvis en utomordentligt nyttig maskin för alla hushåll. Det är en milsvid skillnad mot Comfort access som är en ren gimmickpryl. Tvättmaskin är och har aldrig varit en gimmick. Aldrig.
Min330e: Jag vet inte var du parkerar din bil men jag parkerar aldrig på gyttjiga platser. Bor man i tätort då är geggiga underlag ytterst ovanligt.
428: Problemet är att biltjuvarna är så skickliga på att manipulera bilars låssystem. Dom har kommit på att konstruera en manick (det är någon form av booster, minns inte exakt vad det kallas för) som fångar upp och/eller kopierar/förlänger nyckelns signal så att det går att både låsa upp, starta bilen, eftersom startsystemet är nyckellöst, och köra iväg. Att nyckeln är innanför en låst ytterdörr är tyvärr inget som helst hinder för bovarna.
Elektroniska låssystem är mer sårbara än vad många tror. Det är inte teknikfientligt att vara en smula skeptisk till allt som är nytt häftigt och coolt. IP: ...[.137.34] |
785 st
2020-06-03 19:35
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
@henke Lexus.
Jo det är jag med på men måste de inte vara innanför nyckelns signal radie 1,5 meter för att kunna plocka upp den? IP: ...[169.189] |
1.505 st
2020-06-03 19:47
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
330i x-drive Touring -21
|
Kul tråd detta. Jag är själv en gammal 60+ gubbe men har haft många BMW och gillar teknik, både modern och gammal sådan. Däremot försöker jag möjligen med en gedigen erfarenhet i bagaget välja mellan meningsfull och meningslös teknik. Detta måste dock erkännas är strikt subjektivt. Vad som är meningslöst för mig kan vara näst intill livsnödvändigt för någon annan. Kan hålla med om att det finns en liten poäng med att kunna öppna bakluckan med foten men i övrigt är Comfort Access en fullständigt meningslös pryl. Jämförelser av typen att tvätta i bäcken eller tvättmaskin skulle vara jämförbara med att öppna med ett tryck på fjärrkontroll eller fjärrkontrollen i fickan blir faktiskt ganska roliga, men påvisar oerhört tydligt att människan är beredd att ta till vilka argument som helst för att försvara sina behov. Förhoppningsvis blir dock alla saliga på sin tro 🤓
IP: ...[229.139] |
785 st
2020-06-03 20:11
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
@Buspelle. Tyckte exakt som du innan han råkade ut för det.
Men som någon skrev. Det var ju som innan fjärrkontrollen till tv'n.
En helt onödig pryl men tror att det idag är en minoritet som inte tycker det är en bra uppfinning.
Man vänjer sig och nu skulle jag svårligen inte kryssa om nödvändigt (är idag i princip STD utrustning).
IP: ...[169.189] |
194 st
2020-06-03 20:34
Anmäl svaret
|
Henke lexus. Comfort access är ingen gimmick, det är en av många finesser som kännetecknar den fina tekniken som bmw alltid haft i alla år och fortfaraande har. Jag har kört bmw i 33 år. På åttiotalet var deras slogan Bmw följer inte utvecklingen. Bmw leder den. Vilket jag tycker fortfarande dom gör, en av anledningarna till att jag kör bmw tillsammans med fina körglädjen komforten som erbjuds för pengarna. IP: ...[6.10.72] |
3.034 st
2020-06-04 16:55
Anmäl svaret
|
[LÄNK]
Googla keyless entry signal booster IP: ...[186.172] |
|