AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.890

Comfort access är en värdelös gimmick.

Sida 1 av 5
Alla dessa stölder av bilar med Comfort access visar att det är en katastrofalt misslyckad konstruktion och borde gå att stänga av eller avprogrammeras, någon annan slutsats går inte att dra.

Vad är det för fel med att kunna stoppa handen i fickan och lyfta upp en nyckel och trycka på en knapp för att låsa upp sin bil? Och tramset med att vifta med foten för att öppna bakluckan det går inte att begripa hur slö man är som person om man föredrar det framför en knapptryckning.


EDIT: Eller det kanske går att avprogrammera den funktionen? Om det går då är det givetvis ett problem mindre ur världen.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag själv undvek denna utrustning av flera skäl när jag köpte min nuvarande bil. Dock så kan jag förstå de som vill ha det. Men som du lägger upp det Henke så kan man ju förstås diskutera för och emot. Det borde gå att koda bort funktionen men säker är jag inte. Sen de nya varianterna har en accelerometer som gör att de somnar när man inte använder dem. Gör väl iaf att man slipper ha nyckeln i en burk hemma. Jag har avstått detta för kommande ny bil också. Jag brukar trycka på nyckeln genom byxfickan. Så man behöver ju inte ta ur nyckeln heller.
Men precis som soltak, feta fälgar mm är det ju lätt att låta bli det krysset man inte gillar. Alla kan ju inte tycka lika om allt! Jag vill iaf alltid ha comfort access/keyless.

/Anders
ha
734
haack
X3 30d -18

Comfort access är väldigt lätt att koda bort.

www.facebook.com/bimmerkodning
Visa användare
ProPro-medlem
12.761
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kort och gott folk älskar dessa gimmicks och industrin leverar såfort de bara kan!

Så på så sätt är det bra att BMW ligger i framkant bland dessa nya system.


Men detta är en sjukdom som finns inom alla områden. Hur länge tog det inte förräns industri och distribution (efter påtryckningar) började ens försöka säkra upp WiFi och liknande lösningar (ni vet nog själva hur många WiFi-anslutningar ni gått in på med default-lösenord utanför publika eller statliga byggnader)?
Det är först nu jag ser diskussioner kommer igång om att tokbilliga IoT-prylar är dåligt uppsäkrade och kan vara en säkerhetsrisk. No shit Sherlock!

Det brukar vara en sprudlande skinande period när något nytt kommer ut och det är lättanvänt och relativt enkel teknik bakom. Därefter kommer verkligheten och svagheter, säkerhetsrisker och olika varianter av missbruk börjar uppdagas (eller uppfinnas). Sen kommer en lååång period av att täppa till och förbättra detta system. Det vanliga folket har såklart ingen aning om dessa svagheter som finns i dessa system i början och tror det är "säkert". Det här är ingenting specifikt för BMW, detta gäller alla märken och alla områden - inte bara bilindustrin.



Så vilken ruta ska jag låta bli i att kryssa i så jag får vanlig oljesticka istället för elektronisk oljenivågivare (och "kvalitetssensor)? :-)

Jag vill även hitta rutorna så jag slipper få Start/Stop, direktinsprutning, digitala instrumentkluster, pekskärmar, automatiska växellådor, framhjulsdrift, fejkat insugs- och avgasljud, elektriskt styrservo, elektrisk handbroms, mugghållare, elektriskt uppvärmd <x>, automatisk <x> och mycket mycket mer :-)


Har en vision/fantasi om att kunna ta en BMW och förädla den mot ett antal få grundläggande saker som exempelvis att själva körningen är det primära (inte att ta sig från A till B), där man känner sig mer delaktig, mer närhet till bilens delar snarare än den pågående distansieringen men framförallt att kunna sig mer "integrerad" och "ihopkopplad" med bilen när man kör. Kort och gott kunna utgå från BMW's utmärkta grund när det kommer till chassi, motor och design och förädla den mot en mer specialiserad grupp.
Kruxet är att i nuläget finns bara två kända köpare av en sådan modell : jag och en till här på forumet. Så det är tufft att hitta investerare :-)
We
913
Weiman
116i M-Sport Valencia -14
> ni vet nog själva hur många WiFi-anslutningar ni gått in på med default-lösenord utanför publika eller statliga byggnader

Eh... ja. Noll.
32ProPro-medlem
2.287
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Det finns ett tilltalande inslag av komfort med komfortaccess. Att slippa låsa upp och stoppa nyckel i något nyckehål gör livet lite enklare. Öppna bakluckan med foten när man kommer ut från affären en slaskig vinterdag är också lite livskvalitet.
När tjuvarna utnyttjar det skulle jag också välja bort det.

Nya funktioner har säkert sets med skepsis när de är nya - vem behöver centrallås - man kan ju gå runt och öppna varje dörr för sig..

Eller som på en av terrängbil 11 jag körde i lumpen, den hade en unik nyckel för varje av bilens 5 dörrar och ytterligare en till hänglåset på tanklocket , en hel knippa för en enda bil.

Så tiden går och funktioner utvecklas och BMW är ju kända för att allt är valfritt (mot extra tillägg) så det är bara att konfa sin bil själv så slipper man de funktioner man finner onödiga, i alla fall om man köper nytt.






/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
ProPro-medlem
12.761
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Samma diskussioner hade man säkert när startmotorn kom - meningslös komfortpryl - du har ju veven :-)

Allt förändras och att det är smidigare det kommer man inte ifrån. Men ju högre upp på smidighetsstegen man klättrar, desto hårdare faller man när det inte fungerar (det gäller allt från betalningssystem till kommunikation).

Vad jag däremot förväntar mig av ett premiummärke för denna typ av teknik är att det görs säkrare och bättre än många andra. Att man inte bara erbjuder det utan att man får det att fungera bättre, stabilare och säkrare än andra - det är en del av att vara ett premiummärke. Gäller inte bara denna funktionen utan andra gimmicks också. Lite dålig jämförelse men jämför med ett hänglås, man har lite lägre förväntningar på ett vanligt märke medans man har högre förväntningar på ett premiummärke.
fe
1.631
ferlin
Audi Q8 e-tron
Funktionen i sig = Jag uppskattar den absolut.

Problemet med säkerheten = bedrövligt dåligt.
thekinglives
lås har och kommer aldrig stoppa från tjuvar(gammalt talesätt)
Med andra ord inget nytt under solen.

För er/oss som inte gillar utveckling så är det ju jättelätt, vi kan leva i det förgångna.
Värre med de som tycker utvecklingen går för lånsamt, är rätt svårt att leva i framtiden.

da
1.977
danielb
I4 M50 -24
Comfort Access och Gesture Control är innan man haft dem någonting som kan upplevas som extremt onödigt och töntigt. Men man blir beroende. Skulle inte kunna leva utan dem (nåja). Gesture Control trodde jag inte jag skulle använda så mycket som jag gör.

Comfort Access har BMW gjort om på senare årsmodeller då nyckeln inte sänder om den har legat still någon minut. Har testat och det funkar.
32ProPro-medlem
2.287
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Sen kan man ju tycka att BMW patchhantering är lite bristfällig - även om nya bilar är säkrare så borde BMW se till att uppgradera även nästan nya bilar så de får likvärdigt säkrare skydd när Kjell Kriminell och hans kompisar lyckats avkoda näst nyaste versionen av lås och spärr.

Kan man ta in bilar för att byta ut airbags som inte håller måttet efter 15 år borde man väl också ta in bilar där stöldsäkerheten inte är tillräcklig längre.
Tror försäkringsbolagen och vi konsumenter måste trycka till BMW hårdare i detta fallet.




/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
danielb: Man måste ha en stark karaktär och undvika dessa onödiga finesser i största möjliga mån. Annars blir man beroende som du säger och då är det kört.

bl
2.063
blixten
325i -88
Det finns ett kit att köpa i Tyskland (eller via nätet) som gör att komfortaccess kopplas bort och bilens lås istället blir som en vanlig fjärrstyrning med knapp, fast med annan frekvens och periodisitet på signalen, så att den inte går att spela in av tjuven.
Jag kommer aldrig köpa en bil utan comfort access igen.

Varför är det här forumet så teknik och framtidsfientligt? Hög medelålder? ;)
Visa användare
2.310
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Framtidsfientligt?

Onödig funktion som förenklar stöld. Det är inget som man vill ha.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Buspelle
Jag kan förstå intresset för många tekniska finesser, men just Comfort Access har jag otroligt svårt att förstå poängen med och detta alldeles oaktat ökad stöldrisk et c (om det nu finns någon sådan). Men vad är vinsten? Att slippa trycka på en knapp?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tanken bakom den tekniska innovationen är väl kanske förståelig även om den kanske till stor del i grunden blir en teknikmarkering som höjer statusen gentemot grannen - "den här bilen är så exklusiv att man inte ens behöver sticka ner handen i fickan för att öppna den...".

Visst kan jag tänka mig att det finns enstaka tillfällen då det skapar lite mer bekvämlighet om man råkar stå med händerna fulla av kassar efter man handlat, men ärligt talat kan i alla fall jag nog räkna de tillfällena på ena handens fingrar om man slår ut tillfällena över många år.

Oavsett nyttan/behovet, så har den tekniska implementeringen varit bedrövligt dålig då den lett till otaliga bilstölder, varav många av dem har drabbat ägarna extra hårt då de blivit ifrågasatta av försäkringsbolagen rörande hur det varit möjligt att bilen blivit stulen.

Jag skulle personligen aldrig kryssa i en sådan funktion vid bilköp, tvärtom hade jag valt bort den aktivt om det gick...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fe
1.631
ferlin
Audi Q8 e-tron
Intressant diskussion. Vad gäller funktionen i sig så har jag svårt att se hur man inte kan gilla den, använder "öppningskicken" i princip dagligen och det är oräkneliga gånger jag verkligen uppskattat den. Samma med att öppna och låsa genom handtaget, använder uteslutande det sättet och det är smidigt. Detta är ju just en komforthöjande funktion precis som HUD eller Gesture Control. Om man vill bocka i den eller inte är ju däremot helt valfritt.

Sen är det såklart riktigt illa att den ger tjuvar en väg in i bilar och ja BMW (och flera andra) borde löst det bättre. Men å andra sidan har de som vill stjäla saker, ta sig genom brandväggar eller annat oärligt alltid haft en förmåga att hitta sätt att komma runt säkerhetsmekanismer.
Var det inte så också ,när tvättmaskinen kom så tycktes det vara en helt onödig sak, när det finns åar och bäckar att tvätta i.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag har valt till Comfort Access därför att jag tycker att det är en UTMÄRKT funktion som jag har gillat i alla mina tidigare bilar de senaste fem åren. Jag har tidigare haft det på mina Mazda bilar och har även på Nissan Leaf, fast inte i samma form som på BMW. BMW har lyft funktionen en nivå högre för att öppna/stänga dörrar och bagagelucka.

Funktionen att vifta med benet för att öppna bagageluckan kan tyckas är löjlig, men löjligheten tar slut i ösregnet när du har parkerat i gyttja och har händerna fulla med väskor eller shoppingkassar. Då har du att välja mellan att sätta ner en väska i gyttjan, eller försöka klämma fast en väska mellan bilen och dig för att fiska fram nyckeln. Värst är när man upptäcker att man har satt ner fel väska, dvs. t.ex. när högre handen är frigjord men nyckeln är i vänstra fickan och jag saknar gummiarmar... Jag har varit i denna situation hur många gånger som helst under alla dessa 40+ år som jag har kört bil, så jag välkomnar Comfort access. Den enda funktionen jag INTE valde var den automatiska stängningen. Den ser jag som "en grej till som kan gå sönder" och eftersom jag har händerna fria när bagaget är lastat ser jag inte det nödvändigt att luckan stängs automatiskt, jag kan dra ner den manuellt.

Jag har inte heller mobilen som nyckel, den ser jag som en stöldrisk. Comfort access är däremot inte större risk med än utan comfort access, dvs. med nyckel som fjärrkontroll. Jag tror att risken är dessutom överdriven och påhittat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.